Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012"— Presentationens avskrift:

1 Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012

2 Dagens upplägg 11.30 Välkommen 12.00 Lunch
13.00 Föreskriftsprocessen vid Transportstyrelsen (Åsa Tysklind) 13.45 Information om projektet för omarbetning av JTF (Margareta Lövgren och Anders Lidell) 14.45 Fika 15.00 Hur tas sakinnehållet och texten fram i den omarbetade författningen? (Referensgruppen för sakfrågor och JTF arbetsgrupp) 15.00 Vad kommer det att innebära för infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag att Transportstyrelsen slutar förvalta JTF handbok? (Referensgruppen för övergripande frågor och styrgruppen för JTF omarbetning) 16.15 Gemensam avslutning 16.30 Tack för idag

3 Välkommen Transportstyrelsen övergripande
En del i förvaltningspolitiken, renodling av uppgifter och tydligare styrning Presentation väg-/järnvägsavdelningen, enheten trafik och infrastruktur Styrgrupp och projektgrupp Omarbetning JTF

4 Bakgrund Transportstyrelsen ska bedriva en oberoende och rättssäker tillsyns- och tillståndsverksamhet Står för det grundläggande regelverket mot vilken tillsyn bedrivs Föreskrifterna ska utformas som funktionskrav

5 Förväntningar på projektet
Sker med stor delaktighet Konstruktiva dialoger Produktmål och effektmål uppfylls Leverans sker enl plan

6 Förväntningar på dagen
Klargjort varför vad ska göras när Ventilerat möjligheter och farhågor tillräckligt Lagt grunden för en fortsatt god dialog

7 Välkommen till bords

8 Normering och föreskriftsprocessen vid Transportstyrelsen

9 Normering - regelhierarki
Grundlag – regeringsformen, successionsförordningen, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen Lag - riksdag Förordning - regeringen Föreskrifter - myndigheter

10 Normering - Riksdagen Stiftar lagar
enskildas personliga ställning och enskildas personliga och ekonomiska förhållanden inbördes förhållandet mellan enskilda och det allmänna som gäller åligganden för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden 10

11 Normering - Regeringen
Beslutar förordningar Utan särskilt bemyndigande (restkompetensen) (t ex instruktioner till myndigheter) Efter bemyndigande i lag inom vissa områden (för att komplettera materiella regler beslutade av RD)

12 Normering - myndigheter
Bemyndigande krävs för föreskriftsarbete till myndighet alltid via Regeringen De centrala myndigheterna som anges i författningssamlingsförordningen ska ge ut författningssamling SFS. Transportstyrelsens föreskrifter ska ges ut som TSFS. 12

13 Rättsregler - regler För rättsregler finns krav avseende utformning
framtagande/insyn offentliggörande/i kraftsättande 13

14 Föreskrifter - utformning
Författningssamlingsförordningen (1976:725) Samma format som SFS och likartad typografisk utformning Myndigheten kan besluta om avvikelse vid särskilda skäl Endast myndighetens egna regler Uppgift om bemyndigande Tydlig skillnad mellan regler och allmänna råd

15 Föreskrifter - insyn Förordning (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning Innan beslut utreda föreskrifternas eller de allmänna rådens kostnadsmässiga och andra konsekvenser Ge berörda tillfälle att yttra sig i frågan och om konsekvensutredningen

16 Föreskrifter - offentliggörande
Ansvarig utgivare för författningssamlingen TS arbetsordning – chefsjurist beslutar om trycklov 16

17 Föreskrifter Förordning (2011:118) om myndigheters inhämtande av yttrande från Regelrådet Innan beslut om föreskrifter som kan få effekter av betydelse för företags arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga eller villkor i övrigt ska myndigheten ge Regelrådet tillfälle att yttra sig över förslaget till föreskrifter och konsekvensutredningen 17

18 Transportstyrelsen Förordning (2008:1300) med instruktion för Transportstyrelsen Transportsstyrelsen leds av en styrelse Styrelsen får överlåta till myndighetschefen att besluta Transportstyrelsens föreskrifter Undantag - föreskrifter som har särskild principiell betydelse eller annars är av större vikt 18

19 Föreskriftsarbete Transportstyrelsen
Transportstyrelsen styrande dokument Rutinbeskrivning för föreskriftsarbetet inom TS Rutinbeskrivning för föreskriftsarbetet inom Väg- och järnvägsavdelningen Transportstyrelsen stödjande dokument Vägledning för konsekvensutredningar Checklista för konsekvensutredning Tillväxtverket 19

20 Föreskriftsarbete Transportstyrelsen
Föredragningar Inför initieringsbeslut och inför remissutskick: Särskild principiell betydelse – styrelsen Principiell betydelse – GD Ej principiell betydelse - avdelningsdirektören Inför beslut om föreskrift: Övriga föreskrifter - GD 20

21 Föreskriftsarbete Transportstyrelsen
Normal tidsåtgång ca ett år Föreskrifts-grupp tillsätts Förslag till föreskrift och konsekvens-utredning l Struktur för föreskrift, checklista Sammanställning Beslut av föreskrift Remiss missiv Trycklov ikraft-trädande -internt - externt Reglerings-behov Initiering Fastställda rutiner & mallar

22 Föreskriftsarbete Transportstyrelsen
Notifiering Av tekniska regler – tid tre månader Om notifiering inte sker är regeln inte giltig. 22

23 TSFS Övergripande: Termer, Introduktion, Signaler, Dialog och ordergivning, Blanketter, Fara och olycka, Vägvakt Färd: Tågfärd, spärrfärd, växling, (broms tillkom i JTF) Skydd: A-, L-, E-, S-, D-skydd Trafikledning: Trafikledning, Enkla signalställverk, Obevakade vänddriftplatser 23 23

24 Projekt omarbetning av JTF

25 JTF – kort bakgrund 31 maj 2009 JTF träder i kraft September 2007 Banverket överlämnar TRI till Järnvägsstyrelsen 1999 – 2007 Banverkets TRI-projekt

26 Omarbetning i projektform
Initieringsbeslut 20 januari 2012 Förberedande och planerande fas mars – juni Kick off 29 maj i Tällberg Målgång hösten 2015

27 Avgränsningar Projektet ska inte leverera föreskrifter för trafikeringssystemen E1, E2, E3, R och F. Projektet ska inte genomföra sakändringar i reglerna. Projektet ska inte leverera eventuellt material från TRI-projektet som ligger till grund för övervägningar och ställningstaganden.

28 Effektmål Tydligare säkerhetskrav för trafiksäkerhetsinstruktioner
Ökad flexibilitet Minskat behov av undantag

29 Produktmål Utgångspunkt är att kraven i föreskrifterna ska utformas som funktionskrav. Föreskrifterna ska ställa krav på kompletterande säkerhetsbestämmelser hos verksamhetsutövaren där det är motiverat. Föreskrifterna ska vara anpassade till de förhållanden som råder i järnvägsbranschen.

30 Produktmål De regler som tas med bör vara sådana som kan vara statiska över tid och inte behöver ändras så ofta. Handboken ska leva upp till säkerhetskraven i de kommande föreskrifterna. Föreskrifterna ska svara upp mot kraven i författningssamlingsförordningen Föreskrifterna ska inte strida mot kraven i TSD Drift.

31 Detta stoppas in i kvarnen…
Grundföreskriften för JTF, förarens regelbok, linjebok, körplaner. 31 31

32 Detta kommer ut. 32 Övergripande:
Termer, Introduktion, Signaler, Dialog och ordergivning, Blanketter, Fara och olycka, Vägvakt Färd: Tågfärd, spärrfärd, växling, (broms tillkom i JTF) Skydd: A-, L-, E-, S-, D-skydd Trafikledning: Trafikledning, Enkla signalställverk, Obevakade vänddriftplatser 32 32

33 Varför? Operativa instruktioner är olämpliga som nationella föreskrifter JTF lever inte upp till kraven i författningssamlings-förordningen JTF detaljerade regler riskerar att hämma utvecklingen genom att det inte finns utrymme för olika lösningar

34 Regler på en mer övergripande nivå
Operativa instruktioner – inte förenligt med Transportstyrelsens uppdrag som tillstånds- och tillsynsmyndighet Transportstyrelsen kommer inte längre att förvalta handboken när de omarbetade föreskrifterna träder i kraft

35 Vad händer med handboken?
Handboken görs tillgänglig i digital version, PDF och InDesign, på Transportstyrelsens hemsida vid projektets avslut.

36 Hur kan handboken användas?
Handboken kan användas som den är eller utgöra underlag till järnvägsföretagets och infrastrukturförvaltarens trafiksäkerhetsinstruktion

37 JvSFS 2008:8 4 § Järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare ska i samband med ansökan om tillstånd ge in sin trafiksäkerhets-instruktion till Transportstyrelsen. Därefter ska väsentliga förändringar av instruktionen ges in till Transportstyrelsen. Det är i sig inte en väsentlig förändring om handboken tas in som en del av företagets trafiksäkerhetsinstruktion. Om ändringar görs i handbokstexten ska företaget bedöma om det är en väsentlig förändring.

38 Delaktighet Det är viktigt för arbetet att alla är delaktiga. Järnvägsbranschen kommer att kunna delta i förändringsarbetet genom möten i referensgrupperna, avstämningar av varje kapitel, andra utskick. Remiss

39 Arbetsprocess

40 Arbetsprocess Sakkunniga och jurister Sakkunniga tar fram sakinnehåll
Sakkunniga skriver föreskrifter (författningstext) med stöd av jurister Arbete sker ibland gemensamt med ett kapitel och ibland med två kapitel parallellt

41 Arbetsprocess Ta fram sakinnehåll Gemensam genomgång av sakinnehåll
Skriva föreskrifter Gemensam genomgång av föreskrifter Avstämning med referensgrupp Genomgång av synpunkter Justeringar Kapitel nästan klart (eventuellt fler justeringar och sedan remiss) Sista justeringen efter remissen

42 Arbetsprocess Skriva konsekvensutredning, dokumentera ställningstaganden 2. Ta fram föreskriftens struktur 3. Ta fram sakinnehåll för ett kapitel Fastställd struktur för föreskriften Förslag till föreskrifts-text 5. Justera handboks-text Fastställt sakinnehåll ett kapitel Förslag till handboks-text 4. Skriva föreskrifts-text Förändrings-behov JTF 1. Förbereda Fastställda mallar & metoder

43 Arbetsprocess Skriva konsekvensutredning, dokumentera ställningstaganden 9. Förankra föreskriftsförslag & konsekvens-utredning hos styrgruppen 8a. Sammanställa konsekvens-utredning Konsekvens-utredning 7. Analysera och bearbeta inkomna synpunkter Nytt förslag på föreskrifts- och handbokstext 6. Förankra förslagen internt och i branschen Synpunkter på förslagen Förslag till handboks-text Godkänt förslag för remiss 8b. Kvalitets-kontroll Verifierat förslag Underlag till konsekvens-utredning

44 Arbetsprocess Flera kapitel kommer att vara under arbete samtidigt.
Synpunkter kommer att tas om hand direkt efter avstämningarna. Utgå från nuvarande regler i JTF som det primära underlaget. Krav tas med från nuvarande JTF till den omarbetade med hjälp av vägledande faktorer. Underlag från TRI-projektet (riskanalyser, RÄSar, innehållsspecifikationer) kommer att användas vid behov.

45 Arbetsprocess - vägledande faktorer
Regeln innehåller principer för trafikverksamheter. Regeln är viktig för säkerheten. Regeln styr interaktionen mellan olika aktörer. Regeln bör vara den samma för alla. Regeln följer principer för myndighetens föreskrivande. Regeln utgör ett absolut minimikrav. Regeln är grundläggande för proceduren eller trafikverksamheten. Regeln rör ett område som är av stor principiell betydelse för trafiksäkerheten.

46 Arbetsprocess Vad bör vara föreskrift?
Motivera det som vi väljer att föreskriva Nya krav konsekvensutredning

47 Tidplan hösten Tidplanen följs upp kontinuerligt och uppdateras minst i början av varje år

48 Andra halvåret 2012 augusti september Framtagning kapitlet växling
oktober november december Framtagning kapitlet växling Framtagning kapitlet signaler

49 Första halvåret 2013 januari februari mars
Bearbetning synpunkter växling Framtagning kapitlet signaler mars april maj juni Framtagning kapitlet spärrfärd Framtagning kapitlet tågfärd Bearbetning synpunkter signaler Framtagning kapitlet skyddsformer Avstämningar

50 Andra halvåret 2013 juli augusti september
Framtagning kapitlet spärrfärd Bearbetning synpunkter tågfärd Framtagning kapitlet skyddsformer Avstämningar oktober november december Framtagning kapitlet broms Framtagning kapitlet spärrfärd Framtagning kapitlet skyddsformer Framtagning kapitlet trafikledning Avstämningar

51 Första halvåret 2014 januari februari mars Framtagning kapitlet broms
Bearbetning synpunkter skyddsformer Bearbetning synpunkter spärrfärd Framtagning kapitlet trafikledning april maj juni Bearbetning synpunkter broms … broms Framtagning kapitlet dialog & ordergivning Framtagning kapitlet trafikledning Avstämningar Avstämningar

52 Andra halvåret 2014 juli augusti september
Bearbetning synpunkter broms Framtagning kapitlet dialog & ordergivning Framtagning kapitlet allmänna bestämmelser Avstämningar September oktober november december Bearbetning synpunkter trafikledning Framtagning kapitlet avslutande bestämmelser Kvalitetskontroll Framtagning kapitlet allmänna bestämmelser

53 Första halvåret 2015 januari februari mars
Bearbetning synpunkter allmänna bestämmelser Sammanställa konsekvensutredning Kvalitetskontroll april maj juni Remisstid

54 Andra halvåret 2015 Lämpligt datum för ikraftträdande?
juli augusti september Bearbetning av inkomna remissynpunkter Remisstid oktober november december TSFS 2015:xx Lämpligt datum för ikraftträdande? Dialog med branschen.

55 Avstämningar av kapitel i föreskrifterna
Kapitel Datum för utskick - Synpunkter inkomna Växling 21 november februari 2013 Signaler 26 mars maj 2013 Tågfärd 4 juni augusti 2013 Skyddsformer 19 november januari 2014 Spärrfärd 18 december februari 2014 Broms 9 april juni 2014 Trafikledning 16 juni september 2014 Dialog och ordergivning 26 augusti oktober 2014 Allmänna bestämmelser 26 november januari 2015

56 Förslag mötesdagar referensgruppen övergripande frågor
Tisdag 20 november 2012 Onsdag 6 mars 2013 Onsdag 9 oktober 2013 Onsdag 5 mars 2014 Onsdag 8 oktober 2014 Onsdag 4 mars 2015 Onsdag 23 september 2015

57 Från instruktioner till föreskrifter

58 Från instruktioner till föreskrifter
1 § För att en tågfärd ska få starta krävs det att föraren har fått ett tillstånd av tågklareraren att starta tågfärden.

59 Från instruktioner till föreskrifter
Kravet kan finnas i texten. Kravet kan finnas ”mellan raderna” i texten. Inte alla nuvarande krav i JTF kommer att tas med i föreskrifterna.

60 Undantag från JTF vid provkörning 1
3-6 §§ Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2009:28) om undantag från Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter (JvSFS 2008:7) vid provkörning

61 Undantag från JTF vid provkörning 2
Två frågor: Vilka krav är nödvändiga för att ersätta de borttagna detaljerade kraven? Hur ska vi formulera de regler som blev kvar?

62 Undantag från JTF vid provkörning 3
Detaljkraven som vi tog bort ersattes med följande krav:

63 Undantag från JTF vid provkörning 4
De krav som behölls resulterade i följande bestämmelser: Hänvisningar i samma författning och till andra författningar måste göras på ett visst sätt för att vara formellt riktigt. När det gäller särfall och dagens ryggsäcksregler krävs det en väldigt stor tydlighet angående vilken regel som ändras genom särfallet eller till vilken regel det finns ett tillägg i en viss situation.

64 Vad kan vara ett krav Ett krav kan vara riktat mot operativ personal (som dock inte är föreskrifternas målgrupp), dvs. i sin funktion som förare, tillsyningsman, tågklarerare m.fl. Ett krav kan vara riktat mot järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare om att dessa ska fastställa villkoren (säkerhetsbestämmelser). Ett krav kan vara riktad mot att något ska uppnås utan att ange exakt vilka som ska agera eller att det måste finnas säkerhetsbestämmelser.

65 JTF Handbok 9 H avsnitt 1

66 JTF Handbok 9 H avsnitt 1.1

67 JTF Handbok 9 H avsnitt 1.1 forts.

68 JTF Handbok 9 H avsnitt 1.2

69 JTF Handbok 9 H avsnitt 1.3

70 JTF Handbok 9 H avsnitt 1.4

71 JTF Handbok 9 H avsnitt 1.7

72 JTF Handbok 9 H avsnitt 2 – 2.1

73 JTF Handbok 9 H avsnitt 2.2

74 JTF Handbok 9 H avsnitt 2.4

75 JTF Handbok 9 H avsnitt 3.1

76 JTF Handbok 9 H avsnitt 3.2

77 JTF Handbok 9 H avsnitt 3.3 forts.

78 JTF Handbok 9 H avsnitt 4

79 JTF Handbok 9 H avsnitt 4.4

80 JTF Handbok 9 M avsnitt 1.1 – 1.8

81 JTF Handbok 9 M avsnitt 2.1 – 2.4

82 JTF Handbok 9 M avsnitt 3.7

83 JTF Handbok 9 M avsnitt 4.3

84 JTF Handbok 9 M avsnitt 5.18

85 Skiss - spärrfärdskapitlet
Allmänt X § Infrastrukturförvaltaren ska ha kompletterande säkerhetsbestämmelser om på vilka villkor en spärrfärd kan föras ut på en bevakningssträcka där det finns ett tåg X § Infrastrukturförvaltaren och järnvägsföretaget ska ha kompletterande säkerhetsbestämmelser om  om och på vilka villkor resande får medfölja en spärrfärd,  vilka krav som ställs på spärrfärdssättets fordon och sammansättning,  vilka kontroller av spärrfärdssättet som ska göras innan spärrfärden startar, och  vilken högsta hastighet som är tillåten för spärrfärden.

86 Skiss - spärrfärdskapitlet
Principer för spärrfärd X § En spärrfärd ska ha en körplan och en beteckning som entydigt identifierar varje spärrfärd. En körplan ska minst innehålla  uppgift om syftet med spärrfärden är att undsätta ett tåg som har begärt hjälpfordon,  uppgift om var ett tåg som har begärt hjälpfordon befinner sig. X § En spärrfärd får omfatta högst en bevakningssträcka. X § När en spärrfärd befinner sig på en bevakningssträcka ska denna vara avstängd så att ett tåg inte kan få körsignal in mot bevakningssträckan.

87 Skiss - spärrfärdskapitlet
Genomförande X § Tillsyningsmannen för en spärrfärd ska ha ett tillstånd att starta spärrfärden från tågklareraren, utom i det fall som avses i X §. X § Tillsyningsmannen för en spärrfärd som ska äga rum inom ett D-skydd ska ha ett tillstånd att starta spärrfärden från huvudtillsyningsmannen för D-skyddet. X § Om spärrfärdsättet manövreras från det främsta fordonet och detta är utrustat med ett tågskyddssystem ska tågskyddssystemet vara verksamt. X § Tillsyningsmannen för en spärrfärd ska samråda med tillsyningsmannen för en annan trafikverksamhet som redan pågår på bevakningssträckan om spärrfärden skulle kunna komma in på den andra trafikverksamhetens område. Tillsyningsmännen ska genom samrådet komma överens om det är möjligt för trafikverksamheterna att äga rum samtidigt och i så fall på vilka villkor.

88 Skiss - spärrfärdskapitlet
Medgivande att passera signaler som visar ”stopp” (Detta kanske hör hemma i signalkapitlet i stället) X § Infrastrukturförvaltaren och järnvägsföretaget ska ha kompletterande säkerhetsbestämmelser om hur spärrfärder passerar signaler mot stopp och om medgivande. X § Tågklareraren får lov att ge medgivande till en spärrfärd om att spärrfärden får passera en eller flera huvudsignaler även om dessa visar ”stopp”. X § För att en spärrfärd ska kunna ges medgivande att passera en blocksignal som visar ”stopp” ska bevakningssträckan vara fri från tåg. Detta gäller dock inte om spärrfärden ska undsätta ett tåg som behöver hjälp på bevakningssträckan. X § För att en spärrfärd ska kunna ges medgivande att passera en infartssignal eller en mellansignal ska sträckan fram till tågvägens slutpunkt vara fri från tåg.

89 Skiss - spärrfärdskapitlet
Avslutande av spärrfärd X § Infrastrukturförvaltaren och järnvägsföretaget ska fastställa vilka villkor som ska vara uppfyllda för att en spärrfärd ska få avslutas. X § Om villkoren för att tillsyningsmannen ska få avsluta spärrfärden är uppfyllda får denne anmäla till tågklareraren att spärrfärden är avslutad. X § En spärrfärd pågår till dess att tillsyningsmannen för spärrfärden anmäler till tågklareraren att spärrfärden är avslutad.


Ladda ner ppt "Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012"

Liknande presentationer


Google-annonser