Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Styrning kräver både tydliga mål och en resultatkultur

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Styrning kräver både tydliga mål och en resultatkultur"— Presentationens avskrift:

1 Styrning kräver både tydliga mål och en resultatkultur

2 Vad behöver vi arbeta med för åstadkomma goda resultat?
Hur organiserar vi oss? Vem ska göra vad? Hur samordna? Hur fattar vi beslut? Vem utför? Hur styr vi? Styr- och uppföljningssystem Budgetprocess Mål- och resultatkedjan Regler/policydokument Mått och uppföljning Verksamhetsplaner Vilken arbetsgivarpolitik har vi? Ledarskap Medarbetarskap Värderingar Värdegrund Lärande Delaktighet Engagemang Resultatkultur?

3 Bra arbetsgivare skapar bra verksamhet
Örjan Lutz Avdelningen för arbetsgivarpolitik Sveriges Kommuner och Landsting

4 Framgångsrik arbetsgivarpolitik
Styrmedel för att skapa bra verksamhetsresultat. Samlingsnamn för de processer som arbetsgivaren har till sitt förfogande för att ”styra” medarbetarna. Att skapa goda förutsättningar för medarbetarna att göra ett bra jobb – dvs skapa bra verksamhet. Kopplingen till verksamheten är central – det går inte att vara en bra arbetsgivare utan att något vettigt kommer ur verksamheten.

5 Från resurser till verksamhetsresultat

6 Resurser - resultat

7 Från resurser till verksamhetsresultat
? VERKSAMHET

8 Från resurser till verksamhetsresultat
- AG-politik - Medarbetare - …? VERKSAMHET

9 Arbetsgivarpolitik som styrmedel
Kommunens jobb är viktigt!

10 Vad skapar medarbetar-engagemang?
Betydelsefullt arbete med och klart syfte och mening Förståelse för organisationens värden och mål Utmaningar och möjligheter att lära nytt Förtroende och eget ansvar Uppskattning från chefer Alla vill göra ett bra jobb!

11 HME Motivation Styrning Ledarskap 1a. Mitt arbete känns meningsfullt
1b. Jag lär nytt och utvecklas i mitt dagliga arbete 1c . Jag ser fram emot att gå till arbetet Motivation Styrning Ledarskap HME 2a. Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser 2b. Min närmaste chef visar förtroende för mig som medarbetare 2c. Min närmaste chef ger mig förutsättningar att ta ansvar i mitt arbete 3a. Jag är insatt i min arbetsplats mål 3b. Min arbetsplats mål följs upp och utvärderas på ett bra sätt 3c. Jag vet vad som förväntas av mig i mitt arbete

12 HME i Årets kvalitetskommun 2017 HME Totalt kommunen
HME i Årets kvalitetskommun 2017 HME Totalt kommunen. Staplarna avser resultat för år Linjerna avser snittet för samtliga redovisade kommuner under år 2016.

13 Bra arbetsgivare skapar bra verksamhet Medarbetarengagemang – för bättre välfärd www.skl.se/hme
Örjan Lutz Avdelningen för arbetsgivarpolitik Sveriges Kommuner och Landsting tfn:

14 Leda för resultat Palle Lundberg, stadsdirektör

15 Unga och olika 145 000 invånare 165 nationaliteter 50% under 40 år
Helsingborg växer rekordsnabbt Summering av 2017: invånare 2757 nya invånare 165 nationaliteter Vi blir yngre Det är framförallt unga som väljer att flytta till Helsingborg. Ser man till statistiken är det fler unga som flyttar till staden än härifrån. Åldersgruppen år står för det största flytt nettot. De två största åldersgrupperna är år och år. Vi kommer i arbete I relation till befolkningsutvecklingen går det att se en stabil utveckling av den förvärvs­arbetande nattbefolkningen (boende i kommunen) 16+ år under perioden Sysselsättningstillväxten har utvecklats kraftigare än befolkningstillväxten under 2000-talet, och har accelererat under de senaste åren. I förvärvsstatistiken saknas runt helsingborgare som arbetar i Danmark, vilket hade höjt nivån än högre. Vi utbildar oss Utbildningsnivån. Campus Helsingborg Lunds universitet, som etablerades år 2000, har varit viktig för att stärka utbildningsnivån i staden och regionen. Majoriteten av landets städer med fler än invånare har ett universitet, högskola eller campus som har funnits en längre tid på orten, medan Campus Helsingborg är ett av de mer nyetablerade. När Campus Helsingborg öppnade hade 29 procent av befolkningen år i Helsingborg en eftergymnasial utbildning. Idag är motsvarande siffra över 41 procent. Ökningen beror även på en generell utbyggnad av antalet utbildningsplatser, högre övergång till högre utbild­ningar bland yngre, att äldre med kortare utbildningar har lämnat yrkeslivet och att allt fler yrken kräver eftergymnasial utbildning. 50% under 40 år

16 En stad i utveckling 1500 nya bostäder 1000 nya företag

17 Resultat!

18 Tillgänglighet via telefon
% % Resultatet visar andelen av invånarna som tar kontakt med kommunen via telefon och får ett direkt svar på en enkel fråga (procent). 2015 låg vi i botten var vi bäst. Ytterligare förbättring 2017 och fortfarande bäst i landet. Vi har även topp-resultat inom bemötande (92 %) och att besvara e-post inom två dagar (100 %). %

19 Demokrati – Brukarfokus – Politisk styrning – Ledarskap – Effektivitet – Personalpolitik – Ständiga förbättringar - Samhällsbyggare 668

20 Sveriges IT-kommun 2015 Årets Tillväxtkommun 2016 Sveriges Miljökommun 2017 Årets Nybyggarkommun 2017 Sveriges Kvalitetskommun 2017 Sveriges Miljökommun 2018

21

22 Den offentliga sektorns största utmaning?

23 Felrädsla

24 Jan 2012

25 Nov 2012 Helsingborg 2035 Staden för dig som vill något

26 Visionsfonden Här får invånare stöd för stora och små idéer

27 NYTÄNKANDE MOD STOLTHET KÄNSLA INNOVATIONER LEKFULLHET HELHET SAMSPEL
MÅNGFALD

28 Palle Medarbetardagar

29 Från strategier och planer till tester och lärdomar

30 Mod

31 Våga Testa Gör

32 Idéslussen Varje medarbetare är en möjlig innovatör

33 Har vi med oss våra 10 000 medarbetare?

34 HME

35 Styrning

36 Ledarskap Positiv utveckling av ledarindex (i medarbetarenkäten) Gruppen större stad: 77 alla åren

37 Träningsläger

38 Samspela

39 RESULTAT STRUKTUR UPPDRAG KULTUR Styrsystem Vision
Mål- och resultatstyrning Målkedja Uppföljning Vision Medarbetar- och ledarpolicy Trend- och omvärldsanalys Medarbetar-undersökning Organisation Schema Roller Ansvar och befogenheter Bemanning Mål, strategier och aktiviteter Inspiration och förankring Chefsdagar Medarbetardagar Träningsprogram Ledarskap Medarbetarskap Ledningsgrupper RESULTAT

40 Våra framgångsfaktorer 1. Tydlig och levande målbild 2
Våra framgångsfaktorer 1. Tydlig och levande målbild 2. Träna ledarskapet 3. Fokus på samspel

41 Nästa steg

42 2022 är Helsingborg en av Europas mest innovativa städer
Målbild 2022 är Helsingborg en av Europas mest innovativa städer

43 Styra bättre = styra mindre
Mer tillit, mindre rapportering

44 1. Få och tydliga politiska mål 2. Angelägna verksamhetsplaner 3
1. Få och tydliga politiska mål 2. Angelägna verksamhetsplaner 3. Regelbundna resultatdialoger

45 H55 H99 H22 Från bomässa till stadsmässa

46 H22 fokus Livskvalitet - Livet i staden och livet mellan husen

47 H22 fokus Arkitektur Innovation Digitalisering

48 H22 fokus Ledarskap för framgångsrik stadsutveckling

49 35 dagar Juni/juli 2022 Du är inbjuden!


Ladda ner ppt "Styrning kräver både tydliga mål och en resultatkultur"

Liknande presentationer


Google-annonser