Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
SKL möte för processledare och nyckelpersoner Maria Branting
2
Varför nationella riktlinjer?
God vård och omsorg på lika villkor Använda resurser effektivt Faktabaserad beslut vid fördelning av resurser Utveckling och uppföljning av kvalitet
3
Vad är nationella riktlinjer?
Rekommendationer på gruppnivå Fördelning av resurser Stödja systematiska beslut om resursfördelning Ge underlag för beslut om organisation Ge underlag för lokala och regionala vårdprogram
4
Vem riktar sig riktlinjerna till?
Politiker, tjänstemän och verksamhetschefer Övrig vård- och omsorgspersonal Patienter, brukare och anhöriga
5
En del av en evidensbaserad praktik
den bästa tillgängliga kunskapen den professionelles expertis den berörda personens erfarenhet och önskemål den berörda personens situation samt kontextuella omständigheter
6
Vad består riktlinjerna av?
Stöd för styrning och ledning – riktar sig till beslutsfattare Centrala rekommendationer med konsekvensbeskrivning Indikatorer för uppföljning Vetenskapligt underlag Sökbar databas på webben Patientversion
7
Sök i riktlinjerna på webben
8
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård 2007
9
Områden i riktlinjerna
Alkohol Narkotika Läkemedel Men inte dopning, nikotin eller spelberoende
10
Områden i riktlinjerna
Medicinska test Bedömningsinstrument Läkemedelsbehandling (inkl. LARO) Psykosocial behandling Ungdomar Samsjuklighet (psykisk sjukdom) Psykosociala stödinsatser
11
Riktlinjeprocessen FÖRBEREDELSER & AVGRÄNSNING KUNSKAPS-UNDERLAG
- sökning, granskning & gradering PRIORITERINGS- ARBETE - rekommendationer MÄTA & FÖLJA UPP Faktagrupp tar fram underlag. Prioriteringsgrupp består av 25 personer från både hälso- och sjukvård och socialtjänst som arbetar med missbruksvård. Tillsatta genom nomineringar från regionerna, geografisk spridning.
12
Rangordning 1-10 Hög prioritet (1) ges åtgärder med stor nytta
med låg kostnad per effekt Låg prioritet (10) ges åtgärder med liten nytta i förhållande till kostnaden som kan betecknas som andrahandsval där det vetenskapliga stödet är ofullständigt/motstridigt och det finns andra alternativ med gott vetenskapligt stöd Icke-göra, FoU.
13
Riktlinjeprocessen FÖRBEREDELSER & AVGRÄNSNING KUNSKAPS-UNDERLAG
- sökning, granskning & gradering PRIORITERINGS- ARBETE - rekommendationer PRELIMINÄR VERSION - regionala seminarier MÄTA & FÖLJA UPP
14
Syfte med de regionala seminarierna
Ge regionerna en uppfattning om vilka beslut de behöver ta för att kunna implementera riktlinjerna Främja dialogen mellan beslutsfattare och profession Bidra till samarbete mellan olika huvudmän i samma region Få återkoppling på riktlinjerna
15
Innehåll på seminarierna
GAP-analys: dagens praxis i förhållande till riktlinjernas rekommendationer Ekonomiska och organisatoriska konsekvenser av att införa riktlinjerna: - konsekvenser politisk/administrativ nivå - konsekvenser verksamhetsnivå Indikatorerna – relevanta för att mäta kvalitet i missbruksvården? Speglar de rekommendationer som är viktigast att följa upp?
16
Kontaktpersoner/samordnare och arbetsgrupper
Hälso- och sjukvården NSK utser kontaktpersoner för respektive hälso- och sjukvårdsregion Socialtjänsten Kontaktpersoner på länsnivå för kontakt med nationell nivå i frågor som rör kunskapsstyrning och kunskapsutveckling
17
Förslag regioner för seminarier
Norrbotten/Västerbotten Jämtland/Västernorrland Sörmland Uppland/Västmanland Dalarna/Gävleborg Värmland Örebro Stockholm/Gotland Blekinge/Halland/Kronoberg Jönköping/Kalmar/Östergötland Västra Götalandsregionen Skåne
18
Riktlinjeprocessen FÖRBEREDELSER & AVGRÄNSNING KUNSKAPS-UNDERLAG
- sökning, granskning & gradering PRIORITERINGS- ARBETE - rekommendationer UPP- DATERING PRELIMINÄR VERSION - regionala seminarier SLUTLIG VERSION MÄTA & FÖLJA UPP
19
Tidsplan Publicering preliminär version slutet av mars 2014
Regionala seminarier april-juni Slutversion mars 2015
20
Regeringsuppdrag - Fördjupad kartläggning av LARO
21
Uppdraget Utveckla kunskapen om tillgänglighet och omfattning av LARO
Utveckla kunskapen om förskrivning och läckage inom och utom programmen Öka kunskapen om dödsfall som är relaterade till läkemedlen Ta fram underlag för och genomföra en översyn av regelverket (föreskriften) Klargöra förutsättningarna för att följa upp utfall och kvalitet av LARO-behandling på individ- och verksamhetsnivå med hjälp av registerdata
22
TACK. maria. branting@socialstyrelsen. se www. socialstyrelsen
TACK!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.