Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING. Sweden MALMÖ UNIVERSITY VAD ÄR BEDÖMNING?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING. Sweden MALMÖ UNIVERSITY VAD ÄR BEDÖMNING?"— Presentationens avskrift:

1 BEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING

2 Sweden MALMÖ UNIVERSITY VAD ÄR BEDÖMNING?

3 Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL?

4 Problem med holistisk bedömning: Kompensatorisk (t.ex. styrkor kompenserar för svagheter) Svagheter identifieras inte (problematiskt ur ett undervisnings- perspektiv) Risk för bias Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL?

5 Problem med intuitiv bedömning: Inkluderar icke relevanta faktorer i bedömningen (t.ex. personlighet) Haloeffekt Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL?

6 Problem med norm -relaterad bedömning: Studenten bedöms efter hur andra presterar: - ej fokus på kunskap utan på konkurrens. Systemet är ”självuppfyllande” Det är ”hemligt” vad som ska bedömas Ger ingen relevant återkoppling för lärande Fokus på detaljer Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL? 3:a 38% 2:a 24% 4:a 24% 1:a 7% 5:a 7%

7 Problem med norm -relaterad bedömning : Studenten bedöms efter hur andra presterar: - ej fokus på kunskap utan på konkurrens. Systemet är ”självuppfyllande” Det är ”hemligt” vad som ska bedömas Ger ingen relevant återkoppling för lärande Fokus på detaljer Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL?

8 Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL?

9 Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL? Fördelar: Både styrkor och svagheter kan identifieras och kommuniceras Minskad risk för bias, haloeffekt m.m. Transparent Kräver inte sortering (dvs. alla studenter kan lyckas) Fokus på det som är viktigt

10 Sweden MALMÖ UNIVERSITY HUR GÅR BEDÖMNING TILL? Problem: Formulera kriterier Risk att förlora ”helheten” Svårt att få bedömningen likvärdig Tidskrävande

11 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYG Feedback Omdöme BETYGBETYG

12 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYG Feedback Omdöme BETYGBETYG För lärande

13 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYG Feedback Omdöme BETYGBETYG För kontroll

14 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYG Feedback Omdöme BETYGBETYG För urval

15 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYGSÄTTNING Problem: Betyg påverkar studenters lärande och lärandestrategier Flera betygsteg kan ha negativa effekter på undervisningen Likvärdighet i betygsättningen (framför allt med heterogent underlag)

16 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYGSÄTTNING BetygBeskrivning VGUppfyller kursmålen på hög nivå och uppvisar förståelse för innehållet med både djup och bredd. GUppfyller kursmålen på tillfredsställande nivå och uppvisar viss förståelse för innehållet. Från Sadler (2005)

17 BETYGSÄTTNING Sweden MALMÖ UNIVERSITY BetygPoäng/procent VG75 % G50 % Från Sadler (2005)

18 BETYGSÄTTNING Sweden MALMÖ UNIVERSITY BetygKrav VGFör betyget VG krävs omdömet VG på huvuddelen av uppgifterna på kursen. GFör betyget G krävs minst omdömet G på ALLA uppgifter på kursen. Från Sadler (2005)

19 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BetygPoäng/procent VGStudenten kan föra en argumentation kring för- och nackdelar i förhållande till ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris. Argumentationen sker med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. GStudenten kan motivera ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. BETYGSÄTTNING Från Sadler (2005)

20 Sweden MALMÖ UNIVERSITY BETYGSÄTTNING Strategier: Formulera kriterier och standards (t.ex. i form av matriser) Samla exempel (s.k. benchmarks) Sambedömning (”Community of interpreters”)


Ladda ner ppt "BEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING. Sweden MALMÖ UNIVERSITY VAD ÄR BEDÖMNING?"

Liknande presentationer


Google-annonser