Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Från en diskussion om valet mellan en centralt eller lokalt styrd elevhälsa, till en processorienterad organisation med kvalitet som styrning. - Kan en rektor leda en elevhälsa utan att vara linjechef, med högre kvalitet som effekt?
2
Innehåll Styrning och ledning Kvalitet Skolans uppdrag Ansvar/roller
Kompetenser Kvalitet Struktur Process Resultat
4
Organisera elevhälsa? På huvudmannanivå På skolenhet (rektor)
Entreprenad – annan utförare En kombination
5
Delat ansvar Huvudman Skolenhet (rektor)
6
Organisera Forma eller ordna inbördes besläktade delar till en helhet
Huvudman och rektor ska tillsammans forma elevhälsans delar i relation till skolans uppdrag som helhet.
7
Vad är skolans uppdrag? SKOLLAGEN
8
”Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål” SKOLLAGEN 3 kap. 3 §
9
…..utveckla kunskaper, värden
SYFTE OCH MÅL
10
Organisera skola Gemensamt uppdrag och mål
Olika ansvar & roller i styrkedja Staten, huvudman, rektor, lärare, samt, elev och vårdnadshavare
11
Huvudmannen ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i denna lag, föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen och de bestämmelser för utbildningen som kan finnas i andra författningar. SKOLLAGEN 2 kap. 8 §
12
Huvudmannen är också vårdgivare och ansvarar för att all hälso- och sjukvård i skolan utförs i enlighet med bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagstiftning. VÅRDGIVARE
13
Kommuner ska fördela resurser till utbildning inom skolväsendet efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov SKOLLAGEN 2 kap. 8b §
14
Det pedagogiska arbetet vid en skolenhet ska ledas och samordnas av en rektor. Rektorn beslutar om sin enhets inre organisation och ansvarar för att fördela resurser inom enheten efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov. SKOLLAGEN 2 kap §§
15
Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning, får bedriva undervisningen. SKOLLAGEN 2 kap. 13 §
16
Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. SKOLLAGEN 2 kap. 25 §
17
Ansvar i samverkan Huvudman/kommun – att utbildning, hälso- och sjukvård genomförs i enlighet med gällande bestämmelser, fördela resurser Rektor – leda, fördela tilldelade resurser utifrån förutsättningar och behov Lärare – undervisningen Elevhälsa – stödja elevers utveckling mot målen
18
Skolläkare/skolsköterska
Polis Vårdnadshavare Psykisk hälsa Psykolog Socialtjänst Social hälsa Kurator Specialpedagogik Psykiatri Undervisning Elevers lärande & utveckling kunskaper & värden LSS Habilitering Specialistsjukvård CSN Fysisk hälsa Skolläkare/skolsköterska Primärvård Försäkringskassa
19
Huvudman Huvudmannanivå Skolnivå Rektor Psykisk hälsa Psykolog
Likvärdig tillgång till elevhälsa för alla elever. Vårdgivaransvar. Psykisk hälsa Psykolog Social hälsa Kurator Specialpedagogik Undervisning Elevers lärande & utveckling kunskaper & värden Huvudmannanivå Skolnivå Rektor Leda & fördela resurser utifrån förutsättningar och behov Fysisk hälsa Skolläkare/skolsköterska
20
Kvalitet i skola? Uppfylla nationella mål och krav enligt lagar, förordningar, läroplaner och föreskrifter Uppfylla lokala mål och krav Möta elevers/vårdnadshavares krav och förväntningar
21
Kvalitet i skola? Kunskaper & förmågor Normer & värden
22
Kvalitetsmått Struktur Process Resultat
23
Processorienterat arbetssätt?
24
Kärnprocesser Närvaro/frånvaro Kunskaper Värdegrund
Vem gör vad, när och hur? …..elevhälsa stödjande Främja, förebygga, åtgärda Kärnprocesser Närvaro/frånvaro Kunskaper Värdegrund
25
Utmaning! Skola är en blandning av olika ansvar, roller, kompetenser som ska verka tillsammans i ett gemensamt uppdrag. De ska blandas utan att lösas upp i varandra! Skapa en emulsion
27
Elevhälsoemulsion Huvudman Rektor = Kock Process = Recept
Säkra uppställda lagkrav Fördela resurser Utse skolchef Anställa rektor Elevhälsoemulsion Rektor = Kock Process = Recept Resurstilldelning Lokaler = skål, visp, temperatur Lärare = vinäger, kryddor, senap Specialpedagog = äggula (lecitin) Elevhälsa = olja (blandar sig inte)
28
Slutsatser om Elevhälsa & kvalitet
Kvalitet – uppfylla mål och krav enligt lagar, förordningar, föreskrifter Gemensamt fokus på skolans uppdrag – alla elevers utveckling mot utbildningens mål, enkelt uttryckt, inhämtande av kunskaper och värden Processorienterat arbetssätt – besluta om vem som gör vad, när och hur och följa upp att så sker Elevhälsa ett delat ansvar – huvudman och rektor Huvudman ska – säkerställa att elevhälsan är ändamålsenlig och effektiv, att det finns tillgång till elevhälsa utifrån förutsättningar och behov, att elevhälsan är likvärdig inom varje skolform, att vårdgivaransvaret uppfylls Rektor ska – leda och fördela arbetet på sin enhet oavsett vart i linjeorganisationen elevhälsan är organiserad
29
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.