Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kyrkorådsutvecklingsprogram

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kyrkorådsutvecklingsprogram"— Presentationens avskrift:

1 Kyrkorådsutvecklingsprogram
Kyrkorådets strategiska roll och ansvar Behöver struktureras upp effektivare: Behövs utskotten i kyrkorådet? - Inget fastigh-/kyrkog.utsk fr Klart - Införandet av kyrkoföreståndare. Klart - Test av AU första andra halvåret 2016 och först 2017. Kyrkorådet verkar genom att styra: - Idag ger inte kr-ledamöter order direkt in i arbets- organisationen i enlighet med KO. Klart Kyrkorådets roll i förändringsarbetet Status pastoratssammanslagningen: - Det organisatoriska är i stort klart, men en del trimning återstår under resten av mandatperioden. Ex. vis bättre samverkan mellan kansliet och områdena och till att skapa godkända Församlingsråd enligt FIN/Domkapitlet (steg 1 ligger hos Kh). Klart. Grönt = Klart Blått = Pågående sedan förra året Rött = nytt för i år LLn

2 kyrkorådet stödja och hjälpa i arbetet att bygga församling?
Kyrkorådets roll i förändringsarbetet Ökat fokus på de grundläggande uppgiften. Hur kan kyrkorådet stödja och hjälpa i arbetet att bygga församling? - Att under 2016/17 förbättra samverkan med både Församlingsråden och Kyrkofullmäktige för att skapa ett bättre församlingsarbete i enlighet med Kyrkoordningens direktiv och FIN. - Med arbetsorganisationen är samverkan redan bra. Klart - Att stödja arbetet i att Sockenrådsstruktur byggs upp kring den egna kyrkan på landsbygd som i tätort. Allt för att stärka kyrkomedlemmars möjlighet till påverkan. Utbildning i uppbyggande av fungerande rutiner kan erfordras. Kyrkorådets roll som nyskapare Hur stödja och hjälpa människor i nöd? - Att prioritera det diakonala arbetet så att resurser finns där kyrkans stöd behövs som bäst: Bland sjuka, äldre och andra viktiga behov. LLn

3 - Att utveckla diakoniarbetet i pastoratet med
Kyrkorådets roll som nyskapare Att de olika områdena vid behov kan samverka. - Att utveckla diakoniarbetet i pastoratet med komplettering av ideella krafter. - Att samverka med de olika Kommunerna om hjälpbehoven. Dock, att inte ta över Kommunernas ansvar. Bygga kompletterande verksamheter som: Förskolor – hemvård – flyktingboende – begravningsbyråer etc. - Pastoratet har än resurser att bygga upp stödjande verksamheter för att motverka de ekonomiska oroväckande prognoser som följer på minskat medlemstal. Ärendet beslutat av Kyrkofullmäktige och drivs nu i Holdingbolaget. Klart LLn

4 riktlinjer med näringsverksamhets bedrivet i
Kyrkorådets roll som nyskapare Kyrkorådet har att utarbeta en handlingsplan med riktlinjer med näringsverksamhets bedrivet i pastoratets regi att presentera Kyrkofullmäktige för ställningstagande och beslut. Klart. Ligger nu under Holdingbolaget - Översyn och prioritering behöver göras hur pastoratets fastigheter kan/är anpassade att användas till näringsverksamhet. Uppdraget drivs av Holdingbolaget. Kyrkorådets arbete jämfört med Erfarenheterna från Fagersta och Järfälla är så goda att andra kyrkoråd det är av stor vikt att fortsätta det arbetssättet att inhämta erfarenheter och kunskap innan större förändringar. Klart. - Hur utvecklar andra pastorat församlingsarbetet. Kyrkorådets plats i organisationen Kyrkorådets plats i organisationen - KR åtar sig ansvaret att förbereda och driva ordförande konferenser i pastoratet under resten av mandatperioden, för att stärka förtroendevaldas roll i församlingsarbetet. Klart LLn

5 uppföljningar - protokoll – utvärderingar
Kyrkorådets arbetsformer Planering – beredning – sammanträden – beslutsprocesser – uppföljningar - protokoll – utvärderingar - Planering och sammanträden fungerar bra. Klart - Anmälan om ärenden till agendan minst en vecka i förväg. - Upprättande av aktivitetslista. - Utvärdering av pastoratsammanslagningen skall göras under 2017. Ärendeprocessen Hur väcks ärenden - hur har de förbereds - hur ser beslutsunderlagen ut - Då fastigh-/kyrkogårdsutskottet tas bort och om AU även tas bort och ersätts med ett arbetande presidium måste all beredning till KR förberedas på ett annat sätt. Samverkan med arbetsorganisation för beredning av ärenden blir mer omfattande. - Behov av en genomgång av mötesteknik under våren Klart LLn

6 Kompetenser Översyn och komplettering utöver det vi redan har:
- Under 2017 återkomma med frågan om KR ska begränsas i omfång till nästa mandatperiod och i så fall föreslå Kyrkofullmäktige en förändring till en effektivisering. - Efterfrågas information till bättre förståelse av ekonomi- redovisningar. Upprepande information behöver göras en gång per år. - Att på hemsidan komplettera med ett specifikt rum för KR att hantera viktiga dokument: agendor, rapporter, förslag, protokoll och bilagor. Ett sätt att ytterligare effektivisera vardagen i arbetet. vardagen i arbetet. Ligger för utprovning i Holdingbolaget. LLn

7 - Fastighetsvärdering under mandatperioden.
Kompetenser - Väsentligt att viktiga beslut föregås av remiss till berörda Församlingsråd. Görs redan men rutinen behöver säkras. Ekonomiutvecklingen Sammanställa fakta kring den långsiktiga ekonomiutvecklingen i pastoratet. - Fastighetsvärdering under mandatperioden. Effektiviseringsarbete Utnyttjande av lokaler, personal och utrustning behöver analyseras. Församlingsarbetet Utreda skillnaden i förutsättningar i församlingsarbete mellan stads- och landsbygdsförsamling. - Bjuda in församlingsråden till kyrkorådet för avstämning. Stiftelser i pastoratet De är många och hur håller vi greppet att de utvecklas till det de är avsedda för: Ordning och reda Ansvariga Utbildning Uppföljning - Rutin för uppföljning av tagna beslut inklusive FIN. LLn


Ladda ner ppt "Kyrkorådsutvecklingsprogram"

Liknande presentationer


Google-annonser