Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat Anders Jönsson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat Anders Jönsson."— Presentationens avskrift:

1 Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat Anders Jönsson

2 Summativ funktion Formativ funktion

3

4

5 Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Bedömning Gynnas av korta, väldefinierade uppgifter med begränsat svarsutrymme Från Kane et al. (1999)

6 Andra likartade uppgifter Omdöme på enskilda uppgifter Generalisering Gynnas av många likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

7 Extrapolering Mål Gynnas av närhet mellan uppgifter och mål (dvs. autencitet) Andra likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

8 Extrapolering MålAndra likartade uppgifter Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift BedömningGeneralisering Från Kane et al. (1999)

9 Extrapolering MålAndra likartade uppgifter Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift BedömningGeneralisering Svårt att bedöma autentiska uppgifter Svårt att hinna med (och standardisera) många likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

10 Från Hegender (2010); Jönsson & Mattsson (2011) Extrapolering MålAndra likartade uppgifter Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift BedömningGeneralisering Få (ej systematiska) observationstillfällen Utgår inte från mål eller kriterier Bedömning subjektiv och godtycklig

11 Prov är ju åtminstone likvärdiga och rättsäkra. Annars blir det så flummigt.

12 Undervisning ”Backwash”

13 Man KAN INTE formulera mål och kriterier för ett så komplext arbete. Ja, bedömningen är personlig och måste vara det i det här fallet. Vissa saker går inte att specificera på förhand. Man får diskutera och reflektera efteråt istället.

14 Jag vill gärna ta ansvar och utvecklas, men hur vet jag vad som krävs? Jag är inte överens med min mentor, men det är hon som sätter betyg så jag måste lista ut hur hon vill att jag ska göra.

15 Man kan inte formulera kriterier för allt, men för viktiga kvaliteter Man kan använda flera olika bedömningsformer Kunskaper går inte att MÄTA, men de går att uppskatta Språket är centralt för vårt lärande. ”Tyst kunskap” är svår att reflektera kring och vidareutveckla

16 Extrapolering MålAndra likartade uppgifter Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift BedömningGeneralisering Bedömnings- matriser kan ge högre pålitlighet. Systematisk ”task- sampling”; IT-stöd och simuleringar Kompetens- bedömnings- program

17 Feedback Omdöme BETYGBETYG

18 BetygBeskrivning VGUppfyller kursmålen på hög nivå och uppvisar förståelse för innehållet med både djup och bredd. GUppfyller kursmålen på tillfredsställande nivå och uppvisar viss förståelse för innehållet.

19 BetygPoäng/procent VG75 % G50 %

20 BetygKrav VGFör betyget VG krävs omdömet VG på huvuddelen av uppgifterna på kursen. GFör betyget G krävs minst omdömet G på ALLA uppgifter på kursen.

21 BetygBeskrivning VGStudenten kan föra en argumentation kring för- och nackdelar i förhållande till ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris. Argumentationen sker med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. GStudenten kan motivera ställnings- taganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor.


Ladda ner ppt "Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat Anders Jönsson."

Liknande presentationer


Google-annonser