Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
KriskommunikationSPLAN
2
När det som inte får hända händer…
September Forskare Christer Mattsson från Segerstedtinstitutet håller en föreläsning om våldsbejakande extremism i universitetets monter på Bokmässan. En maskerad person dyker plötsligt upp och knivhugger Christer Mattsson. Personen knivhugger sedan tre studenter från Humanistiska fakulteten + en kommunikatör från Samhällsvetenskapliga fakulteten som bemannar montern. Den maskerade personen lämnar platsen.
3
Ansvar och roller Ansvaret följer arbets- och delegationsordningen
Kris- och katastrofstab – ansvarar för det inledande arbetet (tfn jourhavande tjänsteman ) Säkerhetschefen – startar kriskommunikationsarbetet Räddningstjänsten – huvudansvar för information till media Kommunikationschef (Anette Norberg) vid GU ansvarar för kriskommunikation på universitetsgemensam nivå Kommunikationschefen ska vid behov vara ett stöd för dekan/prefekt i kriskommunikationsarbetet De av oss på kommunikationsenheten som är på plats ringer säkerhetschef Jörgen Svensson och eller jourhavande tjänsteman. (Jörgen drar ihop katastrofstaben). De av oss på kommunikationsenheten som är på plats ringer kommunikationschef Anette Norberg. Anette utser en koordinator på kommunikationsenheten som ska koordinera kriskommunikationen på kommunikationsenheten.
4
Ansvar och roller, forts
Dekan – ansvarar för kriskommunikationen vid en fakultet Prefekt – ansvarar för kriskommunikationen vid en institution Kommunikationsenheten – samordnar kommunikationsarbetet vid en kris med bäring på hela universitetet. Samordnar mediekontakter Oavsett var krisen startar ska universitetets centrala kommunikationsenhet alltid informeras Kommunikatörer – stöttar sina chefer i kriskommunikationsarbetet Kommunikatörer vid fakulteter/institutioner/områden kan ta stöd av kommunikationsenheten International Centre – kommunikativt ansvar vid situationer som berör studenter och anställda utomlands
5
Interna kanaler: Medarbetarportalen svenska/engelska
Studentportalen svenska/engelska Akutlisten på Medarbetarportalen/studentportalen Driftlisten på medarbetarportalen/studentportalen GUL E-post, all-mail till alla medarbetare Möten
6
Externa kanaler: Startsidan www.gu.se Facebook svenska/engelska
Twitter svenska/engelska Telefonväxel Pressjour/krisjour Massmedia Presskonferenser Pressmeddelanden
7
Kommunikationsinsatser ska dokumenteras
Logga arbetet på blankett: ga-3-katastrofjourlista.pdf Datum och tidsangivelser Vem som har beslutat om åtgärderna Vem som ansvarat för genomförandet Vad i vilka kanaler Vem som har uttalat sig
8
Utvärdering och analys
När krisen är över ska kommunikationsinsatserna utvärderas Utvärderingen ska svara på vad som gick bra och vad som kunde gjorts annorlunda - lärdomar och erfarenheter som vi kan bära med oss till en liknande situation i framtiden
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.