Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt."— Presentationens avskrift:

1 Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt

2 Forskaren befinner sig under en längre tid på det fält där något ska studeras och under denna tid deltar och agerar i den utsträckning det är möjligt. Det centrala i etnografi är kulturanalys. Ansatsen är explorative, flexible, induktiv och kontextuell.

3 Etnografi som ansats: 1) Kunskapssyn: 2)Verklighetssyn: 3) Människosyn:

4 ●Etnografi och Deltagande Observation
● Ethnographic research is a fascinating, involved and potentially emancipatory form of educational enquiry. Ethnographers view their research as investigation through involvement within a given field of inquiry. In doing so, the ethnographer will draw upon a variety of qualitative (and quantitative) methodologies in order to make sense of the meanings abounding within a given social or cultural group.

5 ● This may involve participant observation; observing / recording life in ‘naturally occurring settings’; interviews with groups and individuals; collecting cultural stories and probing in/formal written and spoken documents produced by that culture. This process is never without dilemmas.

6 ● Etnografi står för en metod där forskaren
- engagerar sig i en socialmiljö under en längre tidsperiod - genomför regelbundna observationer av hur deltagarna i denna miljö beter sig - lyssnar på och deltar i samtal av olika slag - intervjuar informanter om företeelser som inte går att observera direkt eller som etnografen är oklar over, - samlar in skriftliga källor som rör denna grupp - utvecklar en förståelse av gruppens kultur och av människors beteende inom ramen för denna kultur - formulerar en detaljerad redogörelse för denna miljö

7 Hur genomförs/iscensätts inkluderande utbildning i praktiken i en skolverksamhet (på klassrumsnivå), som proliferar sig som ”en inkluderande skola”? Studien syftar till att kartlägga en detaljerad verksamhetsaktivitet och analys av elevernas erfarenheter av inklusion på högstadiet. Fokus för studien är även att belysa hur styrdokumentens formuleringar (governmantal policy initiatives) om skolutveckling och inklusion omsätts i praktiken och hur denna praxis upplevs och uppfattas av eleverna.

8 ● Innan man börjar utforska sitt område är det viktigt att granska nuvarande kunskap och skaffa sig en god överblick om tidigare forskning, litteratur etc.  Hur kan man t.ex. sammanfatta vad litteraturen säger om fördelarna med inkluderande utbildning? a) Föräldrarnas vision om hur ett typiskt barn liv ska leva/förverkliga sitt liv b) Elever utvecklar en positiv syn om sig själv och andra och en stark självkänsla c) Vänskap/kamratskap utvecklas d) Elever lär sig väsentliga akademiska färdigheter e) Alla elever lär sig genom att vara tillsammans

9 ● För att ta itu med forskningsfrågan kan ett metodologiska tillvägagångssättet ser ut så här:
♥ Vilken roll har den personliga och teoretiska kunskapen i en  etnografisk studie? (What roles do personal and theoretical knowledge have in ethnographic research?) ♥ Vem generera kunskap och hur? (Who generates knowledge and how?)

10 ♥ Vilka är metoderna som ska användas av etnografen (forskaren)?
(What methods are and could be used by the ethnographer?) ♥ I viken mån kan studieobjektet (i detta fall eleverna) i den etnografiska studien  betraktas som deltagare i skapandet av idéer och meningar? (To what extent could members of a given social group, ‘under ethnographic investigation’, be considered to be participating in the generation of ideas and meanings?)

11 ♥ Fundera igenom och identifiera potentiella negativa och positiva utfall för gruppen pga. forskarens etnografiska forskninsansats ? ( Identify two potential negative and positive outcomes for a social group that emerge as a consequence of a researcher’s ethnographic involvement?) ♥ I vilken mån kan etnografi betraktas som en subjektiv angelägenhet (endeavour)för forskaren? (To what extent could ethnography be considered to be a subjective endeavour on the part of the researcher?)

12 ♥ I vilket mån kan etnografiska studier beskrivas som transformativa
♥ I vilket mån kan etnografiska studier beskrivas som transformativa? (To what extent could ethnography be described as transformative?) ♥ Finns det utrymme för ”objektivitet” i den etnografiska forskningen?(Is there any room for ‘objectivity’ in ethnographic research?)


Ladda ner ppt "Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt."

Liknande presentationer


Google-annonser