Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ineras ägarråd 5 april 2018.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ineras ägarråd 5 april 2018."— Presentationens avskrift:

1 Ineras ägarråd 5 april 2018

2 TILLSAMMANS bygger vi en smartare välfärd
274 kommuner TILLSAMMANS bygger vi en smartare välfärd I början av mars hade 274 av landets kommuner gått in som delägare i Inera AB. Samtliga landsting och regioner är också delägare, och SKL Företag är och kommer alltid att vara majoritetsägare. Genom förvärvet av Inera och en allt mer formaliserad samverkan mellan SKL, SKL Kommentus och Inera finns nu en helt ny förmåga och samverka kring att vässa välfärden med digitalisering.

3 Ineras styrorganisation
Anders Henriksson, ordförande Inera Nicklas Sandström, föreslagen som vice ordförande Inera

4 Från Ineras nya ägardirektiv
”Bolaget ska i första hand ta fram gemensamma tjänster och lösningar till stöd för digitalisering och verksamhetsutveckling inom områden där marknaden inte bedöms kunna tillgodose ägarnas behov och intressen. Bolaget ska så långt möjligt nyttja marknaden och föreliggande konkurrensförhållanden. Digitalisering inom vård och omsorg har länge varit Ineras kärnområde. Bolaget koordinerar och stöttar utveckling för ägarna, som nu är närmare 300. Exempel på tjänster som landsting och regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastruktur och arkitektur som är en förutsättning för de nationella tjänsterna. När även SKL Företag och kommunerna blev ägare utvidgades bolagets uppdrag till att också omfatta kommunernas verksamhetsområden. Syftet är att öka tempot i digitaliseringen genom att återanvända kompetens och bredda tjänsteutbudet. Mer information:

5 Ineras vision och verksamhetsidé
Med digitalisering utvecklar Inera ett hållbart samhälle i världsklass för alla Verksamhetsidé Inera stödjer verksamhetsutveckling i landsting, regioner och kommuner, med kvalitetssäkrade digitala tjänster, koordinering av digital utveckling och kompetens inom arkitektur och interoperabilitet Verksamhetsidé - Kortfattad bild av vad företaget vill uppnå, Vad, Hur, Varför Vision - Vår drömbild, Vad vill vi bli Över pilen har vi strategier som ska leda oss från nutid till framtid Under pilen har vi de aktiviteter som ska göras för att ta oss från nutid till framtid

6 Organisation för styrning och förankring
Ägarråd Bolagsstämma Alla ägare Styrelse Politiker Beredningsgrupp Direktörer Inera Programråd Strateger Ineras organisation för styrning och förankring är nu bemannade även med kommunala representanter.

7 Styrelse Anders Henriksson (S), ordförande, Landstinget i Kalmar län
Martin Andreasson (M), vice ordförande, Västra Götalandsregionen Helene Björklund (S), ledamot, Sölvesborgs kommun Anders Teljebäck (S), ledamot, Västerås stad Daniel Forslund (L), ledamot, Stockholms läns landsting Peter Danielsson (M), ledamot, Helsingborgs stad Alicja Kapica (M), ledamot, Sundsvalls kommun Marie Morell (M), ledamot, Region Östergötland Tomas Mörtsell (C), ledamot, Storumans kommun Agneta Granström (MP), ledamot, Norrbottens läns landsting Ida Legnemark (V), ledamot, Borås stad Peter Olofsson (S), ledamot, Västerbottens läns landsting Lena Dahl, ledamot, SKL Företag AB Barbro Naroskyin, ledamot, SKL Företag AB Kristina Sundin Jonsson, ledamot, SKL Företag AB

8 Beredningsgrupp Agneta Jansmyr, regiondirektör, Region Jönköpings län
Maria Dalemar, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Gotland Johan Färnstrand, regiondirektör, Region Gävleborg Södra sjukvårdsregionen - vakant Veronika Sundström, landstingsdirektör, Region Norrbotten Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör, Västra Götalandsregionen Christel Jönsson, kommundirektör, Kristianstad kommun Ann-Charlotte Järnström, kommundirektör, Kungsbacka kommun Göran Arnell, kommundirektör, Gävle kommun Lena Dahlstedt, kommundirektör, Nacka kommun Martin Andreae, kommundirektör, Norrköpings kommun Anders Wennerberg, kommundirektör, Östersunds kommun Hans Karlsson, direktör Avdelningen för vård och omsorg, Sveriges Kommuner och Landsting Helena Glemdal Bergkvist, IT-direktör, Region Jönköping

9 Programråd Simon Nilsson, Region Gävleborg Ulrika Landström, Region Örebro län Ulf Gingby, Landstinget Dalarna Aurora Lindberg, Västernorrland Camilla Jönsson, Blekinge Carina Helgesson Björk, Jönköping Claes-Urban Boström, Västmanland Daniel Flemström, Norrbotten Hans Lyttkens, Gotland Jakob Algulin, Östergötland Jenny Aurell, Skåne Johan Persson, Sörmland Karin Björkman, Örebro Karl Fors, Västra Götaland Madeleine Sjöstrand, Stockholm Malin Lundqvist, Västra Götaland Marie Nilsson, Gävleborg Marie Ehlin, Dalarna Markus Bylund, Uppsala Niclas Clausenborg, Skåne Peter Jönarp, Värmland Robert Carlsson, Kalmar Staffan Ingvarsson, Stockholm Anders Nordin, Region Norrbotten Anna Strömblad, Landstinget i Kalmar län Bo Lindholm, Region Skåne Bo Magnusson, Region Gotland Cecilia Karlsson, Landstinget i Värmland Christer Blomstrand, Landstinget i Sörmland Fredrik Stegmark, Region Halland Göran Ejbyfeldt, Västra Götalandsregionen Helén Andersson, Landstinget Blekinge Jonas Ekström, Region Västmanland Lars Jensen, Region Västernorrland Lena Furmark, Stockholms läns landsting Lotta Saleteg Falk, Region Östergötland Louise Arodén, Region Uppsala Marit Nilsson, Region Jämtland Härjedalen Monika Kraft, Region Skåne Björn Olausson, Region Kronoberg Ragnar Lindblad, Västra Götalandsregionen Sara Lewerentz, Västerbottens läns landsting Susane Bayard, Stockholms läns landsting Patrik Sundström, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Första programrådet för kommunala representanter genomfördes 7 mars 2018

10 Ineras arbete och inriktning
Johan Assarsson, vd Inera

11 Fortfarande mycket landsting och regioner, men…

12 Verksamhetsplan 2019/2020

13 Ineras årshjul kring Verksamhetsplan 2019/20
Januari Programrådet prioriterar befintlig portfölj samt satsningsområden, sätter gemensamma mål Landsting, regioner och kommuner har svarat på intresseanmälningar och avsiktsförklaringar November Programrådet diskuterar mål och strategier inför verksamhetsplansarbetet Programrådet får en större mängd intresseanmälningar och avsiktsförklaringar Februari Strategisk diskussion i styrelse Programrådet diskuterar verksamhetsplan Mars Verksamhetsplan och budget för kommande år fastställs April Ägarråd - verksamhetsplan beslutas Kontinuerligt under året Programrådsmöten, strategier och vägvalsfrågor Intresseanmälningar och avsiktsförklaringar även under året

14 Prioriterade områden med extra satsning 2019
”Digitalt först” – genomgripande skifte i syn på service och kommunikation i offentlig sektor Inom vissa områden krävs extra satsning för att kunna nå effektmål, uppfylla behov och öka nyttan av tjänsterna Större delen av extra satsning ryms inom Ineras ram, landsting och regioner står för viss del Områden som behöver extra satsning: Ny arkitektur för nya utmaningar Nya 1177 Vårdguiden Infrastruktur Ny webbtidbok Stöd och behandling Ramverk för gemensam läkemedelsprocess

15 Prioriterade tjänster av landsting och regioner
1177 Vårdguidens e-tjänster Nationell patientöversikt Journalen 1177 Vårdguiden på webben Plattformen för stöd och behandling Elektronisk remiss Kommunernas satsningar tillkommer

16 Kommunal satsning Under 2018 kommer Inera att föra en kontinuerlig dialog med kommunerna om vilka områden som ska prioriteras, både för 2019 års verksamhet och ur ett långsiktigt perspektiv. På kort sikt kommer Inera att fokusera på de sakområden där kunskapen hos Inera är stor. Infrastrukturen är i många delar generisk och kan anpassas för att stödja även andra sakområden. Skola och lärande är exempel på sådana områden.

17 Anpassning av Ineras tjänster till kommunerna
Tjänster som kan erbjudas kommuner utan anpassning är Rådgivningsstödet webb, Nationell patientöversikt, NPÖ, och Kommunikationstjänster. Vissa tjänster behöver anpassningar för att kunna erbjudas till kommunerna. Det handlar exempelvis om behov av översyn av juridiska förutsättningar, nya modell- och licensavtal och regelverk För att göra vissa tjänster möjliga att erbjuda till kommunerna krävs mer omfattande anpassningar, exempelvis av 1177.se, Vårdguidens e-tjänster, Tidbokning, Sil och Eira. För att exempelvis 1177.se och 1177 Vårdguidens e-tjänster ska kunna anpassas till kommunal verksamhet krävs fördjupade analyser tillsammans med kommunerna.

18 Kommunala behov som Inera identifierat
Tjänster Automatisering av administrativa processer Ärendetyper Digitala medarbetare (digital assistans) Riktlinjer vid anskaffning Gemensamt kravbibliotek Samverkansformer mellan kommuner och statliga myndigheter Koordinering Juridiska förutsättningar för samverkan med stat Paketering av Ineras tjänster utifrån kommunernas förutsättningar Löpande leverantörsdialog Medverkan i statliga digitaliseringssatsningar Infrastruktur Dataskyddsförordningen i praktiken Skolans IT-arkitektur Formulärstandard för kommunal ärendehantering Principer för arkitektur Sammanhållen målarkitektur Behov av referensarkitekturer Digitalisering Dataskyddsförordningen i praktiken Skolans IT-arkitektur Formulärstandard för kommunal ärendehantering Principer för arkitektur Sammanhållen målarkitektur Behov av referensarkitekturer Bilden visar möjliga områden där Inera kan stödja kommunerna.

19 Från kommunalt kundforum – olika behov

20 Möten och kundforum 23 februari – möte med kommunernas socialchefer och närområdeschefer inom Region Örebro län 1 mars – möte med verksamhetschefer, MASar, verksamhetsutvecklare, systemadministratörer m.fl. inom Region Örebro län 8 mars – kundforum infrastruktur 15 mars – möte med kommunchefer, politiker och ledare från kommunerna och landstinget i Värmland 16 mars – möte med politiker, beslutsfattare och ledare från kommunerna i Västernorrland 20 mars – kundforum för kommunerna 22 mars – kundforum om journal- och läkemedelstjänster för vårdgivare

21 Budget

22 Budget

23 Mer information Inera.se
Aktuellt från Inera – nyhetsbrev med övergripande information Boka ett kundbesök via Kundforum oktober – inbjudan kommer under våren

24 Övrig fråga till ägarrådet – riktigt små kommuners dilemman kring IT-infrastruktur (Dals-Eds kommun)
Små kommuner är ofta nog experter på att hitta pragmatiska och kostnadseffektiva lösningar här och där, ganska lite stuprörstänk… …men riskerar att bli omsprungna av alla projekt på alla fronter ”Måttstocken för vad Inera bör lösa nationellt mot välfärden i kommunala Sverige bör utgå från referensgruppen ’Kommuner under invånare’. Att hänvisa till att små kommuner själva måste hitta smarta kluster är inte tillräckligt bra. Exempelvis: hur många av de 73 kommuner (med färre än invånare) ingår i ett kluster idag och EXAKT vad löser det klustret i så fall ut i verkligheten? Lösningar på papper är en sak, men lösningar för det jag beskriver ovan som behovet är troligen sällsynta.”

25 Paketering av Ineras tjänster utifrån kommunernas förutsättningar
Det finns en utmaning kopplat till att förutsättningarna mellan små och stora kommuner skiljer sig åt avsevärt. Erbjudanden av tjänster kan behövas segmentering utifrån områden, men även utifrån kommunernas förutsättningar, exempelvis storlek.

26 Vad gör Inera för att möta kommunala förväntningar?
Styrelsen, beredningsgrupp, programråd, m.m. är populerade med kommunala företrädare Balanserar insatser – ska nå även riktigt små kommuner Inplanerat möte med Småkom Kommunalt kundforum

27 Tack!

28 Sence of urgency? En av de stora drivkrafterna för att bättre ta vara på digitaliseringens möjligheter är utmaningen att klara leveransen av välfärd framåt. För att klara ett genomgripande transformations- och förnyelsearbete krävs sence of urgency. Sverige som land halkar bakåt i internationella undersökningar över digitalisering, och till stor del beror det på att offentlig sektor håller en för långsam utvecklingstakt. Regeringen har gett OECD i uppdrag att göra en översyn och komma med förslag på hur Sverige kan öka takten i utnyttjandet av data i offentlig sektor. I sin preliminära rapport lyfter OECD bland annat fram att det saknas ”Sence of urgency” i Sverige.

29 Samtidigt finns gott om underlag för den ”Sence of urgency” som OECD efterfrågar, och detta har SKL redan presenterat, i bland annat Ekonomirapporten hösten 2017 och rekryteringsrapporten i februari 2018. Vi vet redan att: Kostnaderna ökar mer än intäkterna och att investeringsbehoven är stora Det finns helt enkelt inte tillräckligt många personer i arbetsför ålder att anställa till offentlig sektor Och samtidigt säger It- och telekomföretagen att bristen på it-kompetens hotar tillväxten och att experter kommer att saknas i den digitala sektorn år 2022.

30 VI HAR INTE RÅD ATT LÅTA BLI VI HAR INTE TID ATT VÄNTA
Växla upp takten i förändringsarbetet Inför nya, mer effektiva arbetssätt Använd digitaliseringens möjligheter Slutsatsen är att vi inte har råd att låta bli att använda digitaliseringens möjligheter bättre – och vi kan inte heller vänta längre än vi har gjort. Och digitalisering finns med bland de strategier som förespråkas i SKL:s ekonomirapport från i höstas.

31 INRIKTNINGSMÅL HANDLINGSPLAN GENOMFÖRANDEORGANISATION GENOMFÖRANDEPLAN GENOMFÖRANDEPLAN VAD VEM NÄR HUR KONGRESSEN Styrkedjan och genomförandet hänger nu ihop inom SKL-koncernen I november 2015 fattade SKL:s kongress beslut om inriktningsdokument - Ansvar för välfärd. I dokumentet finns 140 inriktningsmål varav 6 handlar implicit om digitalisering. För att genomföra inriktningsmålen antog SKL:s styrelse i februari 2017 en handlingsplan som styr vår inriktning på digitaliseringsområdet fram till Handlingsplanen är även förankrad i Ineras styrelse. Handlingsplanen revideras nu. Genom förvärvet av Inera och genom det formaliserade samarbetet mellan SKL, SKL Kommentus och Inera har vi nu kraftsamlat och har en genomförandeorganisation för arbetet med handlingsplanen. SKL:s VD, Vesna Jovic, beslutade under hösten 2017 att tillsätta en styrgrupp för samverkan mellan SKL. SKL Kommentus och Inera. Ordförande i styrgruppen är SKL företags vVD Lena Dahl. Övriga ledamöter är Jenny Birkestad, Direktör digitalisering SKL, Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD SKL Kommentus och Johan Assarsson, VD Inera. Styrgruppen träffas 1 gång i månaden. Till styrgruppen har ett samverkanskansli etablerats vid Digitaliseringsavdelningen på SKL. I kansliet finns SKL, SKL Kommentus och Inera representerat. Samverkanskansliet träffas varje vecka för att bereda inkomna ärenden och ärenden till styrgruppen. Nu hittar vi former för att tydliggöra vem som gör vad när och på vilket sätt – en gemensam plan för genomförandet formeras. Vad ska göras – vem ska göra det – när ska det vara klart – och hur ska det göras STYRELSEN SAMVERKANSSTYRGRUPP AVDELNINGAR & BOLAG

32 Kommentus erbjudande:
Tillhandahålla kvalitetssäkrade digitala lösningar, funktioner och tjänster från en privat marknad genom gemensamt upphandlade avtal eller upphandlingsverktyg därtill hörande stöd och avtalsförvaltning (kundsupport, avropstöd, leveransverifiering, uppföljning, leverantörsstyrning, revisioner m.m.) Tillhandahålla konsultstöd, mallar, krav- och avtalsdokument inom samma område

33 Exempel på när samordnade insatser skapar nytta
Enskilda starka leverantörer inlåsningseffekter, dikterar villkor och kravnivå - bygga en marknad (t.ex. digitala trygghetslarm) Kräver utveckling av lösningar, stora system, med koppling till gemensam infrastruktur - dyrt att utveckla för en enskild (t.ex. bokning- och bidrag) Behovet är stort, standards finns, potential till bra villkor (ex volymavtal m Microsoft, elevdatorer, digitala läromedel m.fl.) Komplexa frågor långt borta från en enskild förvaltnings eller sektion (t.ex. e-arkiv) Ingen äger frågan på Kommunnivå/Lstnivå, insatsen relativ liten, nyttan god för många och vår förutsättning att göra en bra affär bra (t.ex. taligenkänningslösningar) Ta fram innovativa lösningar (t.ex. trygghetsskapande välfärdsteknologi) Säkra nationell försörjning av vital digital funktionalitet. (t.ex. datakommunikation Sjunet)

34 Kommentus roll och kompetensområden
Nationell Inköpscentral med följande kompetensområden: behovsanalys, marknadsanalys/leverantörsdialog, branschkunskaper, kravfångst, upphandlingsstrategier och metoder, affärsmodeller, utvärderingsmodeller, funktions- och leveranstester, avtalsfrågor, upphandlingsjuridik, hållbarhetsfrågor, informationshantering Förvaltning av avtal innefattande inköpscontrolling, leverantörsstyrning, uppföljning/kvalitetskontroller, kategoristyrning, försörjningsstrategier Upphandlingskonsulter: motsvarande kompetenser som ovan inkl projektledning

35 Verksamhetsutveckling & förändrade arbetssätt
Tjänster & applikationer Information, infrastruktur & standards Lagar & regelverk Utveckling av verksamhet & organisation, förändrade arbetssätt och säkerställa rätt kompetens ansvarar respektive huvudman för SKL stöder medlemmarnas förändringsarbete inom respektive verksamhetsområde med metodstöd, kompetenshöjande insatser och nätverk. Synligt resultat & direkta operativa vinster Kommentus gör gemensam kravfångst och tillhandahåller avtal för verksamhets- och användarnära tjänster. Förutsättningsskapande resultat & långsiktiga vinster Inera tillhandahåller säker digital Infrastruktur, standards och basdata. Den här bilden visar de olika rollerna, inom SKL-koncernen och hos respektive huvudman. SKL driver aktivt påverkansarbete för att skapa bästa förutsättningar för våra medlemmars digitalisering

36 Handlingsplan 2017-2025 förutsättningar för digital utveckling skl
Handlingsplan förutsättningar för digital utveckling skl.se/digitalaforutsattningar Fyra insatsområden, 17 mål, 100 aktiviteter Ledning och styrning omfattar styrning, organisation och ansvar, juridiska och finansiella förutsättningar samt samspel med marknaden. Principer, arkitektur och säkerhet beskriver insatser för att öka följsamhet till lagstiftning, standarder och ramverk. Informationsförsörjning och digital infrastruktur beskriver vikten av gemensamma regler, digital infrastruktur, tillgång till grundläggande grunddata och framtidssäker informationshantering. Gemensamma processer och tjänster fokuserar på utveckling av gemensamma digitala tjänster, gemensamt basutbud av digitala tjänster och processer, digitalt först i verksamheten, kravbibliotek för upphandling, ökad digital kompetens och digital trygghet samt ökad insyn i den offentliga förvaltningen. Som utgångspunkt för det som vi redan vet behöver göras finns en handlingsplan, med mål och aktiviteter på både nationell och lokal nivå. Det är inte det som är flashigt och synligt, om vi jämför med till exempel appar, men det är detta som är helt nödvändigt. Handlingsplanen är under sin årliga revidering nu, hittills har omkring 100 kommuner deltagit och beskrivit vilka frågor som behöver prioriteras. Den reviderade handlingsplanen kommer upp i styrelsen hos både SKL, Inera och SKL Kommentus, i juni 2018. Det är en förutsättning är att vi jobbar tillsammans. Vi är totalt sett i Sverige inte så många som är riktiga proffs på att rigga de grundläggande förutsättningarna – därför måste vi hjälpas åt så att vi nyttjar den kraft som finns på bästa sätt.

37 =250 Det händer en hel del som visar vad som redan finns och vad som är under utveckling. I den så kallade tjänsteportföljen finns redan 125 befintliga stöd och tjänster som kommuner kan använda sig av, och ytterligare 125 är under utveckling. I sommar kommer vi genom ett nytt verktyg bättre kunna visa vilka tjänsterna och stöden är, var de befinner sig på utvecklingsskalan och när leverans förväntas. På skl.se ( finns samverkansarbetet närmare beskrivet, tillsammans med bl.a. de handlingar som behövs för att en kommun ska kunna fatta beslut om att gå in som delägare. På inera.se finns samtliga tjänster närmare beskrivna ( och även på sklkommentus.se finns de digitala tjänsterna samlade och beskrivna (

38 125 befintliga stöd och tjänster
SSBTEK Ekonomiskt bistånd deladigitalt.se Nationell patientöversikt LIKA självskattningsverktyg Vägledning/metod för kommunal valadministration Pascal, förskrivningssstöd Vägledning för upphandling av administrativt system för skolan Ramavtal för videokonferenslösningar KLASSA, verktyg för informationsklassning Här är några exempel på befintliga stöd och tjänster. Här har vi bland annat deladigitalt.se som efter drygt ett år nu har över 7000 användare och där det går att hitta lösningar som andra redan tillämpar, eller dela med sig av egna lösningar eller efterlysa samarbetspartners för utveckling. Dela Digitalt är enbart till för offentlig sektor, men här inkluderas också myndigheter och akademi. familjehemsverige.se 1177 Vårdguiden Sammanhållen vaccinationsinformation

39 125 stöd och tjänster på gång
Skrota faxen! Säker digital kommunikation (ca 2019) Bokning och bidrag för kultur- och fritids-verksamhet (2019) Nationellt kliniskt kunskapsstöd (2018) Distansundervisning (2019) Serverat – enklare företagande inom restaurang och besöksnäring ( ) Stöd för förbättrad läkemedelsinfo (2018) Vägledning & målbild för statistik, rapportering & öppna data (2018) Nytt ramavtal och avropsstöd för e-Arkiv (2019) Det här är exempel på det som är på gång de närmaste åren. En av de aktiviteter som syns på den här bilden och som vi fått många hejarop kring är Säker digital kommunikation, ett arbete för att bland annat få bort faxen från verksamheter som sjukvård och socialtjänst. Även det vi jobbar med om e-arkiv är mycket efterlängtat och uppskattat. Före sommaren räknar vi som sagt med att ha en webbaserad översikt på plats. Den mer publika översikten är en del av ett verktyg där vi matar in alla pågående och befintliga stöd, tjänster och utvecklingsprojekt, för att bättre kunna följa dem. De blir förstås tillgängliga för oss i de tre organisationerna men genom en visningsyta ska även våra medlemmar kunna följa utvecklingen. Standarder och ramavtal för välfärdsteknologi (2018) Förenkling för nya personer i Sverige (2018) Vägledning för uppkoppling av stadens infrastruktur (2018) LIKA – självskattningsverktyg för lärare (2018)

40 TILLSAMMANS skapar vi förändringskraft och stärker samarbetsförmågan
Skicka Behovsfångst & stöd Sortering & beredning Genomförande Behov Idéer & förslag Färdiga lösningar Beskrivning Kommentus Inera SKL Medlem eller marknadsaktör Förvaltning SKL:s styrka inom områdena verksamhetskompetens, förändringsledning, intressebevakning och verksamhetsutveckling kombinerat med Ineras fokus på infrastruktur, informationsöverföringstjänster, katalogtjänster, identifierings- och tillitstjänster och Kommentus starka kompetens inom gemensamma kravställningar, upphandling och marknaden gör oss till en stark och samlad aktör för att stärka våra medlemmars förmåga att tillsammans tillvarata digitaliseringens möjligheter. Styrgruppen har under hösten beslutat om en gemensam behovsdriven process för att genomföra handlingsplanens aktiviteter och på ett bättre sätt tillvarata, stödja och förädla medlemmarnas och marknadens idéer och innovationskraft. Till detta arbete har vi etablerat ett samverkanskansli som leds av den avdelningen jag ansvarar för, Digitaliseringsavdelningen. Till samverkanskansliet och programkontoret rekryterar vi tre nya funktioner; kansliansvarig, programkontorscontroller och utvecklingsstrateg. Både Kommentus och Inera bidrar med två personer vardera. Mötesstrukturer för både kansliet och styrgruppen är satta och rullar.


Ladda ner ppt "Ineras ägarråd 5 april 2018."

Liknande presentationer


Google-annonser