Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
MIA SMITH, BRÄCKESKOLAN miasklassrum.wordpress.com
2
VARFÖR DIGITALT ARBETE?
2015! Elevernas kompetens – hur står det till med den egentligen? Vilken framtid möter våra elever? Lgr11 och Lgy11 det kompensatoriska uppdraget
3
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Digitalisering av språkundervisningen med Lgr11 och Lgy11 som språngbräda. Del 1: Språkliga strategier Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse
4
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Del 1: Språkliga strategier
5
SPRÅKLIGA STRATEGIER I LGR11/LGY11
Lgr11 s. 31 (Engelska, syfte): I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till. Lgy11 s. 53 (Engelska, syfte): Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda olika strategier för att stödja kommunikationen och för att lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.
6
VILKA STRATEGIER? Icke-digitala Omformuleringar Ordböcker
Ställa frågor Igenkänning via andra språk Osv.
7
VILKA STRATEGIER? Digitala Google Google Translate Ordböcker i mobilen
Wikipedia Stavningskontroll
8
1. GOOGLE Google fyller i ord vi börjar skriva. Frekvenssökningar
Bonus: rättstavningsförslag!
9
Vad måste vi lära eleverna?
2. GOOGLE TRANSLATE Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Gratis. Lättillgängligt. Utvecklas hela tiden. Större stöd receptivt än produktivt! Svaren är begränsade. GT fixar inte homonymer. Grammatik delvis svårt. Talsyntesen lämnar lite att önska. Lästips: Kent Fredholm: Eleverna, datorn och språket (2015)
10
2. GOOGLE TRANSLATE
11
2. GOOGLE TRANSLATE
12
2. GOOGLE TRANSLATE
13
2. GOOGLE TRANSLATE
14
2. GOOGLE TRANSLATE
15
2. GOOGLE TRANSLATE Vi kan hjälpa till att utveckla. Förståelsen för hur systemen fungerar ökar om vi involverar eleverna i processen.
16
Vad måste vi lära eleverna?
3. ORDBÖCKER I MOBILEN Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Många är gratis. Vissa har uttal. Lättillgängligt. Gratisvarianterna kan vara begränsade och/eller ha reklam. Enspråkiga – eleverna behöver hjälp att lära sig använda dem. Tvåspråkiga är ofta dyra. Ibland finns web- versioner också.
17
3. ORDBÖCKER I MOBILEN
18
3. ORDBÖCKER I MOBILEN Tips!
NE Skola innehåller ordböcker. Engelska, tyska, franska och spanska nås även via gratis-app om man skapar personlig inloggning!
19
Sök artikel, byt sedan språk
4. WIKIPEDIA Ej i ordlistan Sök artikel, byt sedan språk Namn på platser Djur och växter Personer med namn som stavas olika på olika språk
20
Vad måste vi lära eleverna?
5. STAVNINGSKONTROLL Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Finns tillgängligt i de flesta ordbehandlings-program. Lättillgängligt. Utvecklas hela tiden. Röda streck och gröna streck. Man får inte köpa förslagen rätt av, ibland har datorn fel! Fröken! Kan du hjälpa mig att ta bort de röda strecken? De stör!
21
5. STAVNINGSKONTROLL Testa tillsammans med eleverna: koppla datorn till projektorn och prata om vad som händer.
22
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse
23
INFORMATIONSSÖKNING Lgr11: Centralt innehåll
Lgr11: Kunskapskrav för betyget E År 4-6 År 7-9
24
INFORMATIONSSÖKNING Lgy11: Centralt innehåll
Lgy11: Kunskapskrav för betyget E Engelska 5 Engelska 6
25
TACK, SKOLVERKET! BEDÖMNINGSPORTALEN Engelska år 3-6 (gr)
Engelska 5 och 6 (gy) TACK, SKOLVERKET! BEDÖMNINGSPORTALEN
26
Vad är digital läsförståelse?
INFORMATIONSSÖKNING Vad är digital läsförståelse? Basen är traditionell läsförståelse - men ytterligare förmågor krävs. Ytterligare förmågor Vad som förväntas av eleverna: För en grundläggande genomgång av teorin: se Skolverkets bedömningsstöd.
27
TACK, SKOLVERKET! Använd begreppen i undervisningen.
BEDÖMNINGSPORTALEN
28
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING
Inledning: samtal om olika källors relevans. Vilken källa passar när? Kartor, lärobok, andra böcker, internet osv. Vi övar tillsammans. Individuellt arbete: Frågor med realiakoppling. Quiz: Vilken källa är bäst i vilket läge? Kort genomgång - Screencast-O-Matic. Det viktigaste med frågorna: följdfrågorna. (till ca 5.45) How? What? Why?
29
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING
Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: år 3-6.
30
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING
Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: år 7-9.
31
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING
Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: gymnasiet steg 5 och 6.
32
ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING
33
MINA TIPS Integrera den digitala världen i undervisningen.
Var ödmjuk, erkänn att du inte kan allt, påpeka att allt förändras och våga lära tillsammans med eleverna. Facebook-grupper! Våga erkänna dina fel – alla missar ibland! Lär av eleverna – lyft fram elevernas kunskaper.
34
TACK FÖR MIG! Mia Smith Bräckeskolan, Lundby, Göteborg
Miasklassrum.wordpress.com @miasmith1980
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.