Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Information om Patientsäkerhet
Patientsäkerhetskultur uppföljningen hösten 2016 PunktPrevalensMätningar= PPM av Trycksår, Vri, BHK Patientsäkerhetsronder ”Se upp Ronder”
2
2018-12-25 Patientsäkerhetskulturuppföljning 2016
3
Frågor sammanställda i dimensioner
2011 2013 2016 Benägenhet att rapportera Händelser 47 42 67% Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete 41 47% Den verksamhetsnära lednings stöd till patientsäkerhetsarbete 55% Återföring och kommunikation kring avvikelser 72 58 68% Självskattad patientsäkerhetsnivå 56 55 73% Arbetsbelastning och personaltäthet/MAU tillräcklig tid, Inga fysiska besvär, inga besvär av stress 50 46 66,3 Samarbete inom vårdenheten/MAU- samarbete mellan yrkesgrupper, Samarbete uppnå mål, Samarbete över gränser 77 76 79 Öppenhet i kommunikation/MAU- Öppet klimat, Alla medarbetare lika viktiga, Respekt varandras lika värde 74 63 Lärande organisation/ MAU kompetens hur mitt arbete bidrar till mål, utvecklar verksamheten, kompetensutveckling, söker aktivt information 59 54 Information och stöd till personal vid negativ händelse 61 56
4
Öppna svar – en guldgruva att gräva i
Ledningen "sopar" gärna brister i patientsäkerheten under mattan. "Hänger ut" offentligt personal som har varit inblandad i avvikelser. Inget bra klimat för att förbättra patientsäkerheten. Feed back och konsekvensanalys från högsta ledningen saknas Det som ibland kan kännas som en inte så bra grund för patientsäkerhet är bemanningstalet på avdelningen som med tanke på de multisjuka och vårdkrävande patienter som vi har här på sjukhuset, inte räcker till för en säker vård. Medarbetarna har ofta en hög stressnivå i det dagliga arbetet vilket gör att du inte kan prestera maximalt. Dålig kommunikation mellan chefen och personalen. Följ upp avvikelser och att det blir konkreta, praktiska åtgärder gjorda för att undvika att det händer igen Avvikelser är en stående punkt på APT
5
Medarbetarundersökning Patientsäkerhetskulturmätning
Hur ser det ut idag med olika mätningar? Inom Regionen mäts medarbetarnas psykosociala arbetsmiljö varje år och patientsäkerhetskulturen vart annat eller vart tredje år vid olika mättillfällen. Vilket medför! Dubbla enkäter för medarbetarna att besvara Olika rapporter på olika arbetsplatser Överlappande frågor Svårare att analysera/identifiera kopplingar mellan arbetsmiljö och patientsäkerhet Dubbelt administrativt arbete och ökade kostnader Medarbetarundersökning Patientsäkerhetskulturmätning
6
Medarbetar- och patientsäkerhetskulturmätning
Vad är möjligt framöver? En mätning, två syften. Patientsäkerhetsrådet har sett att starka kopplingar råder mellan arbetsmiljö och patientsäkerhetskultur. Förhoppning finns därför att dessa två mätningar slås ihop. Tester har genomförts inom andra landsting och regioner Medarbetar- och patientsäkerhetskulturmätning
7
Länk till rapport
12
Patientsäkerhetsronder - Ett verktyg för ökad patientsäkerhet
Birgitta Boqvist Verksamhetsstrateg Patientsäkerhet
13
Rundvandring på enheten
Rundvandring på enheten. Personal och patienter tillfrågas om patientsäkerhet och den fysiska arbetsmiljön observeras.
14
Gruppsamtal med medarbetare
15
Patierntsäkerhetskultur 5 NIVÅER
A- Patologisk Varför ska vi ödsla tid på patientsäkerhetsproblem? B-Reaktiv Vi tar patientsäkerhet på allvar och gr något när det inträffar en incident C- Byråkratisk Vi har system som tar hand om patientsäkerheten D- Proaktiv Vi är på tårna hela tiden och tänker på patientens säkerhet och incidenter som kan inträffa E- Skapande Patientsäkerhet är en integrerad del i allt vi gör
16
Summering av rundvandringen
Återkoppling till verksamhetschef och lokal ledningsgrupp
17
En handlingsplan tas fram med 1-3 åtgärder som ska genomföras
En handlingsplan tas fram med 1-3 åtgärder som ska genomföras. Ansvarig för genomförandet ska dokumenteras så att det kan följas upp.
18
Läs mer om patientsäkerhetsronder och boka tid för en PS-rond på din enhet
Vardens-arbetsatt/Patientsakerhet-smittskydd- vardhygien/Patientsakerhet-/Patientsäkerhetsronder
19
SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt
Strukturerad omvårdnadsrond Syfte: Tidigt upptäcka försämring! Förebygga vårdskador! Att Möta patienternas behov innan patienten påkallar hjälp!
20
Förbättringsområde utifrån studier om:
Seupp rond Utarbetad på Akademiska sjukhuset utifrån en arbetsmetod framtagen i Storbritannien och Australien Förbättringsområde utifrån studier om: Varför ringer patienter? Vilka områden orsakar flest vårdskador?
21
SEupp rond är en målinriktad avstämningsrunda för omvårdnad som genomförs med bestämda tidsintervaller! SEupp är en minnesregel. Genom att stämma av nedanstående ”områden” vid rundan så täcker man in de flesta orsaker till ringning och avvikelser S= Smärta E= Elimination U= Undernäring P= Position/läge P= Placering av tillhörigheter
22
SEupp rond (vinster) Ökad patientsäkerhet Färre avvikelser
Ökad patientnöjdhet Trygga patienter och närstående Lungnare arbetsmiljö Färre ringningar Omvårdnad har fått högre ”status” Minskat ”spring” för personalen (färre steg under arbetspass är uppmätt via stegräknare) Färre avbrott i det planerad arbetet
23
VÄLKOMMEN kort Syfte: Informationsblad till patienter så att de vet
VÄLKOMMEN kort Syfte: Informationsblad till patienter så att de vet! (Akademiska sjukhusets modell)
24
Användarblad till personalen Syfte: att alla ska arbeta enhetligt (Akademiska sjukhusets modell)
25
POSTER – SE UPP Syfte: Påminner enheten om att utföra Seupp runda
POSTER – SE UPP Syfte: Påminner enheten om att utföra Seupp runda. (Akademiska sjukhusets modell)
27
SE upp rond (checklista) Tillsyn av patient utifrån Seupp runda en gång/timme dagtid och var annan timme natt har visat bäst resultat Hur gör vi? Information till SSK/USK om ”Seupp” Tag fram en tidslinje över dagens aktiviteter för vart arbetspass Planera in Tims-rundorna så att de integreras i dagliga aktiviteter (rita bild) Trycka upp informationsmaterial, signeringslistor, poster Påminn varandra via daglig styrning Avstämning var vecka. Hur går det? Utvärdera (Hinder/möjligheter/hur komma vidare)
28
För hjälp att komma igång/frågor
Åsa Hällström telefon Magnus Irtoft telefon 83892
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.