Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Information om LSS Ämne
2
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
LSS är en lag som ger särskilda rättigheter till vissa personer med funktionshinder Bara frivilliga insatser Ansökan om LSS-insatser Ansökan inkommer till oss. Vi tar kontakt. Bra om underlag är med vid ansökan. Ämne
3
I LSS utreder man först om personen omfattas av någon av de tre personkretsarna
§ 1:1 Utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd § 1:2 betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom § 1:3 Andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd och service (1:3 skall samtliga kriterier vara uppfyllda) Personkrets 1 och 2 diagnosstyrda. Personkrets 2. En effekt av svår hjärnskada kan vara personlighetsförändringar som leder till likgiltighet, avskärmning eller aggressivitet med paranoida inslag. För anhöriga är detta svårast att acceptera eftersom det upplevs som om man förlorat en familjemedlem. Personkrets 3. - varaktigt. - det ska vara fysiskt eller psykiskt, - det ska uppenbart inte bero på normalt åldrande, - det ska vara stort (det ska starkt påverka flera livsområden, ex boende, fritid, habilitering, samt rehabilitering. Dagligen beroende av hjälpmedel eller annan persons hjälp) - och det ska förorsaka betydande svårigheter (inte klara av vardagliga rutiner, toalettbestyr, hygien, påklädning, mathållning, kommunikation, förflyttning, sysselsättning, träning eller behandling. Vad säger man om dessa kan tillgodoses med hjälpmedel?)i den dagliga livsföringen - och därmed ett omfattande behov av stöd och service (förflyttning, påklädning, matlagning, skrivning, läsning förflyttning). Alla angivna rekvisit skall vara uppfyllda. Ämne
4
Ett ärendes gång Brukare och anhörig, god man eller eventuellt annat ombud träffar handläggare på avtalad tid. Mötet tar ca 45 minuter När handläggare har tagit emot ansökan så tar handläggare kontakt med brukaren för att bestämma tid och plats för ett personligt möte. Det kan vara ett hembesök eller möte på kommunhuset, beroende på vad brukaren vill. På mötet börjar handläggare utreda behovet av stöd. Man pratar om hur brukaren har det i skola/arbete, på fritiden, med sociala kontakter, familj och hemsituation. Efter mötet skriver handläggare utredning och kanske pratar med andra personer som känner brukaren. Handläggare ställer behov mot kriterier i lagen och pratar med andra handläggare för att göra en bedömning kring ditt behov av stöd och den insats brukaren sökt. När utredningen är klar så fattas ett beslut om din rätt till stöd. Handläggare meddelar Beslutet till dig.
5
Vad händer efter beslut?
Bifall- beslut ska verkställas. Avslag- Möjlighet att överklaga Bifall: Beställning skickas till utförare. Utförare verkställer och utför insatsen. Handläggare följer upp ca 1 gg/år. Avslag: Hur framgår av besvärshänvisning på beslutet. inkomma med överklagan inom tidsfrist, Enheten kan välja att ompröva utifrån inkommen överklagan. Annars skickas till förvaltningsrätten att pröva sakfrågan. Ämne
6
Insatser enligt LSS § 9:1 Råd och stöd (Landstinget) § 9:2 Personlig assistans § 9:3 Ledsagarservice § 9:4 Kontaktperson § 9:5 Avlösarservice i hemmet § 9:6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet § 9:7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år § 9:8 Bostad med särskild service för barn och ungdomar § 9:9 Bostad med särskild service för vuxna § 9:10 Daglig verksamhet
7
9§2 Personlig assistans Två huvudmän- kommunen och försäkringskassan
De fem grundläggande Om grundläggande uppfylls även övriga behov kan beviljas I bedömningen av det grundläggande hjälpbehovet innebär det inte enbart att ta ställning till om det föreligger ett hjälpbehov, utan att hjälpen också ska vara av en viss karaktär. Hjälpbehovet som beräknas som grundläggande ska uppfattas som mycket privata och känsliga för den personliga integriteten. De som på grund av stora och varaktiga funktionsnedsättningar Personlig assistans bör vara förbehållen den som behöver hjälp med mycket krävande och personliga angelägenheter som att sköta sin hygien, att äta m.m. Av senare lagmotiv (prop. 1995/96:146 s. 20) framgår att behov av insatser för att förmå (exempelvis genom muntligt stöd) en person att klä på sig, äta etc. inte berättigar till personlig assistans. Vid bedömningen om den enskildes behov av insatsen i sin livsföring måste jämförelser göras med den livsföring som kan anses normal för personer i samma ålder. Grundläggande behov- Måltider på-avklädning personlig hygien kommunikation –Assistenten måste finnas med för att person ska kunna kommunicera med tredje part. Kriterierna ska vara att det ska råda ingående kunskaper kring kommunikationssättet, funktionshindret, samt kunskaper om personen. Alla tre ska uppfyllas. ingående kunskaper – psykisk funktionsnedsättning som förutsätter ingående kunskaper. Grundläggande 20 timmar gränsen hos FK. Ingen tidsgräns i kommunen men behovet ska vara omfattande. Om grundläggande uppfylls- då även beviljas för övriga behov, ex ledsagning till och från, matlagning, städning etc.
8
9§3 Ledsagarservice 9§4 Kontaktperson Socialt främjande insatser.
Ledsagarservice- främja deltagande i samhällslivet. Bryta social isolering. Kopplat till en aktivitet utanför hemmet. Ledsagning till under och från aktivitet. Kontaktperson- En medmänniska, icke professionellt uppdrag. Ingen anställningsform. Bryta socialisolering, kompis relation. Kan även vara aktivitet styrd.
9
9§6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet 9§7 Korttidstillsyn
9§5 Avlösarservice 9§6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet 9§7 Korttidstillsyn Avlastande insatser: Avlösarservice- Syftar till att avlasta anhöriga i omsorgen kring den enskilde. Avlastning enda rekvisit Korttidsvistelse- Avlastning för anhöriga men också miljöombyte och rekreation. Personlig utveckling. Ex kan vara ett steg innan flytta hemifrån, träna på hushållsaktiviteter. KTT- Skolungdom från vårterminen denne fyller 13 år med behov av tillsyn efter skola och under skollov. Fungera som en fritidsverksamhet. För att möjliggöra för föräldrar att förvärvsarbeta men även för att främja sociala relationer/social stimulans. Fram tills att personen slutar gymnasiet, alltså 21 år som äldst.
10
9§8 Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn
9§9 Bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad Boende former. 9§8 barnboende. Lagstiftarens intentioner var att av stifta institutioner, bara de barn med allra störst behov som inte kan bo hemma med andra LSS insatser. 9§9- Bostad för vuxna. Hjälp med allmän daglig livsföring i stort med allt, sociala relationer, hushållssysslor, etc. Behov av stöd ska vara omfattande, flera gånger per dag.
11
9§10 Daglig verksamhet 9§10- daglig verksamhet. För vuxna personer som inte studerar eller står till arbetsmarknadens förfogande. Ska vara arbetsliknande, och meningsfull sysselsättning. Mål att främja enskildes möjligheter till arbete. Prövat arbetsförmedlingens insatser med anpassning? Vad säger FK med aktivitetsersättning. Personer som går i gymnasiesärskola börjar oftast per automatik i daglig verksamhet. Skolan kallar till avstämningsmöte i vårterminen på 2 eller 3 året för att börja planering av praktik på verksamheter.
12
Boendestöd Bistånd enligt socialtjänstlagen 4 kap 1§
Boendestöd. Ingen LSS insats, utan bistånd enligt socialtjänstlagen, men en insats som brukare inom LSS oftast använder och får behov tillgodosedda med .
13
Kontakt (Haninge kommun)
Socialförvaltningen Haninges växel LSS informationstelefon , måndag- fredag
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.