Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Styrning kräver både tydliga mål och en resultatkultur
2
Vad behöver vi arbeta med för åstadkomma goda resultat?
Hur organiserar vi oss? Vem ska göra vad? Hur samordna? Hur fattar vi beslut? Vem utför? Hur styr vi? Styr- och uppföljningssystem Budgetprocess Mål- och resultatkedjan Regler/policydokument Mått och uppföljning Verksamhetsplaner Vilken arbetsgivarpolitik har vi? Ledarskap Medarbetarskap Värderingar Värdegrund Lärande Delaktighet Engagemang Resultatkultur?
3
Bra arbetsgivare skapar bra verksamhet
Örjan Lutz Avdelningen för arbetsgivarpolitik Sveriges Kommuner och Landsting
4
Framgångsrik arbetsgivarpolitik
Styrmedel för att skapa bra verksamhetsresultat. Samlingsnamn för de processer som arbetsgivaren har till sitt förfogande för att ”styra” medarbetarna. Att skapa goda förutsättningar för medarbetarna att göra ett bra jobb – dvs skapa bra verksamhet. Kopplingen till verksamheten är central – det går inte att vara en bra arbetsgivare utan att något vettigt kommer ur verksamheten.
5
Från resurser till verksamhetsresultat
6
Resurser - resultat
7
Från resurser till verksamhetsresultat
? VERKSAMHET
8
Från resurser till verksamhetsresultat
- AG-politik - Medarbetare - …? VERKSAMHET
9
Arbetsgivarpolitik som styrmedel
Kommunens jobb är viktigt!
10
Vad skapar medarbetar-engagemang?
Betydelsefullt arbete med och klart syfte och mening Förståelse för organisationens värden och mål Utmaningar och möjligheter att lära nytt Förtroende och eget ansvar Uppskattning från chefer Alla vill göra ett bra jobb!
11
HME Motivation Styrning Ledarskap 1a. Mitt arbete känns meningsfullt
1b. Jag lär nytt och utvecklas i mitt dagliga arbete 1c . Jag ser fram emot att gå till arbetet Motivation Styrning Ledarskap HME 2a. Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser 2b. Min närmaste chef visar förtroende för mig som medarbetare 2c. Min närmaste chef ger mig förutsättningar att ta ansvar i mitt arbete 3a. Jag är insatt i min arbetsplats mål 3b. Min arbetsplats mål följs upp och utvärderas på ett bra sätt 3c. Jag vet vad som förväntas av mig i mitt arbete
12
HME i Årets kvalitetskommun 2017 HME Totalt kommunen
HME i Årets kvalitetskommun 2017 HME Totalt kommunen. Staplarna avser resultat för år Linjerna avser snittet för samtliga redovisade kommuner under år 2016.
13
Bra arbetsgivare skapar bra verksamhet Medarbetarengagemang – för bättre välfärd www.skl.se/hme
Örjan Lutz Avdelningen för arbetsgivarpolitik Sveriges Kommuner och Landsting tfn:
14
Leda för resultat Palle Lundberg, stadsdirektör
15
Unga och olika 145 000 invånare 165 nationaliteter 50% under 40 år
Helsingborg växer rekordsnabbt Summering av 2017: invånare 2757 nya invånare 165 nationaliteter Vi blir yngre Det är framförallt unga som väljer att flytta till Helsingborg. Ser man till statistiken är det fler unga som flyttar till staden än härifrån. Åldersgruppen år står för det största flytt nettot. De två största åldersgrupperna är år och år. Vi kommer i arbete I relation till befolkningsutvecklingen går det att se en stabil utveckling av den förvärvsarbetande nattbefolkningen (boende i kommunen) 16+ år under perioden Sysselsättningstillväxten har utvecklats kraftigare än befolkningstillväxten under 2000-talet, och har accelererat under de senaste åren. I förvärvsstatistiken saknas runt helsingborgare som arbetar i Danmark, vilket hade höjt nivån än högre. Vi utbildar oss Utbildningsnivån. Campus Helsingborg Lunds universitet, som etablerades år 2000, har varit viktig för att stärka utbildningsnivån i staden och regionen. Majoriteten av landets städer med fler än invånare har ett universitet, högskola eller campus som har funnits en längre tid på orten, medan Campus Helsingborg är ett av de mer nyetablerade. När Campus Helsingborg öppnade hade 29 procent av befolkningen år i Helsingborg en eftergymnasial utbildning. Idag är motsvarande siffra över 41 procent. Ökningen beror även på en generell utbyggnad av antalet utbildningsplatser, högre övergång till högre utbildningar bland yngre, att äldre med kortare utbildningar har lämnat yrkeslivet och att allt fler yrken kräver eftergymnasial utbildning. 50% under 40 år
16
En stad i utveckling 1500 nya bostäder 1000 nya företag
17
Resultat!
18
Tillgänglighet via telefon
% % Resultatet visar andelen av invånarna som tar kontakt med kommunen via telefon och får ett direkt svar på en enkel fråga (procent). 2015 låg vi i botten var vi bäst. Ytterligare förbättring 2017 och fortfarande bäst i landet. Vi har även topp-resultat inom bemötande (92 %) och att besvara e-post inom två dagar (100 %). %
19
Demokrati – Brukarfokus – Politisk styrning – Ledarskap – Effektivitet – Personalpolitik – Ständiga förbättringar - Samhällsbyggare 668
20
Sveriges IT-kommun 2015 Årets Tillväxtkommun 2016 Sveriges Miljökommun 2017 Årets Nybyggarkommun 2017 Sveriges Kvalitetskommun 2017 Sveriges Miljökommun 2018
22
Den offentliga sektorns största utmaning?
23
Felrädsla
24
Jan 2012
25
Nov 2012 Helsingborg 2035 Staden för dig som vill något
26
Visionsfonden Här får invånare stöd för stora och små idéer
27
NYTÄNKANDE MOD STOLTHET KÄNSLA INNOVATIONER LEKFULLHET HELHET SAMSPEL
MÅNGFALD
28
Palle Medarbetardagar
29
Från strategier och planer till tester och lärdomar
30
Mod
31
Våga Testa Gör
32
Idéslussen Varje medarbetare är en möjlig innovatör
33
Har vi med oss våra 10 000 medarbetare?
34
HME
35
Styrning
36
Ledarskap Positiv utveckling av ledarindex (i medarbetarenkäten) Gruppen större stad: 77 alla åren
37
Träningsläger
38
Samspela
39
RESULTAT STRUKTUR UPPDRAG KULTUR Styrsystem Vision
Mål- och resultatstyrning Målkedja Uppföljning Vision Medarbetar- och ledarpolicy Trend- och omvärldsanalys Medarbetar-undersökning Organisation Schema Roller Ansvar och befogenheter Bemanning Mål, strategier och aktiviteter Inspiration och förankring Chefsdagar Medarbetardagar Träningsprogram Ledarskap Medarbetarskap Ledningsgrupper RESULTAT
40
Våra framgångsfaktorer 1. Tydlig och levande målbild 2
Våra framgångsfaktorer 1. Tydlig och levande målbild 2. Träna ledarskapet 3. Fokus på samspel
41
Nästa steg
42
2022 är Helsingborg en av Europas mest innovativa städer
Målbild 2022 är Helsingborg en av Europas mest innovativa städer
43
Styra bättre = styra mindre
Mer tillit, mindre rapportering
44
1. Få och tydliga politiska mål 2. Angelägna verksamhetsplaner 3
1. Få och tydliga politiska mål 2. Angelägna verksamhetsplaner 3. Regelbundna resultatdialoger
45
H55 H99 H22 Från bomässa till stadsmässa
46
H22 fokus Livskvalitet - Livet i staden och livet mellan husen
47
H22 fokus Arkitektur Innovation Digitalisering
48
H22 fokus Ledarskap för framgångsrik stadsutveckling
49
35 dagar Juni/juli 2022 Du är inbjuden!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.