Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJonathan Gustafsson
1
Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen
2
Transparens av vad och för vem? FÖRETAGET (Säljaren) MARKNADEN (Konsumenten) FI
3
Transparens hos företaget (säljaren) •Ger företagets intressenter (kunder, ägare, konkurrenter etc) en god bild av företagets risker •Disciplinerande effekt •En del av modern riskmetodik (tex Basel II, Solvency II)
4
Transparens för FI •Effektivt tillsynsverktyg •Ger alla intressenter en god bild av riskhantering och riskanalys •Optimal transparens är balansakt mellan riskvarning och rättssäkerhet •Innehållet i bör vara målgruppsanpassat
5
Transparens för marknaden (konsumenten) •Avvägning av såväl frekvens som innehåll - bra och dåligt med för ofta (kvartalsfenomen) - bra och dåligt med för mycket (ser inte skogen för alla träd)
6
Legitimitet för transparens •En integrerad del i ett modernt risksystem såsom Öppenhetsdirektivet, Basel II, Solvency II •Global utveckling •Branschspecifik
7
Finns det hot med dagens utveckling? •Missförstånd; avsändare och mottagare talar olika språk •Flykt från börserna? •Är utvecklingen konkurrensneutral mellan aktörer och branscher
8
Vad händer imorgon? •Pendeln har inte svängt tillräckligt ännu •Tolkning av information blir en affärsidé i sig själv •Konkurrensneutralitet mellan aktörer och branscher tvingas fram
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.