Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHelen Forsberg
1
Nyheter i kulturpolitiken efter beslut 16.12 2009 om kulturpropositionen ”Tid för Kultur” 2009/10:3 Nya nationella kulturpolitiska mål Ny analysmyndighet för uppföljning Kulturbryggan i stället för Framtidens Kultur Skapande skola byggs ut (åk 4-9) Kungliga Biblioteket blir samordnande huvudman för biblioteken Ny musikplattform
2
Ny kulturpolitik forts. Rikskonserter läggs ner. Riksteatern och Riksutställningar ska ge expertstöd och förlorar medel fr.2011 Fortsatt satsning på kulturella och kreativa näringar med 3- årsstöd á 20 milj/år Ökad satsning på kultur och hälsa Nationell strategi för digitalisering av kulturarvsmaterial Portföljmodellen/ kultursamverkansmodellen Förändring av statens stöd till kulturverksamhet på regional nivå - utredning, Chris Heister, 22.2
3
Nya kulturpolitiska mål Kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund. Alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling. För att uppnå målen ska kulturpolitiken: främja allas möjlighet till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor, främja kvalitet och konstnärlig förnyelse, främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas, främja internationellt och interkulturellt utbyte och samverkan, särskilt uppmärksamma barns och ungas rätt till kultur.
4
Portföljmodellen- kultursamverkansmodellen Staten överlåter genom en avtalsförhandling åt regioner/landsting och kommuner i samverkan med det civila samhället att avgöra satsningarna på kultur Staten behåller ett övergripande strategiskt ansvar
5
Vad bör uppnås? Bidra till ökad måluppfyllelse av de kulturpolitiska målen Skapa utrymme för regionala prioriteringar och variationer Kulturell och konstnärlig förnyelse och bättre tillvaratagande av resp. regions möjligheter Ökat regionalt engagemang för kulturen- besluten flyttas närmare medborgarna Nya samarbetsytor mellan kulturområdet och andra regionala ansvarsområden
6
Varför Norrbotten? Norrbotten förklarat sig beredda att arbeta enligt ny modell Länge och målmedvetet arbetat med att ta fram en strategi för arbetet med kulturfrågor i dialog med länets kommuner God dialog landsting- kommuner i kulturarbetet Väl utvecklat samarbete med Västerbotten och andra län Med Norrbotten får modellen en geografisk spridning Norrbotten som glesbygdslän ger med tillämpning av modellen viktiga erfarenheter för framtiden
7
Kultursamverkansmodellen (portföljen) Införs successivt i hela landet från 2011 utifrån att vissa kriterier ska vara uppfyllda ( kulturplan, etablerade former för samverkan landsting- kommuner, goda kontakter med civilsamhälle och kulturutövare) De statliga anslagen förs samman till ett gemensamt anslag Samma verksamhetsområden som idag Landstingen tar successivt över den statliga förvaltningsuppgiften att fördela statsbidrag till olika regionala kulturverksamheter
8
Kultursamverkansmodellen §§ Villkor för medelsanvändningen anges i förordning från 1 januari 2011 Respektive landsting tar fram fleråriga kulturplaner i samverkan med länets kommuner och efter samråd med kulturlivet i länet och det civila samhället Nivån på medeltilldelningen till resp. län beslutas av Statens Kulturråd efter samråd med övriga berörda myndigheter och med utgångspunkt i kulturplanerna
9
Kulturplanernas innehåll Beskrivningar av prioriteringar för regional kulturverksamhet Mål och inriktningar för de aktuella verksamheterna Översiktlig beskrivning om hur verksamheterna ska finansieras 3- åriga planer, börjar med 2 plus 2
10
Vilka medel ingår? Medel till Regionala kulturinstitutioner inom teater, dans, musik och museiverksamhet Konsulentmedlen för dans, bildkonst, mångkultur teater, hemslöjd Regional arkivverksamhet Länsbiblioteken (KB fördelar) Film- regionala resurscentra Hemslöjdsmedlen
11
Vilka medel ingår inte? Bland andra: Skapande skola- medel Utvecklingsmedel Kulturmiljöanslagen Medel till försvarshistorisk museiverksamhet Fria scenkonstens bidrag samt arrangörsstöd Bidrag till bild och formområdet Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling av internationellt kulturutbyte och samarbete Folkbildningsanslagen (ej i utredningen) Successiv infasning, dialog
12
Inför arbetet med kulturplanen Statens Kulturråd tar fram ekonomisk planeringsram där stödbeloppet från staten anges I planen ska anges vilka insatser som planeras 1)Vid oförändrad nivå 2) Vid ökning med 10 % 3) Vid minskning med 10 %
13
Förutsättningar Statsbidrag endast till sådan verksamhet som medfinansierias av landsting, kommun eller annan huvudman Syftet med statsbidraget är att säkerställa varierat regionalt kulturutbud präglat av mångfald och kvalitet tillgängligt för alla
14
Vad innebär det för oss i NLL? Landstinget tar över fördelningen av de anvisade statliga medlen Behov av konkreta, gemensamma prioriteringar för Norrbotten som sträcker sig över längre period Utökat samarbete mellan landsting- kommuner- civilsamhället både för tjänstemän och politiker. Kulturplan måste arbetas fram. Utveckla kulturkompetensen både hos tjänstemän och politiker Skärpa uppföljningsarbetet
15
Vad mer? Nya rutiner för samverkan mellan landsting- kommuner- civilsamhälle, formalisera det som redan finns och är bra Nödvändig utveckling av rutiner för det politiska arbetet i den nya processen- fler politiker involveras i beslut om kultur Behovet av kommunledningarnas delaktighet
16
Preliminär väg för beslut om kultursamverkansmodell (portfölj) utredningen presenterades 22.2 remissomgång c:a 3 månader nya beslut kopplade till utredningens förslag behandlas bland annat undantag från lokaliseringsprincipens tillämpning slutligt beslut tidigast oktober Fastställd kulturplan november 2010
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.