Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vård-och omsorgscollegerådet
kl. 13:00-16:00
2
Dagordning 1.Föregående mötesanteckningar, Presentationsrunda
3.Omvärldsbevakning 4. Utbildningsutbud Söktryck Yrkeshögskolan 6. Rekryteringsbehov 7. ESF ansökan Språkutvecklande arbetssätt 8.Gymnasiedagarna, Future skills och Utmärkelsen FIKA 14:15-14:30 9. Arbetsförmedlingen informerar, Webbsida för arbetsgivare och arbetsmarknadsdag 10. Verksamhetsuppföljning 11. Handledarutbildning steg 3 12. Årets handledare 13 Rapport från praktikplatsen samt APL sjukvårdsavtal 14. Presentation nationellt metodmaterial för validering 15. Övriga frågor 16. Ansökningar till Yrkeshögskolan 2019 ,V17. Enkät regional förfrågan från myndigheten för yrkeshögskolan
3
Omvärldsbevakning Reglering av yrket undersköterska
4
Nationellt likvärdigt innehåll inom äldreomsorgen
Påminnelse En internremiss har skickats ut från arbetsgruppen I nationella VO-college. Det är fortfarande en månad kvar av svarstiden på internremissen gällande förslag till innehåll i nationellt likvärdig Yh utbildning inom äldreomsorgen. Det har kommit in en del svar men vi behöver fler, ber er därför att sprida enkäten i alla kanaler ni har inom äldreomsorgen i era college. Enkätfrågorna om förslaget på innehåll ska vara besvarade senast 10 juni 2019.
5
Omvärldsanalys från Myndigheten för yrkeshögskolan, Hälso- och sjukvård samt socialt arbete
En av yrkeshögskolan sex områdesanalyser som beskriver trender som har betydelse för arbetslivets efterfrågan på kompetens. Nytt för i år är att myndigheten även tagit fram en analys av området Hälso- och sjukvård samt socialt arbete. sanalys_2019.pdf
6
Ur General direktören har ordet MYH:
Myndigheten kommer i årets ansökningsomgång att prioritera följande utbildningsinriktningar: Hälso- och sjukvård samt socialt arbete kommer att prioriteras, särskilt vad gäller följande inriktningar: · Stödpedagoger · Behandlingspedagoger · Specialistutbildade undersköterskor. Inom vissa utbildningsinriktningar kommer vi att vara mer restriktiva med att bevilja ansökningar. Detta beror på att vi redan nu ser att utbudet möter efterfrågan. Detta gäller tandsköterskor och helikopterpiloter.
7
Preliminärantagning gymnasiet
Preliminärantagningen till gymnasieskolan är klar - 91% är antagna till vald utbildning sökande har preliminärt antagits vid såväl kommunala som fristående skolor i regionen, varav 78 % till sitt förstahandsval. Om man enbart ser till sökt utbildning är 91 % antagna på sitt förstahandsval av utbildning, men på en annan skola. Program som ökar mest i antal antagna mot förra året är barn- och fritidsprogrammet, restaurang- och livsmedelsprogrammet samt naturbruksprogrammet Preliminärantagningen genomförs som en förberedelse inför slutantagningen i juni och baseras på grundskoleelevernas höstterminsbetyg
8
Vård- och omsorgsprogrammet
2018 Antal Platser 296 Behöriga 1:a handsval 108 Antagna 118 2019 Antal platser 294 Behöriga 1:a handsval 98 Antagna 112 Antal antagna Flickor 81%% Pojkar19% %
9
Vuxenutbildningen utbildningsutbud och söktryck
10
Regionalt yrkesvux vård och omsorg 2019
Antal antagna (januari + april) Vårdbiträde med språkstöd - 50 Vård och omsorg språkstöd - 40 Vård och omsorg flex – 55 Totalt – 145 Antal platser (augusti) Vård och omsorg - 20 Vård och omsorg språkstöd - 25 Vård och omsorg flex – 40 Totalt - 85 Ca 20% av alla regionala yrkesvuxplatser är inom Vård och omsorg Ca 38% av alla regionala + kommunala yrkesvuxplatser är inom VO* * 2018 års siffror
11
Utbildning söktryck augustistart Göteborg
Poäng antal platser antal godkända Vård och omsorg till undersköterska 1450 30 241 Vård och omsorg till vårdbiträde språkstöd 800 totalt 307 Vård och omsorg till undersköterska deltid 54 Stödassistent deltid 1650 85 Vård och omsorg till undersköterska komplettering 900 15 50
12
Yrkeshögskolan Söktryck
13
Vård och omsorgsutbildningar nuläge Yrgo
Ansökningsläget Ansökningar Behöriga YHAKUT 73 18 YHANOP 60 17 YHBARN 65 16 YHPSY 63 26 YHGER 41 25 YHMFOT 42 21
14
Behandlingspedagog Mångkulturella folkhögskolan
Söktryck 120 Behöriga 80 till särskilt prov 23 antagna som startar i augusti
15
Rekryteringsbehov i verksamheterna
16
Intresseförfrågan, ESF Språkutvecklande arbetssätt
17
Intresseförfrågan, Språkutvecklande arbetssätt
Svenska ESF-rådet utlyser 55 miljoner kronor till projekt som ska bedrivas i Västsverige (Hallands län och Västra Götalands län). Medfinansieringen ska uppgå till 33 procent. Projekt som ska resultera i ”Stärkt kompetens hos sysselsatta kvinnor och män utifrån arbetsmarknadens och den enskilde arbetsplatsens behov” (mål 1.1) Utlysningen pågår mellan till Projekten kan starta tidigast den 1 februari 2020 och senast den 1 mars 2020, fram till mars 2022 Maximal projekttid är två år.
18
ESF- Projektorganisation
GR går in som projektägare inom ramen för 2 delprojekt Vård och omsorgscollege - Kompetensutveckling inom äldreomsorgen kring språkutvecklande arbetssätt Delprojekt Förskola- Kompetensutveckling inom förskolan, obehöriga barnskötare Syfte Skapa ett robust välfungerande kompetens-försörjningssystem för ett hållbart yrkesliv inom offentlig sektors bristyrken, med särskilt fokus på vård och äldreomsorg samt förskola - kompetensutveckling - språkutveckling - strategi o metodutveckling
19
Tidigare projekt som knyter an
ESF-projektet ”Fokus Yrkesutbildning VO” ESF College Väst Språkombudsutbildning ESF InVäst SFI, Yrkesutbildning, språkutvecklande arbetssätt
20
Aktiviteter: Samtliga insatser skall ske i nära anslutning till arbetsplatsen Behovsbaserad kartläggning av utbildningsinsatser kopplat till yrkesspråk. Framtagande av ett studiematerial för ett språkutvecklande arbetssätt 1.Utbildningsinsatserna till anställda som behöver kompetensutvecklas i sin förmåga att arbeta med ett språkutvecklande arbetssätt för att kunna stötta kollegor med utländsk bakgrund i sin yrkesutveckling och yrkessocialisation. Hela linjen: Utbildningsinsatserna kommer att innehålla insatser till enhetschefer, legitimerad, personal, undersköterskor och vårdbiträden
21
Aktiviteter 2. Utbildningsinsatserna till anställda kvinnor och män som är relativt nyetablerade på arbetsplatsen och har behov av att utveckla sitt yrkesspråk för att nå upp till de krav som finns på arbetsplatserna avseende förmåga att kommunicera så väl muntligt som skriftligt i sin yrkesutövning. Utbildningsinsatserna kan komma att innefatta betygsgrundande kurser i svenska 1, svenska som andra språk 1.
22
Förväntade effekter: Lärbaserad arbetsplats Utbildningskoncept för språkutvecklande arbetssätt Ökade möjligheter till yrkessocialisation för kvinnor och män med utländsk bakgrund. Förbättrade förutsättningar för ett hållbart yrkesliv. Säkerställande av kompetens och yrkesutveckling hos befintliga anställda. Ökade möjligheter att behålla befintligt anställda. Stärka utvecklingen av kvalitativ vård och omsorg
23
Projektidén kommer även att förankras i fler nätverk så som
Nätverket för äldreomsorgschefer/hälso- och sjukvårdschefer Nätverket för socialchefer
24
Hur ställer sig Regionala rådet till projektidén?
25
Ser ni ett behov i er verksamhet?
Är din verksamhet intresserad av att delta vill vi att du meddelar detta via mail till Hinner ni stämma av i era verksamheter till den 20/6 ? Formell avsiktsförklaring etc. hanteras efter semestrarna Har ni frågor inspel till innehåll och behov tveka inte att kontakta Ann-Cathrin Gilbertsson Tfn
26
Gymnasiedagarna och Futureskills
Härryda axlar ansvaret för bemanningen av montern utifrån förra årets bemanningslista Kontaktpersonerna från varje Lokalt college på listan ansvarar för att uppdatera med närvarande yrkesambassadörer under sina pass. Monter ytan är beställd Kom gärna med inspel i hur vi kan utveckla montern och aktiviteterna i den Inbjudan till information och utbildning för yrkesambassadörerna kommer efter sommaren
27
Utmärkelsen– Göteborgsregionens pris för bästa samverkan mellan skola och arbetsliv.
Nomineringen till Utmärkelsen 2019 har öppnat Anmälningsförfarandet är lite nytt i år används Trippus som anmälningsformulär och informationssida Man kan nominera en yrkeslärare, en skola eller ett företag/verksamhet Man kan fortfarande nominera sig själv och sin verksamhet, men man uppmanar till att man nominerar exempelvis ett företag/verksamhet man haft en god samverkan med eller vice versa en skola/yrkeslärare. All information finns via nedanstående länk Länk till information och anmälan:
28
Fika 14:00-14:20
29
Arbetsförmedlingen informerar om Webbsida för arbetsgivare och lyckad arbetsmarknadsdag
30
Verksamhetsuppföljning 2018
Verksamhetsuppföljningen är inskickad till Nationella VO-college Det sammanställda resultatet är tämligen gott i samtliga delar. Det finns några utvecklingsområden som sticker ut bla kopplat till jämställdhet och mångfald. Inför nästa VO-college möte kommer arbetsutskottet att följa upp och se över hur vi kan arbeta vidare med resultatet .
31
Handledarutbildning steg 3
Arbetsgruppen berättar om arbetet så här långt Arbetsgruppen består av representanter från Göteborg, Lerum, Stenungssund , Kungälv och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
32
Nuläge Steg 3-handledarens uppdrag är att handleda handledare (steg 1 och steg 2) enskilt eller i grupp, samordna samt utveckla det operativa handledaruppdraget. Uppdraget innebär även att fungera som informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning. Steg 3 genomförs till största delen av utbildare från arbetslivet med akademisk utbildning inom relevant yrkesområde. Innehållet ligger fast Målgruppen definierad Arbetar vidare med pedagogiskt upplägg under hösten Erbjuda en start våren 2020 Det finns mycket kompetens inom Verksamheterna som tas till vara i utbildningen Ekonomiskt genomtänkt
33
Innehåll Steg 3 Pedagogiskt ledarskap Grupprocesser och kulturmöten
Mötesmetoder och presentationsteknik Samtalsmetodik och svåra samtal Seminariedag
34
Rapport från praktikplatsen
Verksamheterna håller på och lägger in platser För perioderna samt lärlingarna årkurs 2 och 3 sker placering före sommaren Inför hösten ser det lite blandat ut, alla platser ej ligger inne. Samtliga skolor bör nu gå in och se över sina beställningar, för att säkerställa att de anpassat sin beställning sedan v 12.
35
APL sjukvårdsavtal Göteborgs regionen skolor certifierade i VO-college
Avtalet är till den största delen klart Lite små justeringar återstår Informationsmöte för rektorer hölls i april Sjukvård och primärvård håller på med en intern förankringsprocess Vi ser över hur det gamla avtalet kan sägas upp på smidigast sätt. Den största utmaningen rent praktiskt kommer att bli undertecknandet samt att säkerställa att vi når rätt personer hos utbildningsanordnarna. Här behöver vi hjälp.
36
Presentation nationellt metodmaterial för validering
Sanne Ekstedt Validering Väst och Maria Dejevik presenterar materialet
37
15. Övriga frågor
38
Ansökningar till Yrkeshögskolan 2019
Verksamhetsföreträdarna inom GRVO-college tar ställning till kompetensbehovet för nya ansökningar och omsökningar av YH-utbildningar utifrån underlag som inkommit från utbildningsanordnarna Endast Yrgo har inkommit med underlag till mötet: ”Yrgo har för avsikt att ansökan om förnyade statsbidrag för följande fem utbildningar. Fyra är ”omsök” dvs utbildningar som vi har erbjudit under flera år, en utbildning är helt ny.”
39
Arbetslivets kompetenskrav:
Titel: Specialistutbildad undersköterska/specialistundersköterska anestesi, operation och intensivvård Antal poäng: 200 yh-poäng Arbetslivets kompetenskrav: Kompetenskrav 1 Ha specialiserade kunskaper om anatomi, fysiologi och sjukdomslära Kompetenskrav 2 Ha specialiserade kunskaper om sterilitet samt vårdrelaterade infektioner Kompetenskrav 3 Planera, dokumentera, genomföra, rapportera, utföra personcentrerad vård utifrån specialistundersköterskans uppdrag. Kompetenskrav 4 Utveckla goda hälsofrämjande miljöer inom verksamhetsfältet. Kompetenskrav 5 Stödja och handleda patienten, närstående samt medverka i tvärprofessionella team inom vårdkedjan. Kompetenskrav 6 Arbeta efter den etik och värdegrunden som styr arbetet inom verksamhetsfältet. Kompetenskrav 7 Arbeta med metoder och förhållningssätt som grundar sig på evidensbaserad kunskap. Kompetenskrav 8 Arbeta enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och patientsäkert som reglerar verksamhetsfältet. Kompetenskrav 9 Arbeta med systematiskt kvalitet- och utvecklingsarbete, yrkeshandledning inom specialistundersköterskans uppdrag. Kompetenskrav 10 Specialiserade kunskaper om medicintekniska produkter utifrån gällande föreskrifter och säkerhetsrutiner
40
2. Titel: Specialistutbildad undersköterska/specialistundersköterska barn- och ungdomssjukvård Antal poäng: 200 yh-poäng Kompetenskrav 1 Ha specialiserade kunskaper om barns fysiska psykiska och sociala utveckling Kompetenskrav 2 Ha kunskaper om akutsjukvård, neonatal vård, specifika sjukdomstillstånd, funktionsnedsättningar Kompetenskrav 3 Utföra personcentrerad vård/omvårdnad till det enskilda barnet utifrån barnsköterskan/undersköterskans uppdrag Kompetenskrav 4 Utveckla goda hälsofrämjande miljöer inom verksamhetsfältet Kompetenskrav 5 Stödja och handleda det sjuka barnet, syskon, närstående och medverka i tvärprofessionella team Kompetenskrav 6 Arbeta efter den etik och värdegrund som styr arbetet inom verksamhetsfältet Kompetenskrav 7 Arbeta med metoder, förhållningssätt och hjälpmedel som grundar sig på evidensbaserad kunskap Kompetenskrav 8 Arbeta enligt gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter som reglerar verksamhetsfältet Kompetenskrav 9 Arbeta med systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete inom barnsköterskans/undersköterskans uppdrag Kompetenskrav 10 Leda reflektionsgrupper, studiecirklar och yrkeshandledning
41
Undersköterska/stödassistent med specialistkompetens inom välfärdsteknologi Antal poäng: 200 yh-poäng Kompetenskrav 1 Kunskaper om välfärdsteknik och digitalisering kopplat till behov i vård, omsorg och funktionshinder Kompetenskrav 2 Ge teknikstöd för att främja den enskildes möjligheter till ökad självständighet och delaktighet Kompetenskrav 3 Utveckla goda hälsofrämjande miljöer inom vård och omsorg och funktionshinder Kompetenskrav 4 Handleda och stödja den enskilde och dess närstående i tekniska lösningar i sin vardagsmiljö Kompetenskrav 5 Arbeta med metoder och hjälpmedel/teknikstöd som grundar sig på evidensbaserad kunskap Kompetenskrav 6 Arbeta enligt gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter som reglerar verksamhetsfältet Kompetenskrav 7 Leda studiecirklar kring tekniska vardagslösningar för målgrupper i vård, omsorg och funktionshinder Kompetenskrav 8 Handleda personal inom vård och omsorg och funktionshinder i tekniska lösningar för den enskilde Kompetenskrav 9 Samverka och medverka i tvärprofessionella team Kompetenskrav 10 Arbeta efter den etik och värdegrund som styr arbetet inom verksamhetsfältet, verksamhetsområdet Kompetenskrav 8 Stödja och handleda den enskilde, närstående samt medverka i tvärprofessionella team Kompetenskrav 9 Arbeta enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och styrdokument som reglerar verksamheter Kompetenskrav 10 Arbeta efter den etik och värdegrund som styr verksamheter och leda reflektionsgrupper, studiecirklar i etiska resonemang
42
Stödpedagog Antal poäng: 200 yh-poäng
Kompetenskrav 1 Initiera och implementera kvalificerat vardagsstöd enl. praktikbaserad evidens. Kompetenskrav 2 Specialiserade kunskaper i kartläggning av miljö och bemötande för att främja brukarmedverkan Kompetenskrav 3 Initiera och leda personal vid utvecklingsarbete med salutogent synsätt och lågaffektivt bemötande Kompetenskrav 4 Vägleda systematiskt kvalitetsarbete vid dokumentation och uppföljning av genomförandeplaner Kompetenskrav 5 Utveckla och stärka sociala nätverk samt hälsofrämjande och meningsfulla verksamheter Kompetenskrav 6 Vägleda etiska reflektionsgrupper till medvetna pedagogiska förhållningssätt Kompetenskrav 7 Leda och driva verksamhetsutveckling med tvärprofessionell samverkan Kompetenskrav 8 Vägleda vid kartläggning av individens resurser utifrån förhållningssätt Kompetenskrav 9 Utveckla metoder enl beprövad erfarenhet och forskning om lärande och på eget initiativ formulera utmaningar Kompetenskrav 10 Kvalificerat individstöd utifrån mål för insats enl LSS/SoL utifrån brukarens inflytande och delaktighet
43
Specialist inom Autismspectrum disorder Antal poäng: 100 yh-poäng
Kompetenskrav 1 Ha specialiserade kunskaper inom området ASD diagnos, vad den innebär och dess uttryck samt hur den påverkar beteende Kompetenskrav 2 Ha kunskaper om intellektuella funktionsnedsättningar i relation till ASD Kompetenskrav 3 Arbeta med metoder, förhållningssätt och hjälpmedel som grundar sig på evidensbaserad kunskap och for skning Kompetenskrav 4 Ha specialiserade kunskaper om hur det egna agerandet påverkar och får konsekvenser i interaktion med den enskilde Kompetenskrav 5 Tillämpa pedagogiska instrument och kommunikations-metoder för anpassningar till den enskilde och målgrupp i syfte att öka delaktighet Kompetenskrav 6 Ha specialiserade kunskaper i processen kartläggning av den enskildes resurser och behov Kompetenskrav 7 Ha specialiserade kunskaper om digitala verktyg och hur dessa kan öka måluppfyllelse och livskvalitet för den enskilde
44
Enkät regional förfrågan från myndigheten för yrkeshögskolan
45
Årets handledare 2019 De bidrag som kommit in kommer att hanteras av juryn
46
Information om 2019 års mötestider
Vårens möten 24/1, 9-12 14/3, 13–16 22/5, 13–16 Dagordning och kallelser kommer ut c:a en vecka före mötet. Höstens möten 29/ 24/ 11/
47
Tack för idag!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.