Ladda ner presentationen
1
Transportstyrelsens inspektörsprogram
Fortsatt luftvärdighet (Luftvärdighetsorganisationer och underhållsorganisationer) 4 november 2009 Johan Brunnberg, Flygteknisk Inspektör och Process koordinator Part-M Sektionen för luftvärdighetsorganisationer
2
Transportstyrelsen General-direktör Stab Järnvägs-avdelningen
Staffan Widlert Tommy Spångö avdelningen Ekonomi- Informations-avdelningen Marie Lindström Stefan Rising IT- avdelningen Juridik-avdelningen Kristina Nilsson Personal-avdelningen Carina Larsson Järnvägs-avdelningen Rune Lindberg Lena Byström Möller Luftfarts-avdelningen Sjöfarts-avdelningen Per Nordström Birgitta Hermansson-Ylvén Vägtrafik-avdelningen Stab Birger Höök Trafikregistret Utvecklings-avdelningen Jacob Gramenius Transportstyrelsen General-direktör Stab Järnvägs-avdelningen Luftfarts-avdelningen Sjöfarts-avdelningen Trafikregistret Vägtrafik-avdelningen Utvecklingsavdelningen Detta organisationsschema fungerar så här när du öppnar det som bildspel: Den första sidan visar Transportstyrelsens grundläggande struktur med generaldirektör, stab och underliggande avdelningar. Varje ”avdelningsruta” är sedan länkad så att du får upp respektive avdelnings organisationsschema om du klickar på den. Vill du sedan komma tillbaka till Transportstyrelsens övergripande organisationsschema klickar du på länken nere i högra hörnet (>>Till det övergripande organisationsschemat). Vill du använda bilder från detta bildspel i en egen presentation? I så fall kopierar du hela bilden från detta bildspel till den presentation du vill använda bilden i. Observera att det då inte kommer gå att använda länkarna. Ekonomi-avdelningen Informations- avdelningen IT- avdelningen Juridik-avdelningen Personal-avdelningen
3
Luftfartsavdelningen
Luftfartsdirektör Flygoperativa enheten Sektionen för allmänflyg och bruksflyg Sektionen för certifikat Sektionen för EU OPS verksamhet Sektionen för flygutbildning Sektionen för helikopter Skandinaviska tillsynskontoret Enheten för flygplats, flygtrafiktjänst och luftfartsskydd Sektionen för flygplatser Sektionen för flygtrafiktjänst Sektionen för luftfartsskydd Juridik- och analysenheten Sektionen för analys Sektionen för juridik Sektionen för strategiska frågor Luftvärdighetsenheten Sektionen för initial luftvärdighet Sektionen för luftvärdighets-organisationer Sektionen för underhålls-organisationer Stab » Tillbaka
4
Transportstyrelsen, Luftfartsavdelning utövar tillsyn på: Luftfartyg
Verkstäder (Del-145, Del-M kapitel F, AUB) Luftvärdighetsorganisationer (Del-M kapitel G) Tillståndskrävande luftfart (BCL, LFS, TSFS) Kommersiell lufttransport (EU-OPS, JAR-OPS3) Flygplats Flygtrafiktjänst Luftfartsskydd
5
Var rekryterar vi ifrån. (Luftvärdighetsenheten)
Bakgrund för en inspektör: Flygtekniker Administrativ befattning i verkstad och/eller flygbolag Ingenjör Kvalitet Teknisk Chef Lämplighet
6
Klar med instruktörsprogrammet, oktober 2009 Min bakgrund:
Inspektör sedan Klar med instruktörsprogrammet, oktober 2009 Min bakgrund: Flygtekniker (15år) Flygvapnet, Swedair, Linjeflyg, SAS Instruktör (7år) Flygplan, admin/regler, e-learning SAS Technical Training (Del-147 tillstånd för Del-66 personal) Kvalitetsstyrningschef (2år) SAS Technical Services (Del-145 tillstånd)
7
Vad utövar inspektören tillsyn på:
Luftvärdighetsorganisationer, verkstäder (Europeisk std + nationell) Förändringar i tillstånden Prov, intervju Chefer, AM, NPH, QM Verksamhetshandböcker Underhållsprogram (Cessna till A330) Avtal, (luftvärdighets-, underhålls-, leasing-avtal) Luftfartygsbesiktning (luftfartyg till luftvärdighetsorganisationer/verkstäder till myndigheten) (alla nationaliteter)
8
Regler som styr oss ICAO Luftfartslagen 216/2008 Grundförordningen
1702/2003 Initial luftvärdighet Part-21 - Tillverkning av Luftfartyg, delar och utrustning. - DOA - POA 2042/2003 Fortsatt luftvärdighet Part-M Part-145 Part-66 Part-147 B B Luftfartsförordningen BCL, LFS, TSFS AMC Acceptable Means of Compliance AMC Acceptable Means of Compliance
9
Inspektörsprogrammet
Luftfartsavdelningens gemensamma program består av följande 6 moduler: Myndighets-företrädare (1 dag) Luftfartssystemet (2 dagar) Human Factors (1 dag) Kvalitetsystem & kvalitetsrevision (4 dagar) Kommunikation och svenska språket (2 dagar) Riskanalys och riskvärdering (2 dagar)
10
Sektionens egna krav: Kurs Handledare/fadder Praktiklista
Underhållsprogram (4 dagar) Fuel Tank Safety (4 h) Vikt o Balans (1 dag) Kurs i sitt regelområde (2-4 dagar) Handledare/fadder Praktiklista Preliminära bolag
11
Auktorisations och kompetensunderlag Auktorisation Planerad utbildning
Krav o auktorisation Typ utbildning (Vilka flygplan- helkopter-typer) Utbildning Praktiskt genomförande Arbetslivserfarenhet
12
Krav och auktorisationsmatris - Teoretisk utbildning:
13
Krav och auktorisationsmatris – Praktiskt genomförande:
14
Dokumenterad praktik
15
Hur uppfattar vi ”nya” inspektörer programmet Vad har varit bra:
Praktiken viktig Utsedd handledare Att man följer med som observatör med så många som möjligt Att det tar minst 1 år Preliminära bolag från start Vad har varit mindre bra: Adm rutinerna (person-person) Adm verktyg tex word, outlook, tidsredovisning Endast 1 kursprogram per år (kan bli i ologisk ordning) Modulerna behöver utvecklas
16
Fortbildning krävs i regelverkets förändringar
Vad händer sedan: Fortbildning krävs i regelverkets förändringar Kunskapsöverföring (Teamleader/Inspektör) Enhetsmöten 2 gånger per år (2 dagars) (3 sektioner)
17
Förändringar på gång i inspektörsprogrammet:
Nytt gemensamt inspektörsprogram för Transportstyrelsen Samverkansprojekt mellan ”Teknik” och ”Operativa” sektionerna
18
Övrigt Vi blir också kontrollerade av: ICAO International Civil Aviation Organisation (FN-organisation) EASA European Aviation Safety Agency
19
Frågor
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.