Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov"— Presentationens avskrift:

1 Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Hur kan personcentrering, segmentering och tjänstedesign vara ett stöd för utvecklingen av patientkontrakt?

2 Personcentrerad vård Hanna Lundstedt

3 8765 timmar ett år

4 Patienten i centrum… så brukar vi tänka… men personcentrerad vård är att inta personen/ patientens perspektiv och att utgå från dem och göra patienten som en del i teamet och att den egna vården också räkanas som en del i vårdplanen.

5 Definition: Personcentrerad vård
Jag vill att vården ska se och respektera mig som person och inte som min sjukdom. Utgångspunkten för vården är att den intar mitt perspektiv som person och utgår från mina förutsättningar, resurser och hinder. Jag vill vara delaktig i utformningen av min vård och mötas som en jämlik partner. Landstinget Sörmlands definition om personcentrerad vård

6 …från produktion………..till tjänst
I vård och omsorgssverige pågår det en omställning/ rörelse mot en mer medskapade vård med personens focus i stället för patienten i centrum. Systemorienterad vård Personcentrerad vård

7

8 Våra patienter behöver väldigt mycket telefonkontakt.
Antagande Varför kan de inte ge mig information på hemsidan? Nu tvingas jag ringa varje gång jag behöver få reda på något. Våra patienter behöver väldigt mycket telefonkontakt. Ulrika Här tittar vi på hur anv gör – beteende och utvecklar efter det. Här måste vi fråga-ta redan på för att utveckla rätt sak. Verksamhetens perspektiv Användarens perspektiv

9

10 Förändrat sjukdomspanorama
Förändrat sjukdomspanorama kommer att kräva andra arbetssätt. Människor lever allt längre och behöver ha en helt ny typ av vård som bygger på närhet, delaktighet, samverkan och kommunikation som för patienterna upplevs sömnlöst!

11 Vart du kan börja Hur skapar vi individuella personcentrerade processer? Hur kan vi själva lägga upp vårt arbete för att bli mer personcentrerade? Hur tar vi reda på vad som är bäst för patienten? Hur kan patienter själva ta mer ansvar för sin hälsa? Patienter och personal hittar tillsammans lösningar som fungerar Att leda utvecklingsarbete

12 Personcentrentrering Tjänstedesign
Både i PCV och tjänstedesign står människan och hennes behov i centrum. De har med andra ord liknande mindset. Arbetssättet i tjänstedesign innebär att vi utgår från människors behov när vi utvecklar. Metoderna möjliggör för oss att ta patientens fokus också i utvecklingsarbetet inte bara i utförandet av tjänster. I många fall kan vi även ta med patienten och göra hen delaktig i utvecklingsarbetet. Det gör tjänstedesign till ett bra verktyg för personcentrerad vård. Att leda utvecklingsarbete

13 Behovssegmentering En metod för att förstå människors behov och drivkrafter Ett sätt att gruppera människor Varför skulle detta kunna vara något för oss? Används av de flesta andra branscher Ett annat sätt att se på sina invånare än bara diagnoser

14 Starta projektet Flippen i primärvården
Kan vi lära något från en annan bransch? En hel avdelning som analyserar och försöker förstå människors behov

15 Varje Icahandlare ska vara expert på att förstå sina segment
Jag handlar alltid på samma ica-butik. Nu förstod jag plötsligt att det inte är någon slump…

16 Olika sätt att handla utifrån olika behov
Handla via nätet om det är mycket tunga saker, basvaror, självscanna för att spara tid om det är långa köer eller om ens barn tycker det är roligt. Ta gärna personligt exempel. Traditionell kö om många varor osv. Varje Icahandlare ska vara expert på sina kundsegment. Jämför med 1200 vårdcentraler

17 Patient och vårdgivarperspektiv
Ett sätt att organisera vården som varit starkt styrande är om behoven är akuta eller inte. Vi uppfattar väldigt olika vad som är akut eller inte akut beroende på vilket perspektiv vi har. Ta gärna personligt exempel.

18 Fyra grupper av behov och drivkrafter
Grupperna namngavs efter sina karaktäristika. Pajdiagrammen visar hur stora de blev men inte lägga för mycket vikt vid detta. Undersökningen gjordes ej i vården men många hade kontakter med vården. Kronisk sjukdom osv. På te x en vårdcentral kan man tänka sig att fördelningen skulle bli annorlunda.

19 Behovssegmentering Jag väljer själv utifrån situation!
Före Under Efter Webbtidbok Självincheck Läser i journal Självständig & engagerad Största gruppen Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Bara exempel, tankemodell. För att åskådliggöra, modulerna kan väljas av patienterna i oerhört många olika kombinationer. Patienten väljer själv. OBS. Kan också se det som två större grupper, de som kan och vill själva, de översta två, och de som behöver mer stöd, de två undre. Uppringd Egen kontaktperson Ringer Traditionell & obrydd Sårbar & orolig Minsta gruppen

20

21 Att diskutera Hur kan patientkontakt bli ett verktyg för att möta människors olika behov?


Ladda ner ppt "Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov"

Liknande presentationer


Google-annonser