Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Några nyheter i trafiklagstiftningen, intressanta rättsfall och avgöranden inom trafikområdet Trafik- och vägdagen 2014 Björn Arrias Jonas Malmstig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Några nyheter i trafiklagstiftningen, intressanta rättsfall och avgöranden inom trafikområdet Trafik- och vägdagen 2014 Björn Arrias Jonas Malmstig."— Presentationens avskrift:

1 Några nyheter i trafiklagstiftningen, intressanta rättsfall och avgöranden inom trafikområdet Trafik- och vägdagen 2014 Björn Arrias Jonas Malmstig Klas Rehnberg Väg- och järnvägsavdelningen, Juridikenheten

2 Författningsändringar i trafikförordningen m.m. Principiella rättsfall
Intressanta överklagningsärenden

3 Författningsändringar
Trafikförordningen (1998:1276) Lagen (2014:52) om infrastrukturavgifter på väg Lagen (2013:1164) om elektroniska vägtullsystem

4 Elektronisk kommunikationsutrustning
Artikel 8 punkt 6 i 1968 års konvention om vägtrafik (Wienkonventionen) har följande lydelse. ARTICLE 8 (Drivers) “6. A driver of a vehicle shall at all times minimize any activity other than driving. Domestic legislation should lay down rules on the use of phones by drivers of vehicles. In any case, legislation shall prohibit the use by a driver of a motor vehicle or moped of a hand-held phone while the vehicle is in motion.” Konventionsbestämmelsen tillkom Riksdagsbeslut att antal betänkande från Trafikutskottet om att införa förbud mot mobiltelefon vid körning ledde till….

5 Ändring i trafikförordningen
4 kap.10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.

6 Ännu endast tingsrättsdomar
Förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelsen kan dömas till penningböter. Ännu endast tingsrättsdomar Transportstyrelsen har redovisat ett regeringsuppdrag om informationsinsatser m.m.

7 Hastighet tung buss Ändring i 4 kap. 20 §TrF
Vid färd på väg med tung buss får fordon inte föras med högre hastighet än 90 kilometer i timmen Dock 100 kilometer i timmen om samtliga som färdas i bussen och som är äldre än tre år har tillgång till en plats försedd med bilbälte.

8 Avgifter för långa, tunga, breda transport dispenser
Ändring i 13 kap. 10 §TrF – hänvisning till avgiftsförordningens bestämmelser om överklagande, ej längre dubbel avgift vid skyndsam behandling Avgifter vid undantag som rör flera ärendeslag tunga, breda och långa samt lägre avgiftsklass vid elektronisk ansökan hos Trafikverket – ny 13 kap a § TrF

9 Elektroniska vägtullar och infrastrukturavgifter
Ny lag om elektroniska vägtullsystem (ersätter 2007 års lag) Genomför EU-lagstiftning, gäller när utrustning är installerad i bil för att registrera passager Ny lag om infrastrukturavgifter Gäller allmänna vägar utom färjor, för tunga godsfordon också på enskilda TEN-T-vägar eller som är motorvägar (väg E 6 Sverige – Danmark) Tillämpning avsedd i Motala och Sundsvall Förordning har ännu inte meddelats Trängsel Göteborg, Stockholm, Bron till Danmark

10 Några intressanta rättsfall
Dom från HD – fråga om bevisning vid prövning om parkeringsanmärkning ska undanröjas Dom från HFD – fråga om legalitetsprincipen och den kommunala kompetensen i tillsynsärende

11 Mål om felparkeringsavgift
Fråga om 3 kap. 49 a § andra stycket 2 trafikförordningen – placering av parkeringsbiljett En parkeringsanmärkning utfärdades då någon biljett inte funnits synligt placerad i bilen fullt läsbar utifrån. Parkeringsvakten fotodokumenterade inte utan endast genom anmärkningen. Äldre biljetter fanns kvar på bägge sidor av bilen fram. Den klagande åberopade i TR ett fotografi av en giltig biljett på passagerarsidan.

12 Tingsrättens bedömning
Tingsrätten fann att polisen genom den åberopade parkeringsanmärkningen uppfyllt bevisskyldigheten Klagande hade åberopat foton av förhållandevis högt bevisvärde, motbevisning hade inte åberopats Vid en samlad bedömning ansågs det visat att det fanns en giltig biljett synlig och läsbar i bilens framruta Parkeringsanmärkningen undanröjdes

13 Hovrättens bedömning Polismyndigheten överklagade till hovrätten som gjorde en annan bedömning av motbevisningens värde genom fotografierna. Hovrätten menar att parkeringsvaktens anteckningar har ett högt bevisvärde samt att vakten inte av misstag eller slarv kunnat undgå att se parkeringsbiljetten om den funnits i bilen vid tidpunkten Motbevisning var inte tillräcklig varför TRs beslut ändrades och polismyndighetens beslut fastställdes Hovrätten menar att parkeringsvakten är ofelbar?!

14 Högsta domstolens bedömning
HD konstaterar att det fanns ett visst utrymme för att tro att parkeringsvakten förbisett den giltiga biljetten på passagerarsidan Ny teknik som underlättat fotodokumentering har medfört att vissa parkeringsövervakare rutinmässigt fotodokumenterar vid en felparkering När fotodokumentation saknas för att säkra bevis bör det kunna vägas in vid den samlade bevisvärderingen HD meddelade prövningstillstånd

15 HDs avgörande Skäl finns därför att i vissa fall inte lägga avgörande vikt vid det som framgår av parkeringsanmärkningen HD fann att klagandes invändning om att en giltig biljett varit väl synlig inte motbevisats genom felparkeringsanmärkningen HD biföll överklagandet – beslutet kan bilda ny praxis genom krav på foto i liknande fall HD har gått längre än tingsrätten.

16 Högsta förvaltningsdomstolen – fråga om avgift för livsmedeltillsyn
HFD tog upp mål om överklagande av Ystad-Österlen-regionens miljöförbunds beslut om årlig kontrollavgift för livsmedelstillsyn Avgiften grundades på föreskrifter om avgift vid miljötillsyn som meddelats av kommunalförbundet Enligt den tillämpliga förordningen (2006:1166) ska avgiften fastställas av kontrollmyndigheten

17 HFDs bedömning Om en kommun är kontrollmyndighet ska avgiften fastställas av en kommunal nämnd på grundval av taxa som kommunfullmäktige bestämmer Frågan för HFD att bedöma är om förordningens bestämmelser ger möjlighet för kommunalförbund att besluta föreskrifter HFD ansåg att regeringsformen inte möjliggör att föreskriftsrätt delegeras till kommunalförbund

18 Nya överklagningsärenden
Bilpoolsparkering – förbud att stanna och parkera till förmån för bilpool Skuruhallsvägen i Nacka – fråga om lokala trafikföreskrifter på enskild väg och om vilka nämndbeslut som kan överklagas enligt vilken instansordning Kommunalförbund – fråga om överklagande av beslut från annat än nämnd Ändebol – fråga om hastighetsbegränsning och utformning av korsning

19 Förbud att stanna och parkera till förmån för ”bilpoolsbilar”
Göteborgs kommun meddelade genom lokala trafikföreskrifter särskilda trafikregler om förbud att stanna och parkera på tre gator inom tättbebyggt område i Göteborgs kommun. Polismyndigheten i Västra Götaland, som tagit del av kommunens trafiksamråd, överklagade kommunens beslut och begärde att föreskrifterna skulle upphävas. Länsstyrelsen biföll överklagandet. Kommunen överklagade till Transportstyrelsen.

20 Eklandagatan

21 Utdrag ur trafiksamrådet
Trafikkontoret avser att anordna ett antal parkeringsplatser för bilpoolsoperatörer på stadens gatumark, där det inte finns bra alternativ på kvartersmark. Detta sker för att underlätta introduktion av bilpool som företeelse samt för att ge operatörerna välplacerade, lättillgängliga och säkra p-platser för användarna. Fordon som ska stå uppställda på platsen måste söka dispens. Platserna regleras med ”förbud att stanna” och vägmärket ges en tilläggstavla om att den inte gäller bilpoolsbil med gällande dispens.

22 Transportstyrelsens bedömning
Utgångspunkt 1 kap. 1 § regeringsformen och den allmänna kommunala kompetensen Föreskrifter som utökar den kommunala kompetensen innebär ibland, för viss kommunal verksamhet, avsteg från allmänna principer, såsom likabehandlings-principen, Avsteg kan göras av kommunen när särskild författning ger stöd för detta. Exempel på detta är boendeparkering.

23 Transportstyrelsens bedömning
Möjligheten att meddela särskilda trafikregler om förbud att stanna eller parkera bör enligt Transport-styrelsens mening tillämpas i trafikmiljöer där det framstår som motiverat att särskilda trafikregler ska gälla i stället för de allmänna i trafikförordningen. Av handlingarna framkom bland annat att kommunen införde förbudet för att därigenom gynna vad kommunen kallar bilpooler att etablera sig och verka i Göteborg. Inget annat skäl anfördes. .

24 Transportstyrelsens bedömning
Transportstyrelsen ansåg att - skäl till varför särskilda trafikregler skulle gälla i stället för de allmänna inte framkom av handlingarna och - kommunen endast framfört skäl som framstod som oförenliga med allmänna principer för kommunal verksamhet. Transportstyrelsen avslog därför överklagandet.

25 Bakgrund överklagande av kommunala beslut
För överklagande av kommunala beslut gäller som huvudregel att varje medlem av en kommun eller ett landsting har rätt att få lagligheten av kommunens eller landstingets beslut prövad genom att överklaga dem hos förvaltningsrätten, enligt 10 kap. kommunallagen. Laglighetsprövning enligt kommunallagen gäller inte om det i lag eller annan författning finns särskilda föreskrifter om överklagande. Exempelvis innehåller lagen om nämnder för vissa trafikfrågor särskilda föreskrifter om överklagande.

26 Lokala trafikföreskrifter på enskild väg
Nacka kommun meddelade lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med motordrivet fordon på Skuruhallsvägen, Nacka kommun. Beslutet överklagades till länsstyrelsen och vidare till Transportstyrelsen. Av 10 kap. 1 och 10 §§ TrF framgår att särskilda trafikregler får meddelas genom lokala trafik-föreskrifter, utom i fråga om bland annat trafik med motordrivna fordon på enskild väg.

27 Skuruhallsvägen

28 Transportstyrelsens bedömning
Transportstyrelsen konstaterade att Skuruhallsvägen inte fanns upptagen i länsstyrelsens sammanställning över allmänna vägar och andra viktigare vägar i länet. Vägen låg även utom detaljplan. Det framgick att vägen varken var väg enligt väglagen eller väg enligt plan- och bygglagstiftningen. Kommunen var inte behörig att meddela lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med motordrivet fordon och kommunens beslut upphävdes därför.

29 Nämndbeslut nr 2 om trafik på Skuruhallsvägen (enskild väg)
Kommunen, genom dess tekniska nämnd, beslutade om förbud mot trafik med motorfordon på Skuruhallsvägen, Nacka. Boende överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Förvaltningsrätten avvisade med hänvisning till särskilda föreskrifter om överklagande. Boende överklagade beslutet till länsstyrelsen som också avvisade. Särskilda föreskrifter inte tillämpliga.

30 Transportstyrelsens bedömning
Transportstyrelsen uppfattar lagen om nämnder för vissa trafikfrågor som att en nämnds beslut i aktuellt fall kan överklagas hos länsstyrelsen när nämnd beslutar att meddela föreskrifter eller beslutar att avslå en begäran om att meddela föreskrifter av en viss innebörd. Kommunens beslut avsåg inte föreskrifter som överklagas till länsstyrelsen. Överklagandet av länsstyrelsens avvisningsbeslut avslogs.

31 Beslut från annat än nämnd
Ett kommunalförbund avslog en begäran om att utfärda ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Den sökande överklagade beslutet till länsstyrelsen, som biföll överklagandet. Kommunalförbundet överklagade beslutet till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen utgick från att länsstyrelsen prövat överklagandet av beslutet mot bakgrund av lagen om nämnder för vissa trafikfrågor.

32 Bakgrund: Kommunalförbund
Kommuner får bilda kommunalförbund och lämna över vården av kommunala angelägenheter till sådana förbund. När ett kommunalförbund har hand om en kommunal angelägenhet som det finns bestämmelser om i en särskild författning ska den författningens bestämmelser gälla för förbundet.

33 Transportstyrelsens prövning
Transportstyrelsen bedömde att frågor om parkeringstillstånd ska handhas och beslutas av nämnd, eller för nämnd med stöd av delegering. Transportstyrelsen bedömde att endast nämndbeslut ska överklagas enligt de särskilda föreskrifterna om överklagande. Kommunalförbundet utgjorde ingen nämnd, hade inga nämnder och beslutet var heller inte meddelat med stöd av delegering från nämnd i kommunen.

34 Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen bedömde därför att de särskilda föreskrifterna om överklagande i lagen om nämnder inte var tillämpliga och att styrelsen därför inte hade författningsstöd att pröva överklagandet. Transportstyrelsen återförvisade därför ärendet. Länsstyrelsen avskrev ärendet. Transportstyrelsen beslutade innan Högsta förvaltningsdomstolens beslut om kommunalförbund.

35 Ändebol – hastighet vid korsning
Begäran hos länsstyrelsen om hastighetsbegränsning till 70 km/tim på väg 55/56 vid Ändebol, Katrineholms kommun vid korsning med vägarna 544 och 538. Transportstyrelsen tog del av förhållandena på platsen.

36 Förhållandena på platsen
Gällande hastighetsbegränsning 100 km/tim Väg 55/56 har två eller tre körfält med fysisk separering, korsning med separat höger- respektive vänstersvängfält Höga plank på ömse sidor om varje anslutning till väg 55/56

37 Ändebol vy från väg 55/56

38 Ändebol korsning med väg 55/56

39 Transportstyrelsens bedömning
Med hänsyn till korsningen och siktförhållandena fanns skäl att överväga en hastighetsbegränsning enligt överklagandet Det borde därför utredas ytterligare om en hastighetsbegränsning behövs med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön Länsstyrelsens beslut upphävdes och ärendet återför-visades till länsstyrelsen för fortsatt handläggning


Ladda ner ppt "Några nyheter i trafiklagstiftningen, intressanta rättsfall och avgöranden inom trafikområdet Trafik- och vägdagen 2014 Björn Arrias Jonas Malmstig."

Liknande presentationer


Google-annonser