Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tema rörelse - Polhem, ämnesintegrerat med koppling till LGR11 höstterminen 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tema rörelse - Polhem, ämnesintegrerat med koppling till LGR11 höstterminen 2011."— Presentationens avskrift:

1 Tema rörelse - Polhem, ämnesintegrerat med koppling till LGR11 höstterminen 2011

2 Gullbrandstorpsskolan - årskurs F-9 Gullbrandstorpsskolan, Gullbrandstorp, Halmstad

3 Innehåll  Bakgrund tema rörelse  Presentation av Michael H Lindgren  Årskurs F -3  Årskurs 4 -5  Årskurs 6 - 9

4  Uppstart på detta tema började på vår studiedag i augusti.  Alla pedagoger på Frösakulls - och Gullbrandstorpsskolan samlades och fick ytterligare information om Smil(e), en kort föreläsning om Christopher Polhem samt att temat skulle vara rörelse. Syftet var också för pedagogerna att arbeta ämnesintegrerat, med fokus på teknik och koppling till LGR11( uppdelningen var årskurs F-3, 4-5 samt 6 -9 för Gullbrandstorpsskolan).  Pedagogerna delades in i grupper varpå de fick sitta tillsammans och diskutera målet med temadagarna.  I vårt kalendarium för hösten 2011 lades in sex stycken tider för grupperna att mötas. Under dessa möten planerades temadagarna.  Vecka 47 blev bestämt för temadagarna (tre dagar).  Önskemål togs även in från eleverna själva och i årskurs 6 – 9 ville de göra fordon.

5 ”Michael H. Lindgren, f. 1953, är civilingenjör i maskinkonstruktion och filosofie doktor i teknik och social förändring. Han har varit verksam som museiintendent med utställningar och föremål som specialitet, universitetslektor i teknik- och innovationshistoria, tekniklärarutbildare, gymnasielärare, projektledare för science centers och är en uppskattad föreläsare om människan, naturen och tekniken i de långa historiska perspektiven.” (texten är kopierad från

6 ”Detta är berättelsen om invandrarsonen som föddes under enkla förhållanden på Gotland, blev föräldralös, uppmärksammades av två kungar och levde resten av sitt liv som en förmögen man. Endast genom hans brinnande intresse och unika förståelse för teknik blev denna resa genom samhällsklasserna möjlig. Många menade dessutom att han var den främste mekanikern, uppfinnaren och byggherren i riket.” (texten är kopierad från

7  Olika uppfinningar  Polhems historia  Konstruktion och byggande av rörelsebana  Tekniklego

8 Eleverna skrev ner historien om Polhem

9 Eleverna har tillverkat vars sin rörelse bana

10

11 o Polhems historia o Mekanikens mäktiga fem (d.v.s. Kilen, Lutande planet, Hävstången, Hjulet och Skruven)

12 Material; 50 glasspinnar, 20 gummiband och lim. Arbetsgång; Ritning, konstruera katapulten, namnge samt måla och pynta den

13 Skriv ner en instruktion till hur man laddar en musfälla

14  Frågor om katapultbyggandet togs upp  Bedömning av elevernas lärande

15  Tittade på Evas funkarprogram om hur en elmotor fungerade samt Åsa Nisse som uppfinnare  Byggde fordon  Tog isär tekniska prylar som t.ex. elvisp, dator, Tv, stereo, strykjärn och Powerpoint gjordes  Föreläsning om Polhem, där Polhemslåsets funktion undersöktes.  Processen av byggandet samt utvärdering av fordonskonstruktionen och grupparbetet, bedömdes av pedagogerna

16 Vilket ska jag välja remmar eller växellåda? Ska den gå snabbt eller vill jag att den ska dra mycket last?

17 Stora eller små hjul?

18 Nu börjar det likna ett fordon…

19 Snart dags att tävla, må bästa fordon vinna!

20 o Uppfinnare? o När uppfanns den? o Var? o Varför uppfanns den? o Funktion? o Användbar till? o Betydelse då och nu?

21 Efter tre intensiva dagar var det dags att packa ihop alla lånade verktyg och köra dem till Komtek

22  Vad har du lärt dig under Smil(e)-projektet?  Tycker ni stationen med fordon ökar lusten till teknik?  Vilka ämnen har ni arbetat med under dessa tre dagar?  Vad var bra med dessa dagar?  Om vi gör om projektet, skriv ner tre tips som vi kan ta med oss.  Är det något speciellt ni kommer minnas efter dessa dagarna?

23  ”…jag har lärt mig mer om konstruktion. Hur man ska lyckas få en bil att vara både stark och snabb. Jag har lärt mig mer om Polhem och hur han tänkte och gjorde...”  ”…vi har arbetet med teknik, fysik, matte, SO, svenska, slöjd och bild…”  ”…det var kul att bygga bilen, samarbeta vilket ledde till att man lärde känna varandra bättre. Intresset för teknik ökade…”  ”…lite mer tid till dokumentationen kunde varit bra…”  ”…roligt projekt…”

24  Vad har varit bra med dessa dagar?  Vad ska vi tänka på till framtida projekt?  På vilket sätt har dessa dagar lett till en bättre måluppfyllelse för målen med Smil(e)?  Vad tar jag med mig från dessa tre dagar?

25  ”…att få se eleverna i andra situationer, tid till kreativitet, arbeta praktiskt, bra med åldersblandade grupper…”  ”…tiden – stressigt med vissa delar, elevernas dokumentation behöver längre tid, alldeles för lång planeringsfas…”  ”…ämnesövergripande, teknik F-9-perspektiv, sammanhängande tid, samarbete…”  ”…glada barn och lärare, mycket inlärning, energikrävande, nya vänner och idéer…”

26  Nytt projekt våren 2012 ”Starta företag med inriktning teknik”

27 Tack för denna gången och för fantastiska temadagar, Hälsningar /Projektledaren Cecilia Persson


Ladda ner ppt "Tema rörelse - Polhem, ämnesintegrerat med koppling till LGR11 höstterminen 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser