Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
De nationella minoriteterna och högskolan
Karin Kvarfordt Niia Kulturdepartementet Enheten för diskrimineringsfrågor
2
Minoritetspolitiken Kulturdepartementet
Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke Statssekreterare Per Olsson Fridh Enheten för diskrimineringsfrågor Kulturdepartementet
3
Propositionen Nationella minoriteter i Sverige (1998/99:143) slogs fast att Sverige skulle ratificera ramkonventionen och språkstadgan
4
Folkrättsligt skydd för minoriteter
Europarådet Ramkonventionen Språkstadgan Förenta Nationerna Europarådet Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 14: åtnjutande av fri- och rättigheter ska säkerställas utan någon åtskillnad såsom på grund av kön, ras, hudfärg, språk, religion, politisk eller annan åskådning, nationellt eller socialt ursprung, tillhörighet till nationell minoritet, förmögenhet, börd eller ställning i övrigt. Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter: skydd för grupperna. Stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk: skyddar språk som riskerar att dö ut. FN: Artikel 27 i FNs konvention om medborgerliga och politiska rättigheter anger att i de stater där det finns etniska, religiösa eller språkliga minoriteter, ska de som tillhör sådana minoriteter ej förvägras rätten att i gemenskap med andra medlemmar av sin grupp ha sitt eget kulturliv, att bekänna sig till och utöva sin egen religion eller att använda sitt eget språk. Bestämmelsen innebär ett förbud mot diskriminering, men också en skyldighet för staten att positivt stödja minoriteternas strävanden att bevara sin särart. Generalförsamlingen: 1992 deklaration om minoritetsrättigheter uttalat att dess medlemsländer ska vidta de åtgärder som behövs för att personer som tillhör minoriteter ska kunna åtnjuta sina mänskliga rättigheter utan att utsättas för diskriminering. Medlemsstaterna ska vidare skapa förutsättningar för att personer som tillhör minoriteter att utveckla sin kultur och sitt språk. Staterna bör även vidta lämpliga åtgärder för att personer som tillhör minoriteter ska ha möjlighet att lära sig sitt modersmål eller att få undervisning i modersmålet. Övriga konventioner: T.ex. Kvinnokonventionen, rasdiskrimineringskonventionen etc. Barnkonventionen: artikel 30, barn ska inte förvägras rätten att ha sitt eget kulturliv, att bekänna sig till och utöva sin egen religion eller att använda sitt eget språk. Utbildning anges bl.a. att utbildningen ska syfta till att utveckla respekt för barnets egen kulturella identitet, eget språk och egna värden (artikel 29.1.c). Barn har således ett förstärkt skydd till det egna modersmålet som måste beaktas även i minoritetssammanhang. Kulturdepartementet
5
De nationella minoriteterna i Sverige
judar – jiddisch romer – romani chib sverigefinnar – finska tornedalingar – meänkieli urfolket samerna – samiska Grupp med uttalad samhörighet som till antalet i förhållande till resten av befolkningen inte är dominerande Religiös, språklig, kulturell tillhörighet som har särdrag som skiljer sig från Självidentifikation Historiska eller långvariga band med Sverige Sp0råket ska användas av hävd i Sverige och skilja sig från majoritetsspråket (dvs inte dialekter av svenska) Kulturdepartementet
6
Politiken avseende de nationella minoriteterna
Institutionellt skydd Folkrättsliga åtaganden Riksdagens erkännande Minoritetslagen (LoNM) Språklagen Annan lagstiftning Egenmakt Effektiva möjligheter till delaktighet Reell möjlighet till inflytande Samråd med det allmänna Lika möjligheter Använda sitt minoritetsspråk Utöva sin kultur Leva utan risk för trakasserier eller diskriminering RÄTTIGHETER FÖR DE NATIONELLA MINORITETERNA Lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk ger samtliga nationella minoriteter i Sverige vissa särskilda grundläggande rättigheter. Behovet av kunskap om lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk är fortsatt stort inom olika delar av samhället både i fråga om den statliga förvaltningen och bland kommuner och landsting. Det behövs därför fortsatta insatser för att informera och sprida kunskap om lagen och om dess tillämpning. Inom ramen för regeringens strategi för romsk inkludering är det viktigt att säkerställa långsiktighet i myndigheternas och kommunernas arbete och fortsätta utveckla de arbetsmetoder som tagits fram. Det är också angeläget att stärka förutsättningarna för romers engagemang i det civila samhället och för romska kvinnor och mäns möjlighet att delta i arbetet ned romsk inkludering. MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Kulturdepartementet
7
Från erkännande till egenmakt – regeringens strategi för de nationella minoriteterna (prop 2008/09:158) Språk och kulturell identitet Samordning och uppföljning Språkligt erkännande genom språklagen (2009:600) Sammanhållen minoritetspolitisk strategi Strategisk och tillitsbaserad myndighetsstyrning Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk (2009:724) Att ge skydd för de nationella minoriteterna och stärka deras möjligheter till inflytande samt stödja de historiska minoritetsspråken så att de hålls levande. Inflytande och delaktighet Diskriminering och utsatthet Kulturdepartementet
8
Rättigheter som värnar språk och kultur
Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk (2009:274): Ändamålet med minoritetslagen Rättigheter som värnar språk och kultur Gäller i hela landet för alla nationella minoriteter Grundskydd med allmänna bestämmelser Förstärkt skydd för samiska, finska och meänkieli inom förvaltningsområden De territoriellt obundna språken romani chib och jiddisch har lägre skyddsnivå Kulturdepartementet
9
Förvaltningsområden 1 februari 2018 tillkom Finska Gislaved Skellefteå
Järfälla Söderhamn Örnsköldsvik Samiska Åsele Sundsvall Luleå Meänkieli Det förstärkta minoritetsskyddet inom de språkliga förvaltningsområdena för finska, meänkieli respektive samiska syftar till att höja minoritetsspråkens status, synliggöra dem och öka samhällsservicen på minoritetsspråk. Under de senaste åren har områdena utvidgats med fler kommuner. Under 2011 tillkom fem kommuner och 2012 har ytterligare nio kommuner anslutits till ett förvaltningsområde efter ansökan hos regeringen. 59 kommuner i det finska förvaltningsområdet, 19 i det samiska och 6 i meänkieli. Sju kommuner ingår i mer än ett förvaltningsområde. 75 stycken förvaltningskommuner 14 landsting Kulturdepartementet
10
Minoritetspolitikens inriktning
Integrerad del av skyddet av de mänskliga rättigheterna Samlat ansvarstagande från staten, kommuner och landsting med tvärsektoriellt förhållningssätt Delaktighet och inflytande i praktiken En samlad strategi med överföringen av språk och kultur som central uppgift Förtydligad lagstiftning Betänkandet tillsammans med era remissvar, detta remissmöte och andra underlag är det som ska forma den fortsatta politiken. Regeringen har för avsikt att lämna en minoritetspolitisk proposition till riksdagen under våren Denna kommer att innehålla den fortsatta inriktningen för minoritetspolitiken. Kulturdepartementet
11
Propositionen (2017/18:199) En stärkt minoritetspolitik
Nya förvaltningskommuner m.m. (20 mnkr/år) Betydande ökning av stödet till samiska folkets och nationella minoriteters kulturverksamhet (10 mnkr/år) Satsning på Ájtte – Svenskt fjäll- och samemuseum (1 mnkr/år) och Judiska museet (1,5 mnkr/år ) Säkerhetshöjande åtgärder (22 mnkr/år)
12
Propositionen om: Det grundläggande skyddet
Alla kommuner och landsting ska vara skyldiga att anta mål och riktlinjer. Förtydligad informationsskyldighet. Förstärkt rätt att använda minoritetsspråk i kontakter med myndigheter. Det grundläggande skyddet i hela landet stärks Betänkandet tillsammans med era remissvar, detta remissmöte och andra underlag är det som ska forma den fortsatta politiken. Regeringen har för avsikt att lämna en minoritetspolitisk proposition till riksdagen under våren Denna kommer att innehålla den fortsatta inriktningen för minoritetspolitiken. Förstärkt rätt att använda minoritetsspråk i kontakter med myndigheter: - rätten ska även gälla meänkieli - DO i samtliga fall - Arbetsförmedlingen i ärenden där den enskilde är part Kulturdepartementet
13
Propositionen om: Inflytande och samråd
Samråd ska ske genom att myndigheter för en strukturerad dialog med de nationella minoriteterna i syfte att kunna beakta deras synpunkter och behov i myndigheternas beslutfattande. Ska utforma verksamheten så att dialog kan föras med företrädare… Minoritetsorganisationer. Vad kan ni göra i utredningsdirektiv och vid stimulansreformer? Äldreomsorg? Starta ett äldreboende, utforma LSS-lagen? Socialtjänst,, hur tar man hänsyn till romska traditioner? Myndigheterna ska utforma sin verksamhet på ett sådant sätt att en dialog kan föras med företrädare för NM. Gäller särskilt hur resurser ska användas som rör NM. Särskilt viktiga områden är förskolan, skolan, ungdomsfrågor, ÄO, bibliotek och annan kulturverksamhet. Samråd Kulturdepartementet
14
Propositionen om: Förskola i förvaltningsområde
Alltid rätt till förskola där hela eller en väsentlig del bedrivs på språken. Kommuner ska sträva efter att erbjuda annan pedagogisk verksamhet. Kommuner ska fråga alla vårdnadshavare om de önskar sådan plats på minoritetsspråk. Ska utforma verksamheten så att dialog kan föras med företrädare… Minoritetsorganisationer. Vad kan ni göra i utredningsdirektiv och vid stimulansreformer? Äldreomsorg? Starta ett äldreboende, utforma LSS-lagen? Socialtjänst,, hur tar man hänsyn till romska traditioner? Myndigheterna ska utforma sin verksamhet på ett sådant sätt att en dialog kan föras med företrädare för NM. Gäller särskilt hur resurser ska användas som rör NM. Särskilt viktiga områden är förskolan, skolan, ungdomsfrågor, ÄO, bibliotek och annan kulturverksamhet. Samråd Kulturdepartementet
15
Propositionen om: Äldreomsorg
Inom FO: Rätt till äldreomsorg där hela eller en väsentlig del bedrivs på språken. Utanför FO: detsamma om tillgång till personal som är kunnig i språket. Även på romani chib och jiddisch. Äldres behov av att upprätthålla sin kulturella identitet ska beaktas. Kommuner ska informera den som ansöker om möjligheten till sådan äldreomsorg. Ska utforma verksamheten så att dialog kan föras med företrädare… Minoritetsorganisationer. Vad kan ni göra i utredningsdirektiv och vid stimulansreformer? Äldreomsorg? Starta ett äldreboende, utforma LSS-lagen? Socialtjänst,, hur tar man hänsyn till romska traditioner? Myndigheterna ska utforma sin verksamhet på ett sådant sätt att en dialog kan föras med företrädare för NM. Gäller särskilt hur resurser ska användas som rör NM. Särskilt viktiga områden är förskolan, skolan, ungdomsfrågor, ÄO, bibliotek och annan kulturverksamhet. Samråd Kulturdepartementet
16
Högskolornas och universitetens roll
Förskola Förskole- klass Grund-skola Gymna-sium Högskola/ Universi-tet Forskning Säkerställa språk- och kulturresurser Kulturdepartementet
17
Högskolorna och universiteten som kompetensmotorer!
Genom att: säkerställa språk och- kulturresurser inom andra samhällsområden t.ex. äldreomsorg, myndigheter främja/stärka språk och kultur hos enskilda, kunskapsspridning till allmänheten synliggörande Kulturdepartementet
18
Checklista Sett över innehåll i befintliga utbildningar?
Samråder vi med nationella minoriteterna? Vet vi vad för kompetens som behövs på arbetsmarknaden? Vilka flexibla lösningar finns för att attrahera elever och fylla kompetensbehov? Kulturdepartementet
19
Kiitos. Nais. אַ דאַנק. Giitu. Tack. Gijtto
Kiitos Nais . אַ דאַנק Giitu Tack Gijtto Karin Kvarfordt Niia, tel: , e-post:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.