Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Bedömning i formativ mening
Uppsala Universitet Yvonne H:sonTapper
2
Vad bedöms och hur ? Kunskap Lärtillfällen Bedömning Lärande
3
Forskning indikerar att bedömning som förbättrar lärandet utmärks av
Att eleverna får effektiv feedback Att eleverna engageras i sitt lärande Att undervisningen anpassas till resultatet av bedömningen Att eleverna behöver kunna bedöma sig själva och förstå hur de ska förbättra sig.
4
Att göra det väsentligaste bedömbart och inte det enkelt mätbara till det väsentligaste
Vad är det väsentligaste att kunna i matematik? Vilka bedömningssituationer och uppgifter fokuserar det väsentligaste ?
5
Validitet - trovärdighet
Att bedöma det som ska bedömas Riskerna; underrepresentation, irrelevant
6
Reliabilitet - tillförlitlighet
Att bedöma likvärdigt Överens med andra och sig själv
7
Det är bara den visade kunskapen som kan bedömas
Hur ska vi göra för att få eleverna att visa sin kunskap ?
8
Bedömning speglar Syn på kunskap Syn på lärande Syn på ämnet
Syn på undervisningen
9
Forskningen är Mycket sparsam när det gäller klassrumsstudier i Sverige Mer frekvent när det gäller storskaliga undersökningar, som nationella prov, PISA, TIMSS
10
Bedömningsprocessen Styrdokument Verksamhetens och undervisningens mål
Vad ? Hur ? Analysera och tolka Dokumentera Kommunicera Gensvar – hur går vi vidare?
11
Analys av elevarbeten Vad visar elevarbetet för kunskap ? Hur kan man dokumentera det ? Vad visar elevarbetet för missuppfattningar ? Vad kan jag ge eleven för form av gensvar ? Vad ska eleven arbeta vidare med ?
12
Elevers och lärares interaktion
Feedback åt två håll ( Hattie och Timperley ) Självreflektion för elever respektive lärare ( t.ex.Gardner ) Konsekvenser av bedömning ( Pettersson )
13
Konsekvenser av bedömning
Döma Fördöma Jag kan inte, vill inte, vågar inte Bedöma Utveckla Analysera Jag kan, vill, vågar
14
BFL – praktisk och fungerande metod för formativ bedömning
Att identifiera bevis på lärande Att anpassa undervisningen
15
Var är jag ? Var skall jag ? Hur kommer jag dit ?
16
Var är eleven ? Var skall eleven ? Hur kommer eleven dit ?
17
Fem huvudpunkter 1. Dela målen för det förväntade lärandet
2. Klassrumssamtalet 3. Feedback som eleverna lär sig något av 4. Självbedömning ( Portofolio ) 5. Kamratbedömning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.