Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMargareta Berg
1
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Våra ramavtal ger goda affärer UhC-dagen 2015 i Borlänge
2
UpphandlingsCenter -vårt arbetssätt och roller
3
Vårt arbetssätt Planering Upphandlingsplan (12 månader) Produktionsplan (rullande 3 månader) Produktionsmöten (14:e dag) Genomförande Team Referensgrupp Kvalitetssäkring
4
Den viktiga rollfördelningen Beställarens rollUpphandlarens roll Ställa kravLeda upphandlingen SakkunskapAffären, villkor Formulera tilldelningskriterierLOU, administration Uppföljning och utvärdering Upphandlingen i samverkan mellan beställare och upphandlare, med tydliga roller, ger förutsättningar för en god affär.
5
Aktuella avtal Sakkunnig och samrådsgruppen Nyhet på intranätet Avtalsdatabas Hemsidan
6
Team FE -fastighet och energi
7
Upphandlings- och avtalsområden Tjänster Tekniska konsulttjänster Drift- och underhållsentreprenader Ramavtal drift och underhåll samt FM-tjänster Bevaknings-, Larm- och utryckningstjänster Besiktningstjänster kopplade till fastighetssidan Varor Samtliga varor förknippade med FM-tjänster t.ex. städkemiska produkter och städmaskiner Enstaka köp av varor kopplade till Fastigheter t.ex. filteranläggningar, pannor, belysning m.m. El, pellets och andra bränslen kopplade till Fastigheter Färg-, järn- och byggmateriel Berg- och grusmateriel
8
Hållbara offentliga affärer Samordnade upphandlingar Ger ofta lägre priser Skapar ett intressant område för nyetableringar Underlätta för små lokala företag att växa i området (fler arbetstillfällen) Kvalitet, miljö- och sociala krav Fler köpare som ställer samma krav driver utveckling framåt Viktigt med förankring hos de som ska följa upp kraven. Innovativa upphandlingar Vi arbetar ständigt med att hitta nya lösningar på gamla problem.
9
Våra ramavtal ger goda affärer Saneringstjänster för Falun, Ludvika, Gagnef och Säter samt fem bolag Gav 13,7 % bättre timpriser mot Faluns tidigare priser. Leverantören såg samordningsvinster genom att få större affärer inom ett geografiskt område. Städkemiska produkter och städmaterial, Falun, Borlänge, Gagnef, Säter och Ludvika Gav i snitt 20% bättre priser jämfört med tidigare avtal, bättre villkor och större valmöjligheter. Sociala krav vid upphandling Krav/särskilda kontraktsvillkor om social hänsyn är ställda hittills i tre FE- upphandlingar och kommer nu ställas i alla upphandlingar framåt, där så är möjligt/lämpligt.
10
Team TF -transport och fordon
11
Upphandlings- och avtalsområden Tjänster Samordnad distribution av varor, livsmedel och post Anläggningsmaskintjänster Kalkning av sjöar och vattendrag Flyttjänster Snöröjning Varor Personbilar Anläggningsmaskiner Däck och däckservice Drivmedel och stationstankning
12
Hållbara offentliga affärer Borlänge, mål 2020 Kommunala transporter körs till 100% på förnybara bränslen Borlänge kommuns bidrag till utsläpp av klimatpåverkande gaser minskar kraftigt Utsläpp av koldioxid från transporter minskar till under riksgenomsnittet Hedemora, mål 2020 10 procent förnybar energi i transportsektorn 30 procent minskade koldioxidutsläpp jämfört med 1990 Falun, mål 2035 2020 har Falun minskat sina utsläpp av växthusgaser med 60 % sedan 1990 2030 är Faluns fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 2035 är Falun fossilbränslefritt Transporternas energianvändning ska minska och andelen förnybara drivmedel ska öka Klimatpåverkande utsläpp från fordonstrafiken ska minska
13
Våra ramavtal ger goda affärer Upphandling av samdistribution Andelen av fossila drivmedel ska högst uppgå till: år 2015 till och med 2016: 80 % år 2017 och senare: 20 % Avtal för miljöklassade fordon Miljöbilar: emissionskrav enligt Euro 5 Elbilar Vi behöver hjälp av er! Läs in er på miljömålen för er kommun i rollen som sakkunnig Avropa tjänster och varor som uppfyller målen även om andra finns på avtal
14
Team FLR -förbrukning, livsmedel och resor
15
Upphandlings- och avtalsområden Tjänster Resebyråtjänster Tvätteritjänster Reklambyråtjänster Tryckeritjänster Varor Förbrukning skola och förskola Kontorsmaterial Livsmedel Läromedel Möbler
16
Hållbara offentliga affärer Samordnade upphandlingar kan ge vinster på olika sätt beroende på hur de paketeras. Marknadsundersökning (finns lokala aktörer?) Geografisk: del av kommun, per kommun eller flera kommuner tillsammans Produktgrupp Position Livsmedel – Ekologiska mål Borlänge 2014 = 50%, 2020=100%. Bäst i landet! Falun 2014 = 25%, 2020 = 40%. Gagnef 2015 = 25%. Mål framåt är att fortsätta öka andelen eko. Hedemora Minst 25 % och öka årligen Säter Minst 25 % och öka årligen Ludvika 2018 = 60%
17
Våra ramavtal ger goda affärer Livsmedel för Falun, Borlänge, Ludvika, Säter, Gagnef och VBU Senaste upphandling - behovet delades upp i 5 upphandlingar för att möjliggöra för mindre leverantörer. Resultat: 11 leverantörer, varav 7 från närområdet. Arbetskläder kost för Falun, Borlänge, Ludvika, Säter, Gagnef och VBU Gav i snitt 39% bättre priser mot tidigare avtalspriser. En större affär inom samma geografiska område gav samordningsvinster för såväl leverantör som kommuner. Kaffeautomat för Falun, Borlänge, Ludvika, Säter, Gagnef och VBU + bolag Gav i snitt 25% bättre priser mot tidigare avtalspriser. Uppdelad på geografiska områden, vilket möjliggjorde för leverantör att lämna på ett eller flera områden.
18
Team IT -it, tele och ekonomi
19
Upphandlings- och avtalsområden Tjänster Finansiella tjänster och revisionstjänster Pensionsadministration Konsulttjänster Skanningstjänster av leverantörsfakturor Försäkringsmäklare Verksamhetssystem Support och licensavtal Varor Datorer och datatillbehör Servrar och mjukvara AV-utrustning (projektorer, Interaktiva skrivtavlor mm) Trygghetslarm/-telefoner
20
Hållbara offentliga affärer Vi är en väg till utveckling och besparingar, ditt bollplank. IT –täcker in hårdvara, mjukvara & system. Funktionsavtal finns på plats i 3 kommuner, medger snabbare utveckling av IT- funktionen. Ekonomi är det bredaste området, det täcker in tex. försäkringar, banktjänster & ekonomirådgivning
21
Våra ramavtal ger goda affärer Funktionsupphandling av IT tjänster Personal och lönesystem Banktjänster
22
Kontakta oss UpphandlingsCenter Folkets Hus Carlavägen 24 771 30 Ludvika Telefon: 0240-860 00 E-post: uhc@ludvika.seuhc@ludvika.se Öppettider: 07.30-12.15 och 13.00 – 16.15. Se vår hemsida www.upphandlingscenterfbr.sewww.upphandlingscenterfbr.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.