Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad."— Presentationens avskrift:

1 Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad

2 Upphandling av tjänster med social hänsyn ska öka. Uppdrag: Minst 50 procent av stadens tjänsteupphandlingar ska göras med social hänsyn. Ställ krav som underlättar för de som står långt från arbetsmarknaden att få ett jobb. Målgrupper: Ungdomar, personer med funktionsnedsättning & utrikes födda Prioriterade mål i budget EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Upphandling med social hänsyn blir ett arbetsmarknadsverktyg!

3  Anställningsmöjligheter  Arbetsvillkor som uppfyller arbetstagarens rättigheter  Social integration  Lika möjligheter Pilotprojektets fokus Det handlar om integration och social hållbarhet! EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

4 AnalysPrognos/dataAvsiktsförklaring 123 Kvantitativa uppgifter inlämnas till stödfunktion. Data om upphandlingar på tre års sikt. Målsättning avseende social hänsyn. Årlig uppdatering. Modellförslag: Planeringsfasen. Sammanställning av prognos Utbildning Genomförs (<2 år) 4 5 6 Bedömning av utbildningsbehov I dialog med Arbetsförmedlingen, branscher & fackförbund. För prioriterade målgrupper. Bristyrken. Stadsgemensam. Baserad på uppgifter i steg 2-3 EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

5 AnalysPrognos/dataAvsiktsförklaring 123 Kvantitativa uppgifter inlämnas till stödfunktion. Data om upphandlingar på tre års sikt. Avseende anställningar via social hänsyn. Årlig uppdatering. Modellförslag: Planeringsfasen. Sammanställning av prognos Utbildning Genomförs (<2 år) 4 5 6 Bedömning av utbildningsbehov I dialog med Arbetsförmedlingen, berörda yrkesnämnder, branscher & fackförbund. För prioriterade målgrupper. Bristyrken. Stadsgemensam. Baserad på uppgifter i steg 2-3 EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Byggutbildning med 50 platser startade våren 2015. Finansierades av Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningsförvaltningen. Eleverna fick bibehållet försörjningsstöd. Utbildningsexempel:

6 Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen.

7 Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Dialog med stödfunktionen Varje upphandling är unik:  Upphandlingens storlek – omfattar minst 4 månader och fler än en person  Möjliga arbetsuppgifter  Branschens förutsättningar  Hur ser arbetsmarknaden ut? Risk för undanträngning?  Möjlighet för sociala företag?

8 Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Dialog med stödfunktionen Former av krav/villkor:  Framtida diskussioner om anställning Krav på dialog om behov och möjligheter att anställa  Obligatoriskt krav på anställning Fullständiga mallar finns på: www.socialhansyn.se Juridisk kvalitetssäkring: Upphandlingsrätt, arbetsrätt, LAS, kollektivavtal etc.

9 Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen.

10 Beslut om att upphandla Matchning tjänst + person Möjliga rekryter identifieras Rekryteringsyta utses Målgrupps- processen inleds Annonsering Utvärdering av anbud Tilldelning Anbudsarbete Inlämning av anbud Avtal Uppstart Rekrytering Uppföljning Genomförande Uppföljning Dialog med stödfunktion om målgrupperna samt val av form för krav/villkor. LEVERANTÖREN MÅLGRUPPSANSVARIGA UPPHANDLAREN Modellförslag: Genomförandefasen. Från uppstart till uppföljning Uppstart. Dialog mellan stödfunktion och leverantör. Rekrytering. Leverantör får stöd av kommunal arbetsmarknadsverksamhet, Arbetsförmedlingen eller motsvarande. Matchning och intervjuer. 3 kandidater/ tjänst. Anställning. Under hela avtalsperioden. Uppföljning. Arbetsmarknadsverksamhet följer upp individ. Upphandlande enhet följer upp krav/ villkor.

11 135 anställningar tillskapade 2015 (i 75 affärer) Vilka går jobben till? EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Låt oss titta på ett par praktiska exempel! Typ av arbeten: Hantlangning, administration, IT, lärlingsanställningar, städ, trädgårdsskötsel, postdistribution m.m.

12 Upphandling av: Fasadrenovering Typ av anställning: Projektadministratör AVA 9 månader Anställd: Utrikes född kvinna Upphandlande enhet: Higab Leverantör: Tuve Bygg Arbetsmarknadsverksamhet: Angered Typ av krav på social hänsyn: Framtida diskussioner En projektadministratör EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Hon är nu fastanställd!

13 Upphandling av: Golvläggning Typ av anställning: Hantlangare och lagerarbetare AVA 12 månader Anställd: Utrikes född man Upphandlande enhet: Familjebostäder Leverantör: Göteborgs Golvläggarecentral Arbetsmarknadsverksamhet: Angered Typ av krav på social hänsyn: Krav på anställning EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN En hantlangare Leverantören hjälpte till med lägenhet!

14 Ekonomiska effekter EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Undanträngning? Produktions- värde Marknadsförings- värde Ökade skatteintäkter Kompetens- försörjning Minskad arbetslöshetsersättning Kvalitetsbrister? Högre anbudspriser? Färre anbud? ”Mättnad" hos leverantören? Minskat försörjningsstöd

15  Stadens långsiktiga politiska beslut  Tidig dialog med branscher och fackliga organisationer  Arbetsmarknadsverksamheternas rekryterings- och matchningsarbete och goda samverkan med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.  Leverantörernas intresse för social hållbarhet  Upphandlares engagemang  Stödorganisation med koordinerande och samordnande uppgifter  Kommunikationsarbetet Framgångsfaktorer i projektet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

16  Arbetsordningen har i varierande grad följts av upphandlande bolag/förvaltningar - full potential i projektet ej kunnat nyttjas  Många skiftande intressen hos aktörer och partners – svårt att skapa trygga och säkra processer som kan möta upp projektdirektiven och budgetmålen  Ensidig könsfördelning  Social hänsyn som begrepp. Hållbar upphandling ett alternativ?  AF:s begränsade möjligheter till samfinansiering i lokala projekt  Upphandlares möjligheter att genomföra en ny form av kravställning Utmaningar under projektet EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

17 Förutsättningar för god implementering  Organisationers och ledningars acceptans  Kommunikation  Stegvis och anpassad implementering  Få information om planerade och prognostiserade projekt i tillräckligt god tid för att kunna dra igång utbildningssatsningar som matchar efterfrågan? EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

18 Förutsättningar för god implementering  Vad händer när de som är ännu längre från arbetsmarknaden ska in?  Finansiering och resurser för utbildning/rustning  Fortsatt effektutvärdering både gällande individer och affär  Flexibel modell som ständigt utvecklas i dialog med berörda aktörer EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

19 På hemsidan: www.socialhansyn.se  Fullständiga och juridiskt kvalitetssäkrade kravformuleringar  Beskrivningar av alla processer och rutiner  Information om social hänsyn överlag  Projektbeskrivning  Konkreta berättelser om de som fått jobb  Prenumeration nyhetsbrev  Material för nedladdning EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

20 Mer information: www.socialhansyn.se Tack ! Frågor?


Ladda ner ppt "Social hänsyn i upphandling Projektledare Jörgen Larzon - en modell för Göteborgs Stad."

Liknande presentationer


Google-annonser