Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Rapport Förskolan 2016 Uppdaterad 2017-01-16 INTERNA GRANSKNING
ACADEMEDIA FÖRSKOLOR Rapport Förskolan 2016 Uppdaterad
2
INTERNA GRANSKNING Förskolans namn Förskolechef: Datum:
Interngranskare: Kvalitetsutvecklare AcadeMedias för-och grundskolesegment
3
INNEHÅLL Fakta Kommun Fakta Förskolan Fakta Anställning Resultat Förskolan Medarbetarna Rutiner och planer Systemregistrering Webbplats Kommunikation Lärmiljö Organisation Systematik och målstyrning Dokumentation Rapportsvar
4
1. FAKTA KOMMUN http://www.jmftal.artisan.se/databas.aspx?presel#tab-0
Andel legitimerade förskollärare (2 kap 13 § skollagen) Andel pedagogiskt högskoleutbildade (fritidspedagog, lärare) Andel Barnskötare (2 kap 14 § skollagen) Andel övrig personal Antal barn / årsarbetande legitimerade förskollärare Antal barn/årsarbetande Kommun helhet Kommunala Enskilda Riket Förskolan Ev Anvisning Tillstånd Krav Ev. anvisning Kommentar Dokument för tillstånd att bedriva förskola finns på förskolan.
5
2. FAKTA FÖRSKOLAN Ålder på barn (8 kap 8 § skol- lagen) Antal barn
Antal legitimerade förskollärare + tjänstgöringsgrad (2 kap 13 § skollagen) Antal pedagogiskt högskoleutbildade + tjänstgöringsgrad Antal utbildade barnskötare + tjänstgöringsgrad (2 kap 14 § skollagen) Antal övrig personal + tjänstgöringsgrad Antal årsarbetande totalt ( 8 kap 8 § skollagen) Antal barn/legitimerad förskollärare Antal barn/årsarbetande Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Totalt antal fsk Totalt andel fsk Ev. anvisning 1 förskollärare/25 barn Riktning 6 barn/pedagog eller färre
6
3. FAKTA ANSTÄLLNING Fakta som granskas
Medarbetare namn Beffattning Tjänstgöring% Examensbevis Datum Legitmation Registerutrdrag Anställningsdatum Tystnadsplikt * Krav som ställs av många kommuner i samband med tillsyn av förskolan
7
4. RESULTAT FÖRSKOLAN Tillsyn Utvecklingsområde Beslut Kommun -
Anmälning Utvecklingsområde Beslut Extern - Intern anmälan till huvudman Datum för senaste granskning Brist Anmärkning Uppföljning Medarbetar- enkät NMI 14/15 15/16 Ledarindex Attraktivitet Engagemang Personal 15/16 16/17 Sjukfrånvaro Personalomsättning
8
forts. RESULTAT FÖRSKOLAN
Funktionell Kvalitet Normer och värden Matematik Lek Skapande Natur & Teknik Språk & kommunika-tion Kultur Barns inflytande 2016 2017 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Enhetsnivå Koncernnivå Utvecklings- området återfinns i Kvalitets- redovisning återfinns i Verksamhets-plan Kundenkät NKI 14/15 15/16 Rek Trivsel Lärmiljö Undervis. Undervi. Enhetsnivå Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
9
5. MEDARBETARNA Dokument, rutiner & planer Lagkrav Kommentar
5.1 Fullständiga anställningsbevis för samtliga medarbetare (datum, underskrift, tjänstgöringsgrad och tjänst) 5.2 Belastningsregisterutdrag som är daterade innan anställningsavtalet skrivs för samtliga medarbetare (2 kap. 31 § skollagen). Finns arkiverat tillsammans med gällande anställningsbevis. 5.3 Samtliga medarbetare har skrivit under tystnadsplikt och anmälningsplikt (29 kap. 14§ och 14 kap. 1§ SoL). Finns arkiverat tillsammans med gällande anställningsbevis. 5.4 Utfärdad legitimation finns för samtliga förskollärare (2 kap §§ skollagen). Finns arkiverat tillsammans med gällande anställningsbevis. 5.5 Förskolechefen (2 kap. 11 § skollagen) har pedagogisk högskoleutbildning eller motsvarande utbildning 5.6 Samtliga historiska anställningshandlingar ska arkiveras tillsammans med gällande handlingar. * 5.7 Återkommande introduktionsrutin finns för nya medarbetare. (2 kap 22a§ Skollagen (enbart fskl)) 5.8 Minst ett medarbetarsamtal görs för varje medarbetare som inkluderar kompetensutvecklingsplan där individuell utveckling kopplas till verksamhetens behov. (2 kap 34§ (komp.utv) AML) 5.9 Kompetensutvecklingsplan finns för samtliga medarbetare och kan beskrivas.
10
6. RUTINER & PLANER Dokument som granskas Lagkrav Kommentar
6.1 Rutin för barn i behov av särskilt stöd finns och är kommunicerade (8 kap. 9 § skollagen) 6.2 Rutin för arbete med modersmål finns och är kommunicerad med samtliga pedagoger (8 kap. 10 § skollagen) 6.3 Plan för övergång förskola-skola finns och är kommunicerad med samtliga medarbetare (Lpfö 98, avsnitt 2.5) 6.4 Dokumenterad ersättarplanering och ställföreträdande finns (2 kap. 9 § skollagen) 6.5 Barnkonsekvensanalyser görs (8 kap. 4 § skollagen samt Allmänna Råd med kommentarer SKOLFS 2013:179 Styrning och ledning punkt 1) 6.6 Aktuell skydds-/barnskyddsrond är gjord och finns korrekt dokumenterad. (Arbetsmilöverkets föreskrifter 2001:1 2§) 6.7 Kvalitetsrapport innehållande resultat, analys och åtgärder för ökad måluppfyllelse finns. * 6.8 Plan innehållande utvecklingsområden, mål och aktiviteter för vidare arbete utifrån kvalitetsredovisning finns. *
11
Forts. RUTINER & PLANER Dokument som granskas Lagkrav Kommentar
6.9 Plan mot diskriminering och kränkande behandling finns och är utarbetad och kommunicerad med samtliga medarbetare och vårdnadshavare (6 kap. 8 § skollagen) 6.10 Rutiner för inskrivning och uppsägning av barn finns. * 6.11 Öppnings- och stängningsrutiner finns dokumenterade och är kända för samtliga medarbetare (Allmänna Råd med kommentarer SKOLFS 2013:179 Styrning och ledning punkt 4) 6.12 Varje barns nuläge och utveckling finns dokumenterat utifrån läroplanens mål. (2.6 Lpfö, Allmänna råd för förskolan Barngruppens och miljöns betydelse i det pedagogiska arbetet punkt 1) 6.13 Varje barn med skyddad identitet har en dokumenterad, personlig handlingsplan. (Stödmaterial – Unga med skyddade personuppgifter). 6.14 Rutin och arbetsgång för rapportering av kränkning och olycksfall till huvudman finns dokumenterad och är kommunicerad till samtliga medarbetare (avseende kränkning 6 kap. 10 § skollagen). 6.15 Rutin för anmälan till socialnämnden är känd samt tillgänglig för samtliga medarbetare (29 kap. 13 § skollagen). 6.16 Lokalt uppdaterad krisplan finns och är tillgänglig för samtliga medarbetare. *
12
Rutiner och processer som granskas
7.SYSTEMREGISTRERING Rutiner och processer som granskas Lagkrav Kommentarer 7.1 Samtliga vårdnadshavare har skrivit under samtycket för foto, film och sociala medier. 7.2 Närvarolistor finns arkiverade för 1 år tillbaka. * 7.3 Samtliga barn och vårdnadshavare finns korrekt registrerade med fullständig info i elevadministrativt system. 7.4 Administratör för elevregistreringssystem finns utsedd och fungerar. 7.5 Systemansvarig för digitalt dokumentationsverktyg finns utsedd och fungerar som stöd för andra pedagoger på förskolan. * Krav som ställs av många kommuner i samband med tillsyn
13
8. WEBBPLATS Information och dokument synliga på webbplatsen Lagkrav
Kommentar 8.1 Ramtider (minst motsvariga kommunens) finns kommunicerat på webbplatsen (8 kap. 5-7 §§ skollagen) 8.2 Plan mot diskriminering och kränkande behandling finns kommunicerad på webbplatsen (6 kap. 8 § skollagen) 8.3 Klagomålsrutin finns och är publicerade på webbplatsen samt finns synligt och tillgänglig för föräldrarna på förskolan (4 kap. 8 § skollagen) 8.4 Funktionen för Barn och elevombudet är kommunicerad på webbplatsen. 8.5 Kvalitetsrapport finns och är kommunicerad på webbplatsen. 8.6 Aktuella köregler finns kommunicerade på webbplatsen (8 kap. 18 § skollagen samt kommunens köregler)
14
9. KOMMUNIKATION Dokument, rutiner och processer som granskas Lagkrav
Kommentar 9.1 En tydlig och återkommande inskolningsprocess finns (2.4 Lpfö -98) 9.2 Utvecklingssamtal förs för varje barn årligen (8 kap 11 § skollagen) 9.3 Möten med föräldrar finns som möjliggör delaktighet innan beslut fattas. (t ex föräldraråd, föräldramöten) (4 kap 13 § skollagen) 9.4 Kommunikationskanal finns så att löpande information når samtliga vårdnadshavare. (4 kap 13§ Skollagen) 9.5 Möten med medarbetarna finns som möjliggör kommunikation och delaktighet innan beslut fattas. (t ex personalmöten) (4 kap 4§ skollagen) 9.6 Kommunikationskanal finns så att löpande information når samtliga medarbetare (AML) 9.7 Möten mellan pedagoger finns som möjliggör samverkan mellan avdelningar. 9.8 Förskolechefen är känd för samtliga vårdnadshavare och vet på vilket sätt den kan nås. (2.7 Lpfö -98) 9.9 Verksamhetschefen är känd för samtliga medarbetare på förskolan och vet hur man når den AcadeMedias riktlinje) 9.10 Kontakt mellan kommunen och förskolan finns. 9.11 Samverkan finns mellan förskolan och aktuella grundskolor (2.5 Lpfö -98)
15
10. LÄRMILJÖ Aspekter som granskas Lagkrav Kommentar
10.1 Förskolans lärmiljö inomhus har ett varierat utbud av material som är lättillgängligt för alla barn och anpassat efter barnens behov (2.2 samt 2.7 Lpfö -98). 10.2 Lärmiljön inne stimulerar till utveckling utifrån samtliga områden i Funktionell kvalitet (2.2 samt 2.7 Lpfö -98). 10.3 Förskolans lärmiljö utomhus har ett varierat utbud av material som är lättillgängligt för alla barn och anpassat efter barnens behov (2.2 samt 2.7 Lpfö -98). 10.4 Lärmiljön ute stimulerar till utveckling utifrån samtliga områden i Funktionell kvalitet (2.2 samt 2.7 Lpfö -98).
16
11. ORGANISATION Strukturer och processer som granskas Lagkrav
Kommentar 11.1 Medveten organisation av pedagoger finns och kan beskrivas utifrån hur den stödjer varje barns utveckling (2.7 Lpfö -98) 11.2 Organisation som möjliggör samtliga medarbetares delaktighet i det systematiska utvecklingsarbetet finns och kan beskrivas (4 kap 4§ Skollagen). 11.3 Organisation finns och kan beskrivas för hur förskollärarens ansvar disponeras för att komma varje barn tillgodo (Riktlinjer Lpfö -98). 11.4 Organisationen för barngruppernas storlek och sammansättning är utifrån säkerhet, omsorg och lärande för varje barn (8 kap. 8§ skollagen) 11.5 Förskollärartäthet finns som möjliggör en delaktighet i planering, uppföljning och utvärdering av alla avdelningars verksamhet (Riktlinjer samt 2.6 Lpfö -98).
17
12.SYSTEMATIK & MÅLSTYRNING
Strukturer och processer som granskas Lagkrav Kommentar 12.1 Det finns en tydlig gång i hur förskolan arbetar med kartläggning och ansökan av stöd för barn i behov av särskilt stöd där samtliga medarbetare är involverade (internt och mot kommunerna) (8 kap 9 §, 2 kap 8a §, 8 kap. 23 § skollagen). 12.2 Resultat, utvecklingsområden, mål, analys och aktiviteter är framtaget tillsammans med samtliga medarbetare och är väl förankrade (4 kap 4 § skollagen) 12.3 Förskolans uppföljning, utvärdering och utveckling sker alltid på individ, grupp och förskolenivå. 12.4 Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med läroplanens innehåll där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen (2.6 Lpfö -98). 12.5 Samtliga av förskolans mötesforum har ett innehåll som bygger på förskolans systematiska kvalitetsarbete. (4 kap. 4§ skollagen) 12.6 Samtliga pedagoger utgår medvetet från läroplanens mål (kap 2 Lpfö-98) 12.7 Arbetet med läroplanens innehåll sker systematiskt som en naturlig del i det vardagliga arbetet och vid särskilt organiserade tillfällen. (1. kap Lpfö -98) 12.8 Arbetet med läroplanens innehåll sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. (2.6 Lpfö-98)
18
Forts. SYSTEMATIK & MÅLSTYRNING
Strukturer och processer som granskas Lagkrav Kommentar 12.9 Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av läroplanens innehåll används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga i detta arbete. (2.6 Lpfö -98) 12.10 Förskolechef tar ansvaret och arbetar med pedagogerna för att sprida kunskap om läroplanen samt leder den pedagogiska utvecklingen framåt. (2.7 Lpfö -98) 12.11 Samtliga medarbetare är insatta i utvärderingsverktyg (Funktionell kvalitet) och använder dessa vid planering och utvärdering av verksamheten.
19
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE Strukturer och processer som granskas
13.DOKUMENTATION AV SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE Strukturer och processer som granskas Lagkrav Kommentar 13.1 Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns förändrade kunnande utifrån målen för läroplanens innehåll (2.6 Lpfö -98). 13.2 Varje barns förändrade kunnande finns dokumenterat (2.6 Lpfö -98) 13.3 Förskolans förskolechef och pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera förskolans utveckling utifrån innehåll för läroplanen med tydlig koppling till barnens utveckling där dokumentation finns på både avdelnings- och förskolenivå (4 kap 6 § skollagen). 13.4 Resultat, analys, utvecklingsområden, mål, samt aktiviteter finns dokumenterat och där man tydligt kan se en beskrivning av ett fungerande vardagsarbete samt följa de utvecklingsbehov verksamheten har. (2.6 Lpfö -98)
20
RAPPORTSVAR Ev. justeringar eller kompletteringar skrivs här och skickas till kvalitetsteamet inom en vecka efter granskningstillfället.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.