Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunal avfallsplan om förebyggande och hantering av avfall.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunal avfallsplan om förebyggande och hantering av avfall."— Presentationens avskrift:

1 Kommunal avfallsplan om förebyggande och hantering av avfall

2 Nuvarande avfallsplaner i Gävleborg går ut 2020
Regionala miljömål går ut 2020 Stora utmaningar och utvecklingsbehov de kommande åren Bakgrund

3 Förankra program avfallsplanering Gävleborg inkl tillsättande av organisation för arbetet
Beslut om program avfallsplanering i Gävleborg i Kommunstyrelser Hälsingerådets roll Syfte

4 Vägledning om kommunala avfallsplaner om förebyggande och hantering av avfall
De viktigaste förändringarna är följande; Ökat fokus på avfallsförebyggande mål och åtgärder Kommunerna ges ökat ansvar att i egen verksamhet säkerställa källsortering och hållbar avfallshantering – agera som föredöme. Samverkan inom kommunen och med andra kommuner och aktörer är viktigt och att organisation och ansvar måste ges hög prioritet, såväl vid framtagande som genomförande. Planen ska hantera framtida infrastruktur utifrån ny förordning om fastighetsnära insamling av förpackningar och returpapper Planen ska även innehålla nedskräpning vilket är ett område som alltmer är i fokus inte minst genom att minska plastens inverkan på miljön. Avfallsplanen är en angelägenhet för hela kommunen Hänvisa till guide nr. 1

5 EU/nationellt Agenda 2030 EU:s avfallsmål Nationella miljömål
Regeringsförklaring/Sakpolitisk överenskommelse Ny förordning fastighetsnära insamling EU/nationellt

6 Innan dess ska medlemsstater implementera i lagstiftning
EU:s avfallsdirektiv Mål återvinning kommunalt avfall 2020, 2025, 2030 och 2035 Höjda återvinningsmål förpackningar 2025 och 2030 Separat insamling av textilier och farligt avfall 2025 Träder i kraft 2020 Innan dess ska medlemsstater implementera i lagstiftning

7 Kommunalt avfall År Mål 2020 50% 2025 55% 2030 60% 2035 65%

8 Nationella miljömål - matavfall

9 Regeringsförklaring Sakpolitisk överenskommelse
För ökad effektiv hushållsnära insamling, bättre samarbete mellan kommunala och producentansvarssystem, och för högre återvinning, ska införandet av nya samordnade krav på lägsta servicenivå för hushållens avfall, inklusive förpackningar, tidningar, grovavfall och farligt avfall, utredas. Miljömålssystemet ska utvecklas och nya etappmål tas fram Skatt på förbränning ska införas Spridningen av mikroplaster ska förhindras Avgift/skatt på engångsartiklar Öka återvinning av textilier, producentansvar Främja innovation och företagande i den cirkulära ekonomin. Regeringsförklaring Sakpolitisk överenskommelse Ekonomisk stimulans för ökad cirkulär ekonomi inom avfallsområdet och mer biogas är sannolikt. Skatt på förbränning driver på utvecklingen att förpackningar och returpapper samt matavfall ej blandas med det brännbara restavfallet. Förändrade utsläppsregler för avfallsförbränning leder åt samma håll de det sannolikt blir dyrare att ex förbränna plast. Hushållsnära insamling av förpackningar och returpapper (ny förordningen) vidgas genom att inbegripa grovavfall och farligt avfall (utredning). Producentansvar och krav separat insamling textilier ökar kraven på hur system för insamling ska utvecklas, ex fastighetsnära enligt nya förordningen. Viljan att samordna systemen mellan producenter och kommuner stärks. Sammantaget ökar behoven av kommunikation och information och i kommunernas fall, vara proaktiva då omställningen påverkar alla hushåll och inte minst kommunernas verksamheter.

10 Sakpolitisk överenskommelse
Gävleborg 8,2 mkr/år (100 kr/ton) 33 mkr/år (400 kr/ton)

11 Planens syfte är skapa förutsättningar att under åren 2021 – 2025 genomföra aktiviteter och insatser som medför att utvecklingen i länet och dess kommuner tar tydliga steg mot avfallsförebyggande och en mer hållbar avfallshantering med mätbara effekter och synergier i miljö/klimat, service och ekonomi. Fokus ska ligga på planens genomförandeperiod i syfte att uppnå verkliga och mätbara resultat. Detta innebär bland annat att tydliga prioriteringar måste ske och goda exempel från lokala, regionala och nationella initativ och erfarenheter tillvaratas med ett särskilt kommun- och medborgarperspektiv i fokus. Planens syfte

12 Upplägg - sammanfattning
Arbetsgrupp är bildad för att ta fram förslag program Samordning regionala miljömål – stärker samordning och genomförandekraft Genomförs tillsammans med länsstyrelsen och Region Gävleborg i övergripande delar Utse regional avfallsplanegrupp (tjänstemän) Utse lokala avfallsplanegrupper med bred förankring i kommun. Använda Hälsingeråd och Gästrikeråd som politisk referensgrupp I övrigt använda befintliga strukturer i så hög utsträckning som möjligt Fokus på genomförande även under framtagande Viktigt peka på ekonomiska nyttor

13 Lokala avfallsplanegrupper
Kommun-lednings-kontor Avfalls-avdelning Samhälls-byggnad Tekniska Miljö-tillsyn Hållbar-het Upphandling och inköp Bostadsbolag, fastig-hetsbolag Utbild-ning Omsorg Kost Planerad organisation för genomförande är bildande av en regional avfallsplanegrupp som styr och koordinerar arbetet i länet och lokala avfallsplanegrupper i varje kommun. I övrigt avses befintliga nätverksstrukturer användas i syfte att minimera bildande av nya nätverk. Regionala avfallsplanegruppen föreslås driva det regionala arbetet utifrån beslutat program, initiera och stödja lokala avfallsplanegrupper, planera och genomföra seminarier och andra samordnade aktiviteter samt ansvara för regional kommunikation. Gruppen föreslås innefatta representanter för renhållare, samhällsbyggnad, miljöstrategiskt arbete samt länsstyrelse. För att uppnå bra förankring ska alla renhållare företrädas med 1 person och kommunerna med 1 person som tillsammans med 1 representant från länsstyrelse och extern samordnare utgör regional avfallsplanegrupp. Gruppen blir då ca personer men arbetet kan styras så att alla inte behöver delta i alla möten (ämnesspecifika frågor). De lokala avfallsplanegrupperna föreslås driva och samordna det lokala arbetet, delta i seminarier och andra samordnade aktiviteter utifrån ansvarsområden samt ansvara för lokal kommunikation. Gruppen föreslås innefatta tjänstemän och politiker (ex ordförande, vice ordförande) från berörda organisationer i kommunkoncernen men arbetsformerna innebär att deltagare engageras i möten och seminarier utifrån hur de berörs i sina verksamhetsområden. Gruppen leds av 2-3 tjänstemän med representation från renhållare och kommun. Lokala avfallsplanegrupper

14 Tidplan och förankring
Okt – feb: Framtagande av program (utsedd arbetsgrupp) Feb – mars: Förankring Gästrikeråd, Hälsingeråd, miljöforum, kommunchefsgrupp, lokalt (kommunstyrelse, avfallsstyrelse/nämnd) April – juni: Beslut i kommunstyrelse/länsstyrelse om program Under våren pågår förberedande utredning; Uppföljning avfallsplan Nulägesanalys kommunernas avfallshantering (utifrån ny vägledning) – underlag fokusområden Fastighetsnära insamling (insamlingssystem, etc) Kommunikationsplattform avfallsplanering Hösten 2019: Uppstart avfallsplanering Våren 2020: Slutförande avfallsplanering Hösten 2020: Remiss och utställning, beslutsprocess Tidplan och förankring

15 Er roll Se till att uppdraget är tydligt och beslutas på rätt nivå
Placera in avfallsplanen (kretsloppsplanen) på rätt ställe i kommunens styrning och uppföljning Intressera er för arbetet och efterfråga hur det går Hjälp till med er insikt i era kommuners förutsättningar Mer? Er roll


Ladda ner ppt "Kommunal avfallsplan om förebyggande och hantering av avfall."

Liknande presentationer


Google-annonser