Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Esa Halme landskapsdirektör
TEN-T och Botniska korridoren i Finland. Trafiksystemarbete och aktuella prioriteringar Esa Halme landskapsdirektör
3
Järnvägar 1945 4 /4.5 data generation
4
Läget i Finland kan inte jämföras med de andra nordiska länderna.
Regionerna i Finland har ytterst olika profiler
5
Finland är mycket monocentrisk
Finland är dominerad av stora företag Ett stort behov av snabba förbindelser
6
Regionala Prioriteringar
7
Three Economic Profiles of
the Regions in Finland
8
4 2 1 3 2 2 2
10
Bothnian Core Network Corridor/North Sea – Baltic extension to north
11
Trafiksystemarbete och aktuella prioriteringar
Starkt stöd till TEN-projekt (Alla ministrar i EU-ministerutskottet) Politisk och system förnyelse Lag-förnyelse Digitalisering Trafik som system Problem: Kort sikt och låg finansiering
12
Planering JERNVÄG VÄG VATTENLED
13
Trafik- och kommunikationspolitiken Trafik- och kommunikationspolitiken i regeringsprogrammet
Digitalisering är ett genomgående tema i statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram. På kommunikationsministeriets förvaltningsområde går de viktigaste spetsprojekten ut på att stärka förutsättningarna för digitalisering. Den digitala brytningen påverkar den finländska vardagen. Syftet med de projekt som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet och lagstiftningen är att ändra på verksamhetssätten och att svara på den strukturella omvandlingen i samhället. På detta sätt kan vi främja välfärden. Målet är att tillhandahålla tjänster inom trafik och kommunikation på marknadens villkor och på ett användarvänligt sätt. De olika tjänsterna bör passa ihop med varandra och bilda en fungerande helhet.
14
Kommunikationsministeriet har som mål att:
utveckla lagstiftningen så att den gör det möjligt att ta fram nya tjänster med hjälp av innovativa tjänster upprätthålla välfärden och skapa hållbar tillväxt och en nationell konkurrensfördel göra det möjligt att utnyttja informationen för att ta fram nya tjänster och ny affärsverksamhet säkerställa att trafik- och kommunikationsnäten skapar förutsättningar för utveckling och förnyelse i samhället
15
TRANSPORTBALK PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL
I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny transportbalk som är ett led i genomförandet av regeringens spetsprojekt för att skapa en digital tillväxtmiljö och för smidigare författningar. Målet är att skapa förutsättningar för ny teknik, digitalisering och nya affärskoncept inom transportsektorn. På detta sätt kan man tillhandahålla trafiktjänster som allt bättre motsvarar användarnas behov och möjligöra ny affärsverksamhet inom sektorn. Tjänstefieringen och de nya servicemodellerna inom trafiken är betydande faktorer med tanke på de utmaningar klimatförändringen innebär när man ska fördela och använda transportmateriel effektivare i och med transportbalken sammanslås och revideras bestämmelserna om person- och godstransporter.
16
TRANSPORTBALK PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL
I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny transportbalk som är ett led i genomförandet av regeringens spetsprojekt för att skapa en digital tillväxtmiljö och för smidigare författningar. Målet är att skapa förutsättningar för ny teknik, digitalisering och nya affärskoncept inom transportsektorn. På detta sätt kan man tillhandahålla trafiktjänster som allt bättre motsvarar användarnas behov och möjligöra ny affärsverksamhet inom sektorn. Tjänstefieringen och de nya servicemodellerna inom trafiken är betydande faktorer med tanke på de utmaningar klimatförändringen innebär när man ska fördela och använda transportmateriel effektivare i och med transportbalken sammanslås och revideras bestämmelserna om person- och godstransporter.
17
TRANSPORTBALK PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL
I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny transportbalk som är ett led i genomförandet av regeringens spetsprojekt för att skapa en digital tillväxtmiljö och för smidigare författningar. Målet är att skapa förutsättningar för ny teknik, digitalisering och nya affärskoncept inom transportsektorn. På detta sätt kan man tillhandahålla trafiktjänster som allt bättre motsvarar användarnas behov och möjligöra ny affärsverksamhet inom sektorn. Tjänstefieringen och de nya servicemodellerna inom trafiken är betydande faktorer med tanke på de utmaningar klimatförändringen innebär när man ska fördela och använda transportmateriel effektivare i och med transportbalken sammanslås och revideras bestämmelserna om person- och godstransporter.
18
Andra fasen i beredningen av lagen om transportservice på remiss (27.4.2017)
Genom förslaget kompletteras lagen om transportservice till att omfatta hela transportsystemet. Nu samordnas bestämmelserna om flyg-, sjö- och järnvägsmarknaden så att de bildar en ändamålsenlig helhet tillsammans med de bestämmelser om vägtrafik som ingår i den inledande fasen av lagen om transportservice.
19
Trafiksystemarbete Trafiksystemarbete avser långsiktigt samarbete mellan olika aktörer med målet att utveckla trafiksystemet. Trafiksystemarbetet kan till exempel utföras i en stadsregion, ett landskap eller över flera landskap. NTM-centralerna deltar aktivt i utvecklingen av trafiksystemet i sin region i samarbete med bl.a. landskapsförbunden, kommunerna och Trafikverket. (nya regioner ) Trafiksystemet består av trafikleder för olika färdsätt och därtill hörande strukturer samt person- och godstrafik och därtill hörande tjänster. Ett pågående trafiksystemarbete är en kanal för att genomföra trafikstrategier och trafiksystemplaner. Trafiksystemarbetet har också en nära koppling till markanvändningsplaneringen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.