Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Reklamationer ur leverantörs perspektiv
Britt-Inger Bergkvist Coloplast AB Ordförande inkontinens sektorsgruppen
2
Några lagar att känna till
SFS 1993:584 Lag om medicintekniska produkter. Produktsäkerhetslag som ska säkerställa att endast säkra och ändamålsenliga produkter marknadsförs och tas i bruk. SFS 1992:18 Produktansvarslag (gäller från ) Lagen behandlar situationen då en olycka har orsakats av en produkt med säkerhetsbrister och reglerar i första hand det ekonomiska ansvaret vid ersättning för person- och egen-domsskador. .
3
Några lagar att känna till
SFS 1988:1604 Produktsäkerhetslagen Patientskadelagen – Patientförsäkringen Skada som beror på fel på eller felaktig användning av medicinteknisk produkt eller annan sjukvårdsutrustning. .
4
Vi skall till Läkemedelsverket rapportera
Varje felfunktion eller försämring av en produkts egenskaper och/eller prestanda och om alla felaktigheter i märkningen eller bruksanvisningen som kan leda till, eller har lett till, en patients eller användares död eller till en allvarlig försämring av patientens hälsotillstånd.
5
Vilket ansvar har leverantören?
Förutom att följa lagar och förordningar Har vi ett ansvar enligt upphandlingsavtal att leverera fullvärdiga och fungerande produkter.
6
Vi leverantörer behöver er hjälp!
Hör av er till leverantören när ni upplever att något är fel med en produkt.
7
Vad gör vi? Hanterar varje reklamation enligt avtal med
respektive landsting samt rapporterar till Läkemedelsverket när så krävs. Den som rekalmerat skall alltid få ett svar.
8
Vad behöver vi från er? Beskrivning av problemet/felet med produkten
Eventuell personskada Produktens namn Artikelnummer Lot nummer Ett par oanvända produkter från samma lot nummer (Vid speciella tillfällen händer det att vi vill ha en använd produkt.) 9
9
?
10
Reklamera mera! Tack för uppmärksamheten!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.