Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Svenska Brukshundklubben
Kommunikation inom SBK
2
Vad är kommunikation? Ett verktyg som bidrar till att uppnå de operativa målen
3
Alla kommunicerar 55 % kroppsspråk 38 % betoningar 7 % ord
Vi människor kommunicerar hela tiden. Mycket av det vi sänder ut sker omedvetet. Albert Mehrabian Professor i psykologi menar att för meningsfull kommunikation så måste dessa delar hänga samman och ”säga” samma sak för att det ska förstås effektivt. Sällan stämmer dessa ihop, vilket gör att vi antingen blir otydliga eller förmedlar andra saker än det vi egentligen vill få sagt. (Ge exempel på hur det kan vara när kroppsspråk och ord inte säger samma sak).
4
Alla kommunicerar Kommunikation handlar om att sända ett budskap som skapar en reaktion Målet med all kommunikation är att frammana en reaktion hos den vi kommunicerar med. Antingen vill vi provocera, informera, be om sympatier eller om en tjänst.
5
Vad är ett budskap? Summan av allt som vi gör och allt som vi säger
Budskapet är det vi förmedlar genom våra verksamheter och våra målsättningar, samt hur vi väljer att informera om dessa. Allt vi gör och allt vi säger påverkar den bild som vi själva har av SBK och hur andra uppfattar oss. Det är viktigt att vi är medvetna om hur vi kommunicerar så att vi kan ge en tydlig bild av vad SBK står för. Det här kommer vi att komma in på närmare imorgon.
6
Image & profil Profil är den bild som vi vill att andra ska ha av oss
Image är den bild som omgivningen faktiskt har av oss Detta förhållande mellan vilket budskap vi vill förmedla och den uppfattningen personer har om oss kallas image och profil. Målet är att få dessa två bilder att stämma överens med varandra. Det gör man genom en tydlig och anpassad kommunikation – vilket inte alltid är så enkelt.
7
Image & profil Det är alltså bara en av dessa ringar som vi kan råda över. Hur andra ska uppfatta oss eller vilken bild media skapar av oss kan vi inte forcera. Däremot kan vi försöka påverka hur de uppfattar oss och det är där kommunikationsarbetet blir då viktigt.
8
Diskussionspunkt 1 Gör en lista med ord över:
Vad vill du att SBK ska vara (profil)? Hur tror ni att SBK uppfattas av andra (image)? 5 minuters diskussion. Dela vita tavlan i två fält Image/profil – låt en person i varje grupp komma upp och skriva. Tre ord per begrepp.
9
Kommunikationsprocessen
Här är en av många modeller som beskriver kommunikationsvägen mellan en sändare och en mottagare. Vad som är viktigt att komma ihåg gällande kommunikations mellan människor är att vi lägger in egna värderingar utifrån kunskap, erfarenheter och kännedom om den andra personen. Detta kallas för kodning och avkodning. Kodningen sker när sändaren formulerar sitt meddelande och väljer vilken kanal det ska skickas via. Avkodningen, eller tolkningen, sker när mottagaren tar emot meddelandet och tar del av informationen. Kommunikationen uppstår när sändaren får ta del av effekten på sitt meddelande (återkoppling/feedback). Innan dess är det information (envägskommunikation). = profil
10
Kommunikationsprocessen
I kommunikation finns det störningsmoment som kallas för brus. Detta kan vara; konkurrenter, fel kanal, otydligt formulerat utbildning, rykten som talar emot vårt budskap, mottagarens egen uppfattning som påverkar meddelandet på vägen. Bruset påverkar det budskap som vi sänder ut. Det meddelande som vi skickade ut kan uppfattas på olika sätt. Detta är något som är svårt att kontrollera, men kommunikatörens uppgift är att försöka göra skillnaden mellan hur vi sänder ut ett meddelande och hur det uppfattas så liten som möjligt. = Image
11
SBK:s förutsättningar
Lokal förankring Formulerad uppgift Legitimitet i samhället Vi kan hund Vi finns i alla kommuner och har närhet till både medlemmar och samhället i de lokala klubbarna Det finns en organisationsöversyn i vision 2010 som tagit reda på vad SBK:s uppgift är Genom vår tjänstehundsverksamhet och vår samhällsnytta har vi en legitimitet i samhället Vi har stor kunskap och kunskap är inflytelserikt
12
SBK:s utmaningar Det finns två olika utmaningar i detta:
1 SBK:s verksamhet är bred och intressena skiljer sig åt – egna identiteter egna uttryckssätt 2 eftersom vi inte har några ekonomiska resurser behöver SBK alla lokala enheters hjälp med varumärkesbyggandet
13
Kommunikationsläget idag
Tydlig avsändare Gemensamma mallar Alltid logotypen Likadant arbetssätt Strategier för hur vi kommunicerar Draghjälp från lokalklubbar Gemensamt profilprogram Stora företag lägger miljontalskronor på reklam för att nå ut med sitt budskap. Vi har inte den budgeten därför måste vi tänka annorlunda. Eftersom vi är en stor organisation sitter styrkan i att angripa på bred front. Vi har medlemmar som är levande reklampelare för vår organisation. En nöjd SBK:are hjälper till att förstärka vår profil och en missnöjd SBK:are kan skapa stora klyftor mellan image och profil. Här är det otroligt viktigt att sprida samma budskap, annars blir vi otydliga och når inte ut. Nyckeln till att detta ska fungera är dock att vi alla arbetar på samma sätt. Genom strategier kommer vi att göra det möjligt, men en förutsättning är naturligtvis att strategierna följs. Vad gäller gemensamt profilprogram vet vi inte idag vilket profilprogram som gynnar våra verksamheter mest. På sikt kommer det att visa sig om alla inom organisationen ska ena sig om ett likadant profilprogram eller om det ska se olika ut.
14
Kommunikationsläget idag
Kanaler Varumärkesarbete Strategier PR Marknadsföring SBK Försäkring Härliga hund HUND08/MyDOG
15
Centrala PR- och infokommitténs vision
SBK ska vara förstahandsvalet för hundintresserade. Varumärket SBK ska vara välkänt och respekterat. Alla medlemmar ska känna stolthet över att tillhöra SBK.
16
Centrala PR- och infokommitténs mål
SBK ska verka med hunden i fokus. Ledordet inom SBK ska vara kompetens. Varumärket SBK ska etableras och utvecklas. Verksamheten inom SBK ska vara attraktiv för medlemmarna. Medlemmarnas engagemang och lojalitet gentemot SBK ska öka. Medlemsantalet ska öka. SBKs synbarhet i media ska öka. SBK ska vara en givande och attraktiv samarbetspartner. Kunskapen om och förståelsen för hunden i samhället ska öka.
17
Vad är ett varumärke? Varumärken är en typ av immateriell egendom. Ett varumärke kan bestå av ett ord, en logotyp eller ett koncept som är unikt. Varumärken som är mycket välkända kan vara en mycket stor ekonomisk tillgång för ägaren. ( Med ett starkt varumärke behöver du inte satsa tillnärmelsevis lika mycket tid och kraft på försäljning. Kunderna vet vad du står för innan erbjudandet (
18
1916 ”Vi ska skapa en flaska som gör att varumärket går att känna igen även i kolsvart mörker” ”Alla människor i hela världen ska ha en Coca-Cola inom en arm-längds avstånd” John Pemberton
19
Diskussionspunkt 2 Lista konkreta exempel på verksamheter eller insatser som vi idag gör i enlighet med uppgiften Vad gör vi för verksamheter som inte ryms inom uppgiften?
20
Brukshundklubbens uppgift
Sprida kunskap om hund Friska och funktionsdugliga hundar Hundar i människans tjänst Öka vår kunskap om hund Vara en aktiv organisation Vår utgångspunkt….. Vi ska sprida kunskap om hund Vi ska genom att sprida kunskap om hund förbättra förutsättningarna för hunden och värna rätten att ha hund i samhället. Med information och utbildning till hundägare och allmänhet samt samarbete med andra aktörer än oss själva ska vi ta samhällsansvar. Vi ska erbjuda hundägare kvalificerad hjälp att leva upp till de krav som samhället ställer. Genom att utveckla och erbjuda praktiska aktiviteter med hund såsom träningar, tävlingar och prov ska vi verka för ett aktivt och sunt liv för hundar och hundägare. Vi ska ha friska och funktionsdugliga hundar Vi ska inom Brukshundklubben tillhandahålla mentalt och fysiskt friska samt funktionsdugliga hundar. För att klara denna uppgift måste vi bedriva ett systematiskt och väldokumenterat avelsarbete. Avelsarbetet ska vara aktivt och bygga på en gemensam värdegrund för de raser vi har avelsansvar för. Avelsresultatet ska fortlöpande utvärderas utifrån ett helhetsperspektiv och presenteras publikt. Vi ska ha hundar i människans tjänst Vi ska bidra till att hundens förmåga kommer till nytta i samhället. Genom information och utvecklande samarbete med andra aktörer i frågor som rör hundens användning i människans tjänst ska vi ta samhällsansvar. Vi ska skapa förmåga och kompetens att utveckla och utbilda samhällsnyttiga hundar. Vi ska öka vår kunskap om hund Vi ska öka vår kunskap om hunden, dess behov och beteenden samt avel. Via samarbete med forskare, dokumentation av verksamheten, utveckling av träningsmetoder och provformer och ett fortlöpande kunskapsutbyte inom och utom organisationen ska vi bli ännu kunnigare om hund. Syftet är att bredda kompetensbasen inom organisationen. Vi ska vara en aktiv organisation Vi ska vara en aktiv organisation som arbetar för ett aktivt hundliv, aktiva medlemmar och spridande av kunskap. Organisationen ska utgå från medlemmarna och bygga på att helheten är större än de ingående delarna. Genom målstyrning, uppföljning och utvärdering av verksamheten ska vi se till att Brukshundklubben hela tiden utvecklas. Brukshundklubben ska kännetecknas av ett utvecklat ledarskap och en öppen attityd. Vi ska ha ett utvecklande samarbete med ideella, privata och offentliga aktörer samt aktivt arbeta med opinionsbildning för hundens bästa i samhället.
21
Brand wheel Vad är varumärkets innersta själ?
Vad äger vi som ingen annan äger? Brand Wheel är ett arbetsredskap för att få fram en organisations kärnvärden. Detta genomförde vi med en grupp medlemmar från olika delar av organisationen i inledningen av varumärkesarbetet.
22
Brand wheel
23
Brand wheel - egenskaper
Hundägarorganisation (förbund) 100 år Erbjuder utbildningar, tävlingar, aktiviteter, mental utvärdering, rasutveckling, läger, medlemsförmåner Breda Rikstäckande demokratisk organisation Central funktion (HK Stockholm), regionala distrikt, lokalklubbar, rasklubbar (med avelsansvar) Unik organisationsform (ensam i sitt slag) medlemmar Största specialklubben inom Svenska Kennelklubben (SKK) Fysiska möten (klubbstugorna) Bygger relationer Kunskap Remissinstans Opinionsbildare (lokalt) Regelverk Samhällsnytta (funktion) Ökande Vi listade de egenskaper som vi kom på att SBK har. Sedan prioriterade vi de som vi tyckte var mest signifikant. Detsamma gjorde vi med följande tre delar i brand wheel-övningen.
24
Brand wheel - fördelar Bra för hunden Kunskapsintensiv Aktuell kunskap
Kompetens Ansvar Tillgängliga Intresse, engagemang Likasinnade, gemenskap Aktiva (pro-aktiva) Kvalitetssäkring – friska, sunda, stabila hundar Medlemspåverkan Gott renommé Meriter Vi listade de fördelar som vi kom på att SBK har. Sedan prioriterade vi de som vi tyckte var mest signifikant. Detsamma gjorde vi med följande två delar i brand wheel-övningen.
25
Brand wheel - värden Jag lär känna min hund Jag känner trygghet
Jag tar ansvar Utmaning Duktig Komptent Engagerad Social Kul Delaktig Förstådd Valfrihet Vi listade de värden som vi kom på att SBK har. Sedan prioriterade vi de som vi tyckte var mest signifikant. Detsamma gjorde vi med den sista delen i brand wheel-övningen.
26
Brand wheel - personlighet
+ Erfaren Lärande Kvalitetsmedveten Stabil Praktisk Ambitiös Kravställande Engagerad - Spretig, vilsen Stelbent, trög Besserwisser Att sträva mot: Mer lekfull och ödmjuk Detta var de ord som vi kom på beskrev SBK om organisationen hade varit en person.
27
Brand Essence Kunskap Engagemang Glädje Nytta
När vi tittade på de olika delarna i övningen var det dessa ord som vi enades kring att beskriva SBK:s kärnvärde.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.