Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet"— Presentationens avskrift:

1 Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet

2 Mittuniversitetet arbetar för:
Öppenhet, gemenskap och mångfald Arbetslivsnära utbildning Ledande distansutbildning Forskning i framkant Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Mittuniversitetet arbetar för: Öppenhet, gemenskap och mångfald Arbetslivsnära utbildning Forskning i framkant Nära samarbeten med näringsliv och omgivande samhälle  Vi har campus i Sundsvall och Östersund

3 Mittuniversitetets bidrag till regionen
Ett befolkningstillskott på ca personer de senaste 30 åren 49% av studenterna bor kvar i Jämtlands eller Västernorrlands län efter examen Studenter och anställda startar ca 1,5 företag per månad med hjälp av universitetets innovationsstöd Siffrorna baseras på Swecos rapport ”Regionala effekter av Mittuniversitetet: En studie av universitetets betydelse för utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och tillväxt” från december 2016.

4 Fakta om Mittuniversitetet

5 Mittuniversitetet i siffror
studenter 345 kurser 47 kandidatprogram 37 magister-/masterprogram 1000 anställda 85 professorer Omsättning 966 miljoner SEK Mittuniversitetet i siffror Antal studenter är baserat på anslagsgrundande studenter, läsår 2016/2017 (kontakt Carina Wikstrand, ULS) 345 kurser, inklusive kurspaket (avrundad siffra, läsår 2018/2019) 47 kandidatprogram (läsår 2018/2019) 37 magister/master (läsår 2018/2019) Antalet anställda är baserat på medelantal anställda som är 1068 st och avrundat till 1000 st (ej antal årsarbetskrafter som är 853 st) 85 anställda professorer (individer), 2017 (adjungerade professorer ej inräknade) Omsättning 966 miljoner SEK, 2017 Observera att siffrorna i flera fall är avrundade, exakta siffror återfinns i Mittuniversitetets senaste årsredovisning 2017.

6 Två campus Campus Sundsvall Campus Östersund

7 Universitetsbiblioteket i siffror 2017
620 860 framtagna e-artiklar/avsnitt e-böcker 120 267 utlån av tryckta böcker frågor har besvarats via chatt, e-post och informationsdisk 266 848 besök i bibliotekslokalen 307 212 besök på universitetsbibliotekets webb 3 900 deltagare i universitetsbibliotekets undervisning/handledning Mittuniversitetet har egna bibliotek i Sundsvall och Östersund. Universitetets bibliotek erbjuder service till studenter, anställda och allmänhet. År 2017 ·         620 860 framtagna e-artiklar/avsnitt e-böcker ·         120 267 utlån av tryckta böcker ·          frågor har besvarats via chatt, e-post och informationsdisk ·         266 848 besök i bibliotekslokalen* ·         307 212 besök på UB:s webb ·         3 900 deltagare i UB:s undervisning/handledning *Tidigare år har UB även räknat med besök av allmänheten i Sambibliotekets lokaler Härnösand, därav minskningen i antal fysiska besök 2017. Universitetsbiblioteket består av fyra avdelningar och ett kansli. UB:s uppdrag är att i vid bemärkelse bedriva lärandestöd riktad till studenter och lärare. Lärandestödet innefattar tillgängliggörande av litteratur, att stödja informationskompetens i utbildningen och att erbjuda ett pedagogiskt/didaktiskt stöd till lärare samt en inspirerande studiemiljö för studenter. Till detta kommer en växande publiceringsstödsverksamhet som riktar sig mot forskare. Biblioteket har också funktionen av ett arbetsplatsbibliotek för samtliga anställda vid lärosätet samt är öppet för allmänheten.

8 UNIVERSITETSSTYRELSE
Mittuniversitetets organisation INTERNREVISION UNIVERSITETSSTYRELSE REKTOR/PROREKTOR FAKULTETEN FÖR HUMANVETENSKAP Ekonomi, geografi, juridik och turism Humaniora och samhällsvetenskap Hälsovetenskap Omvårdnad Psykologi och socialt arbete Utbildningsvetenskap FAKULTETEN FÖR NATURVETENSKAP, TEKNIK OCH MEDIER Ekoteknik och hållbart byggande Elektronik Data- och systemvetenskap Design Informationssystem och -teknologi Kemiteknik Kvalitets- och maskinteknik Matematik och ämnesdidaktik Medie- och kommunikations- vetenskap Naturvetenskap GEMENSAM FÖRVALTNING Avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd Avdelningen för infrastruktur Avdelningen för student- och universitetsservice Avdelningen för studieadministration Ekonomiavdelningen HR-avdelningen Kommunikations-avdelningen Universitetsbiblioteket Universitetsledningens stab Mittuniversitetets organisation

9 Strategi och vision Mittuniversitetets styrelse beslutade 2009 om en utvecklingsplan för perioden togs ett beslut att förlänga utvecklingsplanen med endast smärre (främst redaktionella) ändringar, fram till 2016. Planen anger riktningen för utvecklingen och kompletteras med strategier och handlingsplaner för de olika verksamhetsområdena. Under 2010 arbetades en ny utbildningsstrategi fram för (utbildningsstrategin har sedan dess förlängts till 2017). Strategins fokus är att uppnå excellens inom e-lärande och arbetslivsanknytning. Det är områden där Mittuniversitetet har lång tradition och goda förutsättningar att nå målet. Det är också områden som är efterfrågade av studenterna och som genererar kvalitet och attraktivitet. Mittuniversitetet ska enligt utbildningsstrategin fortsätta att utveckla utbildningsutbudet för att motsvara omvärldens krav. Det ska finnas ett tydligt fokus på för Mittuniversitetet unika utbildningar och tanken är att bygga Sommaruniversitetet till ett varumärke. Det är också angeläget att söka allianser med andra lärosäten. Även när det gäller forskningen betonas samverkan med omvärlden i utvecklingsplanen: Samproduktion med externa aktörer och ökad extern finansiering ska eftersträvas. Under 2011 arbetades en forskningsstrategi fram och 2013 fastställdes en strategi för verksamhetens förutsättningar.

10 Stort utbud av program och kurser

11 Attraktiva utbildningar med hög kvalitet
Erbjuda utbildningar som är attraktiva och ämnesmässigt högkvalitativa är rekryteringsmässigt uthålliga har nära samverkan med arbetslivet har tydliga bildningsinslag har forskningsanknytning Utbildningarna ska karakteriseras av pedagogisk medvetenhet närhet flexibla utbildningsformer internationell studiemiljö kritiskt tänkande och egen kunskapsinhämtning är nyckelbegrepp

12 Förverkligar möjligheter
På Mittuniversitetet skapas miljön som gör det möjligt för studenter och forskare att nå sina mål tillsammans med oss I Sverige finns det mer än 50 universitet och högskolor. En del är specialiserade, men de flesta erbjuder en bredd av spännande utbildningar och viktig forskning. Det är inte alltid lätt att veta vad som skiljer det ena universitetet från det andra. Ändå kan det vara avgörande att kunna göra det – särskilt för att kunna rekrytera önskat antal studenter och skapa livskraftiga forskningsmiljöer, liksom för att attrahera samverkanspartners och kompetenta medarbetare. Om man kokar ner hela vår verksamhet och kort och lättillgängligt ska försöka beskriva vad som är kärnan; förmedla en bild till omvärlden av Mittuniversitetet, så gör vi det genom att utgå från målet som den enskilda studenten, forskaren och medarbetaren har med att befinna sig på Mittuniversitetet. Det är den utgångspunkten vi tagit när vi jobbar strategiskt med att förmedla bilden av vad är och står för, det vill säga varumärket Mittuniversitetet.

13 Studenternas fördelning mellan campusorterna
Mittuniversitetet har totalt cirka studenter (läsåret 2016/2017) Sundsvall, cirka 4 200 Östersund, cirka 2 800 Resten läser nätburna kurser utan träffar på campus. Antal individer på undervisningsformerna Campus och Distans, ej IT-distans läsåret 2016/2017. (anslagsgrundande utbildning, ej uppdrag) Mittuniversitetet har totalt cirka studenter (läsåret 2016/2017, antal individer) Sundsvall, cirka (antal helårsstudenter, 2017) Östersund, cirka (antal helårsstudenter, 2017) Källa: Carina Wikstrand, ULS

14 Antal helårsstudenter (HST)
Antal helårsstudenter (per år), anslagsfinansierat.

15 Varifrån kommer studenterna?
Nybörjarstudenter 2016/2017 Var tredje högskolenybörjare i Jämtland och Västernorrland väljer Mittuniversitetet 16% av Mittuniversitetets nya studenter kommer från Jämtland och Västernorrland Mittuniversitetet rekryterar många studenter från Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg 6% 10% 5% Nybörjarstudenter på Mittuniversitetet 2016/2017 Bilden visar alla nya studenter (högskolenybörjare) som började läsa på Mittuniversitetet läsåret 2016/2017. Siffrorna visar var studenten var folkbokförd när hon/han sökte. Totalt antal nybörjare var 6397 (föregående läsår var det 6893) av dessa kom 16% från Mittuniversitetets region. Merparten av Mittuniversitetets nybörjarne, studenter som för första gången registrerade sig vid Mittuniversitetet, kommer från Stockholms län, följt av Västra Götalands län och Skåne län. Antalet nybörjare från regionen (Jämtlands län och Västernorrlands län) har ökat efter flera års nedgång. Andelen nybörjare från regionen är nu 16 procent. Källa: SCB, UF0205 och Swecos rapport ” Regionala effekter av Mittuniversitetet: En studie av universitetets betydelse för utbildningsnivå, kompetensförsörjning, sysselsättning och tillväxt” från december 2016. 23% 13% 11%

16 Mittuniversitetets utbildningsutbud
Behörighetsgivande utbildning Beteendevetarutbildning Civilingenjörsutbildningar Ekonomiutbildningar Idrottsutbildningar Ingenjörsutbildningar IT- och datautbildningar Konstnärliga utbildningar Lärarutbildningar Medieutbildingar Miljö- och naturvetenskapliga utbildningar Psykologutbildning Samhällsvetarutbildningar Socionomutbildning Språk och humaniora Turismutbildningar Vårdutbildningar

17 Utveckling av förstahandssökande
Utveckling av förstahandssökande (vid sista ansökningsdag) Källa: Underlag till Mittuniversitetets årsredovisning 2017/UHR-statistik

18 Närhet till ny kunskap genom samverkan
Branschråd Fältstudier Studiebesök Praktik och examensarbete Medverkan i nätverk och konferenser Innovationsstöd Miun Innovation stödjer studenters entreprenörskap

19 Användbar forskning med hög kvalitet

20 Forskning med hög akademisk kvalitet och med relevans för omgivande samhälle
Mål enligt forskningsstrategin: hög akademisk kvalitet relevans för omgivande samhälle samproduktion med externa aktörer ökad extern finansiering internationell samverkan internationellt ledande inom profilerade områden

21 Forskningens utveckling 2005–2017
Forskarstuderande (antal) Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal) Forskningens utveckling 2005–2017 Källa: Mittuniversitetets årsredovisning 2017.

22 Mittuniversitetets forskning
Organiseras dels i forskningscentrum som utgör vår profil och dels i ämnesforskning och forskargrupper Genomförs och nyttiggörs till en stor del i direkt samverkan med externa partners Har en tydlig koppling till grundutbildningen

23 Mittuniversitetets forskningsprofil
Mittuniversitetet har åtta olika forskningscentrum som utgör vår profil. Flera av dem är världsledande inom sina forskningsfält. Forskningscentrumen fungerar också som arenor för samverkan med finansiärer och vår omvärld.

24 Forskningscentrum CER – bedriver branschnära forskning om ekonomiska relationer inom bank, fastighet, försäkring, pension och revision DEMICOM – forskar om demokrati och kommunikation i det digitala samhället ETOUR – utvecklar och kommunicerar kunskap om turism och resande FSCN –  bedriver världsledande forskning i samverkan med industri inom delprocesser från skogen till papper, biomaterial och nya produkter

25 Forskningscentrum NVC – forskning om vinteridrott/skidåkning, prestation och hälsa RCR – utvecklar och kommunicerar kunskap om risk, kris och säkerhet Sports Tech Research Centre – forskning om sportteknologi och produkter inriktade mot outdoor- och idrottsaktiviteter samt funktionsnedsattas behov STC – utvecklar sensorbaserade system och tjänster inom elektronik och datateknikområdet med fokus på industriell IT och digitala tjänster

26 Ämnesforskning Forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden En stor andel av ämnesforskningen berör välfärdssektorn, till exempel, skola, vård och omsorg Ämnesforskning Inom Mittuniversitetet bedrivs forskning inom alla vetenskapsområden. Det ger en stor bredd av forskningsprojekt och en hög kompetens bland lärosätets forskare. Det är bland annat forskning med anknytning till stora och viktiga grundutbildningsområden. Genom att de flesta forskare även undervisar, får studenter på grundnivå och avancerad nivå en naturlig inblick i och koppling till den forskning Mittuniversitetet bedriver inom det aktuella ämnet.

27 Nyttiggörande av forskning
Innovationsstöd till forskare Kommersialisering av forskning och ny kunskap Licensbanken – förenar forskning och nytta

28 Mittuniversitetet 2016 – informationsgrafik

29

30

31 Kontakt Telefon E-post Webb miun.se


Ladda ner ppt "Mittuniversitetet – ett växthus för kunskap och kreativitet"

Liknande presentationer


Google-annonser