Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avFredrik Åkesson
1
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio 011101
2
margita vainio Vad händer i biblioteksvärlden - vilken roll vill ÅAB ha/ta? håller på traditioner, konservativt modernt, unikt, utvecklingsinriktat föregångare, progressivt, innovativt Förebilder? Konkurrenter? Vem bestämmer riktningen?
3
011101margita vainio Ledningens perspektiv och förväntningar Kundernas perspektiv och förväntningar Personalens perspektiv och förväntningar Intressenternas perspektiv och förväntningar Värderingar Visioner Strategier
4
011101margita vainio Hörnstenarna Värden - Vad tror vi på? Visioner - Vad vill vi uppnå? Uppgift - Varför/för vem finns vi till? Strategi - Var lägger vi vår kraft? Förverkligande - Hur arbetar vi? Resultat - Uppnår vi det förväntade?
5
011101margita vainio Frågor som väntar på nya svar: Är den verksamhet som bedrivs idag relevant? Gör vi dom rätta sakerna? Gör vi dom rätta sakerna på rätt sätt? Vad åstadkommer vi?
6
011101margita vainio Gemensamma visioner En gemensam engagerande bild av framtiden, verksamhetens innebörd och ändamål. Bör vara förankrad i hela personalen och i alla intressegrupper. Förankras genom kommunikation; förtroende, öppenhet
7
011101margita vainio The knowledge worker: “What is the organization going to do so that my skills are constantly used to the full and my competence progressively improves?” Today´s employees want to be important members of a successful organization.
8
011101margita vainio
9
Att styras utifrån och inifrån teknik ekonomi effektivitet auktoriteter Yttre krav identitet erfarenhet tillit värderingar beliefs lärande kunskap känslor
10
011101margita vainio Begrepp för kunskapsorganisationer ”Intellektuellt kapital” –personalens kunskap, kompetens och kreativitet i centrum (Ståhle) ”Lärande organisationer” –5 discipliner (Senge): tänkandet, omvärlden, visionen, lärandet, ledarskapet - indikatorer på framgång ”Knowledge management” –delaktighet, ”sharing", relationer, förtroende, ömsesidighet, olika typer av kunskap
11
011101margita vainio kunden 1. hierarkier 2. processer 3. nätverk
12
spontanitet kontroll definierade förutsägbara öppna oförutsägbara RELATIONER KOMPETENSER mekaniska organiska Dynamiska organisationer kompetensmiljöer
13
Processer Ledarskap Lärande Organisation Produkter Kvalitetsas- pekter
14
011101margita vainio Förändring no progression without regression no construction without destruction förändring är en lärande process - sågar sig fram motstånd mot förändring förekommer alltid - bör förekomma! A B OBS! Black-box glass-box
15
011101margita vainio Ledarskap Att skapa förtroende Att inspirera till motivation Att stimulera intellektuellt Att möta den enskilda människan Att förstå sig på –tiden –verksamheten –människor
16
011101margita vainio Visionär Utvecklare Auktoritet
17
011101margita vainio Du som är ledare: fråga dig själv och diskutera med andra Hur kan jag stöda mina medarbetares utvecklingsprocess? Hur kan jag skapa bättre dialoger? Hur kan jag frigöra positiv energi? Kan jag ändra på mitt eget förhållningssätt?
18
011101margita vainio Två faror som hotar världen ordning och oordning Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.