Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAlf Isaksson
1
…är en 6 -9 skola med fokus på personligt ledarskap och hållbar utveckling.
Hos oss blir eleverna självständiga, kunniga, ansvarstagande och omtänksamma människor med gott självförtroende.
2
Hållbar utveckling är inte ett ämne
”Utbildning för hållbar utveckling är ett perspektiv som ska genomsyra hela undervisningen, ett synsätt som hjälper läraren att välja stoff och metod. Det kombinerar sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter på vårt samhälle. Och det handlar mycket om demokrati.”
3
Detta når vi genom: En tydlig och väl genomtänkt progression i lärandet och ansvarstagandet. Ett individualiserande arbetssätt där elevens lärstilar utgör utgångspunkten för undervisningen Ett miljömedvetet förhållningssätt till vår omvärld, både lokalt och globalt
4
Brönjaskolans profil…
…står på flera ben: Uteklassrummet i Hönstjärn Naturresor på hösten Miljörådet Må Bra-dagen
5
Uteklassrummet i Hönstjärn
Vårt ”basläger” Här tränar vi de färdigheter vi behöver för våra naturresor och får kunskaper för resten av livet! - De olika årskullarna gör olika saker med stigande svårighetsgrad och ansvarnivå År 6 Insekter och botanik. Bär och svampplockning Träning i att läsa karta och kompass (orinteringsbana) År 7 Klädvett, packningskunskap. Träning i att göra upp eld Tältihopsättningstävling på isen, pimpeltävling.
6
Uteklassrummet i Hönstjärn
materialkännedom klädvett, packningskunskap.matlagningsträning, GPS-träning, sherpaträning Batik År 9 Laga mat i matlag vintertid klädvett, packningskunskap Packningstävling Bivackgrävning/vindskydd …och mycket, mycket mer
7
Naturresan år 6 - Rågraven
Eleverna i år sex åker i början av terminen tillsammans med sitt lärarlag till Rågraven En övernattning ingår. Vi vill att eleverna ska lära känna varandra och prova på att sova borta. De ska också få titta på insekter och växter och träna sig att använda kartan
8
Naturresan år 7 – Selets Bruk
I år sju cyklar vi till Selets bruk och tältar där en natt med det egna lärarlaget. Vi vill att eleverna ska få träna sig i att planera och laga mat själva, planera sin packning och cykelturen, samarbetsöva genom att slå upp tält tex. Läsa kartor och använda kompassen.
9
Naturresan år 8 - Kvikkjokk
I år åtta åker vi till Kvikkjokk andra skolveckan i augusti tillsammans med naturresegänget och lärarlaget. Vi övernattar i två nätter och eleverna lagar mat en middag och en lunch i matlag. Vi vandrar på Kungsleden. Vi tränar oss i att laga mat i matlag och redovisa vad och varför. Eleverna får utbildning i ansvarstagande för gruppen. Trangiaträning, sherpaträning, Teambuildingövningar GPS-teknik, urskogsträning.
10
Naturresan år 8 - Kvikkjokk
11
Naturresan år 9 - Kebnekajse
Kebnekajse 4 nätter första skolveckan i augusti tillsammans med naturresegänget och delar av lärarlaget
12
Naturresan år 9 - Kebnekajse
Dag 1 resdag + halvdags vandring från Nikkaluokta
13
Naturresan år 9 - Kebnekajse
Dag 2 Vandring upp till fjälllstationen, inkvartering och kraftsamling. Information om morgondagens vandringar
14
Naturresan år 9 - Kebnekajse
Dag 3 vandring upp till Tuolpagorni, fjällsidan eller Björngrottorna. Gemensam middag Bastu, avslappning
15
Naturresan år 9 - Kebnekajse
Dag 4 Städning av baslägret, vandring till Nikkaloukta, hemfärd.
16
Miljöråd – Grön Flagg Brönjaskolan har ett aktivt miljöråd som jobbar för en bättre arbetsmiljö. Miljörådet arrangerar en gång per läsår en miljödag för skolans alla elever Vi hoppas att vårt arbete ska ge oss som första grundskola i Boden, miljöutmärkelsen grön flagg under hösten
17
Må Bra-dagen Varje år har Brönjaskolan en temadag i välmåendets tecken. Föreläsningar varvas med workshops och utställnings-montrar som alla i skol-personalen hjälpts åt med att planera och utforma. De kan handla om Qui-Gong, kostvanor eller andlighet, Dagen avslutas med en föreläsning om ett angeläget ämne som även föräldrarna är inbjudna till.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.