Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Rekommendationer för hantering av översvämning till följd av skyfall
Rörnät och klimat 27 mars 2019 Patrik Jansson, Lars Westholm Länsstyrelsen Västra Götalands län
2
Länsstyrelsen i Västra Götalands län
49 kommuner 1,7 miljoner invånare 17 procent av landets befolkning 71 invånare per kvadratkilometer kvadratkilometer landyta 6 procent av landets yta 24 mils avstånd i nordsydlig och västöstlig riktning Län sedan: 1998 då Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län slogs samman. Största och minsta kommun: Göteborg är länets största kommun med drygt invånare medan Dals-Ed är den minsta med knappt 4800 invånare. Länsstyrelsen finns på 8 orter. Vår vision – det hållbara samhället Länsstyrelsen i Västra Götalands län arbetar för det hållbara samhället. Vår huvuduppgift är att se till att vi får ett hållbart samhälle och vi gör det bland annat genom att arbeta för en god samhällsplanering. Det hållbara samhället
3
Länsstyrelsen i Västra Götalands län
Vi leds av landshövding Anders Danielsson. En bred verksamhet som rymmer i stort sett alla samhällets sektorer. Vi befinner oss i mitten. Länsstyrelsen Västra Götalands län
4
Skyfall - en planeringsfråga
Inte möjligt/rimligt att dimensionera dagvattensystemen för dessa händelser. Hantering behöver ske på ytan och det blir en planeringsfråga att hantera i den fysiska planeringen. Skapa ytor (översvämning utan konsekvenser) Höjdsättning (leda vattnet rätt) Ansvaret att planera användningen av mark och vatten och bedöma ett områdes lämplighet ligger hos kommunen. Då det rör sig om extrema händelser som är mer sällan förekommande är det inte rimligt… Man behöver ge plats för vattnet som kan komma från ett skyfall och avsätta yta dit vatten kan ledas för att infiltreras eller omhändertas. Att skapa ytor och höjdsätta marken för att leda vattnet dit man vill är två väsentliga åtgärder för att hantera risken för översvämning från skyfall. Om det ändå är så att platsen är utsatt för översvämningsrisk kan också andra åtgärder behöva vidtas för att t.ex se till att bebyggelse inte tar skada och framkomlighet säkerställs. Kommunen har planmonopol och är planläggande myndighet vilket innebär att kommunen har ansvaret att planera användningen av mark och vatten och då ta hänsyn till risken för översvämning. Lars kommer att komma in mer på hur vi rekommenderar att processen bör se ut. Länsstyrelsen Västra Götalands län
5
Vad säger lagen? Länsstyrelsen Västra Götalands län
6
Plan- och bygglagen Vid planläggning ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bland annat risken för olyckor, översvämning och erosion. Planläggning enligt PBL ska ske med hänsyn till miljö- och klimataspekter. Plan- och bygglagen är den lag som reglerar planläggningen av mark, vatten och byggande. Begreppet olycka har motsvarande betydelse i PBL som i Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor och avser en plötsligt inträffad händelse som har medfört eller kan befaras medföra skada. Översvämningar och erosion, som inte är ett resultat av en plötslig händelse, betraktas inte som olyckor enligt lagen om skydd mot olyckor. Behovet av skydd mot översvämningar och erosion är därför speciellt angivna och tillkom 2008 då man gjorde flera förändringar. Något som tillkom var också att hänsyn ska tas till klimataspekter. Vid bedömning av ett områdes lämplighet med avseende på dessa risker måste förväntade effekter av ett förändrat klimat beaktas. De förväntade klimatförändringarna innebär bland annat globalt stigande havsnivåer, förändrade nederbördsmönster och ändrade grundvattenförhållanden. I stora delar av landet förväntas ökade nederbördsmängder och förändrade tidpunkter för snösmältning vilket får till följd att flöden och vattennivåer i vattendrag och sjöar troligtvis kommer att följa andra mönster än vad vi hittills varit vana vid. Länsstyrelsen Västra Götalands län
7
Länsstyrelsens roll i planeringsprocessen
Länsstyrelsen ska ta tillvara och samordna statens intressen och tillhandahålla planeringsunderlag. Särskilt bevaka riksintressen, miljökvalitetsnormer, strandskydd, regional samordning samt frågor som rör hälsa, säkerhet och risken för olyckor, översvämning och erosion. Både när kommunen upprättar förslag till ÖP eller DP så ska kommunen samråda med Länsstyrelsen. Lst ska då tillhandahålla underlag för kommunens bedömningar och vi samordnar de underlag som olika myndigheter tar fram som stöd till kommunernas planläggning. Vi ska också ge råd i fråga om sådana allmänna intressen som hänsyn bör tas till vid beslut om användningen av mark och vatten. Risken för översvämning är ett sådant intresse. Vissa intressen anses vara av nationell eller mellankommunal betydelse. Vi ska där verka för att dessa tillgodoses och tas hänsyn till. För dessa intressen har staten behållit möjligheten att ingripa och överpröva kommunens beslut om markanvändning. Dessa brukar kallas länsstyrelsens ingripandegrunder. Länsstyrelsen Västra Götalands län
8
Länsstyrelsens roll i översiktsplaneringen
I samrådet ska länsstyrelsen samordna statens intressen, tillhandahålla underlag och ge råd i fråga om plan- och bygglagens allmänna intressen. Särskilt verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. I utställningsskedet ska länsstyrelsen tydligt klargöra i vilka avseenden staten har kvarstående synpunkter mot översiktsplanen när det gäller ingripandegrunderna. En kommuns översiktsplan ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Den vägleder beslut om hur mark- och vattenområden ska användas i kommunen. När kommunen upprättar ett förslag till översiktsplan eller ändring i planen ska kommunen samråda med länsstyrelsen... Lst ska företräda staten Särskilt verka för: dvs ge synpunkter på planen där vi ser att ett genomförande kan bli olämpligt. Länsstyrelsen ska med aktiva insatser tidigt i planeringsprocessen bidra med sådant underlag, råd och synpunkter som ger kommunen möjlighet att utforma planförslaget så att ett senare statligt ingripande kan undvikas. I granskningsskedet/utställningsskedet ska det sedan tydligt framgå om Lst anser att en bebyggelse kan anses olämplig med hänsyn till bl a översvämning… Vanligtvis kan det vara svårt att på denna övergripande nivå helt avgöra denna fråga utan många gånger kan frågorna hanteras i kommande detaljplaneskede och marken göras lämplig… Länsstyrelsen Västra Götalands län
9
Länsstyrelsens roll i detaljplaneringen
I samrådet särskilt verka för att en bebyggelse eller ett byggnadsverk inte blir olämplig med hänsyn till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över förslaget till detaljplan och tydliggöra om det enligt länsstyrelsens bedömning innebär att en bebyggelse eller ett byggnadsverk blir olämplig med hänsyn till risken för olyckor, översvämning eller erosion. I detaljplaneringen är vi nere på en mer detaljerad nivå för ett begränsat område i kommunen. Här reglerar kommunen användningen av mark- och vattenområden. Bedömningen som görs här utgör ramarna för kommande bygglovsprövning. Hanteringen av bygglov blir därmed enklare. I arbetet med att ta fram ett program eller ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med Länsstyrelsen. I bygglovsprocessen har Lst ingen roll. Det är i detaljplaneskedet som den slutliga bedömningen av markens lämplighet ska göras och Lst ska även här verka för att en bebyggelse inte blir olämplig… Länsstyrelsen kan verka för detta genom att till exempel ge råd och hjälp att förmedla och tolka relevanta nationella och regionala underlag. Efter samrådet bearbetar kommunen detaljplanen utifrån de synpunkter som inkommit under samrådet. Under granskningstiden yttrar vi oss om planförslaget enligt vår bedömning uppfyller miljöbalkens och plan- och bygglagens bestämmelser eller om vi kan komma att överpröva kommunens beslut. Länsstyrelsen Västra Götalands län
10
Länsstyrelsens roll i detaljplaneringen
Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap 10 § Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att 1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses, 2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt, 3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs, 4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller 5. en bebyggelse blir olämplig med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Länsstyrelsens ingripandegrunder När kommunen sedan fattat beslut om att anta, upphäva eller ändra detaljplan och vi anser att förslaget strider mot bestämmelserna kan vi överpröva kommunens beslut. ska Lst bedöma om beslutet kan innebära att en bebyggelse blir olämplig…. Detta vill vi helst undvika och det är mycket sällan som vi faktiskt tar in planer för överprövning och ännu mer sällan som vi upphäver kommunens beslut. 2018 hade vi 232 avslutade detaljplaner varav vi tog in 3 st för överprövning. Ingen upphävdes. Länsstyrelsen Västra Götalands län
11
Varför dessa rekommendationer?
Lst:s roll att tidigt verka för att en bebyggelse eller ett byggnadsverk inte blir olämplig med hänsyn till risken för översvämning. T.ex. genom rådgivning/dialog och framtagande av planeringsunderlag. Skyfall, eller extrema regn, kan redan idag orsaka skador och förväntas bli mer intensiva och mer frekvent förekommande i framtiden. Rekommendationer finns för översvämning från sjöar, vattendrag och hav, men inte skyfall. Lst VG och Stockholm såg en efterfrågan och ett behov av en tydlig vägledning från Länsstyrelsen när det gäller risken för översvämning till följd av skyfall och på vilket sätt denna risk ska beaktas i den fysiska planeringen. Som vi har sett här är Lsts uppgift att tidigt… Vi ser också att skyfall redan idag kan orsaka… Rekommendationerna ska tydliggöra vad vi granskar så att vi kan vara förutsägbara. Så att vi ska slippa behöva ta in planer för överprövning. Det sker väldigt sällan men det händer. Länsstyrelsen Västra Götalands län
12
Nationellt underlag Länsstyrelsen Västra Götalands län
2017 kom MSB med en vägledning för hur man kan genomföra skyfallskarteringar och 2018 kom Boverket med sin tillsynsvägledning för översvämning. Vi deltog i varandras arbete bland annat genom worskshopar och gav synpunkter så underlagen harmoniserar bra med varandra. Boverkets tillsynsvägledning beskriver mer ingående vilka faktorer som ska beaktas vid bedömning av översvämningsrisk. Länsstyrelsen Västra Götalands län
13
Syftet med rekommendationerna
Länsstyrelserna i Stockholm och Västra Götaland har uppmärksammat att det finns en efterfrågan och ett behov av en tydlig vägledning från Länsstyrelsen när det gäller risken för översvämning till följd av skyfall och på vilket sätt denna risk ska beaktas i den fysiska planeringen. Rekommendationerna riktar sig till samhällsplanerare i kommunen, både på översiktsplanenivå och detaljplanenivå, och till andra planerande myndigheter. Skriften ska ses som en vägledning till hur kommunen behöver ta sig an denna fråga på en övergripande nivå men också hur Länsstyrelsen rekommenderar att risken för översvämning till följd av skyfall konkret behöver hanteras i enskilda detaljplaner. Rekommendationerna gäller hantering av översvämning till följd av skyfall vid ny bebyggelse och dess påverkan på omkringliggande mark. Intern Skype-information Länsstyrelsen Västra Götalands län
14
Disposition Skriften är uppdelad i två delar: Del 1 innehåller rekommendationer om hur risken för översvämning till följd av skyfall behöver hanteras utifrån risken för översvämning enligt PBL 2 kap 5 § punkt 5. Del 2 utgör en vägledning i hur översvämningsrisken från skyfall genomgående kan hanteras i planeringsprocessen. Faktarutor och ”Läs mer”. Intern Skype-information Länsstyrelsen Västra Götalands län
15
Rekommendationerna Ny bebyggelse planeras så att den inte tar skada eller orsakar skada vid en översvämning från minst ett 100-årsregn. Risken för översvämning från ett 100-årsregn bedöms i detaljplan och eventuella skyddsåtgärder säkerställs. Samhällsviktig verksamhet ges en högre säkerhetsnivå och planeras så att funktionen kan upprätthållas vid en översvämning. Framkomligheten till och från planområdet bedöms och ska vid behov säkerställas. Länsstyrelsen Västra Götalands län
16
Olika definitioner av vad ”skyfall” betyder
Skyfall – 100-års regn Olika definitioner av vad ”skyfall” betyder SMHI:s definition är ett 80-års regn. Boverket säger 100-återkomsttid. Vi menar 100-års regn när vi skriver skyfall. Klimatfaktor; uppräkning pga ökad nederbörd på 1,2 – 1,4. Länsstyrelsen Västra Götalands län
17
Korttidsnederbörden kommer att öka:
Rekommendationer för hantering av skyfall i fysisk planering – Länsstyrelserna VG och Sthlm Klimatförändringarna! Korttidsnederbörden kommer att öka: Länsstyrelsen Västra Götalands län
18
Enbart ny bebyggelse enligt PBL.
Avgränsningar Enbart ny bebyggelse enligt PBL. Kultur, miljö, friluftsliv, sociala frågor m.m. = borta….. Risker för skador och människors hälsa är grunden. Avvägningar mellan de olika sektorerna ska göras i planarbetet. Går inte att göra generella avvägningar. Boverkets tillsynsvägledning ger mer vägledning för avvägningar. Inga detaljer. Länsstyrelsen Västra Götalands län
19
Del 2 Vägledning Översiktsplanering
För att det ska vara möjligt att komma fram till tydliga ställningstaganden i en översiktsplan bör kommunen stegvis hantera problematiken genom att: Ta fram en skyfallskartering och annat relevant underlag. Skyfallskarteringen bör göras per avrinningsområde. Ta fram en konsekvensanalys över hur planerad bebyggelseutveckling kan påverkas av ett skyfall. Konsekvensanalysen behöver även inkludera hur den planerade exploateringen kan förändra översvämningsrisken för omkringliggande befintlig och planerad bebyggelse. Ta fram principiella ställningstaganden och en strategi för hur översvämningsrisken ska hanteras i efterföljande planering. Ändring PBL: 7. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön till följd av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra. Länsstyrelsen Västra Götalands län
20
Del 2 Vägledning Översiktsplanering
Plan- och Bygglagen 3 kap. 5 §: 7. kommunens syn på risken för skador på den byggda miljön till följd av översvämning, ras, skred och erosion som är klimatrelaterade samt på hur sådana risker kan minska eller upphöra. Omfattning (från regeringens utredning) Riskbedömningen bör omfatta den byggda miljön och faktorerna översvämning, ras, skred och erosion. Analysen ska avse bebyggelse och byggnadsverk, men även parker och andra anläggningar som ligger i nära anslutning till och sammanhänger med byggnader. Utredningen menar också att anläggningar som vindkraftverk och energianläggningar samt vägar och järnvägar ska ingå. Metod ej angiven. Regeringen anslår 36,25 Mkr per år till kommunerna, fördelas genom anslaget 1.1 Kommunalekonomisk utjämning under utg.omr. 25. Från en särskild PP som kan läggas ut om intresse finns. Länsstyrelsen Västra Götalands län
21
Del 2 Vägledning Detaljplanering
För att tydliggöra hur risken för översvämning har hanterats i detaljplan bör kommunen i planbeskrivningen: Redogöra för hur detaljplanen förhåller sig till den skyfallskartering och annat underlag som tagits fram på översiktsplanenivå. Redovisa konsekvenserna till följd av en översvämning tillsammans med de riskreducerande åtgärder som införts. Redovisa eventuellt återstående risk som inte hanterats. Länsstyrelsen Västra Götalands län
22
Hur ska ytavrinnings- och lågpunktskarteringen användas?
Skyfallskartering – vägledning från MSB Lst karteringar Pekar ut var (regn)vatten kan rinna Pekar ut var vatten kan samlas Främsta användningsområde: Översyn över ev. problemområden Första överblick, Kan inte direkt användas i detaljplaner Kan användas i översiktsplaner
23
Ytavrinnings- och lågpunktkartering
LÄNK
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.