Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kontroll av luftkvalitet: den nya lagstiftningen och Luftguiden
Matthew Ross-Jones Naturvårdsverket 12 april Svenska Luftvårdsföreningen Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1
2
Luftdirektivet (2008/50/EG)
Luftdirektivet (2008/50/EG) Sammanslagning av: - ramdirektivet för luft de tre första dotterdirektiven Partiklar (PM2,5) Kvalitetssäkring Modellberäkningar Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
3
Genomförande i Sverige
Genomförande i Sverige Luftkvalitetsförordningen (2010:477) och Naturvårdsverket föreskrifter om kontroll av luftkvalitet (2010:8) har trätt i kraft. Tidigare förordning, föreskrifter samt allmänna råd har upphävts. Naturvårdsverkets handbok 2011:1 Luftguiden publicerades i januari. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
4
Ny MKN-förordning Nytt namn: Luftkvalitetsförordning, SFS 2010:477
Trädde i kraft den 1 juli 2010 Preciserar MKN för utomhusluft Regler för: - kontroll - åtgärdsprogram - information - larm - rapportering (till EU) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
5
Miljökvalitetsnormer
PM2,5 En målsättningsnorm & en gränsvärdesnorm - 25 µg/m3 (årsmedelvärde) - Kommunalt ansvar 2 exponeringsnormer - Genomsnittliga exponeringen för befolkningen (UB) - en minskningsmål & en koncentrationsskyldighet - Statligt (NV) ansvar Övriga MKN - Inga förändringar Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
6
PM2,5 årsmedel 2009 i Europa Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
7
Höjda utvärderingströsklar för PM10
Norm för dygnsmedelvärde: Övre tröskel: 35 [30] mikrogram per kubikmeter luft överskrids mer än 35 [7] gånger per kalenderår. Nedre tröskel: 25 [20] mikrogram per kubikmeter luft överskrids mer än 35 [7] gånger per kalenderår. Norm för årsmedelvärde: Övre tröskel: 28 [14] mikrogram per kubikmeter luft. Nedre tröskel: 20 [10] mikrogram per kubikmeter luft. Lägre mätkrav Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
8
Nya föreskrifter – nytt namn
Nya föreskrifter – nytt namn Nytt namn: Naturvårdsverkets föreskrifter om kontroll av luftkvalitet, NFS 2010:8 Trädde i kraft den 1 augusti 2010 Anger detaljer om kraven för mätning/beräkning Lägger fokus på kvalitetssäkring och samverkan Sammanfattning av innehållet…. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
9
Utvärderingsnivåer (7 och 9 §§)
Tidigare resultat, modellberäkning eller objektiv skattning avgör kontollförfarande som behövs Kontinuerliga mätningar grundregel vid >NUT Beräkningar och indikativa mätningar som komplement Objektiv skattning <NUT Enligt direktivet ÖUT = Övre utvärderingströskeln NUT = Nedre utvärderingströskeln Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
10
Kontinuerliga mätningskrav (9 §)
Minimikraven OBS! Kontinuerliga mätningskrav (9 §) Antal invånare, tusental A. Vid halter över den övre utvärderingströskeln (ÖUT) B. Vid halter mellan den övre utvärderingströskeln (ÖUT) och den nedre utvärderingströskeln (NUT) Kväve-dioxid Svavel-dioxid Bly Kol-monoxid Bensen Partiklar (PM10 och PM2,5) Arsenik Kadmium Nickel Bens(a) pyren 10-249 1 2 250–499 3 4 1 6 1 5 7 2 8 10 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
11
”Mätrabatt” Två möjligheter att utnyttja den s.k. ”mätrabatten”:
Vid samverkan Befolkningen i kommunerna räknas tillsammans T. ex = 1 Vid kompletterande kontroll (>ÖUT) Modellberäkningar eller indikativa mätningar < 50 % färre stationer Information måste dock vara tillräcklig för utvärdering av luftkvalitet (MKN) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
12
”…samverkan i kombination med modellberäkningar utgör det mest kostnadseffektiva sättet att genomföra kontrollen av miljökvalitetsnormerna.” Konsekvenser av Naturvårdsverkets föreskrifter (2010:8) om kontroll av luftkvalitet, Naturvårdsverket Samverkan och tillämpning av modellberäkningar uppmuntras! Flertal fördelar (inte bara mätrabatt!)
13
As SO2 Ni Pb CO PM10 NO2 B(a)P PM2,5 Bensen Cd 2018-12-05
8,234 9,985 14,68 10,55 7,131 9,825 10,36 11,6 13,35 20,07 20,35 18,35 11,76 14,83 12,03 9,519 16,91 16,14 21,59 19,93 14,29 12,63 10,59 8,097 22,45 23,23 32,81 25,57 15,39 17,75 14,04 5,716 8,852 19,11 10,81 10,43 9,819 9,415 11,4 5,503 13,9 15,06 10,5 10,52 6,334 9,455 9,135 6,801 13,18 22,01 28,07 21,66 10,41 26,81 10,13 7,4 9,953 11,73 19,24 18,5 9,418 12,85 8,239 8,401 12,89 15,34 20,53 17,77 12,08 15,25 9,786 8,45 19,13 21,13 25,72 22,49 19,32 17,45 11,96 8,884 18,33 23,74 30,48 28,31 26,59 12,94 7,763 19,84 18,54 18,41 20,61 25,55 23,21 10,67 5,94 13,62 28,1 24,92 25,27 13,14 12,87 8,049 23,6 26,64 32,5 28,69 23,38 23,04 22,52 20,59 13,24 13,71 19,94 17,32 13,37 12,1 11,44 11,19 14,28 15,24 32,01 27,59 12,38 11,72 12,53 10,27 18,22 15,5 21,12 16,81 10,35 11,23 6,676 5,743 21,02 23,02 44,71 34,14 10,34 18,6 13,27 10,18 19,89 21,74 46,68 15,37 24,57 10,74 9,705 15,45 16,8 38,3 23,85 7,335 10,98 7,134 5,312 11,42 28,4 31,74 22 7,092 18,58 7,752 6,058 14,44 22,04 22,56 17,07 10,86 12,18 7,608 6,048 32,87 66,42 56,49 40,53 19,91 49,56 14,5 6,226 As SO2 Ni Pb CO PM10 NO2 B(a)P PM2,5 Bensen Cd Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
14
Samverkan Samlad kompetens & resurser
Samverkan Samlad kompetens & resurser Större möjligheter att satsa på heltäckande & förenlig beräkningar Möjlighet till breddning av innehållet i samverkan (regional miljöövervakning, miljömålsuppföljning, deltagande från företag/industrier, etc.) Luftfrågorna kan få mer fokus i regionen (information) Krav på program för samordnad kontroll Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
15
Modellberäkning Blir alltmer viktigt i luftvårdsarbete (FAIRMODE)
Underlätta skattning av halterna över ett större geografiskt område Praktisk för att hitta rätt plats för mätning - Kvalitetssäkrade indata - Modell validerade för området eller liknande område - Resultat ska kvalitetskontrolleras mot uppmätta värden Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
16
Krav på mätutrustning (15 §)
All ny mätutrustning som anskaffas för kontinuerliga mätningar måste överensstämma med referensmetoden eller likvärdig metod. All utrustning som används för kontinuerliga mätningar måste överensstämma med referensmetoden eller likvärdig metod senast den 11 juni 2013. Befintlig utrustning som inte är enligt referensmetod eller likvärdig får användas för kontinuerliga mätningar till den 11 juni 2013. Efter den 11 juni 2013 kan enbart indikativa mätningar och andra enklare mätningar utföras med metoder som inte är enligt referensmetod eller likvärdig. OBS! Det ankommer på tillverkaren/leverantören att ansöka om likvärdighet. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
17
Var ska det mätas? (17 §) I de områden och på de platser där det är sannolikt att befolkningen exponeras för de högsta koncentrationerna. I de områden och på de platser som är representativa för den exponering som befolkningen i allmänhet är utsatt för. ”Där människor vistas och halterna förmodas vara högst” Representativ för liknande platser Gaturum i första hand Mikromiljöer ska undvikas Kontinuitet och långsiktighet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
18
Kvalitetsmål (Bilaga 1)
Omfattar tre aspekter: Osäkerhet Tidstäckning Datafångst Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
19
Kvalitetssäkring (3-4 §§)
Kvalitetssäkring (3-4 §§) 31 mars till datavärden Kvalitetssäkringsprogram Ska finnas i varje kommun eller samverkansområde som genomför kontrollen i form av mätning eller modellberäkning Ska innehålla: Rutiner för instrumentering och skötsel, och Rutiner för hantering av mätdata. För kommuner som inte ingår i samverkans- område även: Kontrollstrategi Rutiner för rapportering och information (nr 3-4 ingår i program för samordnad kontroll) Visar länk till - Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
20
Rapportering 31 mars Kommuner 30 sept Naturvårdsverket www.[kommun].se
Naturvårdsverket Nationella Datavärden (IVL Göteborg) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
21
Luftguiden (NV handbok 2011:1)
Naturvårdsverkets tolkning av MB, SFS 2010:477 och NFS 2010:8 Publicerades i januari Ersätter tidigare handbok 2006:2. Referensgrupp (kommuner, länsstyrelser, centrala myndigheter, Reflab, Datavärd, SKL, luftvårdsförbund) Innehåll: Miljö- och hälsoeffekter MKN i lagstiftningen Tillämpning av MKN Prövning och tillsyn Åtgärdsprogram Kontroll (mätning, modellering, objektiv skattning) Hantering av data Samverkan Information Rapportering Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
22
Mer information Naturvårdsverkets webbsidor om MKN luft: Datavärden för luft: datavardskapluft Referenslaboratoriet för tätortsluft: Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.