Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen till Pluggparadisets förskoleklasser Läsåret
2
Presentation Bocka för ditt barns namn på klasslistan Genomgång av innehållet i foldern Eventuella frågor och funderingar Klassrumsbesök
3
Personal i förskoleklass:
Klass A: Sara Naess, Annica Simonsson, Monica Andersson Klass B: Sabina Laurent, Mariselena Guglielmi, Monica Andersson Rektor: Ragni Åkerlund Biträdande rektor: Matilda Presthus Kort information: Skolbarnsomsorgen öppnar kl.6.30 och stänger kl. 17:30 När Ni lämnar och hämtar ert barn kontakta alltid en ur personalen. Tänk på att i god tid meddela oss om Ert barn ska vara ledig. Sjukanmälan görs via Skola24 (se närmare info under rubriken sjukanmälan). Pluggparadiset är en parfym- och nötfri skola. Skolan ansvarar ej för leksaker som barnen har med hemifrån. Skolstart Skolan börjar måndagen den 20 augusti kl.8.15 Fritids 1/8-17/8 är fritids sammanslaget F-3
4
Obligatorisk förskoleklass
Fr.o.m. augusti 2018 är det obligatorisk förskoleklass för alla 6-åringar i Sverige. Det innebär att alla 6-åringar kommer att få samma utgångsläge inför sin vidare skolgång. Det innebär också obligatorisk närvaro. Från 1/ kommer skolverket ge oss mer detaljerade riktlinjer för vad obligatorisk förskoleklass innebär och vilket kartläggningsmaterial vi kommer att använda oss av.
5
Inskolning Vecka 33 (13-15 aug.) Rekommenderade inskolningstider Måndag 8:15–10:00 Tisdag 8:15 – 11:15 Onsdag 8:15- 13:20 Torsdag STÄNGT FÖR PLANERINGSDAG Fredag STÄNGT FÖR PLANERINGSDAG
6
Vecka 34 Rekommenderade inskolningstider. Måndag :00/full dag för inskolade barn (första skoldagen) Tisdag 8: :15/ full dag för inskolade barn Onsdag 8: :20/ full dag för inskolade barn Torsdag 8:15- 14:00/ full dag för inskolade barn Fredag Full dag för alla Från vecka 35 och framåt gäller följande Förskoleklassen börjar kl och slutar kl , därefter följer skolbarnomsorg.
7
Vårterminen börjar den 8/1-19 och slutar tisdag den 12/6-18.
Läsårstider: Höstterminen börjar måndagen den 20/8-18 och slutar torsdagen den 20/12-18. Lovdagar ht-18 28/9 29/10- 2/11 (höstlov) Vårterminen börjar den 8/1-19 och slutar tisdag den 12/6-18. Lovdagar vt-18 18/2-22/2 (sportlov) 15/4-22/4 (påsklov) 30/4-1/5 (Lovdagar) 30/5-31/5 (Lovdagar) Kristihimmelsfärd 6/6 (Lovdag) Nationaldagen 7/6 Lovdag Fritids har öppet under alla lovdagar med undantag för röda dagar. Fritids har stängt två studiedagar per termin. Under höstterminen är studiedagar torsdagen den 16/8 och fredagen den 17/8.
8
Förskoleklassens arbetsplan Förskoleklassen arbetar efter Pluggparadisets lokala arbetsplan. Mer om den kan du läsa på Pluggparadisets hemsida Under året i förskoleklassen läggs tonvikt på följande områden. Språket Svenska Motoriken Matematik Programmering Social utveckling Musik Bild och form och skapande Natur Hälsa Värdegrundsarbete
9
Språket: Språket växer fram ur egna upplevelser och erfarenheter. Hela barnet behöver stimuleras för att språket skall utvecklas. Vi vuxna har ansvar för att barnen tillåts att vara aktiva och kreativa, vilket är grunden för en bra språkutveckling. I skolan tränas språket genom rim och ramsor, samtal, högläsning, sånger och under lek. Andra språkliga övningar som ger barnen rika tillfällen att träna: förstå instruktioner i grupp, lyssna på varandra, våga tala och agera i grupp under lekfulla former.
10
Svenska: I det läs – och skrivförberedande arbetet tränar vi bokstavsljud med hjälp av Bornholmsmodellen. Vi tränar också alfabetsramsan på många olika sätt, med både rörelser och sånger. Barnen övar att skriva sina namn, jämföra bokstäver, formar bokstäver med kroppen, klossar och med lera. Vi använder bokstavspussel och självkorrigerande läggspel. Barnen uppmuntras även till eget skrivande.
11
Motoriken: Motoriken tränas dagligen genom rörelselekar, sånglekar, vid raster och utflykter. Vi har också idrott inomhus samt utevistelse i naturen en gång i veckan. Då tränas grundrörelser så som att rulla, åla, krypa, gå, springa, balansera, hoppa, hänga, klättra.
12
Matematik: Grundläggande matematik hör nära samman med konkreta situationer och tingen omkring oss. Den förberedande undervisningen i matematik knyts därför enkelt och naturligt till barnens vardagliga upplevelser och till deras intresse för lekar och spel. Vistelse i skog och mark ger barnen tillfälle att uppleva, undersöka och upptäcka. Här skapas mängder av situationer att utöva matematik på ett konkret och varierat sätt. Ju säkrare barnen blir i sitt tänkande kring konkreta erfarenheter desto bättre förutsättningar får de att senare förstå de mer abstrakta matematiska begreppen. Barnen i förskoleklassen lär sig ramsräkna, sortera, antalsuppfattning, känna till de geometriska formerna och utveckla logiskt tänkande.
13
Programmering: I förskoleklass kommer vi att arbeta med programmering i olika former. Eleverna kommer att få jobba analogt genom olika övningar samt se olika program från UR.se som förklarar ännu mer vad programmering är och hur det används. Vi kommer även att arbeta med digitala verktyg såsom Ipad och Bee-bots.
14
Social utveckling: Vi i förskoleklassen strävar efter att hjälpa barnen att utveckla ett positivt socialt beteende, som t.ex. att arbeta i grupp, lära sig att ta ansvar, att fatta sunda beslut och att visa respekt och uppskattning för andra människor. I olika situationer under dagen tränar vi på att hälsa, vänta på sin tur, lyssna när andra talar och att följa skolans ordningsregler. Vi arbetar också mycket med skolans värdegrund
15
Värdegrundsarbete: Vi arbetar mycket med värdegrunden i förskoleklass. Vi pratar om och praktiserar på olika sätt hur man är en kompis samt att eleverna får lära sig att anpassa sig till klassens och skolans uppsatta regler och värdegrund. Vi har ett värdegrundsträd på Pluggparadiset som vi arbetar med tillsammans med klassen på olika sätt. Detta är också gemensamt för hela skolan. Skolans värdegrundsord är; Omtanke, Delaktighet, Trygghet, Respekt och Ansvar. Läs mer på framsidan av detta häfte.
16
Musik Vi sjunger, spelar och dansar tillsammans. Genom musiken kan vi påverka barns utveckling inte bara musikaliskt utan även samarbetsförmågan, organisationsförmågan och koncentrationsförmågan. Bild och skapande: Att skapa med hjälp av olika tekniker är en viktig del av barns utveckling. Vi arbetar bl.a. med lera, klipper och klistrar samt ritar och målar.
17
Natur: I naturen får barnen lära sig med hela kroppen och använda alla sina sinnen, för att på ett lekfullt sätt komma naturens mysterium nära. Hälsa: Vi har hälsovecka på Pluggparadiset där vi har mycket rörelseaktiviteter samt pratar vi om vikten av att äta sunt och varför kroppen behöver mat osv. Vi har städdagar då vi hjälps åt att ta hand om vår skolgårdsmiljö.
18
UNIKUM: Vi använder oss av UNIKUM. Där skriver vi blogginlägg och kan lägga in elevernas utveckling och lärande i lärloggarna. Utvecklingssamtal kommer att utgå från Unikum och våra terminsplaneringar kommer att läggas in där så ni kan följa vad vi gör under de olika veckorna. På unikum kommer även allmän information från skolan att finnas. Fritids använder också Unikum som en kontaktkanal för er som har era barn på fritids.
19
Förskoleklassens delmål i svenska och matematik: Följande mål förväntas samtliga barn uppnå vid vårterminens slut. Förberedande svenska: Språklig medvetenhet. Förstå enkel muntlig instruktion i grupp Enkla rim Motsatsord Tal Vilja och våga tala i grupp Kan återberätta händelser och upplevelser Alfabetet Identifiera alla bokstäver i sitt namn Visa uppmärksamhet vid högläsning Skriva Kunna skriva sitt namn Kunna skriva av bokstäver och ord
20
Förberedande matematik: Kunna känna igen siffrorna 0-9 Ramsräkna till 30 Dubbelt och hälften Födelsemånad Veckodagarna Klockan: Hel timme Känna igen triangel, cirkel, kvadrat, rektangel Räkna baklänges 10-0 Räkna från 5 och uppåt Räkna antal föremål Kunna en mer en mindre, fler och färre Kunna enkla matematiska begrepp Antal fingrar på varje hand och hur många det är tillsammans
21
Delmål över den sociala utvecklingen för förskoleklassen Självkänsla Känna trygghet bland olika vuxna Känna trygghet bland barn- våga släppa de vuxna Våga ha kroppskontakt Ger uttryck för känslor. Empati Visar medkänsla för andra barn i gruppen Visar omtanke om kamrater. Hjälper andra Ansvar Accepterar ett nej Följer uppsatta regler Hänger upp sina kläder Är rädd om gemensamma saker Interaktion Kan lyssna när andra pratar Leker bra med barn i samma ålder Kan vänta på sin tur
22
Kläder: Barnet ska alltid ha extra kläder liggande i sin låda. Vid blött väder behöver barnen ha regnkläder och stövlar på skolan. Vid utedag ska barnen ha med sig: - ryggsäck - lämplig klädsel - sittunderlag När barnen har idrott, skall de ha med sig: - idrottsskor - idrottskläder - Vi provar att duscha några gånger på vårterminen. Då behöver de även ha med sig en handduk. När detta sker kommer ni få mer information om senare.
23
Föräldramöte: Torsdagen 6/9 Kl. 18:00-19:30 Vi kommer då att presentera schema samt berätta vad vi gjort under de första veckorna. Utvecklingssamtal: 2 gånger/år. Ett på höstterminen och ett på vårterminen. Vill man ha ett samtal med oss lärare direkt vid höstterminens början kan man komma till oss och boka in det.
24
Fritids informerar
25
Innan ni går till klassrummet.. När ska ditt barn börja i förskoleklass/fritids? Fyll i på listan som sitter utanför matsalen innan ni går till klassrummet. Om ni inte vet idag vilket datum ert barn ska börja mailar ni det till klassläraren så fort som möjligt. Mailadresserna finns i foldern eller på hemsidan.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.