Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Patienter med stora vårdbehov Uppsök/nödv.-tandvård

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Patienter med stora vårdbehov Uppsök/nödv.-tandvård"— Presentationens avskrift:

1 Patienter med stora vårdbehov Uppsök/nödv.-tandvård
2013 tandhyg.- termin 5 Patienter med stora vårdbehov Uppsök/nödv.-tandvård

2 Uppsökande verksamhet / Nödvändig tandvård
Karolinska Institutet Inst. för Odontologi Leg.tandhygienist Maria Juslin Avd.för Gerodonti

3 Tandvårdsreformen Lagen om tandvårdsstöd SFS 1998:1338
Vem åtnjuter denhär lagen i Sverige? Svar: Alla med stora vårdbehov, alla som behöver hjälp stora delar av dygnet. Oavsett ålder!

4 Tillhör Irma denhär lagen?

5 1.Uppsökande verksamhet Utbildning 2. Nödvändig tandvård

6 Uppsökande verksamhet:
Upphandling, anbud, avtal på 3-5 år FTV, Privata företag och KI berättigade i STHLM Symfoni, dataprogram på alla berättigade 1 mhb /år, nya berättigade skall bedömas inom 3 mån.

7 Viktiga kontakter innan ”uppsöket”:
möte med MASEN telefonkontakt med de olika boendena (till enhetschef, ssk) Ring för tidsbokning ngn v. innan besöket Påminn om besöket dagen innan informera om att en personal skall närvara vid mhb. Fråga SSK om de boendes läkemedel, diagnoser, egenheter, ev infektioner t.ex. resistenta bakterier.

8 Blanketter: Epidemiologisk blankett: Smärta: känner ingen smärta, om munhålan orsak till smärtan (Ja/nej), går inte att avgöra Tuggförmåga: Ja, utan svårighet, Nej, beroende av munstatus, Nej, beroende av andra orsaker tänder, implantat, avtagbar protetik Bedömning munhygien Behov av nödvändig tandvård

9 Munvårdskort: Behöver hjälp/Särskilda problem Munstatus Munvårdsåtgärder: Tandborstning, mellanrumsrengöring, fluoradm., bakteriedödande medel, medel mot muntorrhet.

10 Vid mhb-stillfället: Bedöm muntorrheten !
Blanketter: Epin, munvårdskort Spegel, lampa Arbetskläder, skor Bedömningen ska ske i den boendes rum Lyssna in, tala långsamt och tydligt Fråga om munproblem, smärta, kost Bedöm: slemhinnor, gingiva, tänder, gom, munbotten Bedöm muntorrheten ! Praktisk instruktion i rengöring Hjälpmedel, preparat: fluorordinationer, klorhexidin, saliversättningsmedel (prova gärna)

11 Efter munhälsobedömningen: Rapport till ssk muntlig + skriftlig Fyll i munvårdskort, (skall förvaras i omvårdnadspärm, kopia i boendes badrum) Boka tider för utbildning

12 Vem skickas till nödv. -tandv
Vem skickas till nödv.-tandv.? Alla akuta inom 4 dagar Alla med tandvårdsbehov inom 2 mån Alla med ”fastsittande tänder” till tandhyg. 4 ggr/år

13 Verktyg: spegel Lampa Nu går vi ut och gör munhälsobedömningar!

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23 Nödvändig tandvård: Behandling av tandl., tandhyg.
Högkostnadskort, allm.-sjukvårdsavgift, frikort vid 1100:- 4 st tandhyg.-besök /år ( PTR: info, mot. och instruktion till vårdpersonal) + fluorbehandling

24 Muntorrhet Xerostomi

25 Saliversättning

26 Ge saliven tillbaka. Stimulerande: tabletter, spray
Ge saliven tillbaka! Stimulerande: tabletter, spray. Ersättande: spray, gel

27 Proxident Munspray Smörjande Salivstimulerande
care Proxident Munspray Smörjande Salivstimulerande

28 FLUOR

29 Vem bör använda extra mycket FLUOR
Vem bör använda extra mycket FLUOR? Muntorra Högriskkaries patienter Alla över 65 år Patienter med speciella sjukdomar

30 Fluorpreparat: När och hur?
Tandkräm Lösning: Dentan 0,2%, Tabletter: Xerodent 0,25mg, Fludent mm Gel: Top Dent dentalgel 0,42% Tuggummi

31 Om mekanisk rengöring inte är möjlig ….

32 Klorhexidin: (Corsodyl, Hexident , Paroex)
När, hur och varför? Under en tidsbestämd period Med lösning el. gel Mot tandköttsinflammationer (bakterieorsakad)

33 Munvård i livets slutskede munandning krustbildning smärta

34 Tillbehör: Vaselin Saliversättningsmedel Muntork, ev. bitstöd, spatel
(klorhexidinpreparat) SB-12 Ev. slemlösande: Bisolvon

35

36 Infektion Smärta Lidande Undernäring

37 Livskvalitet Individuella regler

38 Individuell behandling: Förbättra Bevara Lindra

39

40

41

42

43

44 Vi måste vara lyhörda och lyssna in personalen och avds
Vi måste vara lyhörda och lyssna in personalen och avds.- tillvägagångssätt, sedan kan vi tillsammans kanske byta väg men inte komma in och berätta att allt är fel….vi är ju i deras arbetsmiljö.

45


Ladda ner ppt "Patienter med stora vårdbehov Uppsök/nödv.-tandvård"

Liknande presentationer


Google-annonser