Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

The Kvarken Multimodal link

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "The Kvarken Multimodal link"— Presentationens avskrift:

1 The Kvarken Multimodal link
TEN-T blev en del av EU-samarbetet efter Maastrichtfördraget Syftet är att en väl utbyggd infrastruktur gör det möjligt för unionsmedborgare, ekonomiska aktörer samt regionala och lokala samhällen att i hög utsträckning utnyttja fördelarna med ett område utan inre gränser vilket i sin tur ger ett mervärde till EU:s konkurrenskraft och hållbar tillväxt. För att kunna söka medel ur budgeten för TEN-T måste infrastrukturen återfinnas på de kartor som finns i riktlinjerna för TEN-T. Kartorna omfattar vägar, järnvägar, flygplatser, hamnar, sjömotorvägar och inre vattenvägar.

2 Sjömotorvägarna är den maritima dimensionen hos TEN-T.
Genom sjömotorvägskonceptet ska transportsystemen effektiviseras genom utveckling av exempelvis hamninfrastruktur och anslutningar till hamnar från både land- och sjösidan, isbrytning, utveckling av trafikinformationssystem samt förbättrad intermodalitet.

3 I riktlinjerna för TEN-T pekas 30 projekt ut som skall ha hög prioritet. Två av dessa berör Sverige: den nordiska triangeln (vägar och järnvägar Stockholm–Oslo–Köpenhamn–Helsingfors) och sjömotorvägar.

4 Medel från TEN-T kan sökas för studier och projekt
Medel från TEN-T kan sökas för studier och projekt. Studier kan beviljas medel med upp till 50 procent av de totala kostnaderna, medan investeringar kan få maximalt 30 procent. Denna procentandel gäller dock endast för prioriterade projekt som korsar nationsgränser såsom sjömotorvägar. Övriga delar av de prioriterade projekten kan få upp till 20 procent i bidrag.

5 Sverige har varit drivande och positiva till utvecklandet av sjömotorvägskonceptet. Regeringen och riksdagen anser att det är viktigt att Sverige deltar aktivt i sökandet av bidrag från budgeten för TEN-T. När det gäller sjömotorvägar måste minst två länder stå bakom en ansökan. Ett krav från svensk sida att ställa sig bakom en projektansökan är att projektförslagen är väl genomarbetade och har hög mogenhet dvs. kan genomföras utan störningar såsom avses i projektbeskrivningen.

6 . När det handlar om sjömotorvägar måste ansökan göras av minst två EU-länder gemensamt. Det är regeringarna i respektive land som måste godkänna projekten innan projektförslagen lämnas in till kommissionen som i sin tur ska godkänna projekten att de är av sådan kvalitet att de blir berättigade till visst finansiellt stöd. I Sverige sker utvärderingen av inkomna projekt i samråd med trafikverken för att utröna vilka infrastrukturprojekt som Sverige bör prioritera när Sverige ansöker om finansiering från TEN-T programmet.

7 12 Sjömotorvägsprojekt som regeringen stöder i den senaste utlysningen
Kvarken Multimodal Link (studier och arbete) The Baltic Sea Hub (studier och arbete) WINMOS (studier och arbete) ANNA Maritime Single Window (studier och arbete) Promotion of multimodal handling for the connection between Poland and Sweden (arbete)

8 Mona-Lisa 2.0 (studier) Projekt Bothnia LNG (studier och arbete) Metanolprojektet STENA (arbete) Pilot LNG Transportinfrastrukturprojektet (arbete) Lättviktsscrubberprojektet (arbete) LNG in Baltic and Black Sea Ports (studier) LNG Rotterdam–Göteborg (studier och arbete)

9 Kommissionen kommer troligen senast i juli att meddela vilka projekt som kan stödas från EU och därmed också vilka projekt som kan få ta del av medfinansieringen Troligen kommer också TEN-T revideringen att kunna slutföras i år. Vilka effekter det får på nästa utlysning är oklart i dagsläget.

10 Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "The Kvarken Multimodal link"

Liknande presentationer


Google-annonser