Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bedömning i formativ mening

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bedömning i formativ mening"— Presentationens avskrift:

1 Bedömning i formativ mening
Uppsala Universitet Yvonne H:sonTapper

2 Vad bedöms och hur ? Kunskap Lärtillfällen Bedömning Lärande

3 Forskning indikerar att bedömning som förbättrar lärandet utmärks av
Att eleverna får effektiv feedback Att eleverna engageras i sitt lärande Att undervisningen anpassas till resultatet av bedömningen Att eleverna behöver kunna bedöma sig själva och förstå hur de ska förbättra sig.

4 Att göra det väsentligaste bedömbart och inte det enkelt mätbara till det väsentligaste
Vad är det väsentligaste att kunna i matematik? Vilka bedömningssituationer och uppgifter fokuserar det väsentligaste ?

5 Validitet - trovärdighet
Att bedöma det som ska bedömas Riskerna; underrepresentation, irrelevant

6 Reliabilitet - tillförlitlighet
Att bedöma likvärdigt Överens med andra och sig själv

7 Det är bara den visade kunskapen som kan bedömas
Hur ska vi göra för att få eleverna att visa sin kunskap ?

8 Bedömning speglar Syn på kunskap Syn på lärande Syn på ämnet
Syn på undervisningen

9 Forskningen är Mycket sparsam när det gäller klassrumsstudier i Sverige Mer frekvent när det gäller storskaliga undersökningar, som nationella prov, PISA, TIMSS

10 Bedömningsprocessen Styrdokument Verksamhetens och undervisningens mål
Vad ? Hur ? Analysera och tolka Dokumentera Kommunicera Gensvar – hur går vi vidare?

11 Analys av elevarbeten Vad visar elevarbetet för kunskap ? Hur kan man dokumentera det ? Vad visar elevarbetet för missuppfattningar ? Vad kan jag ge eleven för form av gensvar ? Vad ska eleven arbeta vidare med ?

12 Elevers och lärares interaktion
Feedback åt två håll ( Hattie och Timperley ) Självreflektion för elever respektive lärare ( t.ex.Gardner ) Konsekvenser av bedömning ( Pettersson )

13 Konsekvenser av bedömning
Döma Fördöma Jag kan inte, vill inte, vågar inte Bedöma Utveckla Analysera Jag kan, vill, vågar

14 BFL – praktisk och fungerande metod för formativ bedömning
Att identifiera bevis på lärande Att anpassa undervisningen

15 Var är jag ? Var skall jag ? Hur kommer jag dit ?

16 Var är eleven ? Var skall eleven ? Hur kommer eleven dit ?

17 Fem huvudpunkter 1. Dela målen för det förväntade lärandet
2. Klassrumssamtalet 3. Feedback som eleverna lär sig något av 4. Självbedömning ( Portofolio ) 5. Kamratbedömning


Ladda ner ppt "Bedömning i formativ mening"

Liknande presentationer


Google-annonser