Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017"— Presentationens avskrift:

1 Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017
Mobila team Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017

2 Antal enkätsvar Huskvarna Vetlanda

3 Hur upplever du att samarbetet mellan vårdcentral och hemsjukvård fungerar generellt idag?
Huskvarna Vetlanda

4 Kommentar: “Hör" att andra kollegor på andra vc har det sämre än oss då vissa hemsjukvårdteam inte har en helhetssyn på patienten och verkar bara utföra insatser som någon annan ordinerat. Samarbetet har blivit bättre. Finns en del patienter som hamnar mellan stolarna. För "friska" för hemsjukvård men som ändå behöver stöttning i hemmet då och då. fungerar olika i olika hemsjukvårsteam pga personalbrist inom hemsjukvårdens olika team Önskar möjlighet att snabbare nå läkare. Vill ha ett direkt nummer och inte behöva vänta på att bli uppringd. Kommentar: Har en tradition i denna kommunen med gott samarbete för våra mest äldre sjuka. Vi har ett gott samarbete med kommunssk, men inget är så bra att de inte kan bli bättre! Hittills har det generellt varit svårt att boka hembesök med läkare till behövande hemsjukvårdspatienter. Varierar mellan olika vårdcentraler Med vår vårdcentral fungerar det mycket bra. Med andra vårdcentraler så där. Kan fungera mycket bättre om kommunen kunde läsa våra anteckningar i cosmic Vid behov har vi relativ god kontakt med arbetsterapeut/sjukgymnast på vårdcentralen. Lite kontakt med äldresamordnaren på respektive vårdcentral, främst vid behov av fallprevention i hemmet. Vi saknar ibland helhetsbilden då vi har för lite information.

5 Hur fungerar samarbetet, där du arbetar, mellan vårdcentral och hemsjukvård för personer med pågående vård i hemmet? Huskvarna Vetlanda

6 Kommentar: Vid akuta situationer är det ett bra samarbete och vi löser problem gemensamt. Däremot finns inget flöde för in och utskrivning och finns ingen regelbunden kommunikation för rapporteringar. Kan vara svårt att få hjälp vid enstaka insatser. Eftersom olika journalsystem vet inte VC vad hemsjukvården gör och vice versa. Mestadels bra. Personal på hemsjukvården försöker allt de kan att göra så gott som möjligt men personalbrist i vissa team försämrar deras arbetsplats situation. Kommentar: Kan blir bättre. Har kommit överrens om kommunikation mellan varandra vilka som är hemsjukvårdspatienter. Kan dock bli bättre informationsflöde. Varierar mellan olika vårdcentralen Vårdcentralerna fungerar mycket olika Vet ej. Inte så ofta aktuellt. Gällande rehabinsatser se svar ovan.

7 Hur viktigt anser du att det är att hemsjukvården och vårdcentralen samarbetar för personer med vård i hemmet? Huskvarna Vetlanda

8 Kommentar: Det är av största vikt att hemsjukvården kan läsa patientens journal och läkemedelsordination för att kunna utföra arbetsuppgifterna. Upplever ibland att VC fungerar som uppdragsgivare till hemsjukvården vilket vi kanske är men jag tycker att man måste ha en helhetssyn i hemsjukvården och fungera som ett stöd för att patienten ska kunna klara sig hemma. Svårt sjuka pat som finns i hemmet Hemsjukvården som är närmast pat i hemmet måste ha huvudansvar med VC som nära samarbetspartner. Läkaransvaret på VC Kommentar: Har efterfrågat ett bättre samarbete med möjlighet till hemsjukvårdsronder och besök länge. Det är sjuka patienten som har svårt att ta sig till vårdcentralen, behöver kontakt med läkare och sjukvård minst lika mycket eller mer än de som bor på säbo

9 Skatta hur du uppfattar möjlighet att få kontakt i ett patientärenden med "den andra parten" (hemsjukvården/vårdcentralen). Huskvarna Vetlanda

10 Kommentar: Jag ringer och någon svarar alltid. Däremot kanske jag inte får tag i rätt person men det brukar alltid ordna sig. Fungerar bra att få kontakt men svårt att få tag i rätt person. finns alltid akut telefon. Men svårare att få prata med ansvarig sköterska Kräver mycket administration och tar tid! Når endast Tele-Q och behöver vänta på att bli uppringd. Upplevs inte bra när man står hemma hos någon och behöver rådgöra med läkare relativt snabbt Kommentar: Varierar mellan olika vårdcentralen Olika för lätt till olika vårdcentraler Bra med vårdadminstratrörer/samordnare Inte alltid läkare finns på plats för telefontid kl Vi ssk i HSV ringer ofta många gånger och går därefter ner till VC för att leta upp en läkare. Väl på VC kan det ta tid att vänta på att läkaren äter/har patient. Äldresamordnarna går oftast ganska lätt att nå. För att nå rehabpersonal behöver man försöka några gånger.

11 Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Huskvarna Telefon, Möten regelbundet ( däremot är det bara våra chefer och en medarbetar som är på dessa möten ) Dessa möten innehåller inte bara patientärenden utan har också ett organisatoriskt syfte. Träffar kommunens hemsjukvårdsteam 1-2 gånger/"termin" Gemensamma träffar med teamet. Kommunen har direkt nummer i teleQ där de får förtur. mobilnummer som de kan ringa direkt på vid svårt sjuka pat snabbkö telefonveckomöte med läkareTyvärr har mötesplatserna nu blivit mest "administrativa" vilket inte ger mervärde för pat endast telefon telefonkontakt.Planeras för ett nytt samarbete med hemsjukvården, s k hemsjukvårsteam där det planeras att läkare från VC ska träffa/ skyper med hemsjukvårdspersonal en gång i veckan i en timme. Tider planeras för akuta hembesök dagligen. Samverkansmöten 1-2 gånger per terminTelefon Finns idag tider för genomgång, tills med ssk, av inskrivna pat 1-2 ggr/ termin. För kontakt idag endast Tele-Q. Telefon och hembesök de ggr det är aktuellt

12 Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Vetlanda Har fokus grupp med vårdcentralerna samt kommunen 1 gång i kvartalet ungefär. Vi träffas dagligen, kommunssk har egen tid avsatt hos läkare på VC. Direkttelefon nummer in till läkare och mottagning . Kommunssk kommer ofta förbi för att boka tid eller diskutera ev behov. Vi når också kommunens ssk lätt genom telefon. ? Telefontider till VCUppdrag via fax TelefontidEv bokningsbara 15 min tider, vet ej när eller på vilka vårdcentraler det gäller, dålig information om detta Palliativa besök.Besök vc vb.Telefon/fax kontakt. Telefontiden med läkarna. Inga vad jag vet. Telefon och telefontiderTelefontider fungerar bästa på Aroma och deras läkare.Bra Liv ok - mer svårt att veta vilken PAL och vem man ska ringa.Avonova - fungerar så där. Inte alltid läkare är på plats, vid semester är dett annan läkare som knappt läser journalen och knappt bryr sig som fixar till något... Telefontider GVP varannan vecka. Telefontid varje dag kl 12. Vi ringer även ssk på VC via journummer. vårdcentralen Planerade läkarbesök på Särskilda boende. Telefontider med patientansvarig läkare.Möjlighet att boka in 30 minuter en gång/vecka för patienter i ordinärt boende., Fokusgruppsmöte, konsultationstid, direktnummer till samtlig HSL-personal Ronder,telefontid,fax,telefon Gemensamma möten för primärvård och kommun på ledningsnivå, Grupp för Focuspat, teamtid Dagliga Läkartider, avsatta teamtider varje vecka. några tillfällen per termin möts vårdcentralerna och kommunen gemensamt. SIP-möten mycket bra Inga planerade vad jag känner till.NPÖSIP

13 Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel. Huskvarna Jag önskar att hemsjukvården arbetade mer efter hälsosjukvårdslagen dvs ser patienten behov och arbetar utifrån det. När jag arbetade i hemsjukvården hade vi en helhetssyn och fanns till för hela patienten, dvs många olika områden. Jag har en känsla att det är mycket påverkande av kommunsens SOL tänk dvs bara utföra ordinerade ärenden och inte tänka själv. Helhetssyn. Information om in/utskrivningar, avlidna i hemsjukvården.VC förväntas informera och ta hand om patienten men får sällan information kring situationen kring patienten av annan part.Tror att det blir bra med nya plattformen för in/utskrivningar då man från VC kan ha mer kontroll över vilka som är inneliggande och är i behov av uppföljning efter vårdtid. återrapportering om pat tillstånd.uppföljning av palliativa pat JA. Alla pat med insatser i hemmet ska vara hemsjukv.pat. o för dessa pat ska man ha helhetsansvar, inte endast för enskilda uppgifter. Pat med tillfälliga behov/tillsyn el då hemtjänst behöver medicinsk hjälp/bedömning ska kunna få det av hemsjukvården.Från VC gör vi sällan hembesök (med vissa undantag) o därför kan vi inte son tidigare möta past behov av vård i hemmet Smidigt forum för att utbyta info.Gemensam journal I vissa hemsjukvårsteam (t ex team 3)behöver personalsituationen förbättras för att personal där ska orka med! Avsedda tider med läkaren.Direkt kontakt med läkaren.Mer hembesök med läkaren Snabbare läkarkontakt, direktnr till personal på vc på samma sätt som de kan nå kommunens ssk direkt. Aktuellt telefonnummer till aktuell jourläkare, regelbunden telefontid på vardagar för ev. läkarkontakt. Direktkontakt med läkare mera ofta.

14 Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel. Vetlanda Utökad tillgänglighet för våra läkare att kunna ta hand om våra kunder i hemmet. Tidsaspekten samt kraven på vårdcentralerna skapar mycket stressande situationer. Möte med hemtjänstpersonal på deras APT. Hembesök tillsammans med annan personal tex kommunssk/ eller självständigt Tillgång till just rond och hembesök med VC. Utnyttja vårdsamordnarsköterskan på VC bättre, tex telefontider till även den ssk och inte bara läkare. Många ärenden kan vara enklare att ta med ssk och spara läkarens tid. -Kunna dra ut aktuella medicinlistor!-Tid med läkare och gärna hembesök hos dåliga patienten tillsammans med läkare.-Vårdplaner för patienten för den medicinska vården. Man skjuter från höften och tar problemen när de kommer, ingen bra framförhållning i många lägen.- saknar uppföljning av läkare! Det ligger helt på ssk att komma ihåg att följa upp behandlingar. ex medicinändringar. När man pratar med sjuksköterska på vårdcentralen så får man ibland till svar ring på telefontiden. Ibland är det bättre att de forskar i problemet innan telefontiden. Hembesök av läkare är väldigt svårt att boka in. Lättare tillgänglighet till läkare. Både telefontider och att få ut till hembesök. Inte bara hembesök vid palliativt möte! Vid hemsjukvård stannar mycket på ssk-nivå. Läkare gör t.ex förändringar via telefon.Krävs att ssk driver frågor Önskar att det vore lättare att genomföra hembesök med läkare för palliativbedömning på kort varsel. Ofta drar det ut på tiden alldeles för länge. Fler läkare. Längre telefontider med de vårdcentraler som inte ligger på "vår" ort. Insyn i varandras dokumentation Samma journal för kommunen som för Landstinget. Närmare kontakt i vissa patientärenden. I bästa världar skulle det finnas obegränsat med tider för hembesök. Ibland tydligare och mer information angående personens hälsotillstånd, ev restriktioner och riktlinjer vid specifika frakturer, operationer eller diagnoser. Prognosen vid vissa sjukdomar. Gemensamt journalsystem.


Ladda ner ppt "Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser