Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHåkan Månsson
1
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september Morit Malm Isd, Stockholms universitet
2
https://bp. skolverket. se/web/bs_nya_4-6/information https://bp
/
3
Bedömningsmaterialets syfte
ge stöd åt läraren i bedömning av elevens språkutveckling och i planering av fortsatt undervisning ge möjlighet för eleven att kunna följa sin språkutveckling över tid ge information till vårdnadshavaren om elevens språkutveckling ge information till andra lärare
5
Materialets användning
Verktyg för att följa elevernas språkutveckling och dra slutsatser om var eleven befinner sig vid en viss tidpunkt Materialet ger inte underlag för beslut om hur undervisningen bör eller kan organiseras elevens möjligheter att delta i ämnesundervisning.
6
Vem är användaren ? lärare som undervisar nyanlända elever i grundskolan och på gymnasiet (introduktionsprogram). Främst tänkt för de som ansvarar för undervisning och bedömning av den nyanlända elevens utveckling i svenska språket kan också användas av alla lärare som möter nyanlända och andra elever med svenska som andraspråk
7
Vilka är eleverna? Nyanlända - och andra elever med annat modersmål än svenska Elever i grundskola och gymnasieskola (introduktionsprogram) Elever utan tidigare skolbakgrund (särskilda punkter) Men språkliga satsningar handlar inte bara om nyanlända.
8
Översiktlig beskrivning av språkutvecklingsstegen
Steg 1. Ny i språket Steg 2. På väg i språket Steg 3. Vidare i språket Steg 4. Mot ett avancerat språk Steg 5. Med ett avancerat språk
9
Nyanlända elever och kunskapskraven
Beskrivningarna av de fem stegen motsvarar inte de olika kunskapskraven i ämnena svenska som andraspråk eller svenska. Materialet är ett stöd för att hjälpa en elev att se sina framsteg redan som helt ny i språket. Steg 1 till 3 beskriver en grundläggande nivå i utvecklingen av ett andraspråk. Steg 4 och 5 är ett stöd för lärare och elever att uppmärksamma vad som är särskilt utmanande för att utveckla ett mer avancerat andraspråk. .
10
En bedömningsmodell i fem steg från nybörjarnivå till avancerad nivå.
åldersrelaterade beskrivningar av elevens språkliga utveckling i fem steg en beskrivning av typiska drag för språkutvecklingen på respektive steg /Namn Namn, Institution eller liknande
11
STEG 1 – NY I SPRÅKET Eleven
har just påbörjat sin språkutveckling i svenska. har i varierande grad deltagit i formell skolgång deltar i konkreta och återkommande aktiviteter uttrycker sig, visar sin förståelse och interagerar genom handling använder också till viss del ord och fraser som ofta förekommer i skolvardagen. /Namn Namn, Institution eller liknande
12
STEG 3 – VIDARE I SPRÅKET Eleven
deltar i meningsskapande i skolans olika ämnen har fortfarande stort behov av andraspråksundervisning samtidigt som modersmålet och eventuella andra språk alltjämt spelar en viktig roll använder både talat och skrivet språk i längre sammanhållna sekvenser och de återanvänder också en del mer eller mindre fasta fraser. har utvecklat ett ordförråd av frekventa ord och fraser har i stort god kontroll över de grundläggande grammatiska strukturerna för ett fungerande vardagsspråk. /Namn Namn, Institution eller liknande
13
STEG 3 – VIDARE I SPRÅKET Eleven
är på väg att utveckla ett mer formellt skolspråk med inslag av mer ämnesspecifika drag Elevens kontroll över språket varierar dock med uppgifternas svårighetsgrad och deras tillgång till stöttning. Andraspåksdragen är fortfarande framträdande. de grammatiska mönster, ordförråd och texttyper som karakteriserar använder både talat och skrivet språk i längre sammanhållna sekvenser och de återanvänder också en del mer eller mindre fasta fraser. Eleverna har utvecklat ett ordförråd av frekventa ord och fraser och har i stort god kontroll över de grundläggande grammatiska strukturerna för ett fungerande vardagsspråk.
14
STEG 5 – MED ETT AVANCERAT SPRÅK
Eleven deltar i klassrumsaktiviteter med stor självständighet och språket räcker till för att delta i aktiviteter med olika syften och innehåll förstår och producerar talat och skrivet språk för en mängd specifika syften behärskar till stor del och effektivt både en adekvat textstruktur och språkliga drag för detta Men elevens strävan efter att utveckla och variera sitt språk kan fortfarande resultera i vissa avvikelser i fråga om korrekthet och precision. /Namn Namn, Institution eller liknande
15
Uppdelning i förmågor De olika stegen finns beskrivna för TALA-LYSSNA
LÄSA SKRIVA /Namn Namn, Institution eller liknande
16
Stegbeskrivningarna innehåller
Inledning med anvisningar för läraren Observationspunkter som läraren kan använda för att systematiskt följa elevens framsteg Exempel på undervisning och stöttning OBS! Punkterna måste användas i en kontext är ej heltäckande. Stegen är en förenklad bild av utvecklingen /Namn Namn, Institution eller liknande
17
Bedömda elevexempel på Skolverkets webb
exempel på elevprestationer som konkretiserar och ger exempel på vad som utmärker språkutveckling på ett visst steg till varje exempel på elevprestation finns en analys och en kommentar som utgår från observationspunkterna på respektive steg. De bedömda elevexemplen är tänkta att vara ett stöd för läraren att jämföra sina egna bedömningar med.
18
Länkar till Tala åk 1-3 Steg 1 Steg 3 Steg 5 /Namn Namn, Institution eller liknande
19
Länkar till Tala åk 4-6 Alla steg Steg 3 Steg 5 /Namn Namn, Institution eller liknande
20
/Namn Namn, Institution eller liknande
21
Observationspunkter Bygga svenska är uppbyggt av detaljerade och systematiserade observationspunkter inriktade mot utmärkande drag i andraspråksutvecklingen. Beskriver en utveckling mot ett ökat deltagande i flera olika typer av språkliga aktiviteter och en ökad självständighet. Utvecklingen beskrivs också utifrån ett fokus på med vilken språklig variation, komplexitet och säkerhet som eleven använder språket. /Namn Namn, Institution eller liknande
22
Exempel på observationspunkter för Läsa åk 1-3
Steg 3 Eleven kan svara på frågor när textinnehållet är känt och bearbetat, även när svaren inte finns tydligt uttryckta, till exempel Hur känner sig Elias? Steg 4 Eleven kan förklara och omformulera ord, meningar och avsnitt i en text och svara på frågor som Vad hände här? Vad betyder det? Hur kan man säga det med andra ord? Vad i texten/ vilka ord visar det? /Namn Namn, Institution eller liknande
23
Exempel på observationspunkter för Läsa åk 4-6
Steg 3 Eleven kan med stöttning dra slutsatser om orsak, samband och konsekvenser i olika texter, till exempel genom att svara på frågor som "Varför är det viktigt att tigern ser bra pa natten?" Steg 4 Eleven uppfattar i viss mån värderingar, nyanser och humor i en text samt tolkar information i texten och svarar på frågor, även om svaren inte direkt går att utläsa av texten /Namn Namn, Institution eller liknande
24
Ytterligare stöd för läraren på webben
• Exempel på uppgifter för eleverna • Bedömda elevexempel som konkretiserar prestationer på olika steg • Mallar för sammanställningar, för att kunna dokumentera färdigheter på de olika stegen • Underlag för återkoppling till elev och vårdnadshavare Mallarna finns på individ och gruppnivå /Namn Namn, Institution eller liknande
25
Elevexempel. Skriva Åk 1-3 Steg 4
Gymnastik varje dag! Jag tycker att gymnastik är bra för kroppen och att kanse alla barn i min skola gillar ha varje dag gymnastik. För det andra blir man stark och har väldigt tjocka muskler. Till sist. Om nån komer och slår dig så har du muskler men det är förbjudet att barn slår, så då struntar och gå därifrån. Därför tycker jag att alla barn i skolan ska ha gymnastik varje dag eftersom man får frisk luft i kroppen. /Namn Namn, Institution eller liknande
26
Elevexempel. Skriva Åk 4-6 Steg 1
Stadsbiblioteket I onstas åkte stadsbiblioteket. 4 A sen jik til den stora bok hulan Vi lesste böker Vi tyker at det är rolikt /Namn Namn, Institution eller liknande
28
Taggiga profier.
29
Stöttningens roll vid bedömning
Stöttningen spelaren viktig roll. ger en större förståelse för vad eleven klarar av under skiftande förutsättningar och med varierande grad av stöttning. för att läraren på de lägre stegen ska kunna upprätthålla en kognitiv nivå som i högre grad överensstämmer med elevens ålder och mognad och inte behöva göra avkall på ett relevant och motiverande innehåll. . /Namn Namn, Institution eller liknande
30
Tidpunkt för bedömningen
kontinuerliga observationer bedömning av uppgifter i den ordinarie undervisningen enstaka uppgifter räcker inte som underlag för att dra generella slutsatser om var en elev befinner sig i sin språkutveckling observationer vid olika tillfällen och utifrån varierande aktiviteter med olika grad av kognitiv belastning och stöttning.
31
Val och ställningstaganden
Andraspråksanvändning i skolkontext Empiriskt material för en undervisningsnära bedömning Inga test Stöttning som en delkomponent
33
Att tänka på i arbetet med nyanlända elevers språkutveckling
Det tar tid att lära sig språk Modersmålets betydelse Tidigare skolbakgrund Samarbete i lärarlaget /Namn Namn, Institution eller liknande
34
https://bp. skolverket
En introduktion till bedömningsstödet Bygga svenska Två skolor berättar om hur de arbetat med Bygga svenska /Namn Namn, Institution eller liknande
35
https://bp.skolverket.se/web/nyanlandaelever
/Namn Namn, Institution eller liknande
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.