Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun 20190404 skolledarkonferens.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun 20190404 skolledarkonferens."— Presentationens avskrift:

1 Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning?
Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens ORU

2 Hur skapar vi förutsättningar för det digitala i förskolans undervisning? 
7 Digitala verktyg används i det pedagogiska arbetet för att utveckla barnens lärmiljöer, exempelvis genom att förstärka miljön genom projiceringar, ljud och ljus och att använda digitala verktyg i  vardagen. Därigenom ökar barnens förutsättningar att både få uppleva och lära sig genom digitala verktyg, en kompetens för fortsatt lärande, där förskolechefens roll är att leda det digitala arbetet. Hur skapar vi förutsättningar och organiserar för att göra det möjligt för pedagoger och barn?

3 En tidning är en trasig surfplatta
7

4 Hur skapar vi förutsättningar och organiserar för att göra det möjligt för pedagoger och barn?
7 Organisation – Gemensam plattform – vad prioriterar vi detta läsår? Årshjul, pedagogiska året, arbetsplan, tema/projekt, Forum – med tydligt mål och frågeställningar. refl tid, lärgrupper, studiedagar, kvällskonf, pedagogkvällar, ikt ansvarig Pedagoger – skapa lärmiljöer där det digitala är en självklar del. Nya pedagogiska arbetssätt, kvalitetsaspekter, kritiskt förhållningssätt, ansvarsfullt förhållningssätt Digitala verktyg – smartphone, lärplatta, dator, kamera, projektor, webbägg, beebot, bluebot, trådlösa högtalare, digitala medier Ljusbord, OH Barn – integritet, vad väljer vi att visa, var finns bilderna, fråga barnet. Konsument eller producent, vad är skillnaden? Delaktighet Kommunikation vårdnadshavare – Unikum, föräldramöte med teman och frågeställningar Hålla i och hålla ut !

5 På avdelningen – förprojektera för projektet - ett exempel
Frågor i början… Brainstorma om eventuella ingångar, språk och miljöer ni kan använda er av kopplat till platsen som ni väljer att ”skapa en relation till” samt elementet jord? Vilka miljöer arrangerar vi? Hur syns språken i miljön? Vad behöver vi förändra? Vilket material erbjuder vi som ställer frågor och inte ger färdiga svar? Vilka utmaningar kan vi erbjuda, vad är undersökningsbart? Vilka produktiva frågor är möjliga att ställa till barnen? Se ex från naturskolan Tänk på att förprojektera på er valda plats innan ni går dit med barnen! Starta upp projektet direkt med barnen, gå iväg och besök platsen och se vad som händer… Ha med era tankar om vilka erfarenheter ni vill ge barnen, gör dem uppmärksamma på det. Utgå från de produktiva frågorna från Naturskolan. Frågor att fundera vidare kring… Vad i det barnen tyckte var intressant, uttryckte, sa och tänkte är undersökningsbart utifrån naturvetenskapligt arbetssätt? Vad kan vi gå vidare med? Vilka utmaningar kan vi ge barnen? Hur får vi in de hundra språken i projektet? Hur delger barnen varandra sina erfarenheter, teorier och dokumentation? Vilka digitala verktyg använder vi?

6 Fyra aspekter av digital kompetens
7 Skolverket beskriver fyra aspekter av digital kompetens. Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt Att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling De fyra aspekterna löper genom skolsystemet från förskolan, genom grund- och gymnasieskolan till vuxenutbildningen, men har olika karaktär beroende på barnens, elevernas eller de vuxenstuderandes ålder och kunskaper. Ett barn i förskolan kan förstås inte förstå hur man förhåller sig till medier och information på ett kritiskt och ansvarsfullt sätt på samma sätt som en gymnasieelev kan, men man kan lägga grunden till en förståelse och ta tillvara barnens intresse. De fyra aspekterna är inte helt åtskilda utan har många beröringspunkter och går in i varandra. Sammantaget ger de en bild av vad adekvat digital kompetens kan vara.

7 Fyra aspekter av digital kompetens
7

8 Digitalisering i nya läroplansskrivningarna
7 Förskolans uppdrag Kommunikation och skapande: Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, undersöka och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika uttrycksformer, som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.

9 Digitalisering i nya läroplansskrivningarna
7 Förskolans uppdrag Kommunikation och skapande: Utbildningen i förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Utbildningen ska även ge barnen möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information

10 Digitalisering i nya läroplansskrivningarna
7 Mål Förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa. Riktlinjer Förskolläraren ska i undervisningen ansvara för att barnen får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. Alla som ingår i arbetslaget ska skapa förutsättningar för barnen att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp olika uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg. 2.8 Rektors ansvar Ett särskilt ansvar för att en god och tillgänglig lärmiljö utformas, med tillgång till såväl digitala som andra lärverktyg.

11 Digital kompetens i förskolan
7 ”Utbildningen i förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens” •Att använda och förstå digitala verktyg och medier •Att lösa problem och omsätta idéer i handling Skapa, utforska, undersöka, beskriva, uppleva, gestalta, kommunicera, konstruera, forma genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. ____________________________________________________________ •Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället •Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt …utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Utbildningen ska även ge barnen möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

12 Förskolechefens ansvar:
7 2.8 Förskolechefens ansvar Ett särskilt ansvar för att en god och tillgänglig lärmiljö utformas, med tillgång till såväl digitala som andra lärverktyg Vilka möjligheter för digitalisering finns på din/dina förskolor? Vilka begränsningar för digitalisering finns på din/dina förskolor?

13 Lekfrämjandet 4 msk ”glimten i ögat” 50 g turtagning
3 dl påhittighet och fantasi ½ kkp samförstånd 2 liter glädje Låt jäsa tillsammans med goda vänner. Strö över lite nya idéer och grädda med värme. Serveras med tillit.


Ladda ner ppt "Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun 20190404 skolledarkonferens."

Liknande presentationer


Google-annonser