Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Framgångsmått Mitt Q2 2017.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Framgångsmått Mitt Q2 2017."— Presentationens avskrift:

1 Framgångsmått Mitt Q2 2017

2 Kundperspektiv Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset
Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

3 Kundperspektiv Utfallet visar den procentuella förändringen av förädlingsvärdet i kundföretag som fått Almi-insats år och jämfört med kontrollgrupp. Bokslutet 2015 jämförs med bokslutet 2011 i respektive kundföretag och totalt.

4 Regionsnitt enl. SCB/ Tillväxtanalys
Kundperspektiv Visar utfallet för det regionala dotterbolaget, första halvåret 2017. Generellt för nyföretagandet i Sverige och regionalt är att andelen kvinnor sjunkit något och andelen nyföretagare med utländsk bakgrund ökat då ny data från 2015 nu är tillgänglig och som Almis utfall jämförs med. Mitt Kvinnor och personer med utländsk bakgrund ska vara överrepresenterade bland Almis kunder Målgrupp Utfall Almi Lån Utfall Almi Råd Regionsnitt enl. SCB/ Tillväxtanalys 2017 H1 Andel beviljade lån till kvinnor totalt resp. unika kunder kvinnor inom rådgivning totalt 34% 30% 25% Andel beviljade mikrolån till kvinnor resp. unika kunder kvinnor inom nyföretagarrådgivning 42% 31% Andel beviljade lån till personer med utländsk bakgrund resp. unika kunder med utländsk bakgrund inom rådgivning 19% 7% Andel beviljade mikrolån till personer med utländsk bakgrund resp. unika kunder med utländsk bakgrund inom nyföretagar-rådgivning 45% 74% 14% * ** *** **** * Andel kvinnor i företagsstocken enligt SCB (2012) ** Andel kvinnor bland nyföretagare enligt SCB (2015) *** Andel personer med utländsk bakgrund i företagsstocken enligt SCB (2012) **** Andel personer med utländsk bakgrund bland nyföretagare enligt SCB (2015)

5 Processperspektiv Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset
Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

6 Processperspektiv Utfall

7 Processperspektiv Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset
Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

8 Processperspektiv Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset
Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

9 Processperspektiv Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset
Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

10 Finansiellt perspektiv
Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

11 Finansiellt perspektiv
Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

12 Ledar- & medarbetarperspektiv
Utfall Nivå för att nå ”grön” signal i trafikljuset Nivå för att nå ”gul” signal i trafikljuset

13 Ledar- & medarbetarperspektiv
Utfallet avser koncernen och sammanställs årsvis. Nedbrytning görs ej på regional nivå.

14 DEFINITIONER – AFFÄROMRÅDE LÅN & RÅD
Kundperspektiv Andelen kunder som i den löpande NKI-undersökningen svarar ”mycket troligt” eller ”troligt” på frågan; ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera Almi till andra?”. Andelen ska uppgå till 90 %. Almis nyutlåning mätt i antal beviljade lån samt Almis rådgivning mätt i antal påbörjade leveransmoduler till målgrupperna kvinnor och personer med invandrarbakgrund, ska vara större än nyföretagandet och företagsstocken i respektive region för samma målgrupper. Innebär att: Almis beviljade lån till bolag med etableringsår samma år som krediten beviljades jämförs med SCB:s sammanställning över nyföretagandet. Almis rådgivning till nystartade bolag jämförs med SCB:s sammanställning över nyföretagandet. Almis beviljade lån totalt jämförs med SCB:s sammanställning över företagsstocken. Almis rådgivning totalt jämförs med SCB:s sammanställning över företagsstocken. Förädlingsvärdet är ett mått på värdet som ett företag tillför genom sin verksamhet. Det beräknas som företagets omsättning minus de kostnader man haft för inköp av varor och tjänster samt avskrivningar (men inte finansiella intäkter och kostnader eller skatter). Utvecklingen i procent under en fördefinierad period (4 år) ska vara högre för Almis kunder jämfört med framtagen kontrollgrupp. Processperspektiv Kundtiden definieras som den tid alla anställda medarbetare på ett regionalt dotterbolag registrerat på händelse-id 1XX – 4XX i Hogia, d.v.s. Behovsanalys, Rådgivning, Finansiering, Marknadsföring/info. Därtill adderas till kundtiden den tid externa konsulter lagt mot slutkund. Summa rapporterade timmar kundtid divideras med bolagets totala rapporterade arbetstimmar under perioden. Kundtiden ska uppgå till minst 80 %. Utfall beviljad lånevolym jämförs med den budget som bolaget satt upp för perioden. Målnivå 100 % av budget uppnått. Antalet beviljade lån per fulltidsekvivalent (FTE) inom AO Lån och månad. Målnivå 4,0. Utfall snittkredit på beviljade lån. Målet är att snittkrediten ska vara lägre jämfört med samma period föregående år. Utfall antalet påbörjade leveransmoduler jämförs med den budget som bolaget satt upp för perioden. Målnivå 100 % av budget uppnått. Antalet påbörjade leveransmoduler per fulltidsekvivalent (FTE) inom AO Råd och månad. Målnivå 12,0. Finansiellt perspektiv Avkastningen i låneverksamheten ska under en period på 12 kvartal (3 år) uppgå till minst 2 %. Avkastningen beräknas som resultatet i låneverksamheten (ränteintäkter minus kreditförluster) i förhållande till den genomsnittliga nettolånestocken under perioden. Bolagets fria egna kapital ska uppgå till en nivå som motsvarar 3-6 månaders driftskostander i bolaget. Ledar- & medarbetarperspektiv Snittbetyget på frågan ”Vilket totalbetyg skulle du vilja ge Almi som arbetsplats?” i medarbetarundersökningen ska minst uppgå till 4,0 på en 5-gradig skala. Intern mångfald – långsiktigt mål som innefattar åldersstruktur, etnisk bakgrund och könsfördelning hos personalstyrkan i ett bolag och i koncernen.


Ladda ner ppt "Framgångsmått Mitt Q2 2017."

Liknande presentationer


Google-annonser