Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avVilhelm Lindberg
1
1
2
Domstols behörighet i internationella rättsförhållanden “Cross border insolvency” Nationell jurisdiktion? Förhållandet mellan sjörättsliga konventioner och internationella regelverk om domstols behörighet
3
Kvarstad på fartyg Forum shopping – Sjöpan/sjöfordran? – Fartygets ägare gäldenär? – Vem binder kaptenen? – Last ombord? – Säkerhet? – Kravets identitet vid exekutiva åtgärder? Förhållandet mellan fordrings- flaggstats- och kvarstadsjurisdiktion/regler 3
4
Kvarstad på fartyg Två parallella regelsystem för kvarstad på fartyg Arrestkonventionen 1952 – sjölagen 4 kap Förutsättningar enligt arrestkonventionen – sjöfordran m.m. Kompletteras av nationella regler, bl.a. krav på sabotagerisk Nationella regler i rättegångsbalken Svenskregistrerade fartyg om sökanden har hemvist eller huvudsakligt driftställe i Sverige 4
5
Bryssel I-förordningen 5 Tala mot part med hemvist i medlemsstat ska väckas vid domstol i den medlemsstaten (art. 2.1). Allmänt förmögenhetsforum får inte tillämpas (art. 3.2 och bilaga I) Undantag för specialkonvention, art. 71 Inget undantag för allmänt förmögenhetsforum, d.v.s. inget företräde för nationella regler.
6
Kvarstad på fartyg Ingen särskilt frekvent måltyp i svenska domstolar Effektivt påtryckningsmedel? Gränslandet mellan olika internationella konventioner kan ge upphov till tolkningssvårigheter 6
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.