Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
att skriva, presentera och opponera Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON
2
Bedömning av ett akademiskt arbete
Kan man bedöma uppsatser objektivt? Fusk och vikten av tydliga spelregler Bedömningskriterier Att väga samman och sätta betyg Ambitionsnivå kontra betyg Delade uppfattningar om satt betyg Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
3
Kan man bedöma uppsatser objektivt?
Fastställa tydliga bedömningskriterier Låta flera olika personer bedöma uppsatsen Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
4
Fusk och vikten av tydliga spelregler
Svårt att avgöra om någonting är fusk Vad kommunicerar handledare, seminarieansvarig, och examinator under uppsatsskrivandet Få gemensam syn på vad som är fusk Utnyttja de kunskaper/det vetande som redan finns men ange källor tydligt En handledare eller examinator kan aldrig döma en student för fusk Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
5
Bedömningskriterier Ämnets relevans Tydligt definierad uppgift
Undersökningsdesign och metodval Teori Empiri Analys Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
6
Bedömningskriterier Fungerande helhet Bearbetningsgrad Kreativitet
Presentationen av studien Opposition Vilka kriterier gäller för ditt arbete Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
7
Bedömningskriterier Ämnets relevans Teoretisk relevans Allmän relevans
Ämnets svårighetsgrad Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
8
Bedömningskriterier Tydligt definierad uppgift Syftet
Avgränsningar och fokus Målgrupp Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
9
Bedömningskriterier Undersökningsdesign och metodval
Använt vetenskapliga metoder Metodkännedom Metodtillämpning Kritiskt tänkande, metodmedvetenhet Tydlighet Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
10
Bedömningskriterier Teori Teoriförtrogenhet Teorianvändning Empiri
Relevans Intressant Rikhaltig Tillförlitlig Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
11
Bedömningskriterier Analys Användning av teori och empiri
Egna resonemang och slutsatser Systematik och struktur Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
12
Bedömningskriterier Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag
Distinkt resultat Teoretisk relevans och kunskapsbidrag Praktisk relevans och kunskapsbidrag Relatering till tidigare kunskaper inom området Generalisering Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
13
Bedömningskriterier Fungerande helhet Logik Röd tråd Balans
Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
14
Bedömningskriterier Bearbetningsgrad Formalia och layout Språk
Kreativitet Presentationen av studien Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
15
Bedömningskriterier Opposition Fokus Genomarbetning Fullständighet
Dialog Vilka kriterier gäller för ditt arbete? Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
16
Att väga samman och sätta betyg
Kriteriebetyg och sammanvägning av dessa – ett exempel på godkänt. Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
17
Att väga samman och sätta betyg
Kriteriebetyg och sammanvägning av dessa – ett exempel på icke godkänt Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
18
Bedömning av ett akademiskt arbete
Ambitionsnivå kontra betyg Delade uppfattningar om satt betyg Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.