Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Yrkesambassadörs- utbildning
Modul 2 Mässor och öppna hus
2
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Program 13.00: Introduktion 13.20: Kort beskrivning av VO-College, Nationellt, regionalt och lokalt. 13.35: Värdegrund-jämställdhet, inkludering, ickediskriminering. 14.05: Mässkunskap och presentationsteknik Mässa och öppet hus – vad innebär det? 14.30: Fika och reflektionsuppgift kopplad till värdegrund 15.00: Praktisk övning- hur planerar vi för ett öppet hus eller mässa 15.30: Hisspitch (hissamtal) 15.50: Utvärdering 16.00: Avslutning Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
3
Syfte med modul 2 yrkesambassadörsutbildning
Syftet är att du som deltagare ska få möjlighet att utveckla en förståelse för uppdraget som Yrkesambassadör på mässor och öppna hus Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
4
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Introduktion Presentationsrunda Namn Arbetsplats Förväntningar på kursen och uppdraget Eventuell erfarenhet av att vara Yrkesambassadör Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
5
Modell för yrkesambassadörsutbildning
Modul 1: Introduktion Modul 2: Mässor och öppna hus Modul 3: Upplevelseverkstäder Modul 4: PRAO Vardera modul är cirka tre timmar lång. De kan ges var för sig vid olika tillfällen. De kan ges i valfri ordning och delar av moduler kan plockas ihop efter behov. Innehållet i Yrkesambassadörsutbildningen innehåller vad det heter: Modul 1: är den ni ska genomföra tillsammans nu. Kan med fördel ges till alla på en arbetsplats för att alla ska ”agera” ambassadörer på arbetsplatsen. Skapa det välkomnande klimatet. Modul 2: handlar om mässor och öppna hus som är vanliga sätt att informera om branschen. Du får inspiration och tips på hur du som ambassadör kan agera i monter och hur du nåt målgrupperna. Modul 3: Upplevelseverkstad är en metod/verktyg för att nå både ungdomar och andra genom att de får uppleva och göra vård och omsorg. Under ca 3 timmar får de som kommer till verkstaden ”Göra” fem till sex olika stationer, stationerna behöver vara representativa för branschens bredd, dvs funktionshinder, psykiatri, hälso- och sjukvård samt äldreomsorg. För mer information se Idébanken på VO-College hemsida Modul 4: Hur gör vi en bra praoperiod för ungdomarna? Hur kan fler ungdomar få göra prao i vård och omsorg? Vad får ungdomar göra under sin prao? Vad säger arbetsmiljölagen för unga? Samtliga moduler innehåller ett pass med normer, genus, inkludering samt ett pass med hisspitch. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
6
Vad är VO-College? Det är... ...mellan arbetsliv och utbildning!
Certifierad samverkan För mer information: Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
7
VO-College på flera nivåer – Över hela landet (nästan...)
Sjuhärad Skaraborg Skåne Södra Norrland Sörmland Uppland Värmland Västerbotten Västmanland Örebro län Östergötland Nationellt Vilket är ditt regionala VO-College? Dalarna Fyrbodal Gävleborg Göteborgsregionen Halland Jämtland Jönköpings län Kalmar län Kronoberg Norrbotten Region Stockholm Sjuhärad Skaraborg Skåne Sörmland Uppsala län Värmland Västerbotten Västernorrland Västmanland Örebro län Östergötland Regionalt Lokalt Börja på nationell nivå och berätta vilka organisationer som ingår i Föreningen Vård- och omsorgscollege – SKL, Kommunal, Vårdföretagarna, Sobona och KFO och att det finns ett kansli som har fyra anställda – VD, utvecklingsledare, en person som arbetar med marknadsföring/certifiering och en assistent. Kopplat till kansliet finns också certifierare som anställs på uppdrag för att certifiera och återcertifera regionala och lokala VO-College utifrån de tio kvalitetskriterierna. Håll informationen ganska kort. Beskriv det regionala VO-College du jobbar i samt de lokala collegen som tillhör. Ge en kort bild av vad som är aktuellt i ditt VO-College just nu. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
8
Varför samverkar vi? För kvalitet och status
För att utbildning ska leda till jobb och möjlighet till vidare studier För tydlighet och ett gemensamt synsätt För att elev och medarbetare ska ha förutsättningen att göra ett bra jobb, utvecklas och vara delaktig Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
9
Läs mer på: vo-college.se
Vill du veta mer? Yrkes-ambassadör Läs mer på: vo-college.se Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
10
Känner du igen en framtida kollega?
Att vara yrkesambassadör innebär en fantastisk möjlighet att inspirera och motivera andra till VO-branschen – det innebär också ett ansvar. Vi behöver fler människor som kan tänka sig jobba inom VO och alla ska känna sig välkomna och att VO är en bransch som passar dem. Hur kan vi arbeta för det i rollen som yrkesambassadörer? En nyckel är att granska oss själva – vilka tänker vi är lämpade att arbeta inom VO och varför? 30 minuter: Viktigt att trycka på att det är i den professionella rollen som vi ska resonera om inte deltagarnas privata åsikter. Efter inledningen visa gärna filmen genom att öppna hyperlänken. ”All that we share”. Är en dansk film som visar på att trots att vi tillhör olika yrkesgrupper så har vi ändå mycket gemensamt. Filmen inleds med att utifrån de olika grupperna ställa frågan: Vilka av er var klassens clown? Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
11
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Normer För att VO-branschen ska bli öppen för alla behöver vi bli medvetna om fördomar, föreställningar och antaganden som ofta baseras på normer i samhället En norm = Oskrivna regler i samhället Kan vara både positiva och negativa Denna bild ingår i samtliga moduler. Gör en kort repetition av vad normer är, så att alla har samma grund att utgå ifrån. För att vård- och omsorgsbranschen ska bli öppen för alla behöver vi bli medvetna om fördomar, föreställningar och antaganden som ofta baseras på normer i samhället. Normer är som oskrivna regler i samhället som kan vara både positiva och negativa. Inte det normala utan det vi förutsätter. Saker vi gör och tänker omedvetet. Att köa är en vedertagen norm – det skulle bli så rörigt en fredagseftermiddag på Ica Maxi annars. Alla vill hem, men ingen skulle drömma om att tränga sig före i kassakön. Bra norm! Men normer kan begränsa människor, till exempel våra föreställningar om vem som kan arbeta med vad. Om jag säger att jag var hos läkaren i morse kommer de flesta av er förmodligen se en man framför sig, trots att det finns fler läkare som är kvinnor. Funktionsnormen innebär att vi förutsätter att alla människor har kroppar som fungerar enligt normen. Samhället är anpassat efter människor som inte har en normbrytande funktionsnedsättning/variation. Språket spelar roll – att till exempel säga rullstolsburen istället för rullstolsbunden. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
12
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Övning Om ni skulle fråga 100 personer på stan, hur skulle de beskriva en person som jobbar inom vård- och omsorg? Kön Utbildning Ålder Funktionsvariation Utgå från nedanstående yrken: Undersköterska Skötare Enhetschef Ambulansförare Stödpedagog Sjuksköterska Övningen presenteras och sedan kan den göras på olika sätt beroende på hur lång tid det finns till förfogande och gruppens storlek. Alternativ 1: Låt gruppen tänka enskilt först i tre minuter, sedan prata en kort stund två och två. Alternativ 2: Dela in dem i grupper om 3–4 och låt dem skriva ner egenskaper på post-it-lappar och sedan sätta upp på tavlan under respektive rubrik. (Tryck på att vi ska generalisera nu, även om vi vet att det ser olika ut.) Berätta att det finns en stor brist på VO-personal och att mycket av det handlar om vem vi tänker oss kan jobba inom branschen och vem vi inte tänker på. Presentera mässor och utåtriktad verksamhet som en fantastisk möjlighet att bidra till ökad kompetensförsörjning OCH en breddad syn av vem som jobbar med vad. Genom att aktivt tänka på fördomar har vi en möjlighet att förändra och börja se nya målgrupper – till exempel män. Koppla till förstudien som gjordes i Örebro 2016 som säger att: Män beskriver att de kom in i VO-branschen av en slump och att de inte skulle testat på om ingen annan öppnat upp för det. Flera som beskriver att de blev uppsagda från jobbet och fick erbjudande om att testa VO-branschen och sen är jättenöjda med sitt val. Flera säger att ”Om jag bara vetat så hade jag gjort detta (blivit undersköterska eller motsvarande) för länge sen”. Hur kan vi tillsammans jobba för att minska antalet personer som säger just det? Yrkesambassadörer som ni gör att vi tillsammans kan jobba medvetet och strategiskt istället för slumpartat med att bredda rekryteringen. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
13
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Vad kan vi tillsammans göra för att få fler män och kvinnor, tjejer och killar med olika bakgrund till branschen? Och varför ska vi det? Vi behöver mer personal Genom att uppmuntra till att bryta traditionella val utmanar vi normer kring kön. Vi ger pojkar och män möjlighet att välja bredare. ”EN KAN INTE BLI DET EN INTE KAN SE” Be gruppen diskutera egna möjliga lösningar för att fler personer/män ska söka VO. Hur kan de göra i en situation på en mässa och under det öppna huset? Hur kan mässan och det öppna huset riggas så att det blir naturligt att det både är kvinnor och män, unga och gamla som finns representerade? ”EN KAN INTE BLI DET EN INTE KAN SE” alltså måste alla finnas representerade som yrkesambassadörer i så många sammanhang som möjligt. Om en inte kan bli det en inte kan se – så innebär det att om jag inte kan se representanter för mig i ett yrke så kommer jag troligen inte att välja det. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
14
Se en möjlig arbetskamrat i alla du möter
De som söker sig till vård och omsorg – och stannar kvar – har alla ett gemensamt: Intresse i att bry sig och ta hand om människor Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
15
Yrkesambassadör på mässor och öppna hus
Vad kan det uppdraget innebära? Vem är yrkesambassadör? När är en Yrkesambassadör? Vad gör en Yrkesambassadör? Vad behöver hända på en mässa eller ett öppet hus för att det ska bli roligt/spännande/intressant? Låt gruppen fundera helt kort på vilka erfarenheter de har av att gå på mässor och öppna hus. Det görs med fördel i mindre grupper eller att samla in några tankar från hela gruppen och ha som utgångspunkt. Be dem också beskriva vilka mässor och öppna hus de tyckt varit riktigt bra och vad som gjorde dem bra. Be dem också beskriva hur det är när det inte fungerar så bra, när de som står på mässan inte fått uppmärksamhet utan de bara passerat förbi. Vad behöver hända för att det ska bli roligt, spännande och intressant? Ställ frågan till deltagarna och låt dem fundera ett par minuter på frågeställningarna. Förslag: Låt deltagarna skriva ner på blädderblock de tre viktigaste ingredienserna för att få till ett engagemang från de som besöker mässor och öppet hus. Bra om det kan sättas upp på en vägg så det gemensamma resultatet blir åskådligt. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
16
Mässkunskap och Öppet hus
Mässor kan arrangeras exempelvis av gymnasieskolor och arbetsförmedlingen Öppet hus är det oftast gymnasieskolorna som har Målgruppen för både mässor och öppna hus kan vara både unga och äldre, kvinnor och män, killar och tjejer med olika bakgrund och erfarenheter. Att delta på en mässa är ingen enkel uppgift, det kräver förberedelse för både syfte och innehåll. För att bli riktigt bra måste satsningen på mässan och/eller det öppna huset vara prioriterat. Mässa som företeelse är gammal. I Europa anordnades de första mässorna på 1400-talet. Då var de en mötesplats för olika hantverkarskrån som använde mässorna för att byta lärlingar eller snappa upp nya tillverkningsmetoder. Hur ser den mässa ut som ni ska arrangera och/eller delta på? Beskriv vad som ska hända på de mässor som ni ska arrangera och/eller delta på. Vilken är den primära målgruppen för era mässor och öppna hus? Målgruppen för både mässor och öppna hus kan vara alla inklusive föräldrar och vårdnadshavare, personal på Arbetsförmedlingen och på skolorna. Viktigt att tänka att även de som jobbar med utbildning (exempelvis lärare och syv), arbetslösa, arbetsförmedlare och andra grupper behöver få mer information och inblick i vad jobb i vård och omsorg kan innebära. Bredden och möjligheterna. På en mässa kan de som kommer vara arbetslösa personer, personer med annan bakgrund än din, det kan vara personer som inte har lyckats jättebra i skolan tidigare, men som kommer att bli fantastiska arbetskamrater med rätt info, input och stöd. Du som ambassadör behöver ha ett engagemang för branschen, ha kompetens och kunna företräda branschen på ett bra sätt. Det är viktigt att du är närvarande och inte står med telefonen, snackar med kollegan eller visar ointresse på annat sätt. Tänk på hur ni vill bli bemötta när ni kommer in i en affär. Att bli sedd och bekräftad är viktigt för alla. Ta med något spännande till mässan och/eller det öppna huset att visa eller prata om- något som gör att personen som kommer till dig får testa eller se något viktigt/bra/spännande/intressant i montern. Det är ett bra sätt att få mässbesökarna att komma till din monter och stanna så länge att du hinner börja prata med dem. Då kan du berätta mer om varför just vård och omsorg är ett inspirerande och bra utbildnings- och yrkesområde med många möjligheter. Öppet hus på gymnasieskolan är ofta en aktivitet på hösten för elever och närstående inför kommande gymnasieval. Det är mest elever i nian som kommer, men det kan även vara elever i årskurs åtta. Skolan visar upp sina program och vilka möjligheter som de erbjuder i form av gymnasieprogram, mm. Ofta blir arbetslivet inbjudet för att visa vad yrkesprogrammen ger för möjligheter till jobb efter gymnasiet, så även vård och omsorg. Det är en mycket bra möjlighet att visa och berätta om möjligheterna i branscherna – där är du som yrkesambassadör viktig! Samma som för mässa gäller här. Du står i en monter eller gör något praktiskt som besökarna får ”prova på”. Kolla gärna innan var montern finns och vad de förväntar sig av dig på plats. Kolla gärna innan så att det finns utrustning eller ta med dig något spännande från ditt jobb att visa och prata om. Att välja representanter Den som står i montern måste vilja själv! Personen ska kunna bjuda på sig själv och företaget och kunna representera organisationens/arbetsplatsens anda och kultur. Välj ut det som ska pratas om eller visas på mässan eller det öppna huset. Det går inte att visa allt. Koncentrera alla insatser kring det som är mest aktuellt just nu. Gör små saker spännande. Det är personliga saker som gör att budskapet når besökarna. Det som personen i montern brinner för kommer att göra avtryck. Utgå från verkligheten – hitta inte på något som inte stämmer, utan använd verkligheten och gör den intressant och utmanande. Undvik jippon eller att hyra in personer som inte har med verksamheten att göra. Ge besökarna möjlighet att använda alla sina fem sinnen. Ta med en eller ett par grejer som ”sticker ut”. Gärna att den låter eller rör sig – det drar till sig besökare. Ha gärna minst två personer i montern – dels för att ge utrymme för en paus, dels för att det kan bli stressigt att försöka hinna med att ”fånga upp” alla om det är många besökare. Det gäller att synas och utmärka sig på ett positivt sätt. Inled samtal med besökarna och låt dem prova på grejer. OBS! Gör inte: Prata i telefon, småprata med kollegerna i montern, strunta i besökarna, jobba med egna grejer på datorn, med mera. Ingen TV eller dator med ljud som står och går hela dagen. Se förslaget på mall vid planering inför och under mässa och öppet hus. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
17
Fika och reflektionsuppgift
Hur kan du, utifrån ditt uppdrag som yrkesambassadör, visa bredden och mångfalden i yrket på en mässa eller ett öppet hus? Uppgift till pausen: 20-30 minuter: Diskutera Hur kan du, utifrån ditt uppdrag som yrkesambassadör, visa bredd och mångfald i yrket på en mässa eller ett öppet hus? Redovisas kort efter kaffet. Be deltagarna diskutera ovanstående frågeställning med varandra. Vad kan de göra för att visa på både bredd och mångfald? Gärna enkla och konkreta exempel. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
18
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Ett gott intryck På mässor och Öppna hus har vi en kort stund på oss att göra intryck på de vi möter – och förstås ge ett gott intryck av VO-branschen! Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
19
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Uppgift Planera tillsammans den bästa mässan/öppna huset. Använd planeringsmallen eller utgå från egen planering om hur en mässa eller ett öppet hus kan planeras och genomföras. Kom gärna på flera grejer som behöver finnas med för att få en så bra aktivitet som möjligt utifrån det behov och de förutsättningar ni har. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
20
Hisspitch eller hissamtal
Hisspitch är en intresseväckare som sägs snabbt med några få meningar i möten med människor som är möjliga arbetskamrater och elever i vård och omsorg! 20 minuter: Hisspitch är en mening som du kan plocka fram och säga snabbt till dem du möter på mässor och öppna hus som gör att fångar deras intresse och som gör att de blir intresserad av att få veta mer om jobb och utbildning i vård och omsorg. En hissmening är inte en livshistoria utan ett budskap som du snabbt vill förmedla och som fångar mottagarens intresse att få veta mer. Det är mer i en hisspitch än i en slogan, så det måste vara mer innehåll, du måste äga det du berättar- det måste vara ditt så du är övertygande när du berättar. För att ta fram ett sån budskap så måste följande finnas med: Vem är du? Kort presentation- varför just du är rätt person att berätta detta. Till exempel: jag heter KalleMaja och jobbar som undersköterska på Äldreboendet Solglimten. Vet du att mitt jobb som undersköterska är det bästa jobb jag vet, jag får göra skillnad för andra varje dag. Igår hade vi till exempel cruising med pensionärerna, de var riktigt nöjda med att kunna åka nercabbat runt stan. Oldisarna var piggare och mer pratsamma hela kvällen. Har du funderat på att jobba inom äo? Vill du veta mer kan du alltid höra av dig till mig eller så hittar du mer information här: Eller: Jag heter KalleMaja och jobbar i vård och omsorg, det är ett superjobb där du gör skillnad för människor varje dag, branschen är bred och du kan jobba i många olika områden- funkis, psykiatri, på sjukhus och i äldreomsorgen. Utvecklingsvägarna och möjligheterna är många! Du kan också plugga vidare om du vill i branschen. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
21
Jobba i grupp om två till tre personer
Besvara frågorna: Vad är det bästa med ditt jobb? Ett till två ord Varför jobbar du med vård- och omsorg? Ett till två ord Varför ska ”den du möter” välja ditt jobb? Ett till två ord Beskriv med några tydliga ord på tavlan, varför och vad är det bästa med ditt jobb, varför ska den andra personen välja ”ditt” jobb? Sätt samman till din/er hissmening Vad är det du vill förmedla? Till vem vill du förmedla det? När hissmeningarna är framtagna så får deltagarna skriva ner dem på vitt papper med en bra penna, kanske även med nån symbol på eller som klipps ut. Pappret kan lamineras så deltagaren kan ta det med sig och kanske ha i fickan efter avslutad kurs. Eller så använder ni finpapper och ”finpennor” att skriva ner hisspitchen på. Det viktiga är att synliggöra hisspitchen, att deltagarna kommer ihåg att de tagit fram ett budskap som de kan och vill använda i framtida möten. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
22
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Utvärdering Hur har kursen påverkat dig? Har du utvecklat förståelse för uppdraget som yrkesambassadör på mässor och öppna hus? Motivera ditt svar Detta kommer jag att göra som en effekt av kursen? Tips på utveckling av innehåll, upplägg och metoder Utvärderingen gör du antingen utifrån dessa föreslagna frågor eller egna. Hopsamling och sammanställning görs utifrån det sätt ni bestämt i ditt VO-College. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
23
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Avslutning Tack för idag Mer information hittar du här: Följ oss gärna på Facebook, Instagram Kontaktuppgifter regional samordnare: XXXXXXXXXX Kommande uppdrag i som yrkesambassadör hos oss: XXXXXXXXXX Fyll själv på det du tycker är angeläget att deltagarna behöver veta om uppdrag eller annat i din region Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 2
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.