Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?"— Presentationens avskrift:

1 Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Anna Sundberg Akademilektor Pimp my undervisning

2 ”främja den fria forskningen och den vetenskapliga och konstnärliga utbildningen, samt att meddela på forskning grundad högsta undervisning”

3 ”främja den fria forskningen och den vetenskapliga och konstnärliga utbildningen, samt att meddela på forskning grundad högsta undervisning”

4 Production of wood-containing paper
Retention Aids Fillers Chemicals Fresh Water SGW/ TMP Bleaching (H2O2) Press Stock prep. PM Chemical Pulp Recycled Pulp Broke

5

6 Forskning till undervisning
Forskningsresultaten måste sättas in i rätt sammanhang Bakgrund Koppling till verkligheten Bra, uppdaterat material Presentationsteknik viktig Långsammare tempo i undervisningen Rätt sammanhang Inte bara en liten detalj utan mera ”runt-om” Koppla resultaten till verkligheten Varför görs denna forskning? Inte enbart ”good to know” Material Böcker föråldrade då de utkommer? Ja, i många fall är det så Bra material = fixa själv! Presentationsteknik: Inte för mycket material / presentation eller /bild Vanligaste felet! Öva med studenter -> sgs alltid ta bort material Mer tid = lugnare tempo

7 Olika typer av undervisning
Mass- föreläsning Grupp- undervisning Undervisning vid högskola/universitet är väldigt varierande! Vid massundervisning så är lärarens huvuduppgift kanske att förmedla den kunskap han/hon har till studenterna. Svårt att uppmärksamma enskilda studenter. I gruppundervisning så hinner läraren mera diskutera och hjälpa studeranden att själva komma fram till kunskapen. I handledning av studerande eller doktorander så är en av lärarens viktigaste uppgifter att på ett bra sätt motivera korrigeringsförslagen. Sista skedet är förståss då studenten vet mer om ämnet än du själv, man går från att vara lärare till att vara elev -> då vet man att man har gjort något rätt...! Handledning

8 Hur variera undervisningen?
Laborationer/praktiskt arbete Övningar Rita strukturer Korsord Frågesport Koppling till verkligheten Praktiskt arbete är en av de allra viktigaste delarna av undervisning. Här ska studenterna omsätta teorin i praktik! Lukta, känna och se med egna ögon. För naturvetenskap och teknik görs detta ofta med laborationer. Göra misstag -> kunskap! Dessa kommer man ihåg! T.ex. Sixtens hjälp med gasflaskan... Arbetskrävande för lärarna och kräver dyra utrymmen, vi betalar assistenter med externa medel! Johan Gadolin – Åbos berömda kemist – var en av de första som införde laborationer för studenter! ”Frivilliga” övningar med att rita strukturer – extra fråga i tent ifall poängen höjs Korsord för att få in termer Frågor även om man inte får svar... Små historier... För att göra svara på frågan ”varför behöver vi detta?”. Alla vill vi lära oss nya saker om vi förstår till vad vi behöver det. Pythagoras sats blir en annan grej för de som byggt takstolar, varför lingon som just och just är mogna ger gelé är lättare att förstå om man vet att de innehåller pektiner...

9 Lärarens skyldighet Lärandemål Hålla föreläsningar/timmar Examination
Utvärdera kursen Egen forskning Förbereda sig Uppdatera materialet Många nya, obligatoriska saker har införts på senaste tiden. Förbättra undervisningen Förbättra genom strömningen av studenter Egenlärare Egen forskning också viktigt. Med mycket handledning svårt att vika 1/3 för egen forskning

10 Lärarens förväntningar på studenten
Förbereda sig Komma till föreläsningarna Lyssna på och delta i undervisningen! Utvärdera kursen och ge skälig feed-back Klara examen Läraren måste förbereda föreläsningen eller träffen, gör studenterna detta? Inte alltid Det finns inget föreläsningstvång inom kemiteknik. Hur kan man då motivera studenten att stiga upp för att sitta i en kall föreläsningssal kl 8:15? Om allt fanns på Moodle skulle jag ha kommit på föreläsning? Inte skicka sms på timmen, inte sova etc. Svara på frågor, fundera, kommentera. Säga till om man inte hör eller ser! Att läsa igenom feed-back är väl alltid lite svårt, speciellt om man får dålig kritik. Men det hjälper en att göra en bättre kurs nästa år. Det är dock svårt att få in utvärderingarna ibland, och när ska det göras. Vad är obligatoriskt?

11 Forskning → undervisning
Forskningen måste sättas in i rätt omgivning För att få en lyckad undervisning behövs engagerade lärare OCH studenter! Lärarna vill i de allra flesta fall utveckla undervisningen hela tiden. Men vi behöver feed-back för att kunna göra så. Lärare med koppling till forskning


Ladda ner ppt "Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?"

Liknande presentationer


Google-annonser