Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngrid Jonsson
1
Kvalitetsredovosning 2009-2010 Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Prioriterade mål och åtgärder 2010-2011
2
Vallhallaskolans starka sidor Väl fungerande organisation med delegerat ansvar. Engagerad och kompetent personal. Utvecklings och utvärderingsarbete fungerar väl. Väl fungerande elevvård. Väl fungerande kvalitetsarbete där skolan följer de olika stegen i kvalitetscirkeln i sin verksamhet, (mål- genomföra-utvärdera-analysera-nya mål- genomföra….osv) Elev och målsmän får kontinuerlig information från skolan främst via Unikum. Skolan upplevs som lugn och trygg med god arbetsmiljö
3
Vad behöver vi bli bättre på Förbättrad måluppfyllelse avseende betyg i år 8 och 9. Främst att höja meritvärdet. Gemensam plan för IT-arbetet med eleverna som är kopplad till kommunens IT-plan. Likvärdig bedömning mellan skolorna i kommunen men även mellan skolans olika arbetslag. Rutiner för elevinflytande Modersmålsundervisningen och studiehandledning till elever med annat modersmål än svenska.
4
Vad behöver vi bevaka Personalens arbetsbelastning. Kommande omorganisation. Åtgärder i en krympande ekonomi. Konkurrens från kommande friskola. Behov av IT-baserat elevdokumentationsprogram. Pojkarnas meritvärde.
5
Prioriterade mål och åtgärder för läsåret 2010-2011 Övergripande mål: Öka måluppfyllelsen när det gäller betygen Minst 90 % av eleverna som slutar år 9 är godkända i samtliga tre kärnämnen. Det genomsnittliga meritvärdet för Vallhallaskolans elever som slutar år 9 är lika med eller bättre än riksgenomsnittet. (G= 10 p, VG=15 p, MVG=20p) Pojkarnas meritvärde i år 9 är lägst 205. Glappet mellan killarnas och tjejernas meritvärde i år 9 överstiger inte 15%.
6
Uppsatta mål Mål 1: Eleven utövar ett allt större inflytande och tar ett personligt ansvar med hjälp av verktyget Unikum. Mål 2: All personal i skolan använder Unikum i samarbetet med elevernas vårdnadshavare så de upplever en ökad delaktighet och ett ökat inflytande. Mål 3: Eleven utvecklar förmågan att bedöma sina resultat.
7
Åtgärder i samband med mål 1-3: Koppla alla klasser till UNIKUM så alla elever har en digital IUP med skriftliga omdömen. Utbilda elever i UNIKUM. Erbjuda alla föräldrar att vara med i UNIKUM så att de därmed får tillgång till information kring elevens kunskapsutveckling samt övrig information som rör skolan. Utbilda föräldrar i UNIKUM. Göra ett ”styrdokument” till arbetslagen där det står hur de ska/förväntas arbeta med UNIKUM.
8
Mål 4: Läraren tar ett större personligt ansvar för sina resultat. För att skapa en större medvetenhet kring ledarskapet ska vi (skolledningen) skapa tydliga målbilder för ledarskapets olika delar – definiera ledarskapet. Personalen fortbildar sig genom att läsa en bok om ledarskap och arbeta i grupper med innehållet. Skolpsykologerna föreläser för personalen kring ledarskap med fokus på bemötande. Som ett underlag för läraren i sin utvärdering av sitt arbete vill vi att eleverna ger feedback på undervisningen. Tid skapas för läraren att reflektera över sin roll som ledare, sin undervisning och sina resultat med eleverna. Askultera hos kollegor vid minst två tillfällen under ett läsår.
9
Mål 5: Förbättra förutsättningarna i elevens inlärningssituation. Åtgärder ht-10: Under läsåret genomför alla elever ”avslappning” eller ”massage” vid två 20 minuters pass i veckan. Uppföljning och utvärdering: Målet ska vara uppnått i Juni 2011. Bedömning av måluppfyllelse sker under Maj/Juni 2011. Utvärderingen kommer att bygga på intervjuer med elever som handlar om deras uppfattning av hur Stillhet och Beröring påverkat dem.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.