Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Flipping the classroom Blended learning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Flipping the classroom Blended learning"— Presentationens avskrift:

1 Flipping the classroom Blended learning
IKT-verktyg Online / distanskurser Campus-kurser Vad menar vi med dessa begrepp? Vad är det som skiljer dem åt? Vad vill våra studenter? Dina erfarenheter hittills? Pair share > Class share (5min) Blended learning - eller "blandade lärmiljöer" som det kallas på svenska - avser just en blandning av olika lärmiljöer. Det flippade klassrummet (eng. the flipped classroom) är en form av "blended learning" med stark tonvikt på att använda sig av digitala verktyg. Jämför dessa två med distansutbildning som är ett utbildningsprogram som bedrivs genom distansundervisning, till skillnad från campusutbildningar Med traditionella undervisningsmodeller lär sig eleverna teori i klassrummet och gör praktiska uppgifter hemma. Konceptet med det omvända klassrummet vänder på det här (därav namnet). Konceptet handlar egentligen om att bättre förbereda eleverna för det arbete de ska utföra i klassrummet - så att läraren kan nyttja lektionstiden mer effektivt.

2 Blandad inlärning 30-70% av undervisning är webbaserad
Studenter får mer kontroll över tid, plats och tempo Fortlöpande analys av studentlärande via statistik som gör det möjligt att anpassa undervisning efter resultat Implementation kan ske stegvis Det finns flera olika modeller Som det kanske låter handlar flexmodellen om flexibilitet och anpassning efter studentens behov. Kursmaterial erbjuds i både webbaserad och traditionell format. Student är aktivt involverad i planering av sin egna utbildning. I samråd med läraren kan det betyder mer eller mindre tid lärarled undervisning. Så snart studenten, genom någon form av examination, behärska materialen, kan det finnas en möjlighet att gå vidare till nästa moment eller steg. 30-70% av undervisning är webbaserad Studenter får mer kontroll över tid, plats och tempo Fortlöpande analys av studentlärande via statistik som gör det möjligt att anpassa undervisning efter resultat Implementation kan ske stegvis Det finns flera olika modeller

3 Det flippade klassrummet
Studenter tränar på användning av nyckelbegrepp, samtidigt som de får återkoppling från sina kurskamrater och läraren Under lektionstid Det flippade klassrummet I klassrummet Studenten förbereder sig för att delta i klassrumsaktiviteter Studenten kontrollerar sin förståelse och fördjupar sitt lärande Mål Mål Mål Mål Det första steg, sker utanför klassrummet. Studenten förbereder sig för att delta klassrumsaktiviteter, oftast genom att ta del av korta inspelade föreläsningar. Läraren underlättar inlärning genom att ge studenten övningar som ska utföras när de ser på filmerna. Till exempel ett interaktivt quiz med korta frågor eller ett frågeformulär där studenten skickar in egna frågor som kan bearbetas under lektionstid. Väl i klassrummet kan studenterna träna på användning av nyckelbegrepp samtidigt som de får återkoppling från sina kurskamrater och läraren. Studenter utmanas att ta ansvar för sitt eget lärande och tillsammans med en mästare på ämnet ( du ), lär dem sig att tänka mer kritiskt, kommunicera mer effektivt, samtidigt som de får en större förståelse för kärnan i ämnet. I tredje steget får studenten chansen att kontrollera denna förståelse och fördjupar sitt lärande genom någon form av bedömningsaktivitet. Läraren närvarar vid ett kritiskt inlärningsstadium Den här undervisningsstilen gör även inlärningen mer effektivt. Att se videofilmer är en lågkognitiv process - det handlar om att ta till sig information och väldigt liten del kritiskt tänkande krävs. Att fullfölja uppgifter är däremot en högkognitiv process som kräver problemlösande förmåga. Tack vare konceptet med det omvända klassrummet kan det här högkognitiva arbetet utföras på lektionstid, där läraren är närvarande för att assistera, guida och ytterligare utmana sina elever. Efter Före Utanför klassrummet By NCSA Faculty Innovation Center, The University of Texas, Austin

4 Flipped learning: ett bra sätt att börja?
Ökad variation i kursinnehåll Ökad fokus och djupare förståelse Ökad reflektion på nya begrepp innan användning i klassrummet Att kunna följa framgång och ge snabbare feedback Återanvändning av material Du kan börja med en viss moment – du behöver inte designa om hela utbildningen  Här finns några anledningar att implementera metoden. Men många lärare som omvända sin undervisning får något mer. En bättre förståelse för sin egen undervisning, vad som fungerar, vad studenterna inte förstår och hur dem ar förstått eller t.o.m. missförstått. Studenter, däremot kan uppleva att det kräver mer av dem. Det går inte att sitta passivt genom en föreläsning eftersom all förväntas vara förberedd när de träffas på campus. CC by  Capture Queen 

5 “Technologies have changed neither teaching nor learning theories.
What they have altered is how the students learn ie more scaffolding, collaboration and interaction can be afforded by technology to result in higher quality learning.” Diep, A.N., Zhu, C., Struyven, K., Blieck, Y. (2016). Who or what contributes to student satisfaction in different blended learning modalities? Br J Educ Technol doi: /bjet.12431

6 5 roles of the instructor in blended learning and online teaching
Course designer and organizer Discussion facilitator Social supporter Technology facilitator Assessment designer We have to reconsider what it takes to teach in a BL program Teaching as a ”design science” Laurillard. Technologies have changed neither teaching nor learning theories. What they have altered is how the students learn ie more scaffolding, collaboration and interaction can be afforded by technology to result in higher quality learning. The instructors need more confidence with ICT since they design the activities and provide assistance to students when it comes to technological problems Diep, A.N., Zhu, C., Struyven, K., Blieck, Y. (2016). Who or what contributes to student satisfaction in different blended learning modalities? Br J Educ Technol doi: /bjet.12431

7 Digitala presentationer: ordlista
Webbkamera inspelning Du gör en inspelning via webbkameran: Exempel Slidecast En inspelning där berättaröst spelas in till PowerPoint bilder. Exempel. Screencast En skärminspelning med berättarröst t ex en visning av ett webbgränssnitt. Exempel. Dessa spelades in med Screencast-o-matic Du måste publicera dina filmer på en video streaming host t ex YouTube, Vimeo eller KI Play (eller ladda upp filmen till Ping Pong)

8 Dina verktyg för digitala presentationer
Länken följer med så de kan titta på guiden om de vill vid senare tillfället

9 KI Play – KIs egen YouTube
Inloggning med KI-ID för alla anställda på KI och KI studenter Möjlighet att spela in direkt via tjänsten Direkt via webbkamera – inga redigeringsmöjligheter CaptureSpace Desktop recorder (skärminspelningar och ljud till PPT osv) – ger begränsade redigeringsmöjligheter Interaktiva in-video quizzar Instruktionsfilmer> KI Play – KI:s nya mediabank (4 tillfällen) All personal och studenter på KI har tillgång till sitt eget mediebibliotekt i tjänsten KI Play där man kan ladda upp inspelningar och bilder. Genom insticksprogrammet ”CaptureSpace” kan du även spela in direkt via tjänsten och göra enklare redigeringar. Inspelat material distribueras via länk som skapas i KI Play. Du kan också välja att bädda in en film i din PingPong-sida. Du kan ställa in rättigheter för visning av film på flera sätt, du kan skapa spellistor och även en kanal för visning av dina filmer. Du kan även skapa en gemensam filmkanal med dina kollegor där ni publicerar era filmer. Under VT17 erbjuder vi inspirationsträffar där vi berättar om KI Play och visar vilka funktioner som finns. Du hittar tjänsten här: och här hittar du våra instruktionsfilmer:

10 Lösenord: Sommar13 – pro license Länk till lathundar online

11 Analysera resultat och ge feedback
Hur följer du studentens framgång i uppgifter de får innan du träffar dem F2F? KI Play: Back-end för interaktiva video quizzar – vad ser du? Test- och enkätresultat – i Ping Pongs Statistikverktyg Mål och framsteg – kolla dina egna framsteg Andra verktyg för interaktiva frågor? Analysera resultatet och ge feedback Analysera resultat och ge feedback: Hur följer du studentens framgång i uppgifter de får innan du träffar dem F2F? KI Play: Back-end för interaktiva video quizzar – vad ser du? Vi tittar på resultat i KI Play när de själv har svarat på frågorna om Annicas Case study. Vi jämför vad vi se om studenternas framgång i KI Play med PIng POng: Test- och enkätresultat – i Ping Pongs Statistikverktyg Mål och framsteg – kolla dina egna framsteg. De får titta på sina egna resultat i Mål och framsteg först, sedan tittar vi på baksidan i Statistikverktyg. Andra verktyg för interaktiva frågor? Socrative, Testmoz, Quizlet.

12 KI Play med interaktiva frågor
Länk till exemplet ovan

13 Analytics för interaktiva videos i KI Play
Tips! Använd KI Play’s interaktiva video för att kolla studentens förståelse och för att säkerställa att studenter har tittat på filmen men inte för bedömning (assessment) av kunskap.

14 Självtester i Ping Pong
Lathundar: Infoga videofil Bädda in film (Youtube) Animation för genomförd självtest.

15 Enkäter i PingPong: Fritext frågor: Guidad sammanfattningar
Plats för studenters egna frågor

16 Mål och framsteg: framgångs barometer
Ett viktigt verktyg för att motivera studenten att genomföra aktiviteter inför den F2F undervisningen

17 EdPuzzle för interaktiva frågor
Edpuzzle.com – både öppna frågor och vanliga MCQ Testa detta exempel på studentpers-pektivet flipping the classroom EdPuzzle för interaktiva frågor Med Edpuzzle kan du använda filmer som är redan publicerade på Youtube, Vimeo och andra tjänster eller så kan du ladda upp egna filmer till tjänsten. När du har valt en film så har du fyra olika verktyg som du kan använda för att lägga in ljud, kommentarer och frågor. Frågor du kan lägga till är vanliga MCQ men aven öppna frågor för kommentarer från studenterna. Bild på information som läraren får via Progress per student


Ladda ner ppt "Flipping the classroom Blended learning"

Liknande presentationer


Google-annonser