Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Invånartjänster juli - augusti 2018
2
Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna
Pågående och avslutade projekt Utbildning och införanden Aktuell status i våra tjänster Kontaktvägar support Viktig info i en felanmälan Självbetjäningsportal
3
Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport som publiceras på inera.se. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till:
4
Statistik nyttjande av tjänster
Augusti
5
1177 på webben Denna statistik finns nu tillgänglig på ineras webbplats:
7
1177 Vårdguidens e-tjänster – invånarinloggningar
Denna statistik är för närvarande inte tillgänglig, framöver kommer materialet finnas på:
8
1177 Vårdguidens e-tjänster – anslutna vårdenheter och webbtidbok
Denna statistik är för närvarande inte tillgänglig, framöver kommer materialet finnas på:
9
Stöd och behandling – startade och pågående behandlingar
Denna statistik finns nu tillgänglig på
10
UMO Denna statistik finns nu tillgänglig här:
11
Pågående och avslutade projekt
Juli-augusti 2018
12
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Ny plattform för webbtjänster Etablera en ny, stabil och framtidssäkrad plattform för webbtjänster i syfte att förbättra upplevelsen av tjänsterna, skapa möjligheter för bättre integration med e-tjänsterna och andra tjänster, samt blir ett bättre arbetsredskap för redaktörer och vårdpersonal. Marie Frosteman/ Teresa Nilsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster, etapp 4 Projektet innebär en fortsättning av tidigare påbörjad utväxling av en del av den befintliga tekniska plattformen i kombination med förbättringsåtgärder kring prestanda och stabilitet. Detta för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla tjänsterna och medge den prognostiserade ökade användningen. Anna Dahlström/ Maria Berglund Upphandling nytt kontaktcenter 1177 Vårdguiden på telefon Syftet med projektet är att ta fram ett förfrågningsunderlag gällande upphandling av ny leverantör av kontaktcenterlösning. Tove Rylander Rudqvist/ Carl-Gunnar Höglund
13
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Behovsstyrd tidbokning Projektet syftar till att förbättra funktionaliteten för tidbokning så att den bättre stödjer invånarens behov och vägleda till rätt vård. Gabriel von Euler/ Anders Ferrari Enhetlig enhetsadministration Syftet med projektet är att tillgodose invånares och vårdgivares behov av att få tillgång till strukturerad och kvalitetssäkrad information om vårdgivarnas mottagningar (enheter). Vårdgivarna ska även kunna administrera informationen på ett enkelt sätt. Gabriel von Euler/ Lisa Cavenius Nyutveckling Stöd och behandling Vårdplan cancer, etapp två Projektet ska utveckla funktionalitet i Stöd och behandling för användningsområdet digital vårdplan cancer. Utgångspunkt är plattformens befintliga funktioner och strukturer. Detaljering och prioritering av kraven görs i samverkan med det införandeprojektet som drivs av SKL och RCC. Maria Berglund/ Annelie Bergman
14
Utbildning och införande
Juli -Augusti 2018
15
Utbildningar Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Webbinarium för lokala Utbildare i Vårdguiden på telefon 8 gånger per år och vid behov. Syftet är att gå igenom nytt och uppdaterat utbildningsmaterial, samt finnas som stöd för de lokala Utbildarna. Mars 2017 Fortlöpande Eva-Marie Söberg Ewa Schmidt
16
Införande Införande Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Rådgivningsstödet webb Ljungby kommun Införande av rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Ljungby kommun. April 2017 Oktober 2018 Annelie Amigelius
17
Aktuell status i våra tjänster
Augusti 2018
18
1177 Vårdguiden på telefon Upphandling av leverantör av nytt telefonisystem klar Upphandlingen av kontaktcenter/telefonisystem med tillhörande tjänster för 1177 Vårdguiden på telefon är avslutad och leverantör under de kommande fem åren blir Softronic AB, det vill säga samma leverantör som de senaste åren. Planering pågår för att starta ett etableringsprojekt under september Projektet, som planeras pågå under sju månader, kommer under hösten arbeta med att implementera och testa nya krav. Uppgradering av befintligt system och utbildning ska enligt planen ske våren 2019.
19
1177 Vårdguiden på webben Textmaterial, 30 artiklar har reviderats.
Fokus revideringar och plattformsbyte.
20
1177 Vårdguidens e-tjänster
Förändringsstoppet som pågick under större delen av perioden gjorde att den blev lugn. Incidenter - Nya anslutningar Releaser & patchar 6 juni Ändring av ett fält i databasen (MVKCOR.SSO_CONFIG) Infrastruktur
21
Stöd och behandling Alla landsting är nu anslutna och majoriteten har nu pågående behandlingar i plattformen. En stadigt ökande användning med cirka 500 startade vårdenheter i Stöd och behandling! Nya driftsmiljöer planeras till hösten 2018 som möjliggör snabbare och smidigare produktionssättningar samt ger förvaltningen bättre kontroll över test- och driftsmiljöer. Tillgänglighetsanpassning pågår efter revision av Funka. Kommer fortsätta som ett kontinuerligt arbete inom förvaltningsuppdraget framöver.
22
Förvaltning och utveckling Stöd och behandling
Sprintdemos publiceras kontinuerligt här: Release 2018:1 kom den 20 februari och innehåller bland annat möjlighet för invånare att skapa pdf:er, automatgallring i Designverktyget samt förbättrad xml-fil. Release 2018:2 kom den 21 mars och innehöll ingen ny funktionalitet utan endast formulärmotorn byttes ut. Release 2018:3 produktionsattes den 29 maj. De kommer i huvudsak innehålla förbättrade funktioner för visning av resultat, ny startsida för invånare och förbättrad prestanda för dataexport. Release 2018:4 planeras den 4 oktober. Den kommer innehålla funktioner för att överlämna moment mellan enheter.
23
Grupper Stöd och behandling
Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har två representanter från varje landsting/region. Det finns ett stort intresse att delta och nätverksträffarna uppskattas av deltagarna. I samband med senaste träffen genomfördes en enkät för att låta deltagarna påverka framtida innehåll. Den 7:e juni har förvaltningen ett webbinarium för nätverksgruppen med information och demo av den nya funktionen överlämna moment (planerad release 2018:4) Den okt är nästa nätverksgrupp på Saturnus konferens i Stockholm.
24
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se
Reviderade svar på UMO i juli 2018:
25
Anonyma frågetjänsten
Är det vanligt att barn bryter nyckelbenet vid förlossningen? Kan jag vara gravid fast min kille inte fick utlösning? Varför blir jag röd på ollonet efter samlag? Finns det medicin mot tidig utlösning? Måste jag byta tampong när jag badat? Kan jag använda massagestav när jag är gravid? Finns det några risker med piercing i tungan Vad är folliculitis decalvans? Går det att ta bort ett aterom som tömt sig? Hur kan jag bäst skydda mig mot solen? Kan jag tatuera mig utan fara även fast jag har eksem? Hur kan jag bli brun trots känslig hy? Vad är dermatitis herpetiformis för något? Kan jag magnetröntga mig fastän jag har taueringar? Bör man åtgärda dubbla framtänder hos en sexåring? Hur ofta behövs tandsten tas bort? Varför har jag inte tappat alla mjölktänder fastän jag är 15 år? Hur vanligt är det med en extratand? Har jag rätt att få med mig min journal när jag byter tandläkare? Kan en infektion i tandroten sprida sig då man börjar behandla den? Det värker vid två rotfyllda tänder, men de hittar inget fel. Vad kan jag göra? Kan jag få ersättning för felaktig tandbehandling?
26
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se
Reviderade svar på UMO i aug 2018:
27
Anonyma frågetjänsten
Nya (2 st) Hornhinnetransplantation, vad är det? Vad är epiglottit för sjukdom? Revideringar (9 st) Min förhud är trång, måste jag gå till en läkare? Blir spermierna bättre efter en tids sexuell avhållsamhet? Vad betyder det att ha ospecifik uretrit? Hur ärvs blodgrupper? Vad händer om man druckit alkohol innan man visste att man var gravid? Vad är MERS-CoV? Vad innebär fettlever? Vad är diabetes insipidus? Jag kan inte hålla tätt när jag har sex. Vad kan jag göra?
28
Kontaktvägar till support
Tjänst Kontaktvägar till support 1177 Vårdguiden på telefon (Rådgivningsstödet, CDT) Ineras Kundservice tonval 2 Felanmälansapplikationen i Rådgivningsstödet Självbetjäningsportal: Formulär: 1177 Vårdguiden på webben Synpunkter på specifik artikel Använd Tyck till längst ned på artikeln på 1177.se alt ovanstående kontaktväg Hitta och jämför vård Synpunkter på innehåll på mottagnings kontaktkort: Gå längst ned mottagningens kontaktkort ”Synpunkter på mottagningens information? ” och klicka på Tyck till UMO.se Youmo E-tjänsterna Ej Mina Intyg eller Journalen som har support via Ineras Kundservice Supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster tonval 1 Formulär:
29
Viktig info i en felanmälan
För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.
30
Självbetjäningsportal
Ineras Självbetjäningsportal kan du som är kund logga in och själv hantera dina ärenden. Portalen är tänkt att bidra till en effektivare hantering av dina ärenden och att den ska vara ett bra komplement till kontakt med oss via telefon och e-post. Vem kan logga in och hur gör jag? För att kunna logga in i portalen behöver du ha ett konto med inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett sådant, kan du ansöka om konto här. Vilka ärenden kan jag hantera i portalen? Du kan hantera och följa upp alla ärenden som du själv anmält till Ineras kundservice via Självbetjäningsportalen. Detta gäller både ärenden som du skapat i portalen, och ärenden du ringt eller mejlat in till Ineras kundservice. I portalen samlas alla ärenden som du anmält, och du får en bra överblick. Det är också möjligt för en organisations lokala IT-avdelning att få ett organisationskonto. Det innebär att ni då har möjlighet att se och hantera ärenden som gäller hela organisationen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.