Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Varför en ny Aff? Lanserad 1995 Stor förändring på marknaden

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Varför en ny Aff? Lanserad 1995 Stor förändring på marknaden"— Presentationens avskrift:

1 Varför en ny Aff? Lanserad 1995 Stor förändring på marknaden
Branchpraxis Större uppdateringar 1999, 2004, 2006 Stor mängd dokument Obalans mellan tjänster Dagens problem - Förstudie – Projektdirektiv - Mål

2 Vision Helhetsperspektiv – från strategi till genomförande
Lätt att göra rätt: - enkelhet - tydlig och enhetlig struktur, information på ett ställe i strukturen - mer sammanhållande och överblickbar struktur - processtruktur där så är möjligt Anpassningsbart och skalbarhet: - kvalitetssäkrade grunddokument - målgruppsanpassade förfrågningsunderlag/avtal - grunddokumenten utformade för att förenkla arbetet att göra kundunika förfrågningsunderlag/avtal Samordnad förvaltningsprocess: - gemensam terminologi (förvaltning, bygg, underhåll) - mer samordnade branschregelverk (ABK, AB, ABT och ABFF) - fortsatt inriktning mot EU- och svensk standard för FM-överenskommelser Lätt att vidareutveckla och underhålla: - underlätta uppdateringar och mer utvecklad IT-plattform - öppen och flexibel struktur t ex i kodsystem Dagens problem - Förstudie – Projektdirektiv - Mål

3 Projektmål Totala antalet dokument i Aff ska bli färre
Det ska vara lättare att förstå innebörden av de olika delarna av Aff Aff ska bli mer enhetligt Det ska vara enklare och gå snabbare att uppdatera Aff Dagens problem - Förstudie – Projektdirektiv - Mål

4 Målgrupp Aff Beställare Leverantörer
Fastighetsförvaltning som kärnverksamhet Övriga fastighetsägare/ förvaltare, ex industriföretag, energibolag, kommuner, landsting och statliga Bostadsrättsföreningar Leverantörer Fastighetsförvaltning FM, både enskilda tjänster och totalåtagande En analys av ovanstående målgrupperna visar: Stor spridning på målgrupperna: - Små, medelstora och stora organisationer - Företag med FM som kärnverksamhet respektive som stödverksamhet - Offentliga, kooperativa och privata organisationer Ska greppa över olika typer av leveranser: - Från enkla till medelkvalificerade tjänster - Från singeltjänster till multitjänster - Många olika branscher och verksamhetsområden Ska kunna nyttjas externt och internt

5 Vad har skett hittills? Förstudie Konsekvensanalys

6 Organisation nya Aff 2012/2013 AFF Styrelse
Styrgrupp nya Aff/Aff-kommittén AFF Service AB Parterna Projektledning Administration Distributionsmodell ABFF-utskottet Medverkan i delprojekten Samordning nya Aff Delprojekt samverkan AFF och BKK Delprojekt kontraktsmall Delprojekt grundstruktur Delprojekt underhålls-terminologi Tillikamedverkan i Termer lika AFF och BKK samt UF - Tillikamedverkan i - Texter från SF Parterna Projektledare Projektledare Juristkompetens Input förstudien Projektledare Input förstudien Parterna Projektledare Bemanna från tidigare projekt BKK

7 Organisation ny Aff 2013/2014 AFF Styrelse
Styrgrupp nya Aff/Aff-kommittén AFF Service AB Parterna Projektledning Administration Distributionsmodell Medverkan i delprojekten Samordning nya Aff Delprojekt tjänsteområde FM fastighet Delprojekt tjänsteområde fastighetsanknutet FM Delprojekt tjänsteområde övrigt FM - Parallellt - Nästa steg Parterna Delprojektledare Prioritet 1 Parterna Delprojektledare Prioritet 2 Parterna Delprojektledare Prioritet 3

8

9 Underhållsterminologin
Delprojekten Underhållsterminologin Samverkan BKK Kontraktsformulär Grundstrukturen Nya Aff

10 Indelningsgrunder tjänsteentreprenad tekniska arbetsuppgifter Typ
administrativa arbetsuppgifter optimering akut åtgärd underhåll Funktion drift Frekvens Planeringsgrad, acceptabelhet, grad av byte avhjälpande underhåll planerat underhåll tillsyn Typ skötsel

11 Struktur Nya Aff Upphandlingsföreskrifter Objektsbeskrivning
Beskrivning av tjänsterna, både övergripande (SLA) och i detalj. Funktion eller utförandebeskrivningar. Kontraktsformulär ABFF Aff-definitioner

12 Upphandlingsföreskrifter
Grundstrukturen idag Upphandlingsföreskrifter Objektsbeskrivning Övergripande krav S1-S6 Tjänsteområden SA SC SE SG SI SB SD SF SH SJ Kontraktsformulär ABFF Aff-definitioner

13 Tjänsteområden SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift
SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Post, paket och godshantering Enskilda utrymmen Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Löpande ekonomisk administration Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Förbruknings-varor Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Konferens-service Budgetering och rapportering Möten Elsystem Kontors-utrustning Fastighets-dokumentation Tele- och datasystem Avfallshantering Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Vegetations- ytor Projekt-hantering Inredning Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Arkiv och information Service- anmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Flyttning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

14 Funktionskrav

15 Funktionskrav

16 Åtgärdskrav

17 Hur kom vi hit Dela SF Databasstöd, inte dokument Gränsdragningslistan
Tjänsteområdesindelning Namn Funktionskrav/utförande Verksamhetsledning

18 Ta bort SF???? Hänvisningar kors och tvärs Arbets-beskrivning

19 Avveckling Särskilda föreskrifter
SF Beskrivningsstruktur Kontraktsmall Utförande Allmänt om entreprenaden Material och varor Omfattning Tillhandahållanden Utförande Personal Organisation Kommunikation och dokumentation Tider Tider Ansvar Ekonomi Avslutande statuskontroll? Avbeställning och hävning Tvist

20 Övergripande S S-nivån är till för att beskriva olika krav på leverans som är tjänsteövergripande och därför inte låter sig beskrivas som en arbetsuppgift eller funktionskrav i ett tjänsteområde. Här återfinns de delar av SF som är kopplade direkt till leveransen såsom olika övergripande krav och rutiner. S1 – Utförande Upphandlingsföreskrifter Objektsbeskrivning Kontraktsformulär Övergripande krav S1-S6 Tjänsteområden ABFF Aff-definitioner SA SC SE SG SI SB SD SF SH SJ S2 – Material och varor S3 - Tillhandahållanden S4 - Personal S5 – Kommunikation och dokumentation Omfattar leveransregler (”legala” regler i Kontraktsmallen) Regler i övergripande struktur gäller för alla aktuella tjänsteområden Allt i samma struktur, överskådligt, pyramidregeln Samma gränsdragningslista som för tjänsteområdena Rensning av underkoder, rådstexter och exempeltexter S6 - Tider

21 Övergripande krav - Exempel

22 Tjänsteområden SA - Verksamhetsledning SB – Fastighetsförvaltning
SC – Fastighetsdrift SD – Utemiljö SE – Städning SF – Verksamhetsservice SG – Säkerhet Databas – inte dokument!!! SH – Kundtjänst SI – Måltider och förfriskningar SJ – Ekonomi

23 Principer/kriterier beskrivningsstruktur
Ej separata dokument! Samma gränsdragningslista i alla och som för övergripande struktur Samma struktur inom alla tjänsteområden Beskrivningsstrukturen byggs med utgångspunkt från Adm, Teknik och VT Tjänsteområdenas ordningsföljd följer FM-standarden Tjänsteövergripande beskrivningar inom dagens dokument separeras i egna tjänsteområden – ingen överlappning Nytt tjänsteområde för verksamhetsledning – skapar plats för lednings- tjänster Namnsättning Dagens uppdelning av beskrivningarna i separata dokument med olika struktur gör det komplicerat att samla ihop beskrivningar från flera områden. Ny lösning med likadan struktur för samtliga områden samt lösning som inte är dokumentbyggd tar bort det hindret. Det innebär att tjänsteområdena inte paketeras utifrån någon enhetlig struktur eller teori (ex. Branschkoder eller FM-standarden). Snarare är utgångspunkten "igenkännande" såsom genom att utgå ifrån Aff, branschtillhörighet och vad som "känns" som logiskt (t ex att utgå ifrån svenska förhållanden) Stödverksamhet är definierad i Aff-definitioner 10, och är gemensam för samtliga tjänsteområden. Syftet är att kunna lägga tjänsteområdesövergripande regler och funktionskrav. Uppräkningsbokstav för att hantera fler områden som hade samma begynnelsebokstav En hel del tjänster som i nuvarande struktur finns inom, främst Adm och Teknik, betraktas som "tjänsteområdesövergripande" och har flyttats till egna tjänsteområden. T ex felanmälan som betraktats som fastighetsförvaltning har blivit generell kundtjänst, och ekonomi läggs separat Namnsättningen baseras på befintligt där det är lämpligt, men också nytt. Namnen ska ses som förslag till grupperna och har valts mer för att beskriva innehållet än för att det är ett lämpligt namn. Ej samma ordform.

24 Tjänsteområden SA - Verksamhetsledning SB – Fastighetsförvaltning
SC – Fastighetsdrift SD – Utemiljö SE – Städning SF – Verksamhetsservice SG – Säkerhet Databas – inte dokument!!! SH – Kundtjänst SI – Måltider och förfriskningar SJ – Ekonomi

25 Tjänsteområden SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift
SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Löpande ekonomisk administration Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Tele- och datasystem Inredning Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Vegetations- ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Service- anmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

26 Fastighetsförvaltning inkl. ekonomi
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Löpande ekonomisk administration Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Fastighetsförvaltning teknisk och ekonomisk men inte drift. Upplägget är att förvaltaren ska handla upp drift och andra behövda tjänster, inkl serviceanmälan. De tjänsterna – att handla upp, styra och leda andra - beskrivs framförallt i SA Verksamhetsledning. Tele- och datasystem Inredning Vegetations-ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Service-anmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

27 Bostadsrättsförening
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift- utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Post, paket och godshantering Enskilda utrymmen Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Löpande ekonomisk administration Uppföljning Uthyrning Byggnad invändigt Förbruknings-varor Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Budgetering och rapportering Möten Administration av drift och underhåll Elsystem Kontors-utrustning Brf som köper både drift och förvaltning av en leverantör. Leverantören (förvaltaren) ser till att alla andra behövda leverantörer finns och följs upp. Tele- och datasystem Avfallshantering Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Vegetations- ytor Fastighets-dokumentation Inredning Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Projekt-hantering Arkiv och information Service- anmälan Övriga tekniska installationer Fastighets-rådgivning Utrustning på tomtmark Flyttning Löne-administration Telefoni Övrig verksamhets-service Lokal-försörjning Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt Reception

28 Bostadsrättsförening
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift- utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Löpande ekonomisk administration Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Brf som köper både drift och förvaltning av en leverantör. Leverantören (förvaltaren) ser till att alla andra behövda leverantörer finns och följs upp. Tele- och datasystem Inredning Vegetations- ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Service- anmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

29 Traditionell fastighetsskötsel
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Löpande ekonomisk administration Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Traditionell fastighetsskötsel-entreprenad, byggnad och mark. Gamla T samt A5.21. Tele- och datasystem Inredning Vegetations- ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Serviceanmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

30 Kontorshyresgäst – styrande L
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Löpande ekonomisk administration Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Kontorshyresgäst som köper en FM-leverantör för några av sina FM-tjänster. Den leverantören är också ansvarig för att hantera hela FM-området och utveckla det. T.ex. ska L handla upp städning, kaffemaskiner, flyttjänster, underhåll av lokalerna, bevakning etc. åt B (=SL ej UL) Hur Leverantören ska styra FM-området beskrivs i SA Verksamhetsledning. Det gäller Upphandling av SL, Ledning och samordning av SL och viss tjänster som utförs av B, Uppföljning av FM-verksamheten inkl SL samt utveckling av FM-verksamheten. Tele- och datasystem Inredning Vegetations-ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Service-anmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

31 Kontorshyresgäst – allt i en entreprenad
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Löpande ekonomisk administration Bevakning, ordningsöver-vakning mm Catering Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Kontorshyresgäst som köper en FM-leverantör för alla av sina FM-tjänster. Den upphandling etc. som efterfrågas är att Leverantören har egna ramavtal och handlar upp underleverantörer i del fall man inte har egen personal. Den Ledning och samordning samt upphandling som efterfrågas är också leverantörens egna, inom entreprenaden. Verksamhetsutveckling sker endast på så sätt att entreprenaden har krav på sig att utvecklas, inte att leverantören ska verksamhetsutveckla FM-området hos beställaren. Kraven på Ls inom dessa områden gäller bara den egna entreprenaden, och därför beskrivs de på övergripande S-nivå och i kontraktet. Däremot deltar Leverantören på en del interna möten hos B, ex. avdelningschefsmöten där L representerar ”Internservice”. Tele- och datasystem Inredning Vegetations-ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Service-anmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

32 Industri – teknisk skötsel
SA - Verksamhets-ledning SC – Fastighetsdrift SE – Städning SG – Säkerhet SI – Måltider och förfriskningar SK – SB – Fastighets-förvaltning SD – Utemiljö SF – Verksamhets-service SH – Kundtjänst SJ – Ekonomi Upphandling Styr- & övervakning Drift-utrymmen Brandskydds-arbete Restaurang och café Produktions-underhåll Post, paket och godshantering Gemensamma utrymmen Passagesystem / Tillträdesskydd Kaffe, frukt etc. Ledning och samordning Byggnad utvändigt Uthyrning Enskilda utrymmen Förbruknings-varor Catering Löpande ekonomisk administration Bevakning, ordningsöver-vakning mm Uppföljning Byggnad invändigt Hyresgäst-kommunikation Konferens-service Övriga måltider och förfriskningar VA-, VVS-, Kyl-, & process-mediesystem Hyres-administration Verksamhets-utveckling Administration av drift och underhåll Kontors-utrustning Budgetering och rapportering Möten Elsystem Avfallshantering Fastighets-dokumentation Skatter, avgifter och uppgifter till myndigheter och organisationer Drift av byggnad och mark, traditionell fastighetsskötsel. Gamla T-delen plus gamla A5.21 Felanmälan Tele- och datasystem Inredning Vegetations-ytor Projekt-hantering Arkiv och information Transport-system Mark-beläggningar Lån och samhällsstöd Fastighets-rådgivning Flyttning Serviceanmälan Övriga tekniska installationer Utrustning på tomtmark Lokalförsörjning Löne-administration Myndighets- krav Telefoni Övrig verksamhets-service Specifika anläggningar på tomtmark Övrigt ”Optimering” Reception

33 Hur kommer vi vidare Projektgrupper - arbetssätt Vad ska fram?
Samverkan delprojekten Remiss Sammanställning Lansering!

34 Förutsättningar Följa framtagen övergripande struktur
Nyttja befintliga texter Hänvisa till lagar – inte beskriva dem Färre rubriknivåer Mer fokus på beskrivande text Likriktning i koder, nomenklatur etc. utan att överteoretisera Görs i enhetliga mallar i excel

35 Vad ska fram? Ta fram inledande textförslag för tillämpningen av underlaget med instruerande texter. Denna del bör vara gemensam för alla tjänsteområden Ta fram förslag på koder och rubriker under de övergripande nivåerna Ta fram kompletta förslag på arbetsuppgifter omfattande både funktionskrav med acceptanskriterier samt utförarbeskrivningar Rådstexter på rubriks- och arbetsuppgiftsnivå Exempeltexter på rubriks- och arbetsuppgiftsnivå Ta fram mängdförslag för objektbeskrivningen samt råds- och exempeltexter


Ladda ner ppt "Varför en ny Aff? Lanserad 1995 Stor förändring på marknaden"

Liknande presentationer


Google-annonser